fbpx

Az új év gyakran hoz jelentős változásokat és ez igaz lehet a magánéletre (pl. : új fogadalmak) és a munka világát tekintve is. Sokan vannak, akik a januárt már egy új vezetői pozícióban kezdik meg. Ennek oka lehet egy cégen belüli kinevezés vagy egy munkahelyváltás, ahol külső érkezőként kerülünk (közép)vezetői pozícióba.

Egy ilyen új helyzetbe történő kerülés sok esetben komoly kihívást jelent. Ilyenkor fontos tudni, hogyan mutatkozzunk be új vezetőként és milyen elengedhetetlen lépések megtétele válik szükségessé.

Akár a korábbi csoportunk vezetőjévé neveztek ki, akár egy új munkahelyen kell egy számunkra addig ismeretlen csapatot irányítanunk, vannak olyan lépések, amelyeket mihamarabb meg kell tennünk.

 

Új szerep, új kihívások

Az első lépés, amelyet meg kell tennünk, az az, hogy belehelyezkedjünk az új szerepünkbe, összeszedjük elképzeléseinket, tájékozódjunk és felkészüljünk az új kihívásokra. Érdemes jó előre tisztáznunk a felénk támasztott követelményeket, a felelősségi és döntési jogköröket. Mindezek – ideális esetben – valószínűleg már megtörténtek a munka megkezdése előtt.

Ezeken túlmenően célszerű, ha a kezdést egy ún. nulladik pontként fogjuk fel, nem pedig a korábbi gyakorlatok folytatását és finomítását. Legyünk tisztában a korábbi folyamatokkal, de határozzuk meg az “új helyzetet”. Röviden: rögzítsük a jelenlegi állapotokat és határozzuk meg az irányt!

 

Első lépések vezetőként

Új vezetőként elsődleges feladataink közé sorolható 3 fő folyamat menedzselése:

Mindezek hosszú távú feladatok, amelyeket mindenképpen megelőz egy olyan lépés, amely alapvetően befolyásolja későbbi vezetői munkánkat és sikereinket. És mi ez a lépés? Természetesen a vezető bemutatkozás, amelynek legmeghatározóbb része az ún. székfoglaló beszéd, illetve az azt követő személyes egyeztetések.

 

A jó bemutatkozás, avagy a székfoglalás

Vezetői bemutatkozásunk alapköve a székfoglaló beszéd, amely alapvetően befolyásolja azt, hogyan tudunk majd beosztottainkkal a későbbiekben együttműködni. Éppen ezért érdemes nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy beszédünk jól megtervezett legyen és arra a lehető legrövidebb időn belül sor kerüljön. De milyen a jó székfoglaló, mit tartalmaz és milyen kritériumai vannak?

 

csapattagok megismerése

ismerjük meg előre csapatunk tagjait és erősségeiket

 

Az ún. székfoglaló beszéd mindig legyen rövid, lényegretörő és tartalmazzon informális, bizalomépítő elemeket. A hosszát tekintve az 5-10 perc is elegendő, lehet akár hosszabb is, de semmiképpen se haladja meg a 20 percet. Ez bőven elég arra, hogy az alábbi konkrét dolgok prezentálásra, elmondásra kerüljenek. A megfelelően tömör székfoglaló az alábbiakból épül fel:

  • gyors bemutatkozás (ki vagyok, mit szeretnék, elképzeléseim)
  • helyzet vázolása, nyugtázása: szituáció megfogalmazása, jelenlegi információid megosztása
  • a csoportodhoz tartozó beosztottak erősségeinek egymondatos rögzítése, kvázi dicséret (amennyiben új cégnél kezdesz, akkor előzetesen kérj a felettesedtől egy-egy pozitív értékelést a kollégákról!)
  • perspektíva bemutatása (hogyan képzeled el a közös munkát, melyek a prioritásaid)
  • bizalom megerősítése (“reményeim szerint a közös munka gördülékeny lesz”)

Székfoglaló beszédünkben jelenjenek meg a fentiek, tömörön, tényszerűen és pozitív attitűddel. Egyúttal érdemes közölni azt is, hogy mihamarabb sort kerítünk a beosztottakkal történő személyes beszélgetésre is.

 

a tudatosan megtervezett székfoglaló beszéd, saját szavainkkal elmondva: jó kezdet

a tudatosan megtervezett székfoglaló beszéd, saját szavainkkal elmondva: jó kezdet

Új szervezeti kultúra

Egy új vezető érkezése a céghez többnyire egy új szervezeti kultúra bevezetéséhez köthető, de előfordul az is, hogy pont egy új vezető belépése generálja azt. Tudj meg többet a szervezeti kultúra megújításának kihívásairól!

Egyéni megbeszélések

A székfoglaló beszéd után a lehető legrövidebb időn belül történjenek meg a személyes beszélgetések is. Ezek a négyszemközti beszélgetések remek alkalmat jelentenek a személyes célkitűzések megfogalmazására és egyeztetésre, emellett lehetőséget adnak az adott személlyel kapcsolatos pozitívumok újbóli kifejtésére, illetve az esetleges negatívumok egyeztetésére és azok kezelésére. Kvázi megerősítést nyerhetnek a székfoglalón elhangzottak, mégpdeig személyre szóló köntösben.

 

Kezdjük együtt az évet!

Az új év jelentette kihívások közül az egyik legnehezebb, amikor új vezetőként kell bemutatkoznunk. Az ennek történő megfelelésben hatalmas segítséget jelent, ha a cégben motivált munkatársak vannak és a beosztottak a kezdetektől fogva szövetségesei is a vezetőnek. Hogyan valósítható meg mindez? Ismerd meg a TeamGuide vezetőknek szóló tudásanyagait! 

Beosztottból szövetséges

A motivált munkatárs létezik

Amennyiben úgy érzed, hogy új vezetőként további gyakorlati tanácsok is segíthetik a munkádat, akkor csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!

Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Szeretnéd megérteni az embereid működését?

Szeretnéd, ha az emebreid valódi szövetségeseid lennének?

Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?

CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!

TeamGuide Vezetői Akadémia Kaszás Péterrel

 

Lépj velünk kapcsolatba!

Amennyiben vezetőként bővíteni szeretnéd eszköztáradat, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!