Az eredményes vezető mögött mindig egy eredményes csapat áll, akik segítik a vállalati célok elérésében. A jó csapatmunka, a jól működő munkahelyi csoport kialakulásához idő kell, nem egyik napról a másikra történik. A csoportfejlődés szakaszai minden esetben végbemennek, amikor egy csoport alakul, vagy új vezetőt neveznek ki a csoport vezetésére.
A csoportfejlődés szakaszai Bruce Tuckman modellje alapján
A csoportfejlődés szakaszait elsőként Bruce Tuckman amerikai pszichológiai kutató írta le 1965-ben tudományos publikációjában. Ekkor négy lépésben határozta meg a csoportfejlődés szakaszait, amelyek a kialakulás, a viharzás, a szabályozás és a teljesítés szakaszai voltak. A további kutatásai alapján aztán 1977-ben módosította eredeti modelljét, és a kutatásai alapján a meglévő négy szakasz mellé egy ötödiket is megnevezett, amelyet a felbomlás, vagy megújulás szakaszaként nevezett el.
A csoportfejlődés szakaszai minden munkahelyi csoporton belül végbemennek, hosszabb, rövidebb idő alatt. Az egyes szakaszokban a csoport tagjait eltérő magatartási formák és cselekedetek jellemzik.
A kialakulás szakasza
A csoportfejlődés első szakasza a kialakulás, amely tulajdonképpen egy ismerkedési szakasz. Ilyenkor sokszor olyan emberek kerülhetnek össze, akik még sosem találkoztak, vagy sosem dolgoztak együtt, egy csapatban.
Ilyenkor még mindenki keresi a helyét a csoporton belül, finoman ismerkednek egymással a csoporttagok, keresik egymással a kapcsolódási pontokat. Ilyenkor még nem törnek felszínre az ellentétek, nem alakulnak ki konfliktusok, az egymással való kommunikáció is visszafogott. A vezetők feladata ilyenkor a munkahelyi elvárások, a szabályok pontos ismertetése és tudatosítása a munkatársaiban.
A viharzás szakasza
A viharzás szakasza az első konfliktusok időszaka. Nem szükségszerű ennek a szakasznak a bekövetkezése, de a nézeteltérések előbb utóbb szinte biztosan jelentkezni fognak a csoportban. Kialakulnak a csoporton belül a feladatok, szerepek, melyek egyes csoporttagok között konfliktusokat szülhetnek.
Korábbi jó viszonyok, barátságok szűnhetnek meg ebben a csoportfejlődési szakaszban, és ilyenkor lehet jellemző a klikkesedés is. A csapat egyes tagjai kiábrándulhatnak az új pozícióból, és elégedetlenné válhatnak. A csapat tagjait a kialakult konfliktusok és a feszült légkör érzelmileg megviselhetik, nyugtalanság alakulhat ki a tagok között.
Vezetőként ilyenkor a legfontosabb a megértés, és a konfliktuskezelés. Ilyenkor minden problémát komolyan kell venni, és törekedni a megoldásra is, még ha látszólag az csak egy-két embert érint egy nagyobb csoportban. A csoport tagjait meg kell nyugtatni, meg kell hallgatni a problémákat és átsegíteni a csapatot ezen a viharos, érzelmekkel teli időszakon.
A szabályozás szakasza
A viharzási szakasz után megnyugszanak a csapat tagjai, kialakulnak a csoportban betöltött szerepek. A szabályozás szakaszában kialakulnak a szabályok, a csoport által képviselt értékek, mindenki megtalálja a maga helyét a csapatban. Megfogalmazódnak a közös célok, kialakul a hatékony munkához szükséges együttműködés és mélyebb kapcsolatok, kötődés alakul ki a munkatársak között. Mindenki tudja, hogy miért tartozik felelősséggel, milyen rábízott feladatokért felel. A konfliktusok ritkábban jelentkeznek, mert kialakultak már a csoportban a szabályok, normák.
Vezetőként fontos feladat ilyenkor ezeket a szabályokat fenntartani, mélyíteni, szükség esetén közösen módosítani rajtuk. A vezető ilyenkor a béke őrzője, feladata elsősorban a támogató vezetés, hogy a csoport szabályai fennmaradjanak, formálódjanak és ne kezdődjenek elölről a konfliktusok. A számonkérés is fontos, hogy a cselekedeteknek legyen következménye.
A teljesítés szakasza
A csoportfejlődés szakaszai közül a teljesítés szakasza a leginkább eredményes szakasz. Ilyenkor a csapat tisztában van a közös céllal, hogy miért végzik a feladatukat. Mindenki tudja a helyét a csoportban, és nagyon hatékony munkavégzésre képesek. Természetesen ilyenkor is jönnek akadályok, kialakulnak konfliktushelyzetek, de a csapat közösen át tudja ugrani az akadályokat, és kezelni a konfliktusokat. A csapat tagjai között szoros kapcsolat alakul ki, segítik egymást, és igyekeznek a jó légkört fenntartani.
Vezetőként ilyenkor már a nagyobb volumenű feladatok is nyugodtan kiadhatók a munkatársaknak, nem szükséges folyamatos, szoros kontroll alatt tartani a munkavégzést, de a támogatás továbbra is elsődleges feladat.
A felbomlás szakasza
A felbomlás több okból is létrejöhet. Előfordulhat, hogy a csoport csak egy bizonyos feladat elvégzésére lett létrehozva, és ezt elérve betölti funkcióját és nincs rá szükség tovább. A felbomlás oka lehet az is, hogy a vezetőség a sikeres együttműködésen felbuzdulva új csoportokat hoz létre. Az új csoport tagjai közé a már sikeresen együttműködő csoport tagjai közül választanak, hogy a tapasztalataikat új csoportok munkájában is kamatoztathassák. Ha egy csapattag, vagy a vezető hagyja el a jól működő csoportot, újra ki kell alakítani a mindennapi rutinokat, szabályokat, szokásokat, így az egyes szakaszokat újra végig kell járnia a megújult csoportnak.
A csoportfejlődés szakaszai közül a felbomlási szakaszban a vezető feladata, hogy a csoport felbontását nem csak szakmai szempontok alapján vigye végbe, hanem magasfokú empátiát is tanúsítson a csoport tagjainak irányába.
A csoporttagokat a megszokott, jól szervezett, együttműködő, egymásért kiálló csoport, a munkatársak elvesztése nagyon érzékenyen, lényegében gyászként is érintheti. Ez az érzés a csoport tagjaiban egészen addig fennmaradhat, míg egy új csoportba nem kerülnek, és végbe nem mennek a csoportfejlődés szakaszai.
A csoportfejlődés szakaszai óhatatlanul végbemennek, mikor egy új csapat jön létre, legyen az akár munkahelyi, vagy bármilyen olyan csoportosulás, ahol a tagok egy közös célért gyűlnek össze rendszeresen. A jó vezető feladata ezt az utat minél jobban lerövidíteni, és minél inkább zökkenőmentessé tenni. Egy összetartó, jó csapattal szinte bármilyen elérhetetlennek tűnő cél elérhető, ezért fontos, hogy a vezető mindig a csoportfejlődés szakaszainak megfelelően hozza meg döntéseit, kezelje a problémákat, konfliktusokat.
Olvasd el ezt a cikket is: Csoportdinamika!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
A hatékony munka alapja: így működhetsz együtt bárkivel
Az együttműködés az üzleti életben az egyik legfontosabb képesség. Napról napra előfordul, hogy olyan üzleti partnerekkel vagy épp munkatársakkal kell együtt dolgoznunk, akikkel nehezen jövünk ki, azonban a siker érdekében ezekkel a helyzetekkel meg kell birkóznunk....
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...