Az eredményes vezető mögött mindig egy eredményes csapat áll, akik segítik a vállalati célok elérésében. A jó csapatmunka, a jól működő munkahelyi csoport kialakulásához idő kell, nem egyik napról a másikra történik. A csoportfejlődés szakaszai minden esetben végbemennek, amikor egy csoport alakul, vagy új vezetőt neveznek ki a csoport vezetésére.
A csoportfejlődés szakaszai Bruce Tuckman modellje alapján
A csoportfejlődés szakaszait elsőként Bruce Tuckman amerikai pszichológiai kutató írta le 1965-ben tudományos publikációjában. Ekkor négy lépésben határozta meg a csoportfejlődés szakaszait, amelyek a kialakulás, a viharzás, a szabályozás és a teljesítés szakaszai voltak. A további kutatásai alapján aztán 1977-ben módosította eredeti modelljét, és a kutatásai alapján a meglévő négy szakasz mellé egy ötödiket is megnevezett, amelyet a felbomlás, vagy megújulás szakaszaként nevezett el.
A csoportfejlődés szakaszai minden munkahelyi csoporton belül végbemennek, hosszabb, rövidebb idő alatt. Az egyes szakaszokban a csoport tagjait eltérő magatartási formák és cselekedetek jellemzik.
A kialakulás szakasza
A csoportfejlődés első szakasza a kialakulás, amely tulajdonképpen egy ismerkedési szakasz. Ilyenkor sokszor olyan emberek kerülhetnek össze, akik még sosem találkoztak, vagy sosem dolgoztak együtt, egy csapatban.
Ilyenkor még mindenki keresi a helyét a csoporton belül, finoman ismerkednek egymással a csoporttagok, keresik egymással a kapcsolódási pontokat. Ilyenkor még nem törnek felszínre az ellentétek, nem alakulnak ki konfliktusok, az egymással való kommunikáció is visszafogott. A vezetők feladata ilyenkor a munkahelyi elvárások, a szabályok pontos ismertetése és tudatosítása a munkatársaiban.
A viharzás szakasza
A viharzás szakasza az első konfliktusok időszaka. Nem szükségszerű ennek a szakasznak a bekövetkezése, de a nézeteltérések előbb utóbb szinte biztosan jelentkezni fognak a csoportban. Kialakulnak a csoporton belül a feladatok, szerepek, melyek egyes csoporttagok között konfliktusokat szülhetnek.
Korábbi jó viszonyok, barátságok szűnhetnek meg ebben a csoportfejlődési szakaszban, és ilyenkor lehet jellemző a klikkesedés is. A csapat egyes tagjai kiábrándulhatnak az új pozícióból, és elégedetlenné válhatnak. A csapat tagjait a kialakult konfliktusok és a feszült légkör érzelmileg megviselhetik, nyugtalanság alakulhat ki a tagok között.
Vezetőként ilyenkor a legfontosabb a megértés, és a konfliktuskezelés. Ilyenkor minden problémát komolyan kell venni, és törekedni a megoldásra is, még ha látszólag az csak egy-két embert érint egy nagyobb csoportban. A csoport tagjait meg kell nyugtatni, meg kell hallgatni a problémákat és átsegíteni a csapatot ezen a viharos, érzelmekkel teli időszakon.
A szabályozás szakasza
A viharzási szakasz után megnyugszanak a csapat tagjai, kialakulnak a csoportban betöltött szerepek. A szabályozás szakaszában kialakulnak a szabályok, a csoport által képviselt értékek, mindenki megtalálja a maga helyét a csapatban. Megfogalmazódnak a közös célok, kialakul a hatékony munkához szükséges együttműködés és mélyebb kapcsolatok, kötődés alakul ki a munkatársak között. Mindenki tudja, hogy miért tartozik felelősséggel, milyen rábízott feladatokért felel. A konfliktusok ritkábban jelentkeznek, mert kialakultak már a csoportban a szabályok, normák.
Vezetőként fontos feladat ilyenkor ezeket a szabályokat fenntartani, mélyíteni, szükség esetén közösen módosítani rajtuk. A vezető ilyenkor a béke őrzője, feladata elsősorban a támogató vezetés, hogy a csoport szabályai fennmaradjanak, formálódjanak és ne kezdődjenek elölről a konfliktusok. A számonkérés is fontos, hogy a cselekedeteknek legyen következménye.
A teljesítés szakasza
A csoportfejlődés szakaszai közül a teljesítés szakasza a leginkább eredményes szakasz. Ilyenkor a csapat tisztában van a közös céllal, hogy miért végzik a feladatukat. Mindenki tudja a helyét a csoportban, és nagyon hatékony munkavégzésre képesek. Természetesen ilyenkor is jönnek akadályok, kialakulnak konfliktushelyzetek, de a csapat közösen át tudja ugrani az akadályokat, és kezelni a konfliktusokat. A csapat tagjai között szoros kapcsolat alakul ki, segítik egymást, és igyekeznek a jó légkört fenntartani.
Vezetőként ilyenkor már a nagyobb volumenű feladatok is nyugodtan kiadhatók a munkatársaknak, nem szükséges folyamatos, szoros kontroll alatt tartani a munkavégzést, de a támogatás továbbra is elsődleges feladat.
A felbomlás szakasza
A felbomlás több okból is létrejöhet. Előfordulhat, hogy a csoport csak egy bizonyos feladat elvégzésére lett létrehozva, és ezt elérve betölti funkcióját és nincs rá szükség tovább. A felbomlás oka lehet az is, hogy a vezetőség a sikeres együttműködésen felbuzdulva új csoportokat hoz létre. Az új csoport tagjai közé a már sikeresen együttműködő csoport tagjai közül választanak, hogy a tapasztalataikat új csoportok munkájában is kamatoztathassák. Ha egy csapattag, vagy a vezető hagyja el a jól működő csoportot, újra ki kell alakítani a mindennapi rutinokat, szabályokat, szokásokat, így az egyes szakaszokat újra végig kell járnia a megújult csoportnak.
A csoportfejlődés szakaszai közül a felbomlási szakaszban a vezető feladata, hogy a csoport felbontását nem csak szakmai szempontok alapján vigye végbe, hanem magasfokú empátiát is tanúsítson a csoport tagjainak irányába.
A csoporttagokat a megszokott, jól szervezett, együttműködő, egymásért kiálló csoport, a munkatársak elvesztése nagyon érzékenyen, lényegében gyászként is érintheti. Ez az érzés a csoport tagjaiban egészen addig fennmaradhat, míg egy új csoportba nem kerülnek, és végbe nem mennek a csoportfejlődés szakaszai.
A csoportfejlődés szakaszai óhatatlanul végbemennek, mikor egy új csapat jön létre, legyen az akár munkahelyi, vagy bármilyen olyan csoportosulás, ahol a tagok egy közös célért gyűlnek össze rendszeresen. A jó vezető feladata ezt az utat minél jobban lerövidíteni, és minél inkább zökkenőmentessé tenni. Egy összetartó, jó csapattal szinte bármilyen elérhetetlennek tűnő cél elérhető, ezért fontos, hogy a vezető mindig a csoportfejlődés szakaszainak megfelelően hozza meg döntéseit, kezelje a problémákat, konfliktusokat.
Olvasd el ezt a cikket is: Csoportdinamika!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...
Home office: rugalmas munkavégzés és a jövő munkahelyi trendjei
Az üzleti világ folyamatosan változik. Minden időszaknak megvannak a meghatározó munkahelyi trendjei, amelyek hatással vannak a cégekre. Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb változása pedig nem más, mint a home office, azaz otthoni munkavégzés térnyerése volt. A...
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...