A munkahelyi sikerekhez, a kitűzött célok eléréséhez szinte kivétel nélkül szükség van csoportokra, de leginkább jól működő csoportoka egy vállalkozásnál. Más emberek jelenléte hatással van viselkedésünkre, teljesítményünkre. Minden csoportban befolyásolják egymást a csoportban lévő tagok, kialakulnak a csoportban szokások, elvek, nézetek, értékek, valamint az összetartás. Ez adja a csoport erejét, amely nem más, mint a csoportdinamika.
Mi az a csoportdinamika?
A dinamika görög eredetű szó, jelentése erő. A csoportdinamika a csoport mindennapjaira, teljesítményére ható erők együttes elnevezése, mely azt vizsgálja, hogy a csoport hatására milyen módon változik a csoporttagok viselkedése. A csoportdinamika jelenségét az 1900-as évek elején Norman Triplett, amerikai pszichológus jegyezte fel, amerikai biciklis sportolókkal végzett kutatásai során.
A vizsgálat közben észrevette, hogy azok a sportolók, akik másokkal közösen edzenek, jelentősen jobb teljesítményre képesek, jobb szintidőket érnek el, mint azok a társaik, akik egymagukban végzik az edzéseket. Pusztán egy másik ember jelenléte a legtöbb sportolót jobb teljesítményre ösztönözte, plusz erőt adott nekik a jobb teljesítmény eléréséhez.
Ezt a többlet teljesítményre ösztönző erőt Triplett szociális facilitációnak, azaz szociális növekménynek nevezte el. A csoporttagok között létrejövő többlethatás, szociális ösztönző erő hatással van a tagok személyiségére, viselkedésére, teljesítményére amely hatással van a csoport fejlődésére is.
A csoportdinamika, a csoportdinamikai folyamatok határozzák meg azt, hogy egy csoport képes-e jól teljesíteni. Alapjaiban határozza meg azt, hogyan reagál a változásokra, hogyan veszi a mindennapi akadályokat, mennyire képesek a csoport tagjai hatékonyan együtt dolgozni és mennyire összetartóak.
Csoportdinamikai jelenségek
A csoporttá válás folyamatában fellépő erők hatással vannak a csoporttagok viselkedésére is. A csoportban végigmennek a csoportdinamikai jelenségek, melyek a csoportnorma, a csoportkohézió és a csoportkultúra.
Csoportnorma
Amint létrejön egy csoport, kezdenek kialakulni a csoportban a szabályok, viselkedési normák. A társadalmi normákkal ellentétben ezek nem feltétlenül rögzített szabályok, a csoporttagok egy nem tudatos folyamat során alakítják ki egymás között a szabályokat. Létrejönnek olyan normák, melyek csak egy, vagy néhány csoporttagra vonatkoznak, melyek az adott tagok csoporton belüli szerepeit alakítják ki. A szerepeken felül kialakulnak továbbá azok az egységes normák is, melyeket a csoporttagok elvárnak egymástól és saját maguktól is.
Mivel senki sem úgy érkezik egy munkahelyi csoportba, hogy sosem volt előtte egyetlen csoportnak sem a tagja, ezért minden csoporttagnak van elképzelése arról, hogy a csoportokban milyen normáknak, szokásoknak kellene kialakulni. Az egyéni tapasztalatok ezután találkoznak a csoportban kialakult normákkal, melyek négyféle végkimenetellel zárulhatnak:
- A csoporttag igazodik a csoport normáihoz
- A csoporttag megpróbálja megváltoztatni a csoportnormákat
- Megmarad kívülállóként és saját normáit követi
- Elhagyja a csoportot
Amennyiben egy csoporttag nem tudja megváltoztatni a csoportnormákat, általában végül vagy igazodik a csoport normáihoz, vagy elhagyja a csoportot. Utóbbit sok vezető kudarcként éli meg, de előfordulhat olyan eset, amikor a gondos kiválasztás ellenére sem illik valaki az adott csoportba.
A csoportkultúra
A csoportkultúra kialakulása egy igen hosszú folyamat. A csoport tagjainak nézeteit, szokásait, hagyományait, értékítéletét jelenti. A csoporttagok viszik be ezeket az értékeket, amelyeket eddig tapasztalataik, szokásaik, kulturális örökségükből hoznak magukkal. Minél inkább sokszínű egy csoport, annál kiterjedtebbek a csoportkultúrában megmutatkozó elemek. Az egyes nézetek a csoport kommunikációs csatornáin keresztül terjednek, minél többet kommunikálnak egymással a tagok, minél több lehetőség van megismerni a többiek nézeteit, a csoportkultúra annál jobban gyarapszik. Az idő múlásával a csoportkultúra megújulhat, megváltozhat és a környezet is befolyásoló hatással van alakulására.
Csoportkohézió
A csoportkohézió a csoportdinamika egyik, ha nem a legfontosabb eleme. A csoportkohézió gyakorlatilag a csoport összetartó erejét jelenti. Kialakulásával egészen szoros kapcsolat jön létre a csoporttagok között. A csoportkohézió kialakulása hosszútávú folyamat, és mint általában minden jó dolog, hordoz magában veszélyeket, mint például a klikkesedés, valamint a vezetői szerepek felborulása. A csoportkohézió a közös élmények hatására alakul ki, és a megfelelő módon történő kialakulása segíthető. A csoportdinamika ezen részéről korábban itt írtunk már: A csoportkohézió.
Munkahelyi csoportdinamika
A csoportdinamika jelenségei a munkahelyen is ugyanúgy végbemennek, mint bármely más csoportban. A csoportdinamikai folyamatokat azonban lehet és kell is befolyásolni, hogy a csoportban kialakult légkör a munkahelyi célok elérését lehetővé tegye. A kijelölt vezetők feladata, hogy viselkedésükkel, hozzáállásukkal megszilárdítsák vezető posztjukat a csoporton belül.
Fontos, hogy ne csak a titulusuk miatt tekintsék őket vezetőnek, hanem valóban elfogadják őket, mint olyan személyt, aki képes vezeti a csoportot, és mindenki megbízhat bennük. A csoportdinamika mindenképpen végbemegy, ha egy új csoport létrejön. A közösen megélt élmények, melyekhez egy csapatépítő tréning nagyban hozzá tud járulni, valamint az elvégzett feladatok, elért sikerek, vagy éppen kudarcok formálják a csoportot. Ha vezetőként kellő figyelmet fordítasz ezen folyamatok alakítására, garantáltan egy hosszú távon is jól működő, sikeres és hatékony csapatot tudhatsz a hátad mögött.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Ilyen volt a Női Vállalkozók Napja
Az idei évben is megrendezésre került a Női Vállalkozók Napja, melynek ismét a Lurdy Ház adott otthont. A rendezvény szervezői számos programmal készültek. Az előadások, workshopok, konzultációk mellett a kilátogatóknak lehetőségük volt megismerkedni a kiállítók -...
Hogyan tartsd meg a beosztottad 3 év után is?
Közvélekedés, hogy egy kapcsolatban minden hetedik év nehéz. Van egy rossz hírünk: a munkában ez most a harmadik év. Mit tehetsz, hogy ennyi idő elteltével is megtartsd az értékes munkaerőt? Elmúltak a régi idők? A most nyugdíjba vonulók közül sokan vannak,...
Miért fontos a szakmai fejlődés támogatása a munkahelyen?
A modern üzleti környezet folyamatosan változik, a technológia fejlődése pedig új kihívások elé állítja a cégeket és munkavállalókat is. A szakmai fejlődés támogatása éppen ezért nemcsak a dolgozók számára fontos, de az egész szervezet sikerének kulcsa is egyben. A...
3 tipp a hatékony munkahelyi mentorálás érdekében
A mentorálás jóval több, mint egy újabb divatos kifejezés az üzleti életben. Egy olyan eszköz, amely a munkavállalók személyes fejlődése és a vállalat sikere szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mit jelent pontosan a szakmai...
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...