fbpx

Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét.

Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó és passzív, ami azt jelenti, hogy egy csapattagtól megválni nem feltétlenül jelent megoldást. A problémát érdemes tehát a gyökerénél kezelni, azaz megtalálni és megszüntetni azt a demotiváló tényezőt, ami az negatív hozzáállás kiváltó oka.

Ez nem egyszerű feladat, azonban mégis könnyen megoldható, ha néhány dologra odafigyelünk a közös munka során. Az alábbiakban megmutatjuk azt, hogy hogyan befolyásolja a negatív hozzáállás a csapatmunkát, és hogyan győzhetjük le a siker szempontjából elutasító viselkedést.

 

Negativitás és építő jellegű kritika: ismerjük fel a különbséget

Sokszor még a legjobb vezetők is hajlamosak lehetnek arra, hogy a munkájukkal kapcsolatos észrevételeket és kritikát személyes támadásként éljék meg. Fontos azonban tudni, hogy ami első ránézésre negatívnak tűnik, sokszor komoly építő jelleggel bír, és rengetget segíthet a fejlődésben.

A cukormázas dicséretek kevesek a léleknek, azonban az üzleti életben keveset jelentenek a siker szempontjából. A csapatmunka során fontos a racionalitás, lényeges, tehát, hogy ha munkánkat kritika éri, minden esetben nézzünk a szavak mögé, és próbáljuk megtalálni a látszólag negatív kijelentések mögött rejlő, pozitív tartalmat.

Abban az esetben pedig, ha egy munkatárs negatív kijelentései rossz hatással lehetnek a csapat többi tagjának munkamoráljára, fogalmazuk meg az ellenérveinket, és felkészült, összeszedett módon prezentáljuk azokat. Ez egyrészt megmutatja csapatunknak azt, hogy valóban rátermettek vagyunk a vezető pozícióra, másrészt pedig segít eloszlatni a siker felé vezető utat elhomályosító, sötét fellegeket.

 

Határok nélkül nem megy: ismerjük meg csapataink korlátait

Ha egy terv nem sikerül, az sok esetben lehet a munkahelyi negatív hangulat és a csalódottság kiváltó oka. Ilyenkor ugyanis a dolgozók a kudarcért sokszor önmagukat és csapattársaikat teszik felelőssé. Pedig lehetséges, hogy egyszerűen csak túlságosan magasra tettük a lécet, és saját elvárásainkat a legkeményebb munkával sem voltunk képesek megugrani.

Éppen ezért fontos, hogy egy vezetőként minden esetben reális célokat állítsunk munkavállalóink magunk elé. Ha egy csapat képes megvalósítani a kitűzött célokat, abban az esetben a tagok önmagukénak érzik a sikert. Ez pedig segít abban, hogy a közösség összekovácsolódjon, és a továbbiakban nagyobb, hosszabb távra tervezett célok elérésében is sikeres legyen.

 

Ha szükséges, ássunk mélyebbre

Gyakran előfordul, hogy egy csapattag negatív hozzáállása megnehezíti a munkát. Ezt azonban nem szabad rögtön személyes ügyként kezelni. Az adott munkatárs frusztrációja hátterében ugyanis sokszor állhat olyan összetett probléma, amelyre, ha hosszabb távon nem találunk megoldást, könnyen veszélyeztetheti akár a cégünk fennmaradását is.

Éppen ezért fontos, hogy minden ilyen szituációban próbáljunk meg leásni a probléma gyökeréig. Ha behatóbban megvizsgálunk egy problémás helyzetet, az sokszor olyan, fejlesztésre és javításra váró területeket fedhet fel, mely nemcsak a csapatmunka, de a vállalati kultúra és a munkafolyamatok terén is komoly javulást hozhat, és elindíthatja cégünket a siker felé.

Végezetül pedig ne feledjük: ha elutasító hozzáállást tapasztalunk egy vagy több dolgozó részéről, soha ne a büntetés vagy az elutasítás legyen a válaszunk. Ismerjük meg, mi állhat a negativitás hátterében, és lehetőségeinkhez mérten próbáljunk meg hatni az adott elemekre, és motiválni őket. Hiszen a siker érdekében egy igazán jó csapatnak minden egyes láncszemre szüksége van!

 

Olvasásra ajánljuk még:

Csapatépítés, az összetartó erő

Csoportdinamika

Csoportkohézió

A csoportfejlődés szakaszai

 

Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.