Teljesítménymérés: Hogyan mérd a teljesítményt vezetőként?

Teljesítmény. Értelemszerűen minden cégvezető ezt várja el az alkalmazottaitól. De mit is jelent ez pontosan, és hogyan győződhetünk meg róla, hogy munkatársaink valóban jól végzik a munkájukat? Az elméleti rész mellett a gyakorlatban is van lehetőséged válaszokat kapni ha IDE KATTINTASZ.

Akadnak olyan munkaterületek, ahol látszólag könnyen mérhető az egyes dolgozók teljesítménye:

  • Sikerült eladni a megfelelő mennyiségű terméket?
  • Elkészült az előírt számú áru?

Az ehhez hasonló kérdésekre egyszerű, számszerűsíthető válasz adható, ám vannak olyan feladatok, ahol már nehezebben állapíthatjuk meg, hogy teljesült-e a „kvóta”. Sőt! Még ezeknél a számokban mérhető munkafolyamatoknál is könnyű a statisztikák hibájába esni. Hiszen ezek a kézenfekvő mérőszámok a legtöbb esetben csak a végeredmény elemzésére szolgálnak. A kijelölt időszak lezárásakor megmutatják, hogy a cég céljainak megfelelően alakult-e például az adott hónap.

 

De valóban előre viszi ez a fajta teljesítménymérés a vállalkozásunkat?

 

A teljesítménymérés helyett használjuk inkább a teljesítményértékelés kifejezést, s máris egy lépéssel közelebb kerültünk a hatékony megoldás kialakításához! Azzal ugyanis, hogy pusztán a végeredményt mutató, objektív, statisztikai alapú mérőszámokat vesszük figyelembe, valójában nem a probléma megoldására törekszünk, csupán egyfajta tüneti kezelés felé haladunk.

Egy hatékony teljesítményértékelés során tehát nem pusztán a végeredményt – annak elérését kell megvizsgálni, hanem azt is, hogy mi vezetett a megfelelő teljesítményhez, vagy épp mi volt az, ami miatt nem sikerült megfelelni az elvárásoknak.

  1. Ennek első lépése, hogy minden egyes munkatársunknak jól körülhatároljuk a részfeladatait. Ne csak az elérendő célt tűzzük ki elé, hanem együttes erővel bontsuk le a teljes munkafolyamatot részfeladatokra.
  2. Ha ezek megvannak, akkor máris rendelkezünk néhány köztes mérőponttal.
  3. Ezeknek az alakulását már a végeredményhez vezető út során is figyelemmel követhetjük. Ráadásul ha az adott részfeladatokhoz becsült munkaidőt is hozzárendelünk, azt is láthatjuk, hogy a megfelelő ütemben halad-e a munka. Ezek azonban még mindig objektív mérőszámok csupán.
  4. Nekünk viszont nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a legtöbb emberi tényezőt nem lehet ezek segítségével leírni, megvizsgálni, értékelni, épp ezért szükség van bizonyos szubjektív pontok bevezetésére is.

 

Cégvezetőként biztos Te is tapasztaltad már, hogy ugyanazt a feladatot két munkatársad eltérő módon, eltérő idő alatt végzi el, ám az eredmény ettől függetlenül még lehet mind a két esetben pozitív.

Vagy arra is láthattál már példát, hogy bár az egyikük hatékonyabb, a másik alkalmazottad teljesítményében folyamatos javulás figyelhető meg.

Az ilyen esetek miatt fontos, hogy mindenkit a saját képességeihez mérten ítélj meg, ne pusztán a számok alapján.

Ebben több eszköz is a rendelkezésedre állhat. Az egyik legegyszerűbb a rendszeres önértékelés: kérd meg munkatársaidat, hogy bizonyos szempontok alapján időről időre értékeljék saját teljesítményüket. Ugyanakkor ne hagyatkozz pusztán erre, hiszen a részrehajlás ilyen esetekben jelentős.

Ha azonban ezt kiegészíted a munkatársi véleményezéssel, tehát azzal, amikor a kollégák egymás teljesítményét értékelik (lehetőleg anonim módon), már valószínűleg reális képet kaphatsz. Mindkét megközelítés esetén fontos azonban a folyamatos párbeszéd.

A rendelkezésedre álló adatokból és véleményekből csak akkor profitálhatsz, ha támogató módon megbeszélitek azokat, és közösen kiértékelitek a pozitív és negatív részeket egyaránt. Mindig tartsd szem előtt, hogy az értékelés célja, hogy a munkafolyamatokat hatékonyabbá, munkatársaidat pedig elkötelezettebbé tedd.

A pozitív visszacsatolások, a segítőkészség, mellyel megoldást találhattok a felmerülő problémákra kulcsfontosságúak. Ha a munkatársaid nem kapnak kellő visszacsatolást, azzal nem csupán motivációjukat veszítik el, de a bátorságukat is az újításra!

 

Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?

 

Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást! Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!