A hatékony, és egyre jobb teljesítményt nyújtó, folyamatosan növekedni képes vállalkozások egyik legfontosabb eszköze a folyamatos szervezetfejlesztés. Az újra és újra megújulni képes, a megváltozott helyzetekhez, új kihívásokhoz rugalmasan alkalmazkodó vállalatok sokkal eredményesebbek azoknál, amelyek nem alkalmazzák a szervezetfejlesztésben rejlő lehetőségeket.
Mi az a szervezetfejlesztés?
A szervezetfejlesztés az angol Organization Development (gyakran használt rövidítése az OD) kifejezésből származik. A szervezetfejlesztés fogalma igen tág, nincs kőbe vésett meghatározása. Az egyik legismertebb és legáltalánosabban elfogadott fogalmát Richard Beckhard fogalmazta meg, mely így szól:
A szervezetfejlesztés tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.
Szervezetfejlesztés céljai
A szervezetfejlesztésnek sokféle célja lehet. Az egyetlen biztos közös pont, hogy a vállalkozás sikeresebb, hatékonyabb, átláthatóbb működésének elősegítését szolgálja. A szervezetfejlesztési célok közül a leggyakrabban előforduló célok:
- A teljesítmény javítása,
- Együttműködések javítása, fejlesztése,
- Problémamegoldó képesség fejlesztése,
- A vállalat folyamatainak megújulása, átalakítása, egyszerűsítése,
- Vállalat hatékonyságának növelése
Szervezetfejlesztés lépései
Adatgyűjtés, elemzés, célok meghatározása
A szervezetfejlesztési munka megkezdése mindig a vállalkozás jelenlegi helyzetének felmérésével kell kezdődjön. Erre remek eszköz a SWAT analízis alkalmazása. A SWAT analízis elvégzésével megismerhetjük a cég aktuális helyzetét. Felmérhetjük az erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a vállalkozásra nézve potenciálisan veszélyt jelentő tényezőket. Ezt követően ki kell tűzni az elérendő célokat, amelyeket a szervezet el kíván érni a szervezetfejlesztés folyamatával.
Stratégiák meghatározása
Ha megismertük a vállalatot, és kitűztük a célokat, meg kell határozni a stratégiát, amely mentén végighaladva elérjük a kívánt eredményeket. Meg kell nevezni azokat a területeket, folyamatokat, amelyeknek átalakítása, vagy bevezetése szükséges a sikerek elérésének érdekében. Ki kell jelölni a szervezetfejlesztés folyamatának kulcsszereplőit és meghatározni a feladataikat.
Beavatkozás, a szervezetfejlesztési stratégia végrehajtása
Ezt követi a stratégia megvalósításának megkezdése és folyamatos végrehajtása. Az eredmények, a meghatározott célok eléréséhez szükséges részfeladatok figyelemmel követése, folyamatos monitorozása a teljes folyamatnak. Az eredmények függvényében a stratégiák módosítása, átalakítása.
Eredmények mérése
A meghatározott stratégia végrehajtási folyamatát követően mindenképpen szükséges kielemezni, mérni a végrehajtott szervezetfejlesztés érdekében tett lépések hatását.
Már a tervek végrehajtásának megkezdésekor fontos az elért részeredményekkel tisztában lenni, ezért az eredményeket nem csak a fejlesztési folyamatok befejeztével kell mérni.
Szervezetfejlesztés eszközei
A szervezetfejlesztés eszközei két csoportra oszthatók fel. Az egyik az egyénre ható módszerek, a másik a struktúrára ható módszerek. A hatékony szervezetfejlesztési folyamat érdekében mindkettőre nagy hangsúlyt és figyelmet kell fektetni, hogy eredményes lehessen.
Egyénre ható módszerek
Az egyénre ható módszerek célja a vállalkozásban tevékenykedő egyének fejlesztése, munkájuk hatékonyabbá tétele. A leggyakrabban alkalmazott egyénre ható módszerek:
- Érzékenyítő tréning
- Önismeret
- Motivációk megtalálása
- Folyamatkonzultálás
- Csapatépítés
- Csoportok közötti viszony fejlesztése
Struktúrára ható módszerek
A struktúrára ható módszerek a szervezet felépítésének, hierarchiájának átalakítására, optimalizálásra vonatkozik, a meghatározott stratégiai célok elérésének érdekében. A struktúrára ható módszerek:
- A szervezeti egységek hatáskörének megváltoztatása
- A hierarchikus szintek csökkentése
- Decentralizálás
- Képzések, továbbképzések bevezetése
- Új munkakörök bevezetése
- Meglévő munkakörök átalakítása
- Teljesítménymérési és elismerési rendszer bevezetése
A szervezetfejlesztés nem könnyű feladat, felkészültséget és teljes objektivitást igényel. Erősen javasolt egy külsős szakértő bevonása a szervezetfejlesztési munkába, aki elfogulatlanul felmérheti a szervezet jelenlegi helyzetét és segít a célok meghatározásában és elérésében.
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...
Mire figyelj a célkitűző beszélgetések után vezetőként?
A bizonyos időközönként tartott célkitűző beszélgetések sokak számára ismerősen csengenek, hiszen a cégeknek és persze az embereknek szüksége van célokra. A tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb vezető bizonyos szinten nyűgként éli meg a célkitűző...
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
A hatékony munka alapja: így működhetsz együtt bárkivel
Az együttműködés az üzleti életben az egyik legfontosabb képesség. Napról napra előfordul, hogy olyan üzleti partnerekkel vagy épp munkatársakkal kell együtt dolgoznunk, akikkel nehezen jövünk ki, azonban a siker érdekében ezekkel a helyzetekkel meg kell birkóznunk....
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

