Az emberek az élethelyzeteik során különféle szerepekben állnak helyt. Nincs ez másképp a munkahelyen sem. Ha vezető beosztást kapsz egy munkahelyen, onnantól kezdve vezetőként kell helytállnod. A vezetői szerepek fejleszthetőek, és egyes elemei tanulhatóak. Ha szeretnél jó vezető lenni, a vezetői szerepet is megfelelően kell ellátnod, hogy jól teljesíthess, mint vezető.
Mintzberg vezetői szerepek
Henry Mintzberg a vezetői szerepek vizsgálata során három fő vezetői szerep csoportot határozott meg, amelyben a vezetőknek helyt kell állniuk. Ez a három fő csoport a személyközi szerepek, az információs szerepek és a döntési szerepek. A főcsoportokat tovább bontotta vezetői szerepekre. Elmélete szerint a három fő csoport egymásra épül, és minden sikeres vezetőnek képesnek kell lenni megfelelnie a vezetői szerepeknek. Elméletét a felsővezetők tevékenységéről készített vizsgálatai alapján határozta meg, mely akkoriban újraértelmezte a vezetői szerepeket. A későbbiekben ezt az elméletet több kutató is igazolta, így egy alaposan alátámasztott elméletről beszélhetünk.
A személyközi szerepek
Mintzberg a személyközi szerepek közé három vezetői szerepet sorolt be. Ezek közül az első a nyilvános megjelenéseken való szerep. Egy vezetőnek reprezentálni kell a vállalkozást, amelyet képvisel. A második maga a főnöki szerep, melyen belül egy vállalat teljes, vagy részleges vezetését kell tudni ellátni. A harmadik szerep a kapcsolatteremtő és kapcsolatépítő szerep. A jó kapcsolatok megteremtése, kiépítése nélkülözhetetlen egy igazán sikeres vállalat életében, ezért mindenképpen fontos kompetenciája egy vezetőnek.
Információs szerepek
A második vezetői szerepcsoport az információs szerepek csoportja. Ebben a csoportban is három fő vezetői szerepet határoz meg Mintzberg, melyek az információ gyűjtő szerep, az információ elosztó szerep és a szóvivő szerep. Az információ az egyik legnagyobb érték egy vállalkozás életében. Ha egy vezető jól tájékozott, képes összeszedni és feldolgozni az információkat, valamint megfelelően informálja beosztottjait is a vállalkozással kapcsolatos feladatokról, szinte biztosan sikerrel veszi az akadályokat.
Döntési szerepek
A harmadik vezetői szerepcsoport a döntési szerepek csoportja. Ebbe a csoportba négy vezető szerep tartozik, melyek a vállalkozói szerep, a zavarelhárító szerep, az erőforrás elosztó szerep és a tárgyaló, megegyező szerep. Egy vállalat életében egy vezetőnek folyamatosan döntéseket kell hoznia. Minden vezetőnek képesnek kell lennie a jó döntéseket meghozni, legyen szó egy tárgyalásról, problémamegoldásról, vagy a rendelkezésre álló források hatékony elosztásáról.
Kotter vezetői szerepek
John Kotter szerint a vezetői szerepek alapvetően két típusra oszlanak. Ezek a manager és a leader szerepek. Minden vezetőnek szüksége lehet mindkét szerep ismeretére és alkalmazására a sikerek eléréséhez. Azt, hogy melyik vezet eredményre, nagyban befolyásolja az elvégzendő feladat, illetve az is, hogy a vezető személyiségéhez melyik vezetői szerep illik jobban. Általában mindenkinél dominál valamelyik szemléletmód. Egyik szerep sem jobb a másiknál, szituáció függő, hogy melyiket jobb alkalmazni.
Manager szerep
A manager szemlélet teljes mértékben megtanulható. A manager stílusra általában a racionalitás jellemző. Nem igazán jellemző a manager stílusú vezetőkre a kockázatvállalás, racionális, megfontolt döntéshozatal jellemzi. Elsősorban a stabilitást, a kiszámíthatóságot és a magas hatékonyságot tartja szem előtt, rövidebb időtávban gondolkodva. A beosztottakat elsősorban külső eszközökkel motiválja, melyeket bizonyos eredmények teljesítésével elérhetnek.
Leader szerep
A leader stílusú vezető elsősorban a belsőre, a szívre, lélekre, érzésekre hat. Célja, hogy a beosztottjait maga mellé állítsa, bizalmat építsen ki és közösen érjék el a célokat. A döntéseket a managerrel ellentétben nem meghozza, hanem elősegíti és támogatja. A beosztottjait belső eszközökkel motiválja, cselekedeteivel inspirálja, hosszútávon éri el célját. Ezt a vezetői szerepet megtanulni nem igazán lehet, de kellő munkával fejleszthető. A leader intuitív, hallgat a megérzéseire, jóval nagyobb kockázatot vállal, mint a manager. A változás lehetőségét keresi, amivel a hatékonyságot fokozhatja.
A vezető feladatai
A vezetőknek ki kell tudni választani a vezető szerepek közül az adott szituációban a leginkább hatékonyabbat. Tudni kell döntést hozni, felelősséget vállalni, információt megosztani, delegálni és számos egyéb feladatot ellátni. Bármely vezetői szerep is áll hozzád közel, bármilyen vezetői stílust is képviselsz, a feladatok elvégzéséhez szükséges infrastruktúrát biztosítanod kell. Ki kell alakítani és fenn kell tartani a munkatársaid motivációját, ki kell tűzni a világos és egyértelmű célokat.
A vezetői készségek, a vezetői szerepek tanulhatók és fejleszthetők. Ha szeretnél jobb vezető lenni, a Vezetői tréningünk nagy segítséget nyújthat neked ebben!
Olvasd el ezt is:
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Rezilencia: a vezetői siker kulcsa a változó munkaerőpiacon
Az üzleti világ egyre gyorsabb ütemben változik, a vállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell ehhez a folyamatosan változó környezethez. Éppen ezért a cégvezetők számára a reziliencia ma már egy kulcsfontosságú készségnek számít. De mit is jelent pontosan a reziliencia,...
Milyen a jó vezetői székfoglaló beszéd?
Ha valaki először kerül vezetői szerepbe, előfordulhat, hogy gondot okoz számára a székfoglaló beszéd felépítése és előadása. Pedig ez egy nélkülözhetetlen lépés annak érdekében, hogy jó munkatársból igazán megbecsült vezetővé váljunk. Ebben a bejegyzésben...
Csapattagból főnök: így birkózz meg a kihívással
„Segítség, csapattagból vezető lettem!” - talán ez a téma a leggyakoribb, amit a középvezetőktől szoktunk hallani. Sokan ugyanis nem tudják, hogyan is birkózzanak meg a felelősséggel és a kihívással, ami ilyen módon egyik napról a másikra a nyakukba szakad. Nem kell...
A nyaralás során is sikeres üzlet? Így menj szabadságra vezetőként!
Vezetőként az élet nem mindig habostorta. Az egész céget kézben kell tartanod, instruálnod kell a beosztottak munkáját és a legapróbb részletekre is oda kell figyelned. Ha azonban nem lazítasz egy évben legalább 1-2 hetet, a stressz a nyakadra ülhet, ami idővel a Te...
Így adj megfelelő priorizálási itinert
A mindennapos munka során gyakran találjuk magunkat olyan szituációkban, amikor dönteni kell. Ez sokszor komoly stresszhelyzetet idézhet elő. Ezért fontos, hogy megfelelő döntési itinereket adjunk a kollégáknak, melyek megmutatják a helyes irányt. De mit jelent egész...
A kollégák nem tárgyi eszközök
Sok szervezetfejlesztési és vezetőfejlesztési módszertan esetében tapasztalható, hogy a kollégákat egyfajta tárgyi erőforrásnak tekinti, tárgyként kezeli őket. Olyan eszközként, amelyek különböző tulajdonságokkal bírnak, ennek köszönhetően igény szerint állíthatók...
A hatékony számonkérés első lépése: légy tisztában az elvárásaiddal
Rengeteg vezető tanácstalan azzal kapcsolatban, hogy hogyan kérje számon az embereit. Ennek legfőbb oka pedig általában az, hogy önmaga sincs tisztában a saját elvárásaival. Éppen ezért most megmutatjuk neked azt, hogy mi a hatékony számonkérés legelső lépése, és...
Miért veszélyes az autokrata vezetés?
Kit nevezünk autokrata vezetőnek, mik az autokrata vezetési stílus legfőbb ismertetőjegyei, és hogyan kerülhetjük el azt, hogy mi magunk is autokrata vezetővé váljunk? Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre mutatjuk meg a választ, és megtudhatod azt, miért nem...
Három egyszerű kérdés, amely vezetőként segít elérni a céljaidat
Egy vezetőnek nap mint nap fontos dolgokban kell döntenie. Olyanokban, amelyek a teljes szervezet jövőjét képesek lehetnek meghatározni. Ezeket a döntéseket ráadásul sokszor gyorsan kell meghozni, éppen ezért fontos, hogy a válaszadás terén rutinosak legyünk. Ez nem...
3+1 egyszerű dolog, ami segíti a vezetői problémamegoldást
Vezetőként minden nap igazi kaland. A rázós szituációk megoldása, a nézeteltérések elsimítása, a tűzoltás éppúgy a munkánk velejárója, mint a siker. Éppen ezért az ilyen jellegű helyzeteket is meg kell tanulnunk a helyükön kezelni. Ez pedig nem mindig egyszerű...