
Két tűz között: a középvezetői lét kihívásai
2025-11-20A vezetőnek sürgős, a beosztottnak ráér
A munkatárs már délelőtt tízre teljesen elveszik a teendők között. Millió apró probléma, félbehagyott feladat, megválaszolatlan üzenet és rengeteg határidő. Ekkor újabb e-mail esik be a vezetőtől. A tárgysorból kiemelkedik: ASAP.
A vezető fejében ez azt jelenti: as soon as possible, tehát most. Mielőbb. Lehetőleg azonnal vagy tegnapra. Neki ez sürgős, és szeretné elvégeztetni mihamarabb.
A beosztott azonban csak nézi a képernyőt, és érzi, hogy végleg elege van. Nála az ASAP már rég nem as soon as possible. A fejében inkább így szól: as slow as possible. Nem feltétlenül szándékosan vagy dacból, hanem azért, mert már alig maradt lendület. A kiégés, a túlterheltség és az alulműködő motiváció együttesen olyan lassítógombot nyom meg benne, amit már maga sem tud feloldani, pedig tudja, hogy ezzel foglalkoznia kellene sürgősen. És amíg a vezető azt hiszi, hogy csak egy gyors feladatról van szó, addig a munkatárs számára ez a négy betű pusztítóan hat.
A lassulásnak oka van
A belassult tempó a munkavállaló esetében gyakran lehet szándékos, egy hosszú ideje tartó folyamatnak az eredménye. Szó lehet alulfizetettségről, motiválatlanságról, stresszről, kiégésről, illetve az odafigyelés és a megbecsülés hiányáról. Nap nap után újra bebizonyosodik számára, hogy a kapkodásnak nincs érdemi hozadéka, csak fáradtság és még több stressz. És a kiégés csendben kúszik be a hétköznapjaiba. Először csak nehéz neki felpörögni. Aztán egyre több energiát visz el az, hogy valamit elvégezzen. A végén pedig már hiába tudja, hogy gyorsabban kellene dolgoznia, már nincs kedve hozzá, mivel értelmetlennek tűnik.
Ez az állapot azonban nem a munkatárs hibája. Sőt: a legtöbb esetben ez vezetői hibák sorozatából áll össze. Amikor túl sok a feladat, túl kevés a magyarázat és visszacsatolás, amikor minden fontos, de semmiről nem derül ki, miért az, amikor a vezető nem ad valódi irányt, csak feladatokat és sürgetést, a dolgozó pedig ebből annyit hall: „Bármit csinálsz, sosem elég gyors.” Akkor minek is kapkodjon?
3 tévhit a kiégésről, amit minden vezetőnek ismernie kell
A kiégés fogalmát minden vezető ismeri, sokan mégis hajlamosak félreértelmezni azt. A burnout szindrómát gyakran azonosítják egy stresszes időszak után ránk törő fáradtsággal, pedig valójában a probléma jóval többet jelent ennél.
Mit tehet a vezető, hogy az ASAP újra „most”-ot jelentsen?
Először is figyelni kell arra, mi történik a munkatárssal. Sokszor egyetlen beszélgetésből kiderül, hogy nem a feladat, hanem a kimerültség, a bizonytalanság vagy a túlterheltség lassítja. Amikor a vezető időt szán arra, hogy meghallgassa, mi nehéz, máris elkezdi visszaépíteni azt a hidat, amelyen keresztül a tempó is újra helyreállhat.
Ezután fontos, hogy a feladatok újra célt kapjanak. Nem elég azt mondani, hogy valami sürgős. Tudni kell hozzátenni azt is, hogy miért. A munkatárs akkor fog gyorsabban haladni, ha érti a feladat jelentőségét, tudja, hová kapcsolódik, és látja, hogy a vezető számára nem csupán egy kipipálandó tétel, hanem egy valódi eredmény felé vezető lépés.
A következő lépés a tiszta, konkrét időpontok meghatározása. Ahelyett, hogy a vezető azt írja: „ASAP”, sokkal többet ér egy egyszerű, pontos kérés: „Ezt ma délutánig szeretném látni.” A világos határidő biztonságot ad és irányt mutat.
Végül pedig elengedhetetlen a rendszeres visszacsatolás. Ha a vezető észreveszi, hogy valami jól megy, ha szóvá teszi, hogy a munkatárs beleállt a feladatba, az sokkal nagyobb lendületet ad, mint bármilyen sürgetés. A pozitív megerősítés az egyik leggyorsabb út a tempó visszanyeréséhez.
Honnan tudod, hogy egy beosztottad menthetetlen?
Mit tegyünk, ha egy kollégát el kellene küldeni, de nem vagyunk biztosak a döntésben? A videó segít a vezetőknek abban, hogy a lehető legjobb döntést hozzák, miközben minimalizálják a szorongást és a stresszt az elbocsátásokkal kapcsolatban.
A munkatempó különbsége mindig üzenet
A vezetőnek sürgős. A beosztottnak ráér.
A két tempó közti különbség mindig valamiről szól: arról, mennyire érzi magát megbecsültnek, értettnek és támogatottnak az, aki végül a munkát elvégzi.
Amennyiben a dolgozó újra érzi, hogy számít, amit csinál, az ASAP végre újra azt fogja jelenteni, amit eredetileg kellett volna: minél előbb. Ha nem érzi, akkor marad a belső fordítása: as slow as possible. A különbséget pedig mindig a vezető teszi hozzá.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!




