A hatékony, és egyre jobb teljesítményt nyújtó, folyamatosan növekedni képes vállalkozások egyik legfontosabb eszköze a folyamatos szervezetfejlesztés. Az újra és újra megújulni képes, a megváltozott helyzetekhez, új kihívásokhoz rugalmasan alkalmazkodó vállalatok sokkal eredményesebbek azoknál, amelyek nem alkalmazzák a szervezetfejlesztésben rejlő lehetőségeket.
Mi az a szervezetfejlesztés?
A szervezetfejlesztés az angol Organization Development (gyakran használt rövidítése az OD) kifejezésből származik. A szervezetfejlesztés fogalma igen tág, nincs kőbe vésett meghatározása. Az egyik legismertebb és legáltalánosabban elfogadott fogalmát Richard Beckhard fogalmazta meg, mely így szól:
A szervezetfejlesztés tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.
Szervezetfejlesztés céljai
A szervezetfejlesztésnek sokféle célja lehet. Az egyetlen biztos közös pont, hogy a vállalkozás sikeresebb, hatékonyabb, átláthatóbb működésének elősegítését szolgálja. A szervezetfejlesztési célok közül a leggyakrabban előforduló célok:
- A teljesítmény javítása,
- Együttműködések javítása, fejlesztése,
- Problémamegoldó képesség fejlesztése,
- A vállalat folyamatainak megújulása, átalakítása, egyszerűsítése,
- Vállalat hatékonyságának növelése
Szervezetfejlesztés lépései
Adatgyűjtés, elemzés, célok meghatározása
A szervezetfejlesztési munka megkezdése mindig a vállalkozás jelenlegi helyzetének felmérésével kell kezdődjön. Erre remek eszköz a SWAT analízis alkalmazása. A SWAT analízis elvégzésével megismerhetjük a cég aktuális helyzetét. Felmérhetjük az erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a vállalkozásra nézve potenciálisan veszélyt jelentő tényezőket. Ezt követően ki kell tűzni az elérendő célokat, amelyeket a szervezet el kíván érni a szervezetfejlesztés folyamatával.
Stratégiák meghatározása
Ha megismertük a vállalatot, és kitűztük a célokat, meg kell határozni a stratégiát, amely mentén végighaladva elérjük a kívánt eredményeket. Meg kell nevezni azokat a területeket, folyamatokat, amelyeknek átalakítása, vagy bevezetése szükséges a sikerek elérésének érdekében. Ki kell jelölni a szervezetfejlesztés folyamatának kulcsszereplőit és meghatározni a feladataikat.
Beavatkozás, a szervezetfejlesztési stratégia végrehajtása
Ezt követi a stratégia megvalósításának megkezdése és folyamatos végrehajtása. Az eredmények, a meghatározott célok eléréséhez szükséges részfeladatok figyelemmel követése, folyamatos monitorozása a teljes folyamatnak. Az eredmények függvényében a stratégiák módosítása, átalakítása.
Eredmények mérése
A meghatározott stratégia végrehajtási folyamatát követően mindenképpen szükséges kielemezni, mérni a végrehajtott szervezetfejlesztés érdekében tett lépések hatását.
Már a tervek végrehajtásának megkezdésekor fontos az elért részeredményekkel tisztában lenni, ezért az eredményeket nem csak a fejlesztési folyamatok befejeztével kell mérni.
Szervezetfejlesztés eszközei
A szervezetfejlesztés eszközei két csoportra oszthatók fel. Az egyik az egyénre ható módszerek, a másik a struktúrára ható módszerek. A hatékony szervezetfejlesztési folyamat érdekében mindkettőre nagy hangsúlyt és figyelmet kell fektetni, hogy eredményes lehessen.
Egyénre ható módszerek
Az egyénre ható módszerek célja a vállalkozásban tevékenykedő egyének fejlesztése, munkájuk hatékonyabbá tétele. A leggyakrabban alkalmazott egyénre ható módszerek:
- Érzékenyítő tréning
- Önismeret
- Motivációk megtalálása
- Folyamatkonzultálás
- Csapatépítés
- Csoportok közötti viszony fejlesztése
Struktúrára ható módszerek
A struktúrára ható módszerek a szervezet felépítésének, hierarchiájának átalakítására, optimalizálásra vonatkozik, a meghatározott stratégiai célok elérésének érdekében. A struktúrára ható módszerek:
- A szervezeti egységek hatáskörének megváltoztatása
- A hierarchikus szintek csökkentése
- Decentralizálás
- Képzések, továbbképzések bevezetése
- Új munkakörök bevezetése
- Meglévő munkakörök átalakítása
- Teljesítménymérési és elismerési rendszer bevezetése
A szervezetfejlesztés nem könnyű feladat, felkészültséget és teljes objektivitást igényel. Erősen javasolt egy külsős szakértő bevonása a szervezetfejlesztési munkába, aki elfogulatlanul felmérheti a szervezet jelenlegi helyzetét és segít a célok meghatározásában és elérésében.
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Csapatépítés, az összetartó erő
A legtöbb munkahelyen minden évben legalább egyszer van olyan rendezvény, mely csapatépítés címszó alatt történik. Ez sok esetben kimerül egy karácsonyi, vagy év végi vacsorában, ahol a munkahely kontójára mindenki eszik, iszik, mulat, esetleg a kelleténél jobban ki...
Csoportdinamika
A munkahelyi sikerekhez, a kitűzött célok eléréséhez szinte kivétel nélkül szükség van csoportokra, de leginkább jól működő csoportoka egy vállalkozásnál. Más emberek jelenléte hatással van viselkedésünkre, teljesítményünkre. Minden csoportban befolyásolják egymást a...
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

