5 jel, hogy kerülöd a konfrontációt vezetőként a munkatársaiddal
Konfrontáció nélkül élni és vezetni a céget?
Jól hangzik, de sajnos be kell látni, hogy lehetetlen küldetésről van szó.
A konfrontáció bizony akárcsak a magánéletben, a karrierünk során is elkerülhetetlen…bármennyire is próbálkozunk kikerülni azt. Mert bizony szinte mindenki próbálkozik, ám a szerencsésebbek hamar belátják, hogy az ilyen helyzeteket nem lehet, sőt, nem szabad elkerülni.
Cégvezetőként pedig ez hatványozottan érvényes. Egy magasabb beosztásban, vezetői pozícióban ugyanis Te felelsz a beosztottjaid munkáiért és eredményeiért is, így logikusan sokkal több olyan helyzet alakulhat ki a mindennapjaid során, melyeket kezelni kell. Sajnos sok olyan cégvezetőt találhatunk, aki a nap mint nap felmerülő feszültségeket nem kezeli megfelelően, mert fél a konfrontációtól. Ennek a félelemnek az oka általában az, hogy attól tartanak, ha beleállnak egy-egy ilyen szituációba, annak negatív érzelmi hatásai lesznek, amik majd valamilyen módon visszahatnak rájuk, megítélésükre, lelki nyugalmukra vagy egyensúlyukra. Az ilyen konfrontációkerülő magatartás azért alakulhat ki könnyedén, mert magára a konfrontációra is negatív fogalomként tekintünk, pedig valójában a megfelelő levezetéssel kimondottan konstruktív is lehet.
Egy konfrontációktól teljesen mentes világban azt kéne feltételeznünk, hogy nincsenek különböző vélemények, világnézetek, elképzelések, munkamódszerek és célok. Ha azonban ezek léteznek – márpedig tudjuk, hogy ez így van –, akkor ezeknek időről időre ütközniük is kell egymással. Sőt, nemcsak személyek között alakulhat ki a jelenség, hanem egy személy és egy elvégzendő feladat között is rálelhetünk a jelenségre. Ennek a magatartásformának (vagy nevezzük tulajdonságnak) azonban már rövid távon is lehetnek következményei, hosszú távon pedig akár céged jövőjét is veszélyeztetheti.
A gond ott kezdődik, hogy sokan fel sem ismerik magukról, valójában ők is a konfrontációkerülők csoportjába tartoznak, mivel a jelenségnek számos különböző szintje lehet. Ha az alábbiak közül valamelyik pontban magadra ismersz, érdemes elgondolkoznod, hogy vajon megfelelő mennyiségben és minőségben állsz-e bele a konfliktushelyzetekbe.
Ha már most tudod, hogy konfrontáció kerülő vagy, akkor ideje lépni az ügy érdekében, KATTINTS IDE, nyugalom, nem egy anonim „konfrontációt kerülők” klubról van szó 😀
1. Félsz, hogy megbántasz másokat
A konfrontációt kerülő emberek fő mozgatórugói közé tartozik, hogy ne bántson meg másokat és mindig olyan véleményt mondjon el, amivel pozitív élményeket okozhat, s így ilyeneket is kaphat viszont. Ha vezetőként azért nem állapítasz meg kritikát munkatársaiddal szemben, mert félted őket (valójában magadat), akkor a fejlődésre való lehetőségtől is megfosztod cégedet.
2. Homokba dugod a fejed
„Majd megoldódik valahogy.” „Annyira nem is nagy a probléma.” Ezek nagyon szép, idealisztikus megközelítések, és vannak esetek, amikor ez a jó megközelítés, de egy cég életében az ilyen esetek száma elenyésző. Sokkal valószínűbb, hogy idővel inkább csak súlyosbodik a helyzet. Szóval, ha néha azon kapod magad, hogy figyelmen kívül hagyod a problémákat, érdemes odafigyelned!
3. Majd később megcsinálod
A második pontnak egy súlyosabb változata, amikor valaki tisztában van azzal, hogy a probléma valós, és nem fog magától megoldódni, de újra és újra elodázza a teendőket. Ennek szélsőséges verziójára az angol szakirodalomban már külön terminust vezettek be: a gunnysacking esetén az adott személy ezt egészen addig folytatja, míg a sok felhalmozódott probléma teljesen megoldhatatlanná válik.
4. De hát Te megpróbáltad
Igen, tudod, hogy probléma, feszültség van. Igen, Te tettél is valamit az ügy érdekében. A probléma viszont továbbra is fennáll, és ez már nem először fordul elő? Ez azoknál a személyiségtípusoknál szokott előfordulni, akik saját lelkiismeretük megnyugtatása érdekében látszólag tesznek néhány lépést, valójában azonban csak pótcselekvéseket visznek véghez.
5. Pedig Te határozottan elmondod a véleményedet
Mit határozottan? Néha egyenesen agresszívnak titulálnak! Csakhogy ez a jelenség valójában épp az ellenkezőjére is utalhat. Gyakran előfordul ugyanis, hogy ezzel a magatartással csak a probléma megoldásának ellehetetlenítésére játszik az illető, még ha nem is tudatosan. Azok, akik valóban a megoldást keresik, a higgadt, észérveken alapuló kommunikációt részesítik előnyben. A fent említett magatartásformák gyakran nem tudatosan jelennek meg, alakulnak ki, azonban van egy közös jellemzőjük: egyik sem a proaktív, előremutató viselkedés jellemzői, s előbb vagy utóbb csak egyre súlyosabb problémákat eredményeznek.
Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?
Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást! Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

