Hogyan indítsuk az üzleti évet?
2024-01-11Hatékony konfliktuskezelés a munkahelyen: miért és hogyan csináljuk?
2024-01-26Az új év gyakran hoz jelentős változásokat és ez igaz lehet a magánéletre (pl. : új fogadalmak) és a munka világát tekintve is. Sokan vannak, akik a januárt már egy új vezetői pozícióban kezdik meg. Ennek oka lehet egy cégen belüli kinevezés vagy egy munkahelyváltás, ahol külső érkezőként kerülünk (közép)vezetői pozícióba.
Egy ilyen új helyzetbe történő kerülés sok esetben komoly kihívást jelent. Ilyenkor fontos tudni, hogyan mutatkozzunk be új vezetőként és milyen elengedhetetlen lépések megtétele válik szükségessé.
Akár a korábbi csoportunk vezetőjévé neveztek ki, akár egy új munkahelyen kell egy számunkra addig ismeretlen csapatot irányítanunk, vannak olyan lépések, amelyeket mihamarabb meg kell tennünk.
Új szerep, új kihívások
Az első lépés, amelyet meg kell tennünk, az az, hogy belehelyezkedjünk az új szerepünkbe, összeszedjük elképzeléseinket, tájékozódjunk és felkészüljünk az új kihívásokra. Érdemes jó előre tisztáznunk a felénk támasztott követelményeket, a felelősségi és döntési jogköröket. Mindezek – ideális esetben – valószínűleg már megtörténtek a munka megkezdése előtt.
Ezeken túlmenően célszerű, ha a kezdést egy ún. nulladik pontként fogjuk fel, nem pedig a korábbi gyakorlatok folytatását és finomítását. Legyünk tisztában a korábbi folyamatokkal, de határozzuk meg az “új helyzetet”. Röviden: rögzítsük a jelenlegi állapotokat és határozzuk meg az irányt!
Első lépések vezetőként
Új vezetőként elsődleges feladataink közé sorolható 3 fő folyamat menedzselése:
- az együttműködés megteremtése (people management),
- a motiválás fenntartása – a kollégák fejlődésben tartása és
- a hatékonyság növelése (folyamatoptimalizálás, új technológiák bevezetése).
Mindezek hosszú távú feladatok, amelyeket mindenképpen megelőz egy olyan lépés, amely alapvetően befolyásolja későbbi vezetői munkánkat és sikereinket. És mi ez a lépés? Természetesen a vezető bemutatkozás, amelynek legmeghatározóbb része az ún. székfoglaló beszéd, illetve az azt követő személyes egyeztetések.
A jó bemutatkozás, avagy a székfoglalás
Vezetői bemutatkozásunk alapköve a székfoglaló beszéd, amely alapvetően befolyásolja azt, hogyan tudunk majd beosztottainkkal a későbbiekben együttműködni. Éppen ezért érdemes nagy hangsúlyt fektetni arra, hogy beszédünk jól megtervezett legyen és arra a lehető legrövidebb időn belül sor kerüljön. De milyen a jó székfoglaló, mit tartalmaz és milyen kritériumai vannak?
Az ún. székfoglaló beszéd mindig legyen rövid, lényegretörő és tartalmazzon informális, bizalomépítő elemeket. A hosszát tekintve az 5-10 perc is elegendő, lehet akár hosszabb is, de semmiképpen se haladja meg a 20 percet. Ez bőven elég arra, hogy az alábbi konkrét dolgok prezentálásra, elmondásra kerüljenek. A megfelelően tömör székfoglaló az alábbiakból épül fel:
- gyors bemutatkozás (ki vagyok, mit szeretnék, elképzeléseim)
- helyzet vázolása, nyugtázása: szituáció megfogalmazása, jelenlegi információid megosztása
- a csoportodhoz tartozó beosztottak erősségeinek egymondatos rögzítése, kvázi dicséret (amennyiben új cégnél kezdesz, akkor előzetesen kérj a felettesedtől egy-egy pozitív értékelést a kollégákról!)
- perspektíva bemutatása (hogyan képzeled el a közös munkát, melyek a prioritásaid)
- bizalom megerősítése (“reményeim szerint a közös munka gördülékeny lesz”)
Székfoglaló beszédünkben jelenjenek meg a fentiek, tömörön, tényszerűen és pozitív attitűddel. Egyúttal érdemes közölni azt is, hogy mihamarabb sort kerítünk a beosztottakkal történő személyes beszélgetésre is.
Fontos azt is tudni, hogy a jó bemutatkozás csak az első lépés . Vezetpként kötelező a folyamatos tanulás és fejlődés és vigyázni kell arra is, hogy ne válj toxikus vezetővé!
Új szervezeti kultúra
Egy új vezető érkezése a céghez többnyire egy új szervezeti kultúra bevezetéséhez köthető, de előfordul az is, hogy pont egy új vezető belépése generálja azt. Tudj meg többet a szervezeti kultúra megújításának kihívásairól!
Egyéni megbeszélések
A székfoglaló beszéd után a lehető legrövidebb időn belül történjenek meg a személyes beszélgetések is. Ezek a négyszemközti beszélgetések remek alkalmat jelentenek a személyes célkitűzések megfogalmazására és egyeztetésre, emellett lehetőséget adnak az adott személlyel kapcsolatos pozitívumok újbóli kifejtésére, illetve az esetleges negatívumok egyeztetésére és azok kezelésére. Kvázi megerősítést nyerhetnek a székfoglalón elhangzottak, mégpdeig személyre szóló köntösben.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Kezdjük együtt az évet!
Az új év jelentette kihívások közül az egyik legnehezebb, amikor új vezetőként kell bemutatkoznunk. Az ennek történő megfelelésben hatalmas segítséget jelent, ha a cégben motivált munkatársak vannak és a beosztottak a kezdetektől fogva szövetségesei is a vezetőnek. Hogyan valósítható meg mindez? Ismerd meg a TeamGuide vezetőknek szóló tudásanyagait!
Amennyiben úgy érzed, hogy új vezetőként további gyakorlati tanácsok is segíthetik a munkádat, akkor csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!