Az elmúlt néhány év minden cég életében okozott előre nem várt nehézségeket. A Covid-19 járvány, az energiaválság és az egyéb problémák megtanították a vezetőkkel azt, hogy a problémák sok esetben váratlanul, ám annál kegyetlenebbül csapnak le. Ilyenkor pedig a jó alkalmazkodóképesség és problémamegoldó készség nélkülözhetetlen.
Éppen ezért ebben a bejegyzésben mutatunk néhány tippet, amelyek minden vezető számára segítséget jelenthetnek a problémák azonosításában és megoldásában, valamint a hirtelen felmerülő, sokszor komplex helyzetek kezelésében. Minimalizálva ezzel a szervezetre gyakorolt negatív hatásokat és segítve a hatékony továbblépést.
Lássunk tisztán: a probléma pontos meghatározása
A jó problémamegoldás és döntéshozatal egyik alapvető, ámde gyakran figyelmen kívül hagyott aspektusa az, hogy tisztán lássuk az előttünk álló kihívásokat. Ennek érdekében nem szabad ajtóstól rontani a házba. Minden esetben azzal kezdjük a problémamegoldás folyamatát, hogy a lehető legtömörebben fogalmazzuk meg, mi is az a kellemetlenség, amelyet megpróbálunk megoldani.
Ha ugyanis problémát észlelünk szervezetünk működésében, azonban nem tudjuk egyértelműen meghatározni azt, abban az esetben nagy eséllyel nehezebb lesz megoldást találnunk rá. A tüneteket talán tudjuk kezelni, azonban maga a probléma gyökere általános stressz és szorongás formájában fennmarad. Éppen ezért fontos, hogy a döntéshozatal előtt meg kell értenünk azt, mi is akadályozza pontosabban a vállalatunk működését. Csak ezután tudjuk megtenni az első lépéseket a probléma elhárítása felé.
Mindig menjünk biztosra: a feltételezés nem elég
A sokéves vezetői tapasztalat sokakat késztethet arra, hogy bizonyos kérdésekben túl gyorsan döntsenek. Fontos azonban, hogy sosem szabad rutinból cselekednünk. Sokszor a tapasztalatok alapján hozott döntések ugyanis helyesek lehetnek, ám a szerencse nem mindig áll a mi oldalunkon. Bizonyos esetekben így érdemes egy lépést hátrálni, és más nézőpontból is megvizsgálni a felmerült szituációt.
Érdemes lehet a probléma megoldására csapatmunkaként tekinteni, hiszen, ahogy a mondás is tartja: több szem többet lát. Minél több aspektusból vizsgáljuk meg a problémát, annál több lehetséges utat találhatunk a hatékony megoldására. Sok esetben olyanokat is, amelyekre a komoly szakmai tapasztalatunk ellenére sem gondoltunk volna egyedül.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Végül pedig jegyezzük meg: a végső cél nem a tökéletesség
Ha egy problémával szembesülve halogatjuk a döntéshozást, könnyen okozhatunk nagy károkat a vállalatnak. Érdemes tehát minél hamarabb lépni, még abban az esetben is, ha eleinte nem rendelkezünk tökéletes mestertervvel. Az első néhány határozott lépés az, ami igazán fontos, annak érdekében, hogy a megoldás medrébe tereljük az eseményeket.
Érdemes tehát szem előtt tartani: a cél nem a tökéletesség, hanem a folyamatos fejlődés. A döntéseikből tapasztalatokat szerzünk, majd ezek alapján a tapasztalatok alapján újabb döntéseket hozunk. Ez a megközelítés mozgásra késztet bennünket, és gyakran minimálisra csökkenti a problémamegoldással járó kockázatot. A visszajelzések tükrében ugyanis bármikor változtathatunk ugyanis az irányvonalon. Ez a jó problémamegoldás egyik alapvető leckéje.