A hatékony, és egyre jobb teljesítményt nyújtó, folyamatosan növekedni képes vállalkozások egyik legfontosabb eszköze a folyamatos szervezetfejlesztés. Az újra és újra megújulni képes, a megváltozott helyzetekhez, új kihívásokhoz rugalmasan alkalmazkodó vállalatok sokkal eredményesebbek azoknál, amelyek nem alkalmazzák a szervezetfejlesztésben rejlő lehetőségeket.
Mi az a szervezetfejlesztés?
A szervezetfejlesztés az angol Organization Development (gyakran használt rövidítése az OD) kifejezésből származik. A szervezetfejlesztés fogalma igen tág, nincs kőbe vésett meghatározása. Az egyik legismertebb és legáltalánosabban elfogadott fogalmát Richard Beckhard fogalmazta meg, mely így szól:
A szervezetfejlesztés tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.
Szervezetfejlesztés céljai
A szervezetfejlesztésnek sokféle célja lehet. Az egyetlen biztos közös pont, hogy a vállalkozás sikeresebb, hatékonyabb, átláthatóbb működésének elősegítését szolgálja. A szervezetfejlesztési célok közül a leggyakrabban előforduló célok:
- A teljesítmény javítása,
- Együttműködések javítása, fejlesztése,
- Problémamegoldó képesség fejlesztése,
- A vállalat folyamatainak megújulása, átalakítása, egyszerűsítése,
- Vállalat hatékonyságának növelése
Szervezetfejlesztés lépései
Adatgyűjtés, elemzés, célok meghatározása
A szervezetfejlesztési munka megkezdése mindig a vállalkozás jelenlegi helyzetének felmérésével kell kezdődjön. Erre remek eszköz a SWAT analízis alkalmazása. A SWAT analízis elvégzésével megismerhetjük a cég aktuális helyzetét. Felmérhetjük az erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a vállalkozásra nézve potenciálisan veszélyt jelentő tényezőket. Ezt követően ki kell tűzni az elérendő célokat, amelyeket a szervezet el kíván érni a szervezetfejlesztés folyamatával.
Stratégiák meghatározása
Ha megismertük a vállalatot, és kitűztük a célokat, meg kell határozni a stratégiát, amely mentén végighaladva elérjük a kívánt eredményeket. Meg kell nevezni azokat a területeket, folyamatokat, amelyeknek átalakítása, vagy bevezetése szükséges a sikerek elérésének érdekében. Ki kell jelölni a szervezetfejlesztés folyamatának kulcsszereplőit és meghatározni a feladataikat.
Beavatkozás, a szervezetfejlesztési stratégia végrehajtása
Ezt követi a stratégia megvalósításának megkezdése és folyamatos végrehajtása. Az eredmények, a meghatározott célok eléréséhez szükséges részfeladatok figyelemmel követése, folyamatos monitorozása a teljes folyamatnak. Az eredmények függvényében a stratégiák módosítása, átalakítása.
Eredmények mérése
A meghatározott stratégia végrehajtási folyamatát követően mindenképpen szükséges kielemezni, mérni a végrehajtott szervezetfejlesztés érdekében tett lépések hatását.
Már a tervek végrehajtásának megkezdésekor fontos az elért részeredményekkel tisztában lenni, ezért az eredményeket nem csak a fejlesztési folyamatok befejeztével kell mérni.
Szervezetfejlesztés eszközei
A szervezetfejlesztés eszközei két csoportra oszthatók fel. Az egyik az egyénre ható módszerek, a másik a struktúrára ható módszerek. A hatékony szervezetfejlesztési folyamat érdekében mindkettőre nagy hangsúlyt és figyelmet kell fektetni, hogy eredményes lehessen.
Egyénre ható módszerek
Az egyénre ható módszerek célja a vállalkozásban tevékenykedő egyének fejlesztése, munkájuk hatékonyabbá tétele. A leggyakrabban alkalmazott egyénre ható módszerek:
- Érzékenyítő tréning
- Önismeret
- Motivációk megtalálása
- Folyamatkonzultálás
- Csapatépítés
- Csoportok közötti viszony fejlesztése
Struktúrára ható módszerek
A struktúrára ható módszerek a szervezet felépítésének, hierarchiájának átalakítására, optimalizálásra vonatkozik, a meghatározott stratégiai célok elérésének érdekében. A struktúrára ható módszerek:
- A szervezeti egységek hatáskörének megváltoztatása
- A hierarchikus szintek csökkentése
- Decentralizálás
- Képzések, továbbképzések bevezetése
- Új munkakörök bevezetése
- Meglévő munkakörök átalakítása
- Teljesítménymérési és elismerési rendszer bevezetése
A szervezetfejlesztés nem könnyű feladat, felkészültséget és teljes objektivitást igényel. Erősen javasolt egy külsős szakértő bevonása a szervezetfejlesztési munkába, aki elfogulatlanul felmérheti a szervezet jelenlegi helyzetét és segít a célok meghatározásában és elérésében.
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Ilyen volt a Női Vállalkozók Napja
Az idei évben is megrendezésre került a Női Vállalkozók Napja, melynek ismét a Lurdy Ház adott otthont. A rendezvény szervezői számos programmal készültek. Az előadások, workshopok, konzultációk mellett a kilátogatóknak lehetőségük volt megismerkedni a kiállítók -...
Hogyan tartsd meg a beosztottad 3 év után is?
Közvélekedés, hogy egy kapcsolatban minden hetedik év nehéz. Van egy rossz hírünk: a munkában ez most a harmadik év. Mit tehetsz, hogy ennyi idő elteltével is megtartsd az értékes munkaerőt? Elmúltak a régi idők? A most nyugdíjba vonulók közül sokan vannak,...
Miért fontos a szakmai fejlődés támogatása a munkahelyen?
A modern üzleti környezet folyamatosan változik, a technológia fejlődése pedig új kihívások elé állítja a cégeket és munkavállalókat is. A szakmai fejlődés támogatása éppen ezért nemcsak a dolgozók számára fontos, de az egész szervezet sikerének kulcsa is egyben. A...
3 tipp a hatékony munkahelyi mentorálás érdekében
A mentorálás jóval több, mint egy újabb divatos kifejezés az üzleti életben. Egy olyan eszköz, amely a munkavállalók személyes fejlődése és a vállalat sikere szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mit jelent pontosan a szakmai...
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...