A munkahelyi jó légkör, a termelékenység és hatékony munkavégzés egyik fontos kulcsszereplője a jó vezető. A szakmai kompetenciák, tapasztalatok önmagukban nem minden esetben elegendőek a vezetői munkakör betöltéséhez. A jó vezető személyiségjegyei alapján is alkalmas kell legyen a vezetői pozíció feladatainak ellátására.
Melyek a jó vezető személyiségjegyei?
Vezetőnek lenni egyáltalán nem könnyű feladat. Egy jó vezetőnek képesnek kell lenni megteremteni a jó munkahelyi légkört, irányítani, motiválni, konfrontálódni, jutalmazni, büntetni, és biztosítani a vállalkozás érdekeinek érvényesítését. Ahhoz, hogy ezt jól csináld, szükséged van olyan személyiségbeli vonásokra, amelyek igazán jó vezetővé tehetnek.
Felelősségvállalás
Vezetőként fontos, hogy vállald a felelősséget tetteidért, utasításaidért. Egy jó vezető nem csak a sikereket, de a kudarcokat is vállalja. Ha nem vállalsz felelősséget és másokra mutogatsz, könnyen hiteltelenné válhatsz a munkatársaid szemében.
Konfrontálódás
Egy munkahelyen gyakran előfordul, hogy valakivel konfrontálódni kell. Ha ezekbe a kellemetlen szituációkba nem mersz belemenni, nem tudod megvédeni az álláspontodat, vagy nem tudod, netán nem akarod kezelni és megoldani ezeket a helyzeteket, az hamar a munka rovására mehet. Egy jó vezetőnek fel kell ismerni és meg kell oldani ezeket a helyzeteket is.
Önbizalom, döntésképesség
Ahhoz, hogy a beosztottaid felnézzenek rád és bízzanak benned, először magadban kell megbíznod és tudnod kell döntést hozni a munkahelyen felmerülő feladatok, problémák esetén. Ha nem vagy kellően határozott, nem bízol saját magadban, nem tudsz dönteni, hogyan várhatnád el, hogy mások komolyan vegyenek, és megbízzanak benned?
Következetesség, megbízhatóság
Az embereknek szükségük van szabályokra a munkahelyeken is. Mindenhol szeretjük tudni, hogy mi a dolgunk, mit lehet, mit nem és ezeknek mi a következménye. A következetes viselkedéssel a munkatársaid biztonságban érezhetik magukat melletted. Ez a beosztottjaidnak nyugalmat és biztonságérzetet nyújt majd, tudni fogják, hogy mire számíthatnak a vezetőjüktől.
Az ígéreteidet mindig következetesen tartsd be, ne ígérj olyat, amit nem tudsz teljesíteni. Ha nem tartod be a szavad, nem leszel megbízható. Ha elveszik a bizalom, elveszik a hitelességed is, így nem fognak komolyan venni a jövőben.
Támogató szándék
Légy empatikus a munkatársaiddal, hallgasd meg a problémáikat és segíts nekik. Ha elakadnak valahol, vagy valami nem úgy halad, ahogy kellene, merjenek hozzád fordulni és segítséget kérni. Segíts nekik minden rendelkezésedre álló eszközzel, hiszen közös a célotok, és csak együtt lehettek igazán sikeresek.
Pozitív szemlélet, optimizmus
Fontos, hogy a munkahelyi helyzetekből a legjobbat hozd ki, próbáld mindig a jót látni. Hogyan lehet fejlődni, vagy javítani a hibákon, mivel lehet sikereket elérni?
Akármekkora feladat elé is állítod a munkatársaid, optimistán álljatok a feladat elvégzéséhez, mely megteremti a jó légkört a legnehezebb időkben is. A megoldást keresd mindig, ne a problémát nézd és ezt a szemléletet add át beosztottjaidnak is!
Megvannak benned a jó vezető személyiségjegyei?
Ahhoz, hogy megtudd, megvannak-e benned a jó vezető személyiségjegyei, fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, ismerd és elfogadd magad. Ebben az önismeret segít neked. Az önismereti és vezetői tesztek segítenek abban, hogy tisztában legyél azzal, hogy milyen vezető vagy jelenleg. Megtudhatod azt is, mit kell tenned annak érdekében, hogy még jobb vezető lehess, mely területeket kell fejlesztened, min kell változtatnod.
A személyiségjegyek, melyek jó vezetővé tesznek fejleszthetők. Ha szeretnéd, hogy alkalmazottaid ne főnököt, hanem vezetőt lássanak benned, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, melynek segítségével megismerheted vezetői képességeid, és fejlesztheted magad.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Csapatépítés, az összetartó erő
A legtöbb munkahelyen minden évben legalább egyszer van olyan rendezvény, mely csapatépítés címszó alatt történik. Ez sok esetben kimerül egy karácsonyi, vagy év végi vacsorában, ahol a munkahely kontójára mindenki eszik, iszik, mulat, esetleg a kelleténél jobban ki...
Csoportdinamika
A munkahelyi sikerekhez, a kitűzött célok eléréséhez szinte kivétel nélkül szükség van csoportokra, de leginkább jól működő csoportoka egy vállalkozásnál. Más emberek jelenléte hatással van viselkedésünkre, teljesítményünkre. Minden csoportban befolyásolják egymást a...