Az onboarding egy folyamat, amely során az új munkatárs beillesztése megtörténik a cég szervezeti egységébe. Fontos, hogy a jelölt szakmai kompetenciáját és hozzáállását fel kell mérni, még mielőtt felvesszük, utána pedig a beillesztéssel kell foglalkozni, ami egy komoly vezetői feladat.

A humán erőforrás minden cég mozgató rugója, ezért fontos, hogy az új munkavállaló integrációja zökkenőmentes legyen. A végső cél nem más, mint az, hogy hosszú ideig meg is tudjuk őt tartani.

A cégvezetők rémálma a nem megfelelő munkavállaló, akitől a próbaidő leteltével elválnak útjaik. Minden alkalmatlan jelölt energiát, időt és pénzt visz el a cégtől, és a kollégákat is megterheli.

A cél nem az, hogy a próbaidő letelte után megváljunk tőle, hanem hogy beilleszkedjen, és elérje a termelékenység optimális szintjét, elkötelezett, motivált emberünk legyen.

Ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, előszőr is széles körben kell toboroznunk, majd jól kell tudni kiválasztani a megfelelő jelöltet, be kell illeszteni a cég életébe, és gondoskodnunk kell arról, hogy motivált maradjon. Elégedett legyen a munkakörülményeivel, a munkakörében tudjon fejlődni, előre lépni. Pofonegyszerű igaz? A tapasztalatok azt mutatják, hogy korántsem az.

Minden munkavállaló külön személyiség, ezért a vállalti elvárásokhoz és a vállalati kultúrához való alkalmazkodása is egyéni lesz. A kollégákkal való kapcsolata, a csapatban betöltött szerepe, a munkához való hozzáállása mind egyéni ujjlenyomat. A személyiségjegyek betekintést adnak a szervezeten belüli alkalmazkodóképességbe.

A kiválasztás során ezek a viselkedésbeli sajátosságok kulcsfontosságúak lehetnek.

Az új munkatárs beillesztése, az onboarding sikere nagyban függ a jelölt szakmai kompetenciájától, de ezen felül még a hozott viselkedésmintáitól, képességeitől, készségeitől, hogy egyáltalán alkalmas-e arra a munkakörre, amire mi szeretnénk őt felvenni. Alkalmas-e arra, hogy a csapatba beilleszkedjen, és együtt tudjon dolgozni a többiekkel.

A munkahelyi hatékonyság ugyanis csak akkor jön létre, ha a munkavállaló szakmailag kompetens, jó a hozzáállása, illeszkedik a munkavállaló személyisége és a munkaköre, valamint a környezete. Ha létrejön a bizalom, a közösséghez tartozás érzete.

Az onboarding, vagyis beillesztési folyamat több hónapig tart, és már hetekkel az első munkanap előtt kezdődik. Minden cégnek megvan a maga komplex folyamata, amelyen keresztül az új alkalmazottakat felkutatják, kiválasztják, felmérik a kompetenciájukat, és megtanítják nekik a működéshez szükséges ismereteket, készségeket, viselkedést, és a kívánatos hozzáállást.

De biztosan mindenkinek van ilyen kész folyamata? Tudatosan választ? Tudja, hol vannak a buktatók? Neked van?

 

Onboarding jelentése

Az onboarding – beillesztés egy stratégiai folyamat, amely hónapokig, de akár egy évig is eltarthat. Az új munkatárs integrációja a vállalathoz, annak kultúrájához, hogy annak produktív tagjává váljon. Az, hogy a munkaadók és a kollégák hogyan kezelik az új munkatársat az első néhány napban és az első hónapban, alapvető fontosságú a megtartás szempontjából.

Aki vett fel munkatársat a cégéhez, és nem HR szakember, az valószínűleg megégette már magát ezen a területen. Te is belefutottál az „év dolgozója” kollégába? Aki fejtörést, bosszúságot, vagy talán károkat okozott a cégednek? Nem is feltétlenül anyagi kárra gondolok, hanem például a cég hírnevére, a csapat összetartására, a munkahelyi légkörre. Lehet a cég és a kollégák elkötelezettek a beillesztés terén, és bánhatnak jól az új munkatárssal, de ha az ő hozzáállása nem megfelelő, vagy egyszerűen nem ő a jó ember a munkakörre, akkor rengeteg energia megy el, és a csalódás garantált. Természetesen sok pénzbe és időbe is kerül.

Fájt. Igaz? Most azért olvasol itt, mert szeretnéd ezt legközelebb elkerülni. Mert végre nyugodtan szeretnéd építeni a céged, akár tulajdonosa vagy, akár vezetője, és megtalálni bele a megfelelő kollégákat. Akik veled együtt lépdelnek a kitűzött cél felé. Egyirányba, megbízhatóan, motiváltan, elköteleződve.

Ezt jelenti az onboarding. Jól kiválasztott, szakmailag kompetens, jól beilleszthető, jó hozzáállású, együttműködésre képes, elkötelezett munkatársakat. Eredményeket, teljesítményt, haladást. A beillesztés sikeressége ugyanis nem az első munkanaptól mérendő. Már a toborzás során sokat tehetünk azért, hogy a megfelelő jelöltek kerüljenek a látómezőnkbe.

Az onboarding jelentéséről bővebben is olvashatsz, ha ide kattintasz.–>>

 

Onboarding folyamat – a munkatárs kiválasztás, és megtartás művészete

Röviden tömören a folyamat úgy kezdődik, hogy felmerül az igény egy munkatárs felvételére, mert üresen áll egy munkakör. Megfogalmaztuk, mi lesz a munkaköre. Milyen feladatai lesznek, melyik csapathoz fog tartozni, ki lesz a főnöke. Tudjuk milyen feltételekkel szeretnénk neki munkát ajánlani. 8 óra, iroda, utazást fizetjük, béren kívüli juttatás, képzés…Van elképzelés arról, milyen kollégának örülnénk. Milyen készségei, képességei, kvalitása legyen, milyen személyisége. (csak ne legyen olyan, mint a Piri volt, attól minden jobb). Tehát a munkaköri követelményeket felvázoltuk.

Elkezdünk különböző toborzási módszerekkel megfelelő számú jelentkezőt megszerezni. Itt jegyzem meg, hogy a toborzáskor már előszűrhetjük a jelentkezőket, ha megfelelő szövegezést, tartalmat használunk a hirdetéseinkben.

A következő lépés a kiválasztás. Talán ez a döntés a legfontosabb. Hol szeretnénk elhelyezni a jelöltet? Alkalmas a feladatra? Ahhoz, hogy a szakmai kompetenciáit és a hozzáállását felmérjük, teszteljünk!

Ha a személy nem rendelkezik a megfelelő tulajdonságokkal, képességekkel, készségekkel, hozzáállással, viselkedéssel, bizony akármilyen szuper beillesztési folyamatunk van, egy képzés, vagy más eszköz sem lesz képes arra, hogy ő eredményes tagja legyen a vállalatnak.

A kiválasztás során használj minden lehetséges eszközt: teszt, interjú, referencia, próbamunka, próba nap. Akár grafológust is bevethetsz. A jelölt viselkedésében rejlő csapdák a kiválasztás során elemzéssel könnyen elkerülhetők. Ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis beillesztési modulját! A kiválasztás csapdáit elkerülheted, csak használd a rendelkezésre álló lehetőségeket.

Ha minden megtörtént, aminek történnie kellet, akkor alkalmazzuk a munkatársat. Eddig a beillesztés sikerének ágyaztunk meg, most kezdődik a próbaidő, vagyis az onboarding folyamat következő szakasza. Az általános, és az egyéni beillesztés szakasza.

Az onboarding folyamatról részletesebbet külön cikkben találsz. Ez igazán csak egy vázlat. Kattints ide, ha tovább szeretnéd olvasni.–>>

 

Onboarding eszközei

A beillesztési folyamat egyik célja, hogy segítse az újonnan érkezőket a bizonytalanság csökkentésében, megkönnyítve számukra a megfelelő és eredményes munkát.

Az onboarding folyamat helyes elvégzésének eredménye, a magasabb munkával való elégedettség, szervezeti elkötelezettség, alacsonyabb fluktuáció, magasabb teljesítmény szint, karrier hatékonyság, csökkent stressz.

A sikert befolyásolja, hogy a cég milyen szervezeti erőfeszítéseket tesz, milyen onboarding eszközöket használ a próbaidő alatt, hogy az új munkavállalót beillessze, és megtartsa. Többféle eszköz stratégiai használatával érhető el jó eredmény.

Az onboarding eszközök megismeréséért olvass tovább itt! –>>

 

(Cikket írta: Halustyik Melinda)

 

A részletes lehetőségekről kérd díjmentes konzultációnkat!

Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.