fbpx

Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással lehet a produktivitásra. A pozitív vállalati kultúrában a dolgozók elégedettek, motiváltak és elkötelezettek a munkájuk iránt.

Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mit is jelent pontosan ez a fogalom, és hogy hogyan építhető ki és tartható fenn a vezetők és munkavállalók szempontjából egyaránt ideális, pozitív vállalati kultúra.

 

Mit jelent pontosan a vállalati kultúra?

A vállalati kultúra összetett fogalom, mely magában foglalja azokat az értékeket, normákat és viselkedési mintákat, amelyek meghatározzák, hogyan működik egy vállalat. Magában foglalja a kommunikációs stílust, a döntéshozatali folyamatokat, az együttműködéssel kapcsolatos kérdéseket és az innovációra való hajlandóságot is. Azt is mondhatnánk, hogy olyan, mint a cég saját személyisége.

Pozitív vállalati kultúráról abban az esetben beszélhetünk, ha a munkavállalók támogatják egymást, és érzik azt, hogy a véleményük számít. A munkahelyük biztonságot nyújt számukra és inspiráló, folyamatos fejlődésre lehetőséget adó környezetet teremt.

 

A pozitív vállalati kultúra kialakításának lépései

Sok vállalat esik abba a hibába, hogy – habár munkafolyamataik során rengeteg pozitív gyakorlatot alkalmaznak – nem fordítanak elég figyelmet a pozitív vállalati kultúra kiépítésére. Abban az esetben pedig, ha néhány alapvető dologra figyelmet fordítunk, a folyamat egyáltalán nem megvalósíthatatlan.

  • Közös célok és értékek meghatározása

A hatékony vállalati kultúra kiépítésének első lépése a közös értékek és célkitűzések meghatározása. Az értékek meghatározása segít abban, hogy tisztán lássuk, a cég milyen normákat tart fontosnak, így az alkalmazottak és az ügyfelek egyaránt könnyebben azonosulhatnak a márkával. A közös célkitűzések pedig megjelölik az irányt, amelyen a vállalat a közös erőfeszítés segítségével szeretne haladni.

  • Nyílt szervezeten belüli kommunikáció

Az egyik és egyben talán legfontosabb dolog a transzparens kommunikáció. Fontos, hogy a vezetőség és a dolgozók szabadon megoszthassák egymással észrevételeiket, ötleteiket és aggályaikat. A nyílt kommunikáció és az őszinte visszajelzés rendkívül lényeges a problémamegoldás szempontjából és a munkatársak közötti bizalmat is erősíti.

  • Elismerés és jutalmazás

A dolgozók elismerése és jutalmazása rendkívül fontos motivációs tényező, éppen ezért semmiképp sem szabad félvállról venni. Fontos tudni, hogy itt nem csupán a pénzbeli juttatásra kell gondolnunk. Legalább ennyire lényegesek a béren kívüli juttatások, az egészégügyi ellátás lehetősége, de akár a dicsérő szavak is, melyek megmutatják a dolgozók számára, hogy fontosak, ezáltal segítenek megerősíteni az elkötelezettségüket a vállalat iránt.

  • Előre lépési és fejlődési lehetőség

A folyamatos tanulás és szakmai fejlődés lehetősége rendkívül motiváló tényező a munkavállalók számára. Éppen ezért fontos, hogy a cégnek biztosítania kell a különböző képzéseket, mentorálási programokat és workshopokat, amelyek lehetővé teszi, hogy a munkavállalóknak lehetőségük legyen előre lépni a karrierjük terén.

  • Példaértékű vezetés

Végül, de nem utolsósorban fontos megjegyezni, hogy a pozitív vállalati kultúra kialakításában kiemelt szerepe van a vezetőknek. A jó vezető minden esetben példát mutat, támogatja a munkatársait és inspirálja, folyamatos fejlődésre és proaktivitásra sarkallja őket. A pozitív vezetői példa segít kialakítani a bizalmat és a lojalitást a csapaton belül, ezáltal segít a fluktuáció csökkentésében, a teljesítmény növelésében és a profit maximalizálásában is.

Tudd meg, mit gondolnak a munkatársak és optimalizáld  a motiváltságukat!

Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.