Munkánk során gyakran találkozhatunk olyan feladatokkal, amelyek elvégzése, ha nem is lehetetlennek, de túlságosan terhesnek tűnhet. Ilyenkor hajlamosak vagyunk arra, hogy a szőnyeg alá söpörjük a problémát és tovább lépjünk.
Ez a fajta hozzáállás azonban hosszabb távon egyáltalán nem eredményes. Sőt, kizárólag újabb problémákat és konfliktushelyzeteket szül. Különösen abban az esetben, ha vezetőként hagyjuk, hogy cégünknél felüsse a fejét.
A szavak ereje: más megközelítés, azonos jelentéstartalom
Vegyünk egy egyszerű szituációt: ha egy munkatárs nem tud időben végezni egy feladattal, mi az, amit a legtöbb vezető azonnal megkérdez tőle? Először is azt, hogy miért nem csinálta meg azt, amire kérték. Erre a válaszként általában egyszerű kifogásokat kapnak. Kevés volt az idő, az erőforrás, vagy egyéb körülmények nehezítették a munkát.
Ilyenkor a vezetők többsége arra számít, hogy egy fejmosás után az adott munkatárs majd önmagától megvilágosodik, és megtalálja a választ arra, hogyan végezze el a számára lehetetlenek tűnő feladatot. Ez a hozzáállás azonban a legtöbb esetben eredménytelen. Legfőképp azért, mert önmagában messze nem elég motiváló.
Hogyan motiválhatunk valakit akár lehetetlennek tűnő feladatok elvégzésére is?
Emlékszel azokra az időkre, amikor az iskolapadban ültél, és a tanítónő megkérdezte, miért nem csináltad meg a házi feladatodat? Teljesen mindegy, mit válaszoltál, hiszen nem volt jelentősége. Csupán annak, hogy a feladat nem volt kész. Hasonló a helyzet egy cég vagy egy csapat életében is. Bizonyos feladatokat egyszerűen el kell végezni, még akkor is, ha nem akarjuk, nincs hozzá kedvünk, vagy épp elsőre lehetetlennek tűnnek. Ehhez azonban motiváló vezetői hozzáállásra lesz szükség.
Vezetőként ne arról beszéljünk, hogy egy adott feladat miért nem lett kész egy feladat, egy projekt miért nem valósult meg. Tegyük fel helyette azt a kérdést, hogy mire van szükség ahhoz, hogy meglegyen. A „miért nem” típusú kérdések helyett koncentráljunk tehát a „hogyan igen” típusú kérdésekre. A problémafókusz helyett tehát minden esetben megoldásfókusszal közelítsünk.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
A megoldásfókuszú kérdések már önmagukban is pozitív, motiváló hatással rendelkeznek. Ahelyett ugyanis, hogy a probléma negatív oldalára koncentrálnának (miért nem készült el a feladat?), arra helyezik a hangsúlyt, hogy mire lenne szükség annak megoldásához.
Ez a fajta hozzáállás nagy segítséget jelent abban, hogy felderítsük a valódi okokat, és megadjunk minden segítséget az akadályozó tényezők kiiktatására. Ilyen módon pedig a munkatársakat is motiváljuk pozitív, produktív hozzáállásunkkal. Éppen ezért fontos, hogy kérdéseinket mindig a jövőre vonatkozóan tegyük fel. Abban az esetben legalábbis mindenképp, ha azt szeretnénk, hogy munkatársaink produktívak legyenek és hatékonyan végezhessék munkájukat.
Egy jó vezető célja ugyanis sosem az, hogy kellemetlen helyzetbe hozzon másokat, sokkal inkább az, hogy támogassa azokat, akiknek erre szüksége van, ezáltal pedig hozzájáruljon a csapat, a cég, a teljes szervezet fejlődéséhez.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik