Az emberek az élethelyzeteik során különféle szerepekben állnak helyt. Nincs ez másképp a munkahelyen sem. Ha vezető beosztást kapsz egy munkahelyen, onnantól kezdve vezetőként kell helytállnod. A vezetői szerepek fejleszthetőek, és egyes elemei tanulhatóak. Ha szeretnél jó vezető lenni, a vezetői szerepet is megfelelően kell ellátnod, hogy jól teljesíthess, mint vezető.
Mintzberg vezetői szerepek
Henry Mintzberg a vezetői szerepek vizsgálata során három fő vezetői szerep csoportot határozott meg, amelyben a vezetőknek helyt kell állniuk. Ez a három fő csoport a személyközi szerepek, az információs szerepek és a döntési szerepek. A főcsoportokat tovább bontotta vezetői szerepekre. Elmélete szerint a három fő csoport egymásra épül, és minden sikeres vezetőnek képesnek kell lenni megfelelnie a vezetői szerepeknek. Elméletét a felsővezetők tevékenységéről készített vizsgálatai alapján határozta meg, mely akkoriban újraértelmezte a vezetői szerepeket. A későbbiekben ezt az elméletet több kutató is igazolta, így egy alaposan alátámasztott elméletről beszélhetünk.
A személyközi szerepek
Mintzberg a személyközi szerepek közé három vezetői szerepet sorolt be. Ezek közül az első a nyilvános megjelenéseken való szerep. Egy vezetőnek reprezentálni kell a vállalkozást, amelyet képvisel. A második maga a főnöki szerep, melyen belül egy vállalat teljes, vagy részleges vezetését kell tudni ellátni. A harmadik szerep a kapcsolatteremtő és kapcsolatépítő szerep. A jó kapcsolatok megteremtése, kiépítése nélkülözhetetlen egy igazán sikeres vállalat életében, ezért mindenképpen fontos kompetenciája egy vezetőnek.
Információs szerepek
A második vezetői szerepcsoport az információs szerepek csoportja. Ebben a csoportban is három fő vezetői szerepet határoz meg Mintzberg, melyek az információ gyűjtő szerep, az információ elosztó szerep és a szóvivő szerep. Az információ az egyik legnagyobb érték egy vállalkozás életében. Ha egy vezető jól tájékozott, képes összeszedni és feldolgozni az információkat, valamint megfelelően informálja beosztottjait is a vállalkozással kapcsolatos feladatokról, szinte biztosan sikerrel veszi az akadályokat.
Döntési szerepek
A harmadik vezetői szerepcsoport a döntési szerepek csoportja. Ebbe a csoportba négy vezető szerep tartozik, melyek a vállalkozói szerep, a zavarelhárító szerep, az erőforrás elosztó szerep és a tárgyaló, megegyező szerep. Egy vállalat életében egy vezetőnek folyamatosan döntéseket kell hoznia. Minden vezetőnek képesnek kell lennie a jó döntéseket meghozni, legyen szó egy tárgyalásról, problémamegoldásról, vagy a rendelkezésre álló források hatékony elosztásáról.
Kotter vezetői szerepek
John Kotter szerint a vezetői szerepek alapvetően két típusra oszlanak. Ezek a manager és a leader szerepek. Minden vezetőnek szüksége lehet mindkét szerep ismeretére és alkalmazására a sikerek eléréséhez. Azt, hogy melyik vezet eredményre, nagyban befolyásolja az elvégzendő feladat, illetve az is, hogy a vezető személyiségéhez melyik vezetői szerep illik jobban. Általában mindenkinél dominál valamelyik szemléletmód. Egyik szerep sem jobb a másiknál, szituáció függő, hogy melyiket jobb alkalmazni.
Manager szerep
A manager szemlélet teljes mértékben megtanulható. A manager stílusra általában a racionalitás jellemző. Nem igazán jellemző a manager stílusú vezetőkre a kockázatvállalás, racionális, megfontolt döntéshozatal jellemzi. Elsősorban a stabilitást, a kiszámíthatóságot és a magas hatékonyságot tartja szem előtt, rövidebb időtávban gondolkodva. A beosztottakat elsősorban külső eszközökkel motiválja, melyeket bizonyos eredmények teljesítésével elérhetnek.
Leader szerep
A leader stílusú vezető elsősorban a belsőre, a szívre, lélekre, érzésekre hat. Célja, hogy a beosztottjait maga mellé állítsa, bizalmat építsen ki és közösen érjék el a célokat. A döntéseket a managerrel ellentétben nem meghozza, hanem elősegíti és támogatja. A beosztottjait belső eszközökkel motiválja, cselekedeteivel inspirálja, hosszútávon éri el célját. Ezt a vezetői szerepet megtanulni nem igazán lehet, de kellő munkával fejleszthető. A leader intuitív, hallgat a megérzéseire, jóval nagyobb kockázatot vállal, mint a manager. A változás lehetőségét keresi, amivel a hatékonyságot fokozhatja.
A vezető feladatai
A vezetőknek ki kell tudni választani a vezető szerepek közül az adott szituációban a leginkább hatékonyabbat. Tudni kell döntést hozni, felelősséget vállalni, információt megosztani, delegálni és számos egyéb feladatot ellátni. Bármely vezetői szerep is áll hozzád közel, bármilyen vezetői stílust is képviselsz, a feladatok elvégzéséhez szükséges infrastruktúrát biztosítanod kell. Ki kell alakítani és fenn kell tartani a munkatársaid motivációját, ki kell tűzni a világos és egyértelmű célokat.
A vezetői készségek, a vezetői szerepek tanulhatók és fejleszthetők. Ha szeretnél jobb vezető lenni, a Vezetői tréningünk nagy segítséget nyújthat neked ebben!
Olvasd el ezt is:
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
Olvass további cikkeket szervezetfejlesztés témában:
Hogyan küzdj meg nőként a vezetői szerep kihívásaival?
Örök vita, hogy vajon a női vagy a férfi vezetőknek könnyebb a dolguk. Egy biztos: nem a szakmai felkészültség, a tudás és a tapasztalat játszanak ebben komoly szerepet, hanem főként az elfogadás (elfogadottság). És ez több helyzetben is különbséget jelent. Nézzünk...
KeRESZtbe kasul, avagy mazsola a munkahelyen
Cikkünket kivételesen nem elsősorban edukációs jellegűnek, hanem inkább szórakoztató tartalomnak szánjuk. Azért tippeket is adunk a munkahelyi mazsolákkal kapcsolatban. Ki is a mazsola? A köznyelvben, szlengben a mazsola szót a kezdő, gyakorlatlan, még...
Hogyan tartsd meg a beosztottad 3 év után is?
Közvélekedés, hogy egy kapcsolatban minden hetedik év nehéz. Van egy rossz hírünk: a munkában ez most a harmadik év. Mit tehetsz, hogy ennyi idő elteltével is megtartsd az értékes munkaerőt? Elmúltak a régi idők? A most nyugdíjba vonulók közül sokan vannak,...
Régi motoros a csapatban, de nem akar fejlődni. Mit tehetünk vezetőként?
Leggyakrabban a minimális kreativitást igénylő és monoton munkakörökben jellemző, hogy egy idő után az adott munkatárs mindent kifogástalanul végez. Nem hibázik, pontos, precíz, de se egy új ötlete nincs, se fejlődési kedv nem látszik rajta. A piac azonban azt...
Hatékony konfliktuskezelés a munkahelyen: miért és hogyan csináljuk?
Azokon a területeken, ahol együttműködésről van szó, az időről időre felmerülő, kisebb-nagyobb konfliktushelyzetek szinte elkerülhetetlenek. Nincs ez másképp a munka világában sem. Érdemes azonban tudni, hogy nem a konfliktusok jelenléte határozza meg azt, hogy milyen...
Hogyan mutatkozzunk be új vezetőként?
Az új év gyakran hoz jelentős változásokat és ez igaz lehet a magánéletre (pl. : új fogadalmak) és a munka világát tekintve is. Sokan vannak, akik a januárt már egy új vezetői pozícióban kezdik meg. Ennek oka lehet egy cégen belüli kinevezés vagy egy munkahelyváltás,...
Hogyan indítsuk az üzleti évet?
Az év végére mindenki kicsit - vagy jobban - elfárad, így alig várja azt a pihenést, amit az ünnepi napok-hetek jelentenek. A karácsonyi készülődés, a közös családi programok vagy a szilveszteri buli mind-mind hozzátartozik ahhoz, hogy új élményekkel gazdagodjunk és...
A teljesítményértékelés művészete
A munkahelyi teljesítményértékelés nem csupán egy rutinszerű adminisztratív feladat. Sokkal inkább egy olyan folyamat, amely kulcsfontosságú szerepet játszik a munkavállalói fejlődés és a szervezeti siker szempontjából. Most megmutatjuk azt, hogy miért fontos a...
Miért fontos és hogyan valósítható meg a jó vezetői időbeosztás?
Napjaink felgyorsul világában különösen fontos, hogy cégvezetőként megtanuld beosztani az idődet. Hogy miért? Azért, mert a megfelelő időbeosztás nem csupán a munkát teszi hatékonyabbá, de a magánéletben is hozzájárul a mindennapok kiegyensúlyozottságához. A tökéletes...
Reziliencia: a vezetői siker kulcsa a változó munkaerőpiacon
Az üzleti világ egyre gyorsabb ütemben változik, a vállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell ehhez a folyamatosan változó környezethez. Éppen ezért a cégvezetők számára a reziliencia ma már egy kulcsfontosságú készségnek számít. De mit is jelent pontosan a reziliencia,...