A munkahelyi sikerekhez, a kitűzött célok eléréséhez szinte kivétel nélkül szükség van csoportokra, de leginkább jól működő csoportoka egy vállalkozásnál. Más emberek jelenléte hatással van viselkedésünkre, teljesítményünkre. Minden csoportban befolyásolják egymást a csoportban lévő tagok, kialakulnak a csoportban szokások, elvek, nézetek, értékek, valamint az összetartás. Ez adja a csoport erejét, amely nem más, mint a csoportdinamika.
Mi az a csoportdinamika?
A dinamika görög eredetű szó, jelentése erő. A csoportdinamika a csoport mindennapjaira, teljesítményére ható erők együttes elnevezése, mely azt vizsgálja, hogy a csoport hatására milyen módon változik a csoporttagok viselkedése. A csoportdinamika jelenségét az 1900-as évek elején Norman Triplett, amerikai pszichológus jegyezte fel, amerikai biciklis sportolókkal végzett kutatásai során.
A vizsgálat közben észrevette, hogy azok a sportolók, akik másokkal közösen edzenek, jelentősen jobb teljesítményre képesek, jobb szintidőket érnek el, mint azok a társaik, akik egymagukban végzik az edzéseket. Pusztán egy másik ember jelenléte a legtöbb sportolót jobb teljesítményre ösztönözte, plusz erőt adott nekik a jobb teljesítmény eléréséhez.
Ezt a többlet teljesítményre ösztönző erőt Triplett szociális facilitációnak, azaz szociális növekménynek nevezte el. A csoporttagok között létrejövő többlethatás, szociális ösztönző erő hatással van a tagok személyiségére, viselkedésére, teljesítményére amely hatással van a csoport fejlődésére is.
A csoportdinamika, a csoportdinamikai folyamatok határozzák meg azt, hogy egy csoport képes-e jól teljesíteni. Alapjaiban határozza meg azt, hogyan reagál a változásokra, hogyan veszi a mindennapi akadályokat, mennyire képesek a csoport tagjai hatékonyan együtt dolgozni és mennyire összetartóak.
Csoportdinamikai jelenségek
A csoporttá válás folyamatában fellépő erők hatással vannak a csoporttagok viselkedésére is. A csoportban végigmennek a csoportdinamikai jelenségek, melyek a csoportnorma, a csoportkohézió és a csoportkultúra.
Csoportnorma
Amint létrejön egy csoport, kezdenek kialakulni a csoportban a szabályok, viselkedési normák. A társadalmi normákkal ellentétben ezek nem feltétlenül rögzített szabályok, a csoporttagok egy nem tudatos folyamat során alakítják ki egymás között a szabályokat. Létrejönnek olyan normák, melyek csak egy, vagy néhány csoporttagra vonatkoznak, melyek az adott tagok csoporton belüli szerepeit alakítják ki. A szerepeken felül kialakulnak továbbá azok az egységes normák is, melyeket a csoporttagok elvárnak egymástól és saját maguktól is.
Mivel senki sem úgy érkezik egy munkahelyi csoportba, hogy sosem volt előtte egyetlen csoportnak sem a tagja, ezért minden csoporttagnak van elképzelése arról, hogy a csoportokban milyen normáknak, szokásoknak kellene kialakulni. Az egyéni tapasztalatok ezután találkoznak a csoportban kialakult normákkal, melyek négyféle végkimenetellel zárulhatnak:
- A csoporttag igazodik a csoport normáihoz
- A csoporttag megpróbálja megváltoztatni a csoportnormákat
- Megmarad kívülállóként és saját normáit követi
- Elhagyja a csoportot
Amennyiben egy csoporttag nem tudja megváltoztatni a csoportnormákat, általában végül vagy igazodik a csoport normáihoz, vagy elhagyja a csoportot. Utóbbit sok vezető kudarcként éli meg, de előfordulhat olyan eset, amikor a gondos kiválasztás ellenére sem illik valaki az adott csoportba.
A csoportkultúra
A csoportkultúra kialakulása egy igen hosszú folyamat. A csoport tagjainak nézeteit, szokásait, hagyományait, értékítéletét jelenti. A csoporttagok viszik be ezeket az értékeket, amelyeket eddig tapasztalataik, szokásaik, kulturális örökségükből hoznak magukkal. Minél inkább sokszínű egy csoport, annál kiterjedtebbek a csoportkultúrában megmutatkozó elemek. Az egyes nézetek a csoport kommunikációs csatornáin keresztül terjednek, minél többet kommunikálnak egymással a tagok, minél több lehetőség van megismerni a többiek nézeteit, a csoportkultúra annál jobban gyarapszik. Az idő múlásával a csoportkultúra megújulhat, megváltozhat és a környezet is befolyásoló hatással van alakulására.
Csoportkohézió
A csoportkohézió a csoportdinamika egyik, ha nem a legfontosabb eleme. A csoportkohézió gyakorlatilag a csoport összetartó erejét jelenti. Kialakulásával egészen szoros kapcsolat jön létre a csoporttagok között. A csoportkohézió kialakulása hosszútávú folyamat, és mint általában minden jó dolog, hordoz magában veszélyeket, mint például a klikkesedés, valamint a vezetői szerepek felborulása. A csoportkohézió a közös élmények hatására alakul ki, és a megfelelő módon történő kialakulása segíthető. A csoportdinamika ezen részéről korábban itt írtunk már: A csoportkohézió.
Munkahelyi csoportdinamika
A csoportdinamika jelenségei a munkahelyen is ugyanúgy végbemennek, mint bármely más csoportban. A csoportdinamikai folyamatokat azonban lehet és kell is befolyásolni, hogy a csoportban kialakult légkör a munkahelyi célok elérését lehetővé tegye. A kijelölt vezetők feladata, hogy viselkedésükkel, hozzáállásukkal megszilárdítsák vezető posztjukat a csoporton belül.
Fontos, hogy ne csak a titulusuk miatt tekintsék őket vezetőnek, hanem valóban elfogadják őket, mint olyan személyt, aki képes vezeti a csoportot, és mindenki megbízhat bennük. A csoportdinamika mindenképpen végbemegy, ha egy új csoport létrejön. A közösen megélt élmények, melyekhez egy csapatépítő tréning nagyban hozzá tud járulni, valamint az elvégzett feladatok, elért sikerek, vagy éppen kudarcok formálják a csoportot. Ha vezetőként kellő figyelmet fordítasz ezen folyamatok alakítására, garantáltan egy hosszú távon is jól működő, sikeres és hatékony csapatot tudhatsz a hátad mögött.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Csapatépítés, az összetartó erő
A legtöbb munkahelyen minden évben legalább egyszer van olyan rendezvény, mely csapatépítés címszó alatt történik. Ez sok esetben kimerül egy karácsonyi, vagy év végi vacsorában, ahol a munkahely kontójára mindenki eszik, iszik, mulat, esetleg a kelleténél jobban ki...
A csoportfejlődés szakaszai
Az eredményes vezető mögött mindig egy eredményes csapat áll, akik segítik a vállalati célok elérésében. A jó csapatmunka, a jól működő munkahelyi csoport kialakulásához idő kell, nem egyik napról a másikra történik. A csoportfejlődés szakaszai minden esetben...
Csoportkohézió
Az emberek társas lények, és teljesen természetes, hogy a legtöbben szeretünk másokkal együtt lenni, csoportokat alkotni. A munkahelyen szinte ugyanannyi időt töltünk, mint családunk körében, és teljesen természetes, hogy itt is kialakulnak csoportok. A csoportban...
Vezetői kommunikáció
A vezetői kommunikáció nagyon fontos a vállalkozások mindennapjaiban, komoly hatással bír a munkavállalók termelékenységére, hozzáállásukra és az általános munkahelyi légkörre. Egy vezető képviseli a vállalkozás érdekeit, feladatokat delegál, tárgyalásokon vesz részt,...
Vezetői személyiségtípusok
Az emberek személyisége életük során folyamatosan csiszolódik és formálódik. Javarészt már gyermekkorban kialakul az, hogy valakinek milyen a személyisége. Carl Gustav Jung pszichológus szerint alapvetően két nagy csoportra oszthatók a személyiségük alapján az...