A munkaköri kompetenciák meghatározása a vállalkozások, vállalatok életében igen fontos feladat lenne. Napjainkban elsősorban a munkaköri leírás, melynek elkészítése törvényileg kötelező, jelenti a munkavállalókkal szemben támasztott elvárásokat. Ez rögzíti a napi feladatokat, felelősségvállalási kötelezettségeket, munkarendet, hierarchikus viszonyokat, amelyekhez a munkavállalónak és a munkáltatónak egyaránt tartani kell magát. A munkaköri kompetenciák meghatározásának elkészítése nem kötelező feladat, azonban erősen ajánlott minden vállalkozás számára, már a kiválasztás megkezdése előtt.
Melyek a munkaköri kompetenciák?
Az elvárt munkaköri kompetenciák meghatározásához először is tudnunk kell, hogy mit is jelent a munkaköri kompetencia, azaz mi alapján lehet valaki kompetens egy munkahelyi feladat ellátásához. Spencer és Spencer meghatározása alapján a munkaköri kompetenciák azon viselkedések, magatartások összessége, melyek egy adott munkakörben, szerepben ok-okozati kapcsolatban állnak a kiváló teljesítménnyel.
A munkaköri kompetenciákat alapvetően két csoportra oszthatjuk fel, a szakmai kompetenciákra és a személyi kompetenciákra.
A szakmai kompetenciák közé tartoznak a munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségek, nyelvtudás, szakmai képzettségek, számítógépes tudás, előzőleg betöltött munkakörök stb. Ezen kompetenciákat viszonylag könnyen meg tudjuk határozni, és szükség esetén fejlesztésük is könnyen kivitelezhető tréningek, oktatások, szakmai továbbképzések útján.
A személyi kompetenciák közé tartoznak az intellektuális kompetenciák, a módszertani kompetenciák, a személyi és szociális kompetenciák, valamint a kommunikáció képessége. Ezen kompetenciák összesége alapján képes, vagy éppen képtelen valaki többek között az analitikus, rendszerszintű gondolkodásra, a csapaton belüli együttműködésre, a kreatív feladatok elvégzésére, hatékony munkamódszerek kialakítására és elsajátítására, a problémák megoldására, vagy a hatékony kommunikációra.
A személyi kompetenciák fejlesztése jóval nehezebb feladat. Ezek javarészt már kialakulnak gyermekkorban, a minket ért külső ingerek, visszajelzések hatására. Felnőtt korban a személyi kompetenciáink, a tulajdonságaink, csak nagyon lassan és nehezen befolyásolhatók, fejleszthetők. Célszerű már a felvételi folyamat legelején, mielőtt még meghirdetnénk a nyitott pozíciót, meghatározni azt, hogy milyen személyi kompetenciákkal bíró embert szeretnénk felvenni az adott pozíció betöltésére.
Miért fontos a munkaköri kompetenciák meghatározása?
Ha előre meghatározott szakmai és személyi kompetenciák alapján keressük új munkatársunkat, jóval nagyobb eséllyel találjuk meg azt a munkavállalót, akivel hosszútávon is eredményesen dolgozhatunk együtt.
A munkahelyi kompetenciák meghatározása mind a munkáltató, mind a munkavállaló szempontjából fontos. A pozíció betöltéséhez szükséges munkaköri kompetenciák pontos meghatározásával elérhetjük, hogy már a toborzás során a megfelelő végzettségekkel, tudással, képességekkel, személyiségbeli jegyekkel rendelkező személyek jelentkezzenek a betöltendő munkakörre, mely felgyorsíthatja a döntési folyamatot.
Ezzel biztosíthatjuk azt, hogy mind a vállalkozás, mind az új munkatárs elégedett legyen egymással, hiszen ismerik egymás igényeit és képességeit. Az így kiválasztott munkatársak jóval kevésbé vannak kitéve a kiégés veszélyeinek, motiváltabbak és elégedettebbek a munkájukkal. Ez a vállalat számára is nagyon fontos, hiszen az elégedett, motivált munkatárs sokkal termelékenyebb, ezáltal a vállalat is nagyobb eredményeket képes elérni.
A munkahelyi kompetenciák meghatározása tehát leegyszerűsítve azért fontos, hogy a megfelelő képességű és személyiségű ember dolgozzon a vállalatnál a megfelelő pozícióban. Így mind a munkáltató, mind a munkavállaló közösen haladhatnak céljaik beteljesítése felé, hosszútávon is kiegyensúlyozott, hatékony, kölcsönösen előnyös együttműködéssel.
A részletes lehetőségekről kérd díjmentes konzultációnkat!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cikkek a témában:
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...
Home office: rugalmas munkavégzés és a jövő munkahelyi trendjei
Az üzleti világ folyamatosan változik. Minden időszaknak megvannak a meghatározó munkahelyi trendjei, amelyek hatással vannak a cégekre. Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb változása pedig nem más, mint a home office, azaz otthoni munkavégzés térnyerése volt. A...
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...