Az emberek társas lények, és teljesen természetes, hogy a legtöbben szeretünk másokkal együtt lenni, csoportokat alkotni. A munkahelyen szinte ugyanannyi időt töltünk, mint családunk körében, és teljesen természetes, hogy itt is kialakulnak csoportok. A csoportban töltött idő múlásával, az együtt megélt események hatására létrejön egy összetartó erő, a csoportkohézió.
A csoportkohézió fogalma
A csoportkohézió a csoport tagjai között létrejövő összetartó erőt jelenti. Ez az összetartó erő a közösen megélt események (ami lehet akár egy csapatépítés) hatására egyre erősebbé válik, amelynek hatására a többi csoporttal, illetve a külvilággal meglévő kapcsolatok egyre jelentéktelenebbé válnak. A csoporttagok között kialakul egy erős hovatartozási érzés, és a kívülálló személyeket, más csoportokat, a saját csoportjuknak értékei, nézetei alapján ítélnek meg.
A munkahelyi csoportokban kialakuló csoportkohézió, amennyiben a csoportlégkör is megfelelő, hatékonyabbá teheti a munkát. A csoport tagjai egymással közösen dolgoznak, mindenkinek szüksége van a másik munkájára. Ismerik, és elismerik egymás munkáját, segítenek egymásnak, mely biztonságérzetet és motivációt ad a csoportban lévő személyeknek.
A tagok között kialakul egy egészséges versenyszellem, melynek hatására mindenki igyekszik a legjobbat kihozni magából. A csoport tagjainak a közös nézetei, a közös érdekei, céljai jobb és hatékonyabb együttműködésre sarkallja a csoporttagokat.
Csoportkohézió elemei, szerepek a csoportban
A munkahelyi csoportok között kétféle csoportot különböztethetünk meg, a formális és az informális csoportot.
A formális csoport valamilyen belső hierarchia, szabályozások, képviselt értékek mentén jön létre, mesterségesen. Ilyen például bármelyik munkahelyi csoport, melynek tagjait valamilyen szempontok (pl. szaktudás, tapasztalat stb.) szerint összeválogattak, és valakit kineveztek a csoport vezetőjévé. A formális csoport tagjai elfogadják a szerepeket, és az értékeket, melyet képviselni szükséges.
Az informális csoportok mindig formális csoportok alapján jönnek létre, de saját szabályrendszert, hierarchiát, különböző szerepeket alakítanak ki az idő múlásával. A csoporttagok mindennapi tevékenységének meghatározó mozgatórugói az általuk képviselt szerep, amit elvárnak tőlük.
A formális szerepek előre leosztottak, így a vezető, vagy vezetők szerepe egy munkahelyi csoport esetén nem kérdéses, amit mindenki tudomásul vesz és elfogad az előre kiosztott szerepek alapján. A csoportkohézió kialakulásával azonban elkezdenek létrejönni a csoporton belüli informális szerepek, melyek nem szükségszerűen azonosak a formális szerepekkel. Optimális esetben a formális és az informális vezető személye megegyezik, de előfordul, hogy eltérő. A vezetői szerep kialakulhat életkor, szaktudás, tapasztalat alapján is, amikor a csoport tagjai lényegében őt tekintik vezetőnek, ilyenkor szükséges lehet a formális vezető szerepének megerősítésére.
A csoportkohézió fejlesztése, erősítése
A csoportkohézió a közösen megélt élmények, események hatására alakul ki, mely egy hosszútávú folyamat. Az együtt elért sikerek, vagy épp kudarcok, a mindennapi történések hatására alakul ki, melyeknek a megéléséhez időre van szükség. A csoportkohézió fejleszthető, erősíthető, elmélyíthető, ha a csoporttagok közös élményeket szereznek, közös eseményeken vesznek részt.
A csapatépítő tréningek, munkahelyi programok, kirándulások mind a csoportkohézió fejlesztése érdekében jöttek létre, ezek segítségével a folyamat felgyorsítható. Sok esetben azonban az ilyen rendezvények nem fektetnek kellő figyelmet valódi céljukra. Az ilyen közös programok szervezésének elsősorban a csoportkohézió kialakulásának felgyorsításával a munkahelyi folyamatok hatékonyabbá tétele, az általános munkahelyi közérzet, a motiváció fenntartása és a kiosztott formális szerepek megszilárdítása lenne a célja.
Egy jó csapatmunka kialakulása során nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a csoportfejlődés szakaszai közül éppen hol is tart az adott csoport. Erről egy másik cikkemben már volt szó.
A csoportkohézió kialakulásával a vállalkozás céljai könnyebben elérhetőek, a munkahelyi légkör javul, és a munkatársak is biztonságban, kellemesen érzik majd magukat munkahelyükön. A közös munka, egymás segítése, az együtt megélt események segítenek fenntartani a motivációt, és hosszú távon sikeresen dolgozni.
Olvasd el a csoportdinamika cikket is, mely azt vizsgálja, hogy a csoport hatására milyen módon változik a csoporttagok viselkedése!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
A hatékony munka alapja: így működhetsz együtt bárkivel
Az együttműködés az üzleti életben az egyik legfontosabb képesség. Napról napra előfordul, hogy olyan üzleti partnerekkel vagy épp munkatársakkal kell együtt dolgoznunk, akikkel nehezen jövünk ki, azonban a siker érdekében ezekkel a helyzetekkel meg kell birkóznunk....
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...