fbpx

A munkaerő toborzás minden vállalkozás számára fontos feladat. Kellő figyelmet kell a toborzás folyamatára fordítani, hogy a megfelelő munkaerő kerüljön kiválasztásra. Ha elmarad az odafigyelés, és mindegy kit, csak alkalmazzunk valakit, jó eséllyel nem találjuk meg a megfelelő munkavállalót. De mi is az a toborzás, mi a folyamata, milyen eszközei technikái vannak? Ezekben nyújtunk most segítséget neked.

 

A munkaerő toborzás fogalma

A munkaerő toborzásnak hivatalos tankönyvi definíciója nincsen, így a munkaerő toborzás fogalma klasszikusan nem létezik. A toborzási folyamat célja felkutatni és lehetőség szerint alkalmazni a vállalkozásnál azt, vagy azokat az embereket, akiknek a képességei és személyisége megfelelő a vállalati célok eléréséhez. Ahhoz, hogy ez sikeres lehessen, a toborzás folyamatát alaposan meg kell tervezni, és átgondolva kell végrehajtani.

 

A toborzás folyamata

A toborzás folyamata a munkaerő igény megfogalmazásával kezdődik. A munkaerő szükséglet számos okból is felmerülhet. Ha valaki elhagyja a vállalkozást, egy ideig helyettesítheti valaki, vagy szét oszthatják a munkáját, de hosszú távon általában mindig szükséges találni valakit a helyére. Új munkaerőre van szükség új állás pozíciók megnyitása esetén is, sokszor egy teljesen új munkakörbe, ami igényelhet specifikus tudást és tapasztalatot.

 

Kapacitás bővítés esetén is szükséges új munkavállalókat toborozni, akár tömegesen is. Egy új gyáregység beindítása, vagy egy meglévőnek a bővítése, esetleg egy újabb műszak munkába állításához sok emberre van szükség. Tudni kell pontosan azt, hogy milyen végzettségű, tudású, tapasztalatú és mekkora számú munkavállalóra lesz szükség a célok eléréséhez, és a toborzás folyamatát ehhez kell igazítani.

 

A munkaerő toborzás eszközei

A munkaerő toborzás eszközeit alapvetően két csoportra oszthatjuk fel, online és offline eszközökre. Mielőtt bármelyik is alkalmazásra kerül, tisztában kell lenni azzal, hogy kit, vagy kiket szeretnénk elérni, és ennek megfelelően választani meg a toborzás eszközeit. Tudnod kell, hogy az adott munkakör betöltésére leginkább alkalmas jelölteket hol találhatod meg, és elsősorban ott érheted el az optimális munkavállalót.

 

A munkaerő toborzás módszerei, az offline eszközök

Az offline munkaerő toborzást nem úgy kell elképzelni, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor elsősorban apróhirdetések útján keresték a munkáltatók a munkaerőt. Napjainkra ez már nem működik, egészen más módon érheted el offline a potenciális jelölteket.

 

Cégen belüli átcsoportosítás

Egy megüresedő munkakört akár cégen belüli átszervezésekkel is be lehet tölteni. Egy alacsonyabb beosztásban, vagy más munkakörben dolgozó, már meglévő alkalmazott jelentősen lerövidíti a toborzáshoz szükséges időt. Nagy előnye, hogy nem kell a beillesztéssel foglalkozni, hiszen már ismeri a munkahelyet, a szokásokat, szabályokat és a célokat. Egy meglévő alkalmazott kinevezése jó megoldás lehet, plusz motivációt jelenthet a munkavállalónak, így még hatékonyabban végezheti új feladatát és szinte biztosan nem hagyja ott a munkahelyet egy hónap múlva.

 

Ajánlói rendszer

A legjobb és leghitelesebb munkaerő toborzóid a már meglévő alkalmazottjaid. Egy ajánlói rendszer bevezetésével motiválhatod őket, hogy segítsenek neked új munkatársakat találni ismeretségi körükben. A segítséget természetesen honorálni kell, amely lehet egyszeri, vagy időszaki juttatás vagy más motivációs eszköz.

 

Ha van már ajánlói rendszered, de nem igazán hatékony, érdemes átgondolni a működését. Hatékonyabban és gyakrabban kommunikálni róla, kiemelni az előnyeit. Lehet emelni a sikeresen felvett munkatársak után járó honoráriumon, vagy hosszabb időszakra biztosítani a javadalmat. Például, ha valaki hoz egy új munkaerőt, ne csak egyszeri belépéskori, hanem esetleg fél éves, éves juttatást is kapjon az általa hozott munkavállaló munkában töltött ideje után.

 

Gyakornoki programok

A gyakornoki programok remek lehetőséget jelentenek olyan potenciális munkavállalók megtalálására, akik nem rendelkeznek még gyakorlati tudással. Ha segítesz nekik megszerezni a gyakorlati tudást, nagy eséllyel nálad helyezkedik majd el a gyakornoki időszak letelte után. Nagy előnye, hogy saját igényeid szerint tudod betanítani az új munkaerőt. Hátránya, hogy a gyakornoki idő letelte után esetleg elviheti a konkurenciádhoz azt a tudást, amelyet nálad szerzett meg.

 

Karrier expók, nyílt napok

A munkaerő toborzás módszerei közül jó lehetőséget nyújtanak a karrier expók, vagy saját szervezésű nyílt napok, ahol megmutathatod vállalkozásodat a munkahelyet keresőknek. Ez főképp akkor lehet jó megoldás, ha rendszeresen van szükség a vállalkozásnál új munkaerő felvételére. Itt lehetőséged nyílik arra, hogy felkeltsd az érdeklődést céged iránt, vonzóvá teheted az általad kínált karrier lehetőségeket az álláskeresőknek.

 

Munkaerő toborzás módszerei online eszközök

A XXI. században már mindenki zsebében ott lapul egy okostelefon. Ki több, ki kevesebb időt tölt a neten böngészéssel, de szinte biztos, hogy ha valaki állást keres, az internet lesz az első gondolata. Szinte biztos, hogy nem hagyhatod ki az online világ nyújtotta lehetőségeket a toborzás során.

 

Munkaerő toborzás a céges weboldal karrier oldalán

Céges weboldalra, online jelenlétre minden vállalkozásnak szüksége lenne. Mindegy, hogy hol találkozik az álláshirdetéseddel egy munkakereső, szinte biztosan megpróbál többet megtudni rólad, amiben egy weboldal nagy segítséget jelent. Ha van aktív, tartalmas céges weboldalad, jó eséllyel olvassák tartalmait olyan emberek is, akik számodra potenciális munkaerő forrást jelenthetnek, még akkor is, ha éppen nem is keresnek munkát.

 

Legyen a cégednek naprakész, megfelelően felépített karrier oldala, ahol a látogatók megtalálhatják az éppen aktuális, nyitott pozíciókat. A céges weboldalad segítségével már előre megismerhetik a vállalkozást, a céljaid. Ha megfelelően írod, vagy iratod meg az állásajánlatokat a karrier oldalra, egyből vonzóvá teheted a vállalkozást az érdeklődőknek.

 

Közösségi média

Szinte mindenki fent van valamely közösségi média platformon. A közösségi médiát nem csak munkaerő keresés esetén kell használni, az aktív jelenlét napjainkra nagyon fontossá vált. Nem csak a Googleban, de a közösségi médiában is egészen biztosan rá fognak keresni a vállalkozásodra. Remek lehetőség, hogy bizalmat építs nem csak a potenciális munkavállalók szemében, de a vásárlóid szemében is. Fizetett hirdetésekkel, vagy egy-egy jól megírt bejegyzéssel hatalmas tömegeket érhetsz el rövid időn belül.

 

Alapvetően 3 nagy közösségi média óriás jöhet szóba a toborzás során, melyek a Facebook, az Instagram, valamint a kifejezetten szakemberek számára létrehozott közösségi felület, a LinkedIn. A legelterjedtebb a Facebook. Magyarországon 2021-ben havonta 6,75 millió magyarországi felhasználó használta a Facebookot és minden korosztály megtalálható rajta. Szinte biztos, hogy megtalálható ezen a platformon az, akit keresel.

 

Az Instagramot is nagyon sokan használják, főképp a fiatalabb korosztály között népszerű alkalmazás. Képekkel, videókkal érheted el a jelölteket. Itt nagyon erős vizuális megjelenés szükséges ahhoz, hogy kitűnj a hírfolyamból, de a fiatalok jelentős részét elérheted itt.

 

A LinkedIn kifejezetten a magasabban képzett, szakmailag jól felkészült szakemberek, vállalkozások számára létrehozott közösségi média felület. Ha magasan képzett, profi szakemberekre van szükséged, érdemes szétnézni ezen a platformon is. A LinkedIn-t nem csak munkatársak keresésére, de kapcsolat építésre is kiválóan használhatod, ezzel bővítve a vállalkozás kapcsolati hálóját.

 

Álláskeresési portálok, adatbázisok

Több nagy, országos adatbázissal kiterjedt álláskeresési portál is található az interneten, akik az igényeidnek megfelelő képzettségű álláskeresőknek tudják eljuttatni ajánlatodat. Az ország minden részébe képesek eljuttatni az ajánlatodat a célközönségedhez, függetlenül attól, hogy termelési igazgatót, vagy betanított munkásokat keresel. Ennek természetesen megkérik az árát is, de érdemes lehet tenni velük egy próbát.

 

Mint minden piacon, az álláskereső portálok piacán is időről időre feltűnnek újabb szereplők, akiknél jelentős kedvezménnyel, vagy sok esetben akár ingyen is közzé teheted nyitott pozícióidat. Ezeket is érdemes figyelembe venni a toborzás során, mert valószínűleg friss adatbázisuk van, és nagy százalékban valóban álláskeresők még a regisztráltak.

 

Munkaerő toborzás nehézségei

A munkaerő toborzásához pontos stratégiát kell felállítani. Tudni kell, hogy hol találhatod meg a potenciális jelentkezőket, azt, hogy a toborzás módszerei közül melyiket érdemes használnod. Nem minden vállalkozásnál van külön HR osztály szakemberekkel, akik jó esetben tudják, hogyan kell a munkaerő toborzás folyamatait szervezni.

A fizikai munkaerő toborzás különösen nagy kihívás elé állíthat egy vállalkozást. A fizikai munkaerő toborzásához ugyanis fel kell mérni a fizikai munkások szükségleteit, és ezeket az igényeket ki kell tudni elégíteni ahhoz, hogy nálunk helyezkedjenek el. Ez azért lehet nehéz, mivel egyszerre nagyobb létszámú ember felvételére kerül általában sor, azaz gyorsan kell tudni tömegesen embereket találni.

Ha nem a megfelelő helyeken, nem a megfelelő módszerekkel keresed az új alkalmazottat, a toborzás valószínűleg nem lesz sikeres. Jó eséllyel nem fogod megtalálni a megfelelő munkaerőt a vállalkozásodnak, és sok esetben rengeteg felesleges kiadást is jelenthet a cég számára. Ha nem tudod, hogyan állj neki a toborzásnak, kérj segítséget, hogy a lehető legrövidebb időn belül megtaláld új munkatársadat!

Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!