A hatékony, és egyre jobb teljesítményt nyújtó, folyamatosan növekedni képes vállalkozások egyik legfontosabb eszköze a folyamatos szervezetfejlesztés. Az újra és újra megújulni képes, a megváltozott helyzetekhez, új kihívásokhoz rugalmasan alkalmazkodó vállalatok sokkal eredményesebbek azoknál, amelyek nem alkalmazzák a szervezetfejlesztésben rejlő lehetőségeket.
Mi az a szervezetfejlesztés?
A szervezetfejlesztés az angol Organization Development (gyakran használt rövidítése az OD) kifejezésből származik. A szervezetfejlesztés fogalma igen tág, nincs kőbe vésett meghatározása. Az egyik legismertebb és legáltalánosabban elfogadott fogalmát Richard Beckhard fogalmazta meg, mely így szól:
A szervezetfejlesztés tervszerű, a szervezet egészére kiterjedő, felülről szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszerű beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.
Szervezetfejlesztés céljai
A szervezetfejlesztésnek sokféle célja lehet. Az egyetlen biztos közös pont, hogy a vállalkozás sikeresebb, hatékonyabb, átláthatóbb működésének elősegítését szolgálja. A szervezetfejlesztési célok közül a leggyakrabban előforduló célok:
- A teljesítmény javítása,
- Együttműködések javítása, fejlesztése,
- Problémamegoldó képesség fejlesztése,
- A vállalat folyamatainak megújulása, átalakítása, egyszerűsítése,
- Vállalat hatékonyságának növelése
Szervezetfejlesztés lépései
Adatgyűjtés, elemzés, célok meghatározása
A szervezetfejlesztési munka megkezdése mindig a vállalkozás jelenlegi helyzetének felmérésével kell kezdődjön. Erre remek eszköz a SWAT analízis alkalmazása. A SWAT analízis elvégzésével megismerhetjük a cég aktuális helyzetét. Felmérhetjük az erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a vállalkozásra nézve potenciálisan veszélyt jelentő tényezőket. Ezt követően ki kell tűzni az elérendő célokat, amelyeket a szervezet el kíván érni a szervezetfejlesztés folyamatával.
Stratégiák meghatározása
Ha megismertük a vállalatot, és kitűztük a célokat, meg kell határozni a stratégiát, amely mentén végighaladva elérjük a kívánt eredményeket. Meg kell nevezni azokat a területeket, folyamatokat, amelyeknek átalakítása, vagy bevezetése szükséges a sikerek elérésének érdekében. Ki kell jelölni a szervezetfejlesztés folyamatának kulcsszereplőit és meghatározni a feladataikat.
Beavatkozás, a szervezetfejlesztési stratégia végrehajtása
Ezt követi a stratégia megvalósításának megkezdése és folyamatos végrehajtása. Az eredmények, a meghatározott célok eléréséhez szükséges részfeladatok figyelemmel követése, folyamatos monitorozása a teljes folyamatnak. Az eredmények függvényében a stratégiák módosítása, átalakítása.
Eredmények mérése
A meghatározott stratégia végrehajtási folyamatát követően mindenképpen szükséges kielemezni, mérni a végrehajtott szervezetfejlesztés érdekében tett lépések hatását.
Már a tervek végrehajtásának megkezdésekor fontos az elért részeredményekkel tisztában lenni, ezért az eredményeket nem csak a fejlesztési folyamatok befejeztével kell mérni.
Szervezetfejlesztés eszközei
A szervezetfejlesztés eszközei két csoportra oszthatók fel. Az egyik az egyénre ható módszerek, a másik a struktúrára ható módszerek. A hatékony szervezetfejlesztési folyamat érdekében mindkettőre nagy hangsúlyt és figyelmet kell fektetni, hogy eredményes lehessen.
Egyénre ható módszerek
Az egyénre ható módszerek célja a vállalkozásban tevékenykedő egyének fejlesztése, munkájuk hatékonyabbá tétele. A leggyakrabban alkalmazott egyénre ható módszerek:
- Érzékenyítő tréning
- Önismeret
- Motivációk megtalálása
- Folyamatkonzultálás
- Csapatépítés
- Csoportok közötti viszony fejlesztése
Struktúrára ható módszerek
A struktúrára ható módszerek a szervezet felépítésének, hierarchiájának átalakítására, optimalizálásra vonatkozik, a meghatározott stratégiai célok elérésének érdekében. A struktúrára ható módszerek:
- A szervezeti egységek hatáskörének megváltoztatása
- A hierarchikus szintek csökkentése
- Decentralizálás
- Képzések, továbbképzések bevezetése
- Új munkakörök bevezetése
- Meglévő munkakörök átalakítása
- Teljesítménymérési és elismerési rendszer bevezetése
A szervezetfejlesztés nem könnyű feladat, felkészültséget és teljes objektivitást igényel. Erősen javasolt egy külsős szakértő bevonása a szervezetfejlesztési munkába, aki elfogulatlanul felmérheti a szervezet jelenlegi helyzetét és segít a célok meghatározásában és elérésében.
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...
Mire figyelj a célkitűző beszélgetések után vezetőként?
A bizonyos időközönként tartott célkitűző beszélgetések sokak számára ismerősen csengenek, hiszen a cégeknek és persze az embereknek szüksége van célokra. A tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb vezető bizonyos szinten nyűgként éli meg a célkitűző...
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

