Az emberek társas lények, és teljesen természetes, hogy a legtöbben szeretünk másokkal együtt lenni, csoportokat alkotni. A munkahelyen szinte ugyanannyi időt töltünk, mint családunk körében, és teljesen természetes, hogy itt is kialakulnak csoportok. A csoportban töltött idő múlásával, az együtt megélt események hatására létrejön egy összetartó erő, a csoportkohézió.
A csoportkohézió fogalma
A csoportkohézió a csoport tagjai között létrejövő összetartó erőt jelenti. Ez az összetartó erő a közösen megélt események (ami lehet akár egy csapatépítés) hatására egyre erősebbé válik, amelynek hatására a többi csoporttal, illetve a külvilággal meglévő kapcsolatok egyre jelentéktelenebbé válnak. A csoporttagok között kialakul egy erős hovatartozási érzés, és a kívülálló személyeket, más csoportokat, a saját csoportjuknak értékei, nézetei alapján ítélnek meg.
A munkahelyi csoportokban kialakuló csoportkohézió, amennyiben a csoportlégkör is megfelelő, hatékonyabbá teheti a munkát. A csoport tagjai egymással közösen dolgoznak, mindenkinek szüksége van a másik munkájára. Ismerik, és elismerik egymás munkáját, segítenek egymásnak, mely biztonságérzetet és motivációt ad a csoportban lévő személyeknek.
A tagok között kialakul egy egészséges versenyszellem, melynek hatására mindenki igyekszik a legjobbat kihozni magából. A csoport tagjainak a közös nézetei, a közös érdekei, céljai jobb és hatékonyabb együttműködésre sarkallja a csoporttagokat.
Csoportkohézió elemei, szerepek a csoportban
A munkahelyi csoportok között kétféle csoportot különböztethetünk meg, a formális és az informális csoportot.
A formális csoport valamilyen belső hierarchia, szabályozások, képviselt értékek mentén jön létre, mesterségesen. Ilyen például bármelyik munkahelyi csoport, melynek tagjait valamilyen szempontok (pl. szaktudás, tapasztalat stb.) szerint összeválogattak, és valakit kineveztek a csoport vezetőjévé. A formális csoport tagjai elfogadják a szerepeket, és az értékeket, melyet képviselni szükséges.
Az informális csoportok mindig formális csoportok alapján jönnek létre, de saját szabályrendszert, hierarchiát, különböző szerepeket alakítanak ki az idő múlásával. A csoporttagok mindennapi tevékenységének meghatározó mozgatórugói az általuk képviselt szerep, amit elvárnak tőlük.
A formális szerepek előre leosztottak, így a vezető, vagy vezetők szerepe egy munkahelyi csoport esetén nem kérdéses, amit mindenki tudomásul vesz és elfogad az előre kiosztott szerepek alapján. A csoportkohézió kialakulásával azonban elkezdenek létrejönni a csoporton belüli informális szerepek, melyek nem szükségszerűen azonosak a formális szerepekkel. Optimális esetben a formális és az informális vezető személye megegyezik, de előfordul, hogy eltérő. A vezetői szerep kialakulhat életkor, szaktudás, tapasztalat alapján is, amikor a csoport tagjai lényegében őt tekintik vezetőnek, ilyenkor szükséges lehet a formális vezető szerepének megerősítésére.
A csoportkohézió fejlesztése, erősítése
A csoportkohézió a közösen megélt élmények, események hatására alakul ki, mely egy hosszútávú folyamat. Az együtt elért sikerek, vagy épp kudarcok, a mindennapi történések hatására alakul ki, melyeknek a megéléséhez időre van szükség. A csoportkohézió fejleszthető, erősíthető, elmélyíthető, ha a csoporttagok közös élményeket szereznek, közös eseményeken vesznek részt.
A csapatépítő tréningek, munkahelyi programok, kirándulások mind a csoportkohézió fejlesztése érdekében jöttek létre, ezek segítségével a folyamat felgyorsítható. Sok esetben azonban az ilyen rendezvények nem fektetnek kellő figyelmet valódi céljukra. Az ilyen közös programok szervezésének elsősorban a csoportkohézió kialakulásának felgyorsításával a munkahelyi folyamatok hatékonyabbá tétele, az általános munkahelyi közérzet, a motiváció fenntartása és a kiosztott formális szerepek megszilárdítása lenne a célja.
Egy jó csapatmunka kialakulása során nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a csoportfejlődés szakaszai közül éppen hol is tart az adott csoport. Erről egy másik cikkemben már volt szó.
A csoportkohézió kialakulásával a vállalkozás céljai könnyebben elérhetőek, a munkahelyi légkör javul, és a munkatársak is biztonságban, kellemesen érzik majd magukat munkahelyükön. A közös munka, egymás segítése, az együtt megélt események segítenek fenntartani a motivációt, és hosszú távon sikeresen dolgozni.
Olvasd el a csoportdinamika cikket is, mely azt vizsgálja, hogy a csoport hatására milyen módon változik a csoporttagok viselkedése!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...
Mire figyelj a célkitűző beszélgetések után vezetőként?
A bizonyos időközönként tartott célkitűző beszélgetések sokak számára ismerősen csengenek, hiszen a cégeknek és persze az embereknek szüksége van célokra. A tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb vezető bizonyos szinten nyűgként éli meg a célkitűző...
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...