fbpx

A pozitív visszajelzés a jól működő munkakörnyezet alapja. Segít megalapozni a bizalmat a dolgozók és a vezetőség között, hozzájárul a munkavállalói lojalitás megszilárdításához, és növeli az elégedettség érzését.

Az elismerés és a köszönet azonban abban az esetben nem tűnik őszintének, ha nem megfelelően fejezzük ki hálánkat munkavállalóink felé. Ebben a bejegyzésben megmutathatjuk, hogyan adhatsz pozitív visszajelzést dolgozóidnak a jól végzett munkáért cserébe úgy, hogy az valóban motiváló erővel bírjon.

 

Miért fontos a dolgozók számára a pozitív visszajelzés?

Sokan úgy gondolják, hogy egy pozíció akkor lesz igazán vonzó, ha jól fizet. Érdemes azonban tudni, hogy a pénz önmagában nem minden. Természetesen fontos, hogy dolgozóink munkáját a megfelelő anyagi elismeréssel kompenzáljuk, azonban több, elsőre apróságnak tűnő dolog is rengeteget számít.

Ilyen például a teljesítménnyel kapcsolatos pozitív visszajelzés is. Ezt igazolja a Harvard Business School munkatárása, Ashley Whillans által végzett kutatás is, mely szerint az elégedett alkalmazottak 95 százaléka úgy gondolja, hogy vezetőik jól tudnak pozitív visszajelzést adni. Ez pedig komoly motivációt és erőt ad számukra a mindennapos munka folyamán. Fontos azonban, hogy a visszajelzés ne csak pozitív, hanem őszinte is legyen. Ellenkező esetben ugyanis a pozitív hatás helyett sokkal inkább bizonytalanságot szül.

 

Csak az igazat, a színtiszta igazat!

Ha mások munkájának értékeléséről van szó, az ember sokszor hajlamos arra, hogy kegyes hazugságokba bocsátkozzon. Ez azonban több szempontból is káros lehet. Egyrészt azért, mert legitimálhatja a kevésbé jó teljesítményt. Másrészt pedig azért, mert az őszintétlenséget sokan megérzik, és akár személyes sértésnek is vehetik. Így a szavaink könnyen az ellenkező hatást érhetik el, mint amit eredetileg terveztünk.

Éppen ezért fontos, hogy pozitív visszajelzés esetén kizárólag az igazat mondjuk. Mielőtt dicséretet vagy köszönetet mondanánk, gondoljuk át, hogy valóban komolyan gondoljuk-e. Amennyiben igen, éreztessük is ezt munkavállalóinkkal, partnereinkkel. A verbális kommunikáció mellett ebben az esetben sokat számít a testbeszéd is. Viselkedésünkkel tehát mindenképp jelezzük az őszinteségünket. Nézzünk az emberek szemébe, mosolyogjunk, sugározzunk pozitív energiát.

Ha pedig valakinek nem tudjuk pozitívan értékelni a munkáját, igyekezzünk udvariasan rámutatni a gyengepontokra, és megbeszélni azt, hogy a jövőben miben s lehetne változtatni a jobb eredmény elérése érdekében.

 

Tegyük egyértelművé a dicséret okát

Abban az esetben, ha valakinek elégedettek vagyunk a munkához való hozzáállással, érdemes konkrétan a tudtára adnunk, hogy mit is becsülünk benne. Ha például valaki proaktív és gyakran segíti a meetingek előmozdítását hasznos kérdésekkel, ezt nyugodtan tegyük szóvá, például a következő módon: „Tetszett, hogy a kérdéseiddel segítetted a csoportot a probléma feltárásában. Azt hiszem, ez nagy segítséget jelent abban, hogy ne kelljen eltérnünk a meghatározott ütemtervtől.”

Ha őszintén elmondjuk, mit is becsülünk valaki munkájában, akkor a dicsért személy jobban érzi majd, hogy a csapatunk szerves része, ezáltal pedig nemcsak elégedettebb, de elkötelezettebb is lesz szervezetünk irányába.

 

Ne csak kivételes alkalmak estén adjunk pozitív visszajelzést

Sok vezető úgy gondolja, hogy a dicséret olyan ajándék, amely csak különleges alkalmak idején illeti meg a dolgozókat. Érdemes azonban tudni, hogy ahogy nem csak karácsonykor szoktuk szeretni egymást, úgy a jó munka megbecsülése is egész évben fontos. Éppen ezért nem szabad megfeledkezni arról, hogy a teljesítményt alkalomtól függetlenül, az év bármely napján értékeljük.

A kedves szavak hatására egészen biztos, hogy egy idő után csapatunk elégedettebb, motiváltabb, és elkötelezettebb lesz szervezetünk irányába, ez pedig rövid úton képes nagyban növelni a produktivitást.

Kapcsolódó cikk: 

A feedback jelentősége: így ösztönözzük dolgozóinkat a munkájukkal kapcsolatos visszajelzésre

A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve

 

Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.