fbpx

Az új évre vonatkozó célkitűzések alatt legtöbbször az adott esztendőre vonatkozó üzleti tervet értjük. Természetesen egy vállalkozás életében meghatározó az, hogy milyen célszámok kerülnek megállapításra, de ezek elérésének alapja az elvárások helyes kommunikálása.

Legyen szó régi vagy új munkatársról, alapvető az, hogy vezetőként számukra tiszta képet teremtsünk az elvárások tekintetében. Ennek számos sarokpontja van, amelyet az ún. elvárásprofil foglal magába. Mit tartalmazzon ez a profil?

 

Feladatok

Az elvárások meghatározásának alapköve a fő-és egyéb feladatok konkretizálása. Gyakran azonban a beosztottak felé nem kerül kommunikálásra az a lényeges szempont, hogy pontosan hogyan végezzék el a feladataikat. Tehát a feladatok meghatározásánál mindenképpen érdemes a “mit” mellett a “hogyan” kérdésekre is választ adni.

Emellett fontos azzal is tisztában lenni, hogy a munkatársak a feladataik megoldása során időről-időre döntési helyzetbe kerülnek. Feltétlenül fontos – főleg az időnyomással járó munkakörök esetében – előre tisztázni azt, hogy várhatóan milyen helyzetek adódhatnak, és ezekben az esetekben hogyan és milyen szempontok alapján döntsön az adott terület felelőse. Ezt hívhatjuk kvázi döntési itinernek is, amelyhez kiegészítésképpen nélkülözhetetlen az is, hogy a döntések meghozatalához megfelelő felhatalmazást is adjuk meg.

 

feladatok

a feladatoknál mindig pontosan adjuk meg, hogy mit és hogyan várunk el!

 

Elvárásprofil

Az elvárásprofil kialakítására professzionális módszerek állnak ma már rendelkezésre. Amennyiben vezetőként szeretnéd ezeket jobban megismerni, csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!

 

Kompetenciák

Ahogyan egy álláshirdetéseknél már megszokhattuk, minden esetben adjuk meg a szükséges kompetenciák listáját is. Melyek lehetnek ezek?

  • szakmai kompetencia
  • licenc, engedély birtoklása
  • nyelvtudás
  • egyedi képességek és készségek
  • egyéb, a feladatok ellátásához szükséges kompetenciák.

 

kompetenciák

a kompetenciák megléte alapvető a célok eléréséhez

 

Mérőszámok

Az adott feladatkörhöz kapcsolódó objektív mérőszámok megadása alapvetően fontos, különösképpen az értékesítési területen, de ilyen számokat szinte minden tevékenységhez rendelhetünk.

A sarokszámok tekintetében érdemes különválasztani az eredmény és a tevékenység mérését. Az eredményszámok körébe leggyakrabban az alábbiak tartoznak:

  • generált forgalom és árbevétel, 
  • profit,
  • produktum,
  • darabszám, 
  • időtartam.

A tevékenységhez is hasznos mérőszámokat rendelhetünk, amelyek az eredmények eléréséhez adnak “mankót” a beosztottnak. Ilyenek lehetnek például az elvárt ügyféllátogatás szám vagy a potenciális ügyfelek feltérképezésére szánt idő.

Ne feledjük, hogy a teljesítmény nyomon követése folyamatos legyen, mégpedig oly módon, hogy a monitorozáskor tekintetbe vesszük azt is, hogyan került  / nem került elérésre a célkitűzés.

 

mérőszámok

a teljesítmény monitorozásában nagy segítséget jelentenek a mérőszámok

 

Viselkedés, hozzáállás

Érdekes módon a vezetők a beosztottakkal kapcsolatban leginkább a viselkedés és a hozzáállás tekintetében fogalmaznak meg kritikákat, mintsem az objektív eredmények alapján. Ennek ellenére mégsem fordítanak megfelelő hangsúlyt az ezzel kapcsolatos elvárás megfogalmazására és az ilyen jellegű problémák kezelésére.

Pedig fontos tudni, hogy a viselkedéssel és a hozzáállással kapcsolatban is lehetnek elvárásaink. Hogyan kommunikál? Mennyire segítőkész? Hogyan viselkedik az ügyféllel, illetve képviseli a céget? Vezetőként ezekre fontos, hogy választ kapjunk. Ahhoz, hogy egy beosztott hozzáállása mérhető is legyen, alapvető, hogy konkrét (mérhető) szempontok alapján elemezzünk. Ehhez a kérdések konkretizálására van szükség. Átadja-e tudását a munkatársaknak? Időben jelzi-e a problémákat? Előáll-e megoldási javaslatokkal? Betartja-e a határidőket? Az ilyen kérdésekre kapott válaszok segítenek az általában a szubjektivitás alá eső területek mérésére.

Amennyiben valóban igaz, hogy leggyakrabban ezeken a területeken fogalmaznak meg a vezetők kritikákat, mint problémaforrások, akkor érdemes itt is megoldásokat kidolgozni és segíteni a beosztottakat, hogy előrelépjenek, akár a soft skill-ek fejlesztésével.

 

Célok az elvárásokhoz

Az elvárások tekintetében rendkívül fontos, hogy azokhoz célok is társuljanak. A kijelölt célok egyrészt segítenek az elvárások megértésében, másrészt motivációként is hatnak. 

Az elérendő célok vonatkozhatnak a cég gazdasági mutatóira is, de lehetnek olyanok is, amelyek a beosztott érdekeire alapoznak. Erre kiváló példák az alábbiak:

  • Amennyiben sikeresen teljesíted a nyelvvizsgát, akkor lehetőséged nyílik arra is, hogy átkerülj a nemzetközi ügyfélkapcsolatok csoportba, ahol tovább fejlődhetsz és többet is fogsz keresni!

Ki mondana erre “nem”-et? Az ilyen pozitív hatással járó célok meghatározása segítenek a munkatársak motivációjának fenntartásában is.

 

Monitorozás és díjazás

Magától értetődően az elvárások meghatározása minden esetben olyan szempontok alapján történjen, amelyeket monitorozni lehet és azokból visszacsatolásokat lehet eszközölni a munkatárs felé. A folyamatos nyomonkövetés pedig kulcs ahhoz, hogy meghatározott időközönként visszajelzéseket tudjunk adni és adott esetben díjazni lehessen a célok elérését.

Itt fontos megemlíteni azt, hogy a teljesítményen felül minden esetben a megoldásfókuszú törekvéseket jutalmazzuk.

 

 

Nem csak a végeredmény számít!

A teljesítmény mérése és értékelése egyfajta művészet, amelyhez érdemes új megközelítést alkalmazni. Vezetőként feltétlenül érdemes ezen a területen bővítenünk eszköztárunkat a magasabb hatékonyság elérése érdekében!

 

 

Támogatás

A célkitűzések elérése érdekében a vezető is tehet vállalásokat, azonban ezeket mindig körültekintően érdemes meghatározni, és ez semmiképpen ne vonatkozzon a feladat elvégzésére. A támogatásra jó példa lehet egy olyan újabb cél meghatározása, amely nagy hatással jár viszonylag alacsony erőbefektetés mellett és egyúttal segít a beosztottat “mozgásban tartani” a fejlődésében.

 

Érjük el közösen a célt!

Az elvárásprofil kialakításához, a célok meghatározásához, a beosztottak motiválásához és az üzleti siker eléréséhez minden vezetőnek átfogó eszköztárral kell rendelkeznie. Bővítsd Te is tudásodat és ismerd meg a TeamGuide vezetőknek szóló tudásanyagait! 

Beosztottból szövetséges

A motivált munkatárs létezik

További konkrét vezetői képzésekért csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!

Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Szeretnéd megérteni az embereid működését?

Szeretnéd, ha az emebreid valódi szövetségeseid lennének?

Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?

CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!

TeamGuide Vezetői Akadémia Kaszás Péterrel

 

Lépj velünk kapcsolatba!

Amennyiben vezetőként bővíteni szeretnéd eszköztáradat, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!