Szinte bárkiből lehet elégedett, jól teljesítő, motivált dolgozó. Mivel nem vagyunk egyformák, mindenkinek más és más fontos az életében. Mindenki szeretne valamit elérni az életben, mindenkinek van valami, ami hajtja, motiválja. A motiváció kialakítása és fenntartása, azaz a munkatársak motiválása elengedhetetlen a sikeres és hosszútávú együttműködés érdekében.
Miért fontos a munkatársak motiválása?
Az elégedett munkatárs kiváló teljesítményre képes, egészen addig, míg a motivációja fennmarad. Ha a motiváció elkezd csökkenni, a munka minősége is csökkenni fog. Ez nem csak a munkára nyomja rá a bélyegét, hanem a munkatársad, beosztottad mindennapjaira is. Az örök optimista, jókedvű nyílt ember napról napra egyre kedvetlenebb, zárkózottabb lesz, azaz szépen lassan kiég. Ez nem jó a vállalkozásnak sem, de még rosszabb annak, aki végigmegy a kiégés szakaszain.
A munkatársak motiválása elengedhetetlen ahhoz, hogy a kiégést elkerülhesd. Mindenképpen muszáj foglalkozni a motivációval, ha azt szeretnéd, hogy munkatársaidra hosszútávon számíthass, és folyamatosan jó teljesítményt nyújtsanak.
A motiváló erő
Mivel nem vagyunk egyformák, a motivációt sem lehet mindenkinél ugyanazzal elérni. Mindenkinél más a motiváló erő, amiért hajlandó kiemelkedően teljesíteni. A legtöbben erre azonnal rávágják, hogy a pénz, vagy az anyagi juttatások jelentik a legnagyobb motiváló erőt. Meglepő módon azonban a legtöbb embert nem lehet pusztán csak anyagi javakkal motiválni.
Természetesen az anyagi biztonság, az elvégzett munkáért kapott tisztességes jövedelem, amely jó esetben megteremti a biztos egzisztenciánkat, elengedhetetlen, de közel sem ez a legfontosabb. Az oka, hogy nem ez a legfontosabb motiváló erő, mert nem az anyagi érdekeink motiválnak elsősorban. A motiváció nem vásárolható meg, nincs pénzben kifejezhető értéke.
A motiváció leginkább egy érzéshez, belülről eredő lelki állapothoz hasonlítható, amely arra sarkall, hogy haladjunk céljaink felé, jussunk előrébb az életben és a munkahelyen. Kialakulásához, fenntartásához az kell, hogy a munkatársak úgy érezzék, hogy haladnak valamerre, fejlődnek, ez az irány jó, és ez az ő céljuk. Ahhoz, hogy a munkatársak motiválása megfelelő legyen, ismerned kell őket, méghozzá alaposan. Meg kell hallgatnod őket, a problémáikat, segíteni nekik, hogy a feladatuk ne kötelező rossz legyen, hanem a céljuk. Tudd meg mitől éreznék magukat jobban, mit szeretnének elérni a munkahelyen, és minél inkább segítsd őket ennek elérésében.
A pozitív motiváció ereje
A munkatársak motiválásának egyik igazán egyszerű, könnyen bevezethető, teljesen költségmentes módszere a pozitív motiváció. Nagyon sok dolgozó azt hiányolja a munkahelyén, hogy sosem kap egy jó szót, pozitív visszajelzéseket, mindig csak a hibáit tudatosítják bennük. Ez hosszú távon nagyon destruktív tud lenni, hiszen mindenki követ el hibákat a munkája során, ez alól senki sem kivétel.
Természetesen a hibákra is fontos felhívni valaki figyelmét, de a folyamatos negatív visszajelzések motiválatlanná teszik az embert. Találd meg azt is a munkatársad munkájában, amit megdicsérhetsz. Egészen biztos, hogy a hibás döntései mellett jóval több olyan dolog van, amit jól csinál és dicséretet érdemel miatta. Ha nem csak a hibáira hívod fel a figyelmét, hanem mellette valami másért meg is dicséred, egészen biztos, hogy más szájízzel fog távozni az irodádból.
A munkatársak motiválása tehát nem elsősorban anyagi jellegű eszközökkel oldható meg. Ismerd meg a munkatársaid vágyait, gondoskodj arról, hogy elérhessék munkahelyi céljaikat, segíts nekik fejlődni. Add meg azt, amire szükségük van a munkahelyen! A folyamatos pozitív visszajelzésekkel, a megfelelő feltételek biztosításával minden munkatársadban meglesz az a motiváló erő, amely sikeressé és elégedetté teszi őket a munkában, és ezáltal a vállalkozás céljait is sokkal könnyebben elérheted.
Ehhez nyújt segítséget A motivált munkatárs létezik című könyvem.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Így tesz jobb vezetővé az aktív hallgatás képessége
Sokan úgy gondolják, hogy a hallgatás egyet jelent azzal, hogy nem beszélünk. Hogy egy társalgás során mi vagyunk az inaktív fél. Ennél azonban sokkal többet jelent abban az esetben, ha szeretnénk, hogy egy diskurzus valóban célravezető és eredményes legyen. Ebben a...
A köszönet ereje: hogyan adjunk pozitív visszajelzést munkavállalóinknak?
A pozitív visszajelzés a jól működő munkakörnyezet alapja. Segít megalapozni a bizalmat a dolgozók és a vezetőség között, hozzájárul a munkavállalói lojalitás megszilárdításához, és növeli az elégedettség érzését. Az elismerés és a köszönet azonban abban az esetben...
3 tipp a vezetői problémamegoldó készség fejlesztésére
Az elmúlt néhány év minden cég életében okozott előre nem várt nehézségeket. A Covid-19 járvány, az energiaválság és az egyéb problémák megtanították a vezetőkkel azt, hogy a problémák sok esetben váratlanul, ám annál kegyetlenebbül csapnak le. Ilyenkor pedig a jó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
A feedback jelentősége: így ösztönözzük dolgozóinkat a munkájukkal kapcsolatos visszajelzésre
Minden vezető tudja, hogy az üzleti életben sokszor az apróságnak tűnő dolgok is hatalmas jelentőséggel bírnak. Sokszor azonban a legjobb vezetők sem képesek arra, hogy minden egyes szálat kézben tartsanak. Éppen ezért fontos, hogy dolgozóink megfelelően motiváltak...
Munka-magánélet egyensúlya
Az életben nagyon fontos, hogy minden téren megtaláljuk az egyensúlyt. Nincs ez másképp a munka-magánélet egyensúlya területén sem. Könnyű abba a hibába esni, hogy hazavigyük a munkahelyi problémákat. Muszáj megtalálni azt az optimális szintet, amikor a munkánk nem...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
A motiváció hiánya
A motiváció egy olyan késztetés, érzés, vágy, amely cselekvésre ösztönöz, hogy elérjük céljainkat, kielégítsük vágyainkat. Időnként ennek a késztetésnek az erőssége csökkenhet, vagy akár teljesen meg is szűnhet. Ha ez bekövetkezik, motiválatlanok leszünk, elveszítjük...