Az emberek társas lények, és teljesen természetes, hogy a legtöbben szeretünk másokkal együtt lenni, csoportokat alkotni. A munkahelyen szinte ugyanannyi időt töltünk, mint családunk körében, és teljesen természetes, hogy itt is kialakulnak csoportok. A csoportban töltött idő múlásával, az együtt megélt események hatására létrejön egy összetartó erő, a csoportkohézió.
A csoportkohézió fogalma
A csoportkohézió a csoport tagjai között létrejövő összetartó erőt jelenti. Ez az összetartó erő a közösen megélt események (ami lehet akár egy csapatépítés) hatására egyre erősebbé válik, amelynek hatására a többi csoporttal, illetve a külvilággal meglévő kapcsolatok egyre jelentéktelenebbé válnak. A csoporttagok között kialakul egy erős hovatartozási érzés, és a kívülálló személyeket, más csoportokat, a saját csoportjuknak értékei, nézetei alapján ítélnek meg.
A munkahelyi csoportokban kialakuló csoportkohézió, amennyiben a csoportlégkör is megfelelő, hatékonyabbá teheti a munkát. A csoport tagjai egymással közösen dolgoznak, mindenkinek szüksége van a másik munkájára. Ismerik, és elismerik egymás munkáját, segítenek egymásnak, mely biztonságérzetet és motivációt ad a csoportban lévő személyeknek.
A tagok között kialakul egy egészséges versenyszellem, melynek hatására mindenki igyekszik a legjobbat kihozni magából. A csoport tagjainak a közös nézetei, a közös érdekei, céljai jobb és hatékonyabb együttműködésre sarkallja a csoporttagokat.
Csoportkohézió elemei, szerepek a csoportban
A munkahelyi csoportok között kétféle csoportot különböztethetünk meg, a formális és az informális csoportot.
A formális csoport valamilyen belső hierarchia, szabályozások, képviselt értékek mentén jön létre, mesterségesen. Ilyen például bármelyik munkahelyi csoport, melynek tagjait valamilyen szempontok (pl. szaktudás, tapasztalat stb.) szerint összeválogattak, és valakit kineveztek a csoport vezetőjévé. A formális csoport tagjai elfogadják a szerepeket, és az értékeket, melyet képviselni szükséges.
Az informális csoportok mindig formális csoportok alapján jönnek létre, de saját szabályrendszert, hierarchiát, különböző szerepeket alakítanak ki az idő múlásával. A csoporttagok mindennapi tevékenységének meghatározó mozgatórugói az általuk képviselt szerep, amit elvárnak tőlük.
A formális szerepek előre leosztottak, így a vezető, vagy vezetők szerepe egy munkahelyi csoport esetén nem kérdéses, amit mindenki tudomásul vesz és elfogad az előre kiosztott szerepek alapján. A csoportkohézió kialakulásával azonban elkezdenek létrejönni a csoporton belüli informális szerepek, melyek nem szükségszerűen azonosak a formális szerepekkel. Optimális esetben a formális és az informális vezető személye megegyezik, de előfordul, hogy eltérő. A vezetői szerep kialakulhat életkor, szaktudás, tapasztalat alapján is, amikor a csoport tagjai lényegében őt tekintik vezetőnek, ilyenkor szükséges lehet a formális vezető szerepének megerősítésére.
A csoportkohézió fejlesztése, erősítése
A csoportkohézió a közösen megélt élmények, események hatására alakul ki, mely egy hosszútávú folyamat. Az együtt elért sikerek, vagy épp kudarcok, a mindennapi történések hatására alakul ki, melyeknek a megéléséhez időre van szükség. A csoportkohézió fejleszthető, erősíthető, elmélyíthető, ha a csoporttagok közös élményeket szereznek, közös eseményeken vesznek részt.
A csapatépítő tréningek, munkahelyi programok, kirándulások mind a csoportkohézió fejlesztése érdekében jöttek létre, ezek segítségével a folyamat felgyorsítható. Sok esetben azonban az ilyen rendezvények nem fektetnek kellő figyelmet valódi céljukra. Az ilyen közös programok szervezésének elsősorban a csoportkohézió kialakulásának felgyorsításával a munkahelyi folyamatok hatékonyabbá tétele, az általános munkahelyi közérzet, a motiváció fenntartása és a kiosztott formális szerepek megszilárdítása lenne a célja.
Egy jó csapatmunka kialakulása során nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a csoportfejlődés szakaszai közül éppen hol is tart az adott csoport. Erről egy másik cikkemben már volt szó.
A csoportkohézió kialakulásával a vállalkozás céljai könnyebben elérhetőek, a munkahelyi légkör javul, és a munkatársak is biztonságban, kellemesen érzik majd magukat munkahelyükön. A közös munka, egymás segítése, az együtt megélt események segítenek fenntartani a motivációt, és hosszú távon sikeresen dolgozni.
Olvasd el a csoportdinamika cikket is, mely azt vizsgálja, hogy a csoport hatására milyen módon változik a csoporttagok viselkedése!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Ilyen volt a Női Vállalkozók Napja
Az idei évben is megrendezésre került a Női Vállalkozók Napja, melynek ismét a Lurdy Ház adott otthont. A rendezvény szervezői számos programmal készültek. Az előadások, workshopok, konzultációk mellett a kilátogatóknak lehetőségük volt megismerkedni a kiállítók -...
Hogyan tartsd meg a beosztottad 3 év után is?
Közvélekedés, hogy egy kapcsolatban minden hetedik év nehéz. Van egy rossz hírünk: a munkában ez most a harmadik év. Mit tehetsz, hogy ennyi idő elteltével is megtartsd az értékes munkaerőt? Elmúltak a régi idők? A most nyugdíjba vonulók közül sokan vannak,...
Miért fontos a szakmai fejlődés támogatása a munkahelyen?
A modern üzleti környezet folyamatosan változik, a technológia fejlődése pedig új kihívások elé állítja a cégeket és munkavállalókat is. A szakmai fejlődés támogatása éppen ezért nemcsak a dolgozók számára fontos, de az egész szervezet sikerének kulcsa is egyben. A...
3 tipp a hatékony munkahelyi mentorálás érdekében
A mentorálás jóval több, mint egy újabb divatos kifejezés az üzleti életben. Egy olyan eszköz, amely a munkavállalók személyes fejlődése és a vállalat sikere szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mit jelent pontosan a szakmai...
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...