A modern üzleti környezetben a vállalkozások egyik kulcsfontosságú kihívása az új munkavállalók sikeres integrálása a vállalati kultúrába és folyamatokba. Az onboarding folyamat – vagyis az új alkalmazottak beilleszkedése és betanítása – azonban többféle kihívással jár, amelyek egytől egyig hatással lehetnek a vállalkozás teljesítményére és munkahelyi légkörre is.
Ebben a bejegyzésben bemutatjuk a legjellemzőbb kihívásokat és megmutatjuk azt is, hogyan teheti egy vállalkozás egyszerre egyszerűbbé, olcsóbbá és hatékonyabbá az onboarding folyamat.
Általános kihívások az onboarding folyamat során
Egy újonnan belépő munkavállalónak rengeteg információra van szüksége ahhoz, hogy képes legyen hatékonyan integrálódni a vállalati környezetbe. A céggel (és annak termékeivel, szolgáltatásaival) kapcsolatos, általános tudnivalók és szabályok mellett ismernie kell azokat a folyamatokat, amelyek a munkavégzés szempontjából nélkülözhetetlenek.
Abban az esetben azonban, ha erre nem vagyunk felkészülve, az információ hatékony és strukturált átadása azonban sok esetben kihívást jelenthet.
Az információátadás szempontjából kulcsfontosságú az olajozottan működő vállalati kommunikáció is. Fontos, hogy az új munkavállalók a vezetőséggel, a csapattal és az más munkavállalókkal egyaránt hatékonyan tudjanak kommunikálni. Ez szintén olyan dolog, ami komoly szervezettséget igényel.
Végül pedig nem szabad megfeledkezni a megfelelő mértékű motivációról sem. Fontos, hogy az újonnan érkező munkavállalók elé olyan jövőképet állítsunk, ami megmutatja számukra, hogy érdemes a cégünknél elhelyezkedni. Napjainkban a jó fizetés önmagában már nem elég. Gondolnunk kell a különböző juttatásokra, valamint a folyamatos fejlődés, előrelépés lehetőségére is.
Annak érdekében, hogy az onboarding folyamatát egyszerűbbé, hatékonyabbá és biztonságosabbá tegyük, manapság már több eszköz is rendelkezésünkre áll. A digitális onboarding platformok például lehetővé teszik azt, hogy az új munkavállalók egy online felületen keresztül férhessenek hozzá az összes szükséges információhoz. Ezek a platformok strukturált tananyagot és feladatokat biztosítanak.
Lényeges persze a megfelelő mentorálás is, ami napjainkban részeben vagy egészben szintén történhet digitális platformon keresztül. Az interaktív távoktatás lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy valós időben kommunikáljanak és kérdezzenek, miközben az oktatás zajlik.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Fontos tudni, hogy a technológia önmagában még nem elég a sikerhez. Vezetőként fontos az empatikus gondolkodásmód és a közvetlen kommunikáció annak érdekében, hogy képesek legyünk az új munkavállalók helyzetébe helyezkedni. Ilyen módon láthatjuk ugyanis azt, hogy a cégünk által kínált pozíció mennyire számít vonzónak napjaink piacán, és min érdemes változtatnunk annak érdekében, hogy az új kollégák hosszútávon is lojálisak maradjanak.
Ennek érdekében nem szabad megfeledkezni az onboarding folyamat folyamatos monitorozásáról és értékeléséről sem, az esetleges hibák kiküszöbölése érdekében az alkalmazottak visszajelzéseit is figyelembe véve.
Amennyiben ezekre a dolgokra nem sikerül elég figyelmet fordítanunk, az extra befektetett idővel és megnövekedett kiadásokkal járhat. Arról nem is beszélve, hogy az új munkaerő is elégedetlen lehet, így idő előtt távozhat, ami szintén súlyosan megnöveli a toborzással és a későbbi ismételt onboarding folyamattal járó költségeket.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik