Elmúltak az idők, amikor a vezető egymaga a modern, elegáns sarokirodájában ülve, csukott ajtók mögül irányíthatott, vezethetett. A mai világban a csoportos erőfeszítések, a célok együttes elérése érdekében a kommunikációs és az együttműködő vezetési stílus lépett előtérbe. A vezetők következő generációinak már más vezetői kompetenciákkal kell rendelkeznie. A vezetői képzések, tréningek igénybevétele azonban még most sem kellően elterjedtek a magyar kkv cégek körében. A vezetők mentorálása pedig még ritkább jelenség.

Ha a vezetők továbbra is csak rohannak az értekezletről a találkozóra, majd az irodájuk mélyén stratégiákat alkotva adják ki a feladatokat, soha nem fognak valós képet szerezni arról, hogy mi történik az emberekkel, azzal a csapattal, akinek a feladatot végre kell hajtani.

Fontos, hogy a vezető együtt dolgozzon velük, és megismerje csapatának tagjait. Megértse mi ösztönzi és motiválja őket, és azt, hogy mi viszi el onnan őket. Mindannyian tudjuk, hogy az emberek nem a rossz társaságokat, cégeket hagyják el, hanem mérgező vagy inkompetens vezetőjüket.

Tehát a cégek sikere érdekében a hatékony, kompetens vezetők kiválasztásának és fejlesztésének elsődleges prioritásnak kell lennie. Az üzleti élet sikerének pénzneme a kapcsolatok, mely minden szintet behálóz. A kompetens vezető kapcsolatot épít ki nem csak a felsővezetői szinttel, hanem az alsóbb szinten dolgozó emberekkel is, odafigyel rájuk, és ezt a kapcsolatot folyamatosan ápolja. A vezetésnek ugyanis nagyon fontos a cég emberi eleme, vagyis a saját munkavállalói. A vezetőknek minél jobban sikerül megtartani a munkavállalókat, elkötelezetté és motiválttá tenni őket, a cég annál sikeresebb lesz.

 

Mi a vezetői kompetencia?

 

A kompetencia szó magyar megfelelője: szakértelem, alkalmasság, ügyesség.

A vezetői kompetencia apró lépésekből adódik össze. Ha elvégzel egy egyszerű feladatot, ebben jártasságot, magabiztosságot szerzel, és így folytatod egyre több dologgal, úgy a kompetencia egyre magasabb fokát éred el. Magas képzettségű szakértelemet, hozzáértést, gyakorlottságot, és jártasságot szerzel. A vezetői kompetencia a vezető személy képessége magas minőségű, nagy mennyiségű termelésre egy szakterületen, ami kellő magabiztossággal, és annak hatékony alkalmazásával párosul. Ha egy szakmában kompetensek vagyunk, akkor azon az illetékességi területen belül jogosultak, vagy éppen kötelesek vagyunk egy célt elérni, a teendőket elvégezni.

A vezetői kompetencia nem csak értelmi (kognitív) tulajdonság, hanem szerepet játszik benne a motiváció, a képességek, készségek, attitűdök, érzelmi(emocionális) tényezők is. Mint az érzelmi intelligencia, empátia stb.

 

Mi a készség?

 

A cselekvés (és tevékenység) automatizált eleme, amely a tudat közvetlen ellenőrzése nélkül funkcionál. A készség a teljesítményképes tudás része, a tanulás eredménye, ahol kellő számú gyakorlás eredményeként a cselekvéssor automatikusan lefut. A készség rutinokból, egyszerűbb készségekből és ismeretekből szerveződő, egy másodpercnyinél hosszabb ideig szériálisan (egymást követő „lépésekkel”) működő pszichikus rendszer. (Nagy József: A kompetencia alapú kritériumorientált pedagógia Mozaik Kiadó, Szeged, 2007. 44. old.)

 

Mi a képesség?

 

Az egyének pszichikus tulajdonsága, ami valamilyen tevékenység gyakorlása révén fejlődik ki, és a tevékenység végzésében nyilvánul meg. (Képesség Csapó Benő, II. kötet, 196. old. in Új Pedagógiai Lexikon I-III. Főszerkesztők: Báthory Zoltán – Falus Iván Keraban Könyvkiadó. Budapest, 1997.)

A képességek rutinokból, készségekből, egyszerűbb képességekből és ismeretekből szerveződő pszichikus komponensek, amelyek a kompetenciák, a személyiség aktivitásának kivitelezői, megvalósítói, végrehajtói. (Nagy József: A kompetencia alapú kritériumorientált pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged, 2007. 45. old.)

Bizonyos típusú vagy tartalmú tevékenység elvégzésére való egyéni felkészültség, teljesítményszint, amely nevelésre és gyakorlásra, illetve valamilyen adottságra (diszpozícióra) vezethető vissza. (Friedrich W. Kron: Pedagógia. Osiris Kiadó, Budapest, 1997. Fontosabb kifejezések 512. old.)

A legfontosabb vezetői képességek:

  1. Pontos önértékelés és önbizalom
  2. Érzelmi kontroll
  3. Empátia

 

 

Mi az attitűd?

 

A személyiség megnyilvánulása másokkal szemben. Ez tükrözi azt, ahogy a többi embert megítéljük, dolgaikban állást foglalunk jellemünk, neveltetésünk alapján; ahogyan másokkal szemben hozzáállásunkat kifejezzük. Egy személy érzéseinek, gondolkozásának tükröződése hozzáállásában, megnyilvánulásaiban, kifejezéseiben, tetteiben; magatartásában. ( https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/attitűd)

A vezetői attitűd fontos elemei:

  1. Felelősségvállalás: neked van hatalmadban változtatni.
  2. Valódi odafigyelés az embereidre.
  3. Konfrontálás: észreveszed a kellemetlen helyzetet, szembenézel vele, és kezdesz is vele valamit.
  4. Döntés képesség: ha nem tudsz dönteni, oda a hitelességed.
  5. Ígéret betartása: ha nem teszed, rontod a hitelességedet, megbízhatóságodat.
  6. Következetesség: egyenlő a kiszámíthatósággal és a biztonságérzéssel kollégáid számára
  7. Támogató szándék: a kollégák elakadásaikban fordulhatnak hozzád, segíted őket túllendülni a problémán, hogy megoldhassák feladataikat.
  8. Változási képesség: nyitott vagy rá, tudsz és akarsz is változtatni.
  9. Fejlődés iránti igény.
  10. Kezdeményező készség: a proaktív vezető hiteles, motiváló, biztonságérzetet ad.
  11. Pozitív hozzáállás, optimizmus: negatív események során is látod az utat, és nem veszíted el a hitet, megoldást keresel

 

A jó vezetői kompetenciák – mi a titok?

 

A szakmai kompetenciák ismereteket és készségeket foglalnak magukba, amelyek képessé teszik a vezetőt önálló szakmai feladatok és problémák megoldására, valamint az eredmények értékelésére. Vezetőként azonban főként az, amit mondasz, és amit cselekszel fogják meghatározni, hogy sikeres vezető leszel-e. Nem csak vezetői képességekre lesz szükséged, hanem megfelelő hozzáállásra is. Az igazi vezetés abban rejlik, hogy másokat képes vagy a siker felé vezetni. Képes vagy biztosítani, hogy a csapatban mindenki a legjobban teljesítsen, és végezze el azt a munkát, amelyet vállaltak. Képes vagy építő együttműködésre a csapatoddal, az egyéni és közös felelősségre, a támogató, motiváló légkör megteremtésére.

 

Van legfontosabb 5 vezetői kompetencia, vagy legfontosabb akárhány vezetői kompetencia? Melyik lenne az?

 

Nincs, és mégis van. Minden vezető más, így az, hogy neked mi a legfontosabb vezetői kompetencia, az a tulajdonságaidtól, a kollégáktól, a cég felépítésétől, céljaitól, és még ezer dologtól is függ. Vezetőként az a fontos, hogy megtaláld a saját eszközeidet, kommunikációdat, amiben hiteles vagy és komfortosan működsz. Minden vezetőnek megvan a saját vezetői forgatókönyve, amit a személyisége, viselkedése határoz meg. Ha úgy érzed nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretnéd, ezek jól felmérhető, és fejleszthető dolgok. A vezető, ha változik, a változás kihat a kollégákra is. Ez fontos tudás, mert a cég nyeresége nem csak a termékekből vagy szolgáltatásokból, vagy többcsatornás marketing kampányból származik, hanem a vezető és csapata minőségéből is. Ezen a mondaton érdemes mélyebben elgondolkodni, mert elsőre átfutva bődületes nagy hülyeségnek tűnhet, de ha alaposan átgondolod mit is üzen, mit jelent ez a ti cégetekben, az akár sokkoló felismerés is lehet.

 

Talán mégis megkísérelném a legfontosabb vezetői kompetenciákat ide gyűjteni, nem fontosságuk sorrendjében, és nem is csak 5-öt.

 

  • Együttműködés. Egymás támogatása, bizalmi kapcsolatok, csapatmunka.
  • Sikeres kommunikáció. A vezetőknek motiválniuk, oktatniuk és fegyelmezniük kell az általuk irányított embereket. Ezen dolgok egyikét sem tudják végrehajtani, ha nem sikeres kommunikátorok.
  • Döntéshozó képesség. Hajlandóak vállalni a döntéshozatal kockázatát.
  • Felelősségvállalás.
  • Kockázatvállalás.
  • A változás gyors kezelése, és irányítása.
  • Képes a motiválásra, személyes fejlődési tervet dolgoz ki a kollégáknak.
  • Odafigyelés, nyitottság, a munkavállalók egyediségének megértése, folyamatba helyezése, és segítése.
  • A jó vezető felvázolja az elképzeléseket, meghatározza a célokat, és ösztönzi a csapatát a megvalósításra. Ha a kollégák felhatalmazást kapnak, önállóságot a munkavégzésben, akkor nagyobb hatékonysággal dolgoznak. Kreatívabbak, lelkesebbek, elégedettebbek.
  • Képes elismerésre, dicséretre.
  • Interakció, elérhetőség a kollégák számára. Megkereshetik bátran az irodában, nyitva áll az ajtó előttük. Elérhetik telefonon, vagy a pandémia és a home-office idején pl. zoom-on.
  • Őszinte és becsületes.
  • Következetes és megbízható.
  • Lojális. Azok a kollégák, akik úgy vélik, hogy a vezetés lojális velük szemben, sokkal nagyobb valószínűséggel mutatják ki saját hűségüket, amikor ez számít.
  • A kompetens vezető valódi érdeklődéssel és kíváncsisággal fordul a kollégák felé. Tényleg törődik velük, és szeretne tudni a munkán kívüli életükről is. Ismeri motivációjukat: hogyan jutottak el oda, ahol vannak, és a jövőbeli céljaikról, álmaikról is tud.
  • Empatikus készség.
  • Segít tanulni, és növekedni a munkatársaknak, a megfelelő kérdésekkel tovább lendíteni őket, ha elakadnak, és nem teszi őket függővé másoktól. Segít nekik sikeresnek lenni. A csapat sikere a vezető sikeressége.
  • Rugalmasság. A Covid-19 járvánnyal együtt járt a home-office szükségszerű bevezetése. Ha a vezető ebben a helyzetben csak hátradől, és nem hozza rendszeresen össze virtuális csapatait, akkor a munkafolyamatok szétesnek. Ez rugalmasságot, alkalmazkodási képességet igényelt a vezetőktől is. Sokkal több időt kellett a személyes, egyéni megbeszélésekre fordítani a csapat tagjaival. Nagyobb bátorításra, elismerésre, odafigyelésre volt szükségük, és a bizonytalanságból fakadó félelmeiket is tudni kellett kezelni. A veszélyhelyzet megszüntetése után pedig kezelni kell a visszatérés, visszaállás nehézségeit, vagy a fennmaradó vegyes rendszert. Vannak, akiknek vissza kell térni a munkahelyre, és vannak, akik továbbra is home-officeban látják el teendőiket. Ez rugalmas gondolkodásmódot feltételez, és a rugalmas napi műveletek megoldását is megköveteli.
  • Szakmai alázat, szerénység.
  • Őszinte lelkesedés. Ha a vezető őszintén lelkes és szenvedélyes, akkor ez fertőző. Például valaki, aki együtt dolgozott Elon Muskkal a SpaceX projekt korai szakaszában, azt mondta, hogy a projekt sikerének valódi mozgatórugója Musk lelkesedése volt az űrutazás iránt. De ugyan ilyen lelkesedés igaz Steve Jobsra az Apple történetben.
  • A vezetői jelenlét/ karizma: önbizalom, magabiztosság, öntudat és az emberek igényeinek felismerése, megfelelő irányítási képessége szükséges hozzá. A legjobb vezetők kommunikálnak, megközelíthetőek és barátságosak. Őszinte érdeklődést mutatnak mások iránt. Az ilyen vezetőket követik a legszívesebben.

 

Vezetői készségek és kompetenciák fejlesztése

 

Vezetőként arra kell törekedned, hogy javítsd vezetésed minőségét, és ne csak készségeket építs ki. Nem kiképzésre van szükséged, hanem tapasztalt szakemberre, aki tematikus tréningeket tart, és mentorál. Aki segít alkalmazni a megtanultakat a valódi üzleti környezetben.

Fontos, hogy a vezetők tovább fejlesszék gondolkodásmódjukat, készségeiket és viselkedésüket, mert ez hatással van a kollégák munkavégzésére, hatékonyságára is. Tehát ne légy elavult. Fektess be a vezetőid, vagy önmagad fejlesztésébe, hogy aztán képes legyen a céged fejlődni olyan sebességgel, amire szüksége van.

A TeamGuide® Motivation Method egy saját fejlesztésű vezetőtámogatási eszköztár, amelynek az elemeit úgy állítottuk össze, hogy alkalmazásukkal a kollégák újra fejlődési fázisba kerüljenek, ezáltal elakadásaik megszűnnek, kiégettségük csökken.

A TeamGuide® Motivation Method több szinten nyújt támogatást a vezetők számára.

Iratkozz fel a részletekért!

A részletes lehetőségekről kérd díjmentes konzultációnkat!

Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!