Vezetőként hogyan dicsérjük munkatársainkat?
Bízunk benne, hogy mindazok a cégvezetők, akik erre a bejegyzésre kattintottak, már felismerték, hogy nem lehet a pénz az egyetlen eszköz, amivel a munkatársaikat motiválják.
Ha esetleg Te olyan vagy, aki ebben még kételkedik, előbb ajánljuk, hogy olvasd el ezt a cikkünket, amiben megmutatjuk, hogy érdemes tovább látni az anyagiaknál.
Ha ezt a pénzzel kapcsolatos megállapítást elfogadtuk, akkor már azzal is tisztában vagyunk, hogy a dicséretnek milyen óriási ereje van. Épp ezért fontos feltenni a kérdést: vajon szánunk-e elegendő időt a munkatársaink dicséretére? Vagy hogy még pontosabbak legyünk: megfelelően szánunk-e időt a dicséretre. A dicséret motivációs eszközként való erejének felismerése után ugyanis sok vezető ész nélkül, úgymond kapkodva vág bele az „új” módszer alkalmazásába.
Fontos leszögezni, hogy szerintünk, a dicséret a leghatásosabb vezetői eszköz: segítségével az ígéretes, de még kevésbé jól teljesítő kollégák hatékonyságát növelni lehet, a már stabil, megbízható munkatársakat pedig kreatív, újító hozzáállásra ösztönözhetjük. De mint az a többi motivációs eszköz esetében is, itt is igaz, hogy nagyon tudatos „felhasználásra” van szükség, mivel bármilyen véglet kontraproduktívvá válhat. Nézzük, hol ronthatjuk el a dicsérés művészetét!
Szűkmarkúság
Kezdjük a legáltalánosabb jelenséggel: egyszerűen nem dicsérünk eleget.
Egy vicces mondás úgy tartja, ha a főnököd szinte lehetetlent vár el tőled, ne végezd el, mert onnantól kezdve felveszi a munkaköri kötelességeid közé.
Sajnos ez valóban elég gyakran előfordul, de ezúttal nézzük a jelenséget a beosztott, ne pedig a vezető oldaláról! Igen, könnyű hozzászokni a jóhoz: ha az alkalmazottad rendszerint jól végzi a munkáját, az könnyen egy olyan megszokott dologgá válik, amit már szóvá sem teszel. Pedig valószínűleg nagyon is jót tenne a kapcsolatotoknak és a teljesítményeteknek, ha időről-időre elismerésben részesítenéd azokért a dolgokért is, amik már-már rutinfeladatoknak tűnnek! Ha ezt elmulasztod, nem kizárt, hogy idővel elveszíti a motivációját és elköteleződését.
A kevesebb néha több
A másik véglet, mikor túlzottan is sokat dicsérünk. Bár első hallásra el furcsának tűnhet, de gondoljunk csak bele! Ha állandóan, mindenért csak pozitív visszajelzést kapunk, egy idő után nehéz megkülönböztetni a valódi, kiemelkedő teljesítményért járót a rutinszerű elismeréstől. Az állandó, szinte kontroll nélküli dicséret könnyen hiteltelenné tehet. Próbáld megtalálni az egyensúlyt az első és a második pont között! Ennek egy viszonylag egyszerű módja, ha bizonyos időszakonként, például hetente egyszer rászánsz egy kis időt arra, hogy magadban értékeld a munkatársaid eredményét.
Nem kell sok időre gondolni, mindössze fejenként pár percre, ami épp elég arra, hogy röviden kielemezd, kinek miért volt értékelhető az adott időszak alatt nyújtott teljesítménye!
Rossz helyen, rossz időben
Ha a fent említett elemzést rendszeresen elvégezed, már könnyebben fogod látni, kit és miért illet elismerés. Ezután már „csak” az a feladat vár rád, hogy ezt át is add nekik. Ugyanakkor a mikéntre is érdemes odafigyelni! Ha teheted, a dicséreteket – akár csak a kritikákat – szűk körben mondd el, olyanok előtt, akiket valóban érint a téma! Ha úgy érzed, az adott kolléga teljesítménye valóban példaértékű, akkor természetesen nem baj, ha nagyobb plénum előtt fejezed ki az elismerésedet, de egy dologra nagyon figyelj!
Mindig a teljesítményt értékeld, ne pedig a munkatársad személyét! A megfelelő kommunikációjú nyilvános dicséret extra motivációt adhat a kollégáknak, ha azt látják, a munkatársuk megfelelő módon részesül elismerésben.
Mint az előző két pont esetében is, itt is nagyon fontos megtalálni azt az arany középutat, aminek segítségével a lehető legjobban növelheted a csapatod teljesítményét, ehhez viszont mindenekelőtt az kell, hogy ismerd a munkatársaidat!
Összességében tehát minden dicséret alapvető célja az általunk pozitívnak vélt magatartás, viselkedés megerősítése. Egy cég esetében ez a jelenti, hogy a dicséret eszközével látszólag a legkisebb anyagi- és energiabefektetéssel érhetjük el az arányaiban legnagyobb eredményt.
A fent tárgyalt pontok, hogy megvalósuljanak, ahhoz egyfajta vezetői szemléletváltásra van szükséged. Nyilván nem egyik napról a másikra fog ez meg valósulni, hiszen ki lenne arra képes, hogy többéves, akár évtizedes rutinokat megváltoztassa egy csettintésre. Minél gyorsabban túlesel ezen az átmeneti személetváltó/szemlélet formáló időszakon, annál inkább hamarabb tudod motiválni a munkatársaidat a dicséret eszközével.
Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?
Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást! Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
További cégvezetési tanácsok és cikkek motiválás témában:
Hogyan motiváld a munkatársakat?
Egy motivált alkalmazott maga az álom, hiszen elkötelezettebb, produktívabb, ritkábban jelent beteget és pozitív benyomást kelt az egész cégről. Biztosan nem ez az első alkalom, amikor a motiváció fontosságáról hallasz, ezért most itt az ideje, hogy gyakorlatba is...
Mi egy vezető fő feladata?
Vezetőként talán te is érezted már úgy, hogy a feladatok megszámlálhatatlan mennyisége zúdul rád és nem is látod, hol a vége. Kifejezetten nehéz minden szituációban „jó vezetőként” dönteni és megfelelően priorizálni a teendőket. Elképzelhető, hogy benned is él egy kép...
Hogyan jelezd vissza a kollegáknak, ha valami nem OK
Cégvezetőként nem csupán a nagy volumenű beruházásokról és a nehéz döntésekről kell határoznod, de a mindennapos apróságnak tűnő, ám annál fontosabb feladatokkal is szembe kell nézned. Éppen ilyen helyzet az is, amikor el kell mondanod egy alkalmazottnak, hogy valami...
Megköszönöd vagy megdicséred?
Gondoltad volna, hogy vezetőként és természetesen magánemberként is hatalmas különbség van a között, hogy megköszönsz és a között, hogy megdicsérsz valakit vagy valamit? Az internet tele van különböző önfejlesztő oldalakkal, ahol gyakran olvasható, hogy főnökként...
Hogyan lehetsz követendő példa a csapatod számára?
Ha a helyzet úgy kívánja, bárkiből lehet vezető. Kevesen válnak azonban olyan vezetővé, akire felnéznek az emberek. Akit saját csapata vagy akár a szervezet egésze követendő példaként emleget. És hogy mire van szükség ahhoz, hogy ezt elérhesd? A karizmatikus...
Így lehetsz jó vezető változás idején is
A változás sohasem egyszerű, különösen abban az esetben nem, ha egy egész szervezetet érint. Ettől függetlenül azonban sokszor szükség van rá a sikeres működés érdekében. Ha mást nem, ezt egész biztosan megtanultuk az elmúlt években, a világjárvány és a gazdasági...
Hogyan fordíthatod vezetőként előnyödre a kudarcot?
Sokan gondolják úgy, hogy egy tökéletes vezető sosem hibázik. Ez azonban tévedés, hiszen mindannyian emberek vagyunk. És ahogyan a mondás tartja, tévedni emberi dolog. Ez azt jelenti, hogy időről időre még a legjobbak is követnek el hibákat. A különbség a jó és a...
Hogyan segít a függetlenség a vezetői pozíció erősítésében?
A függetlenség olyan dolog, mely a legtöbb ember számára fontos. Különösen nagy jelentőséggel bír a vezetők életében, hiszen egy vállalatot csak akkor irányíthat valaki igazán jól, ha képes autonóm döntéseket hozni. Ebben a cikkünkben megmutatjuk azt, hogy miért...
Így tesz jobb vezetővé az aktív hallgatás képessége
Sokan úgy gondolják, hogy a hallgatás egyet jelent azzal, hogy nem beszélünk. Hogy egy társalgás során mi vagyunk az inaktív fél. Ennél azonban sokkal többet jelent abban az esetben, ha szeretnénk, hogy egy diskurzus valóban célravezető és eredményes legyen. Ebben a...
A köszönet ereje: hogyan adjunk pozitív visszajelzést munkavállalóinknak?
A pozitív visszajelzés a jól működő munkakörnyezet alapja. Segít megalapozni a bizalmat a dolgozók és a vezetőség között, hozzájárul a munkavállalói lojalitás megszilárdításához, és növeli az elégedettség érzését. Az elismerés és a köszönet azonban abban az esetben...