A munkahelyi jó légkör, a termelékenység és hatékony munkavégzés egyik fontos kulcsszereplője a jó vezető. A szakmai kompetenciák, tapasztalatok önmagukban nem minden esetben elegendőek a vezetői munkakör betöltéséhez. A jó vezető személyiségjegyei alapján is alkalmas kell legyen a vezetői pozíció feladatainak ellátására.
Melyek a jó vezető személyiségjegyei?
Vezetőnek lenni egyáltalán nem könnyű feladat. Egy jó vezetőnek képesnek kell lenni megteremteni a jó munkahelyi légkört, irányítani, motiválni, konfrontálódni, jutalmazni, büntetni, és biztosítani a vállalkozás érdekeinek érvényesítését. Ahhoz, hogy ezt jól csináld, szükséged van olyan személyiségbeli vonásokra, amelyek igazán jó vezetővé tehetnek.
Felelősségvállalás
Vezetőként fontos, hogy vállald a felelősséget tetteidért, utasításaidért. Egy jó vezető nem csak a sikereket, de a kudarcokat is vállalja. Ha nem vállalsz felelősséget és másokra mutogatsz, könnyen hiteltelenné válhatsz a munkatársaid szemében.
Konfrontálódás
Egy munkahelyen gyakran előfordul, hogy valakivel konfrontálódni kell. Ha ezekbe a kellemetlen szituációkba nem mersz belemenni, nem tudod megvédeni az álláspontodat, vagy nem tudod, netán nem akarod kezelni és megoldani ezeket a helyzeteket, az hamar a munka rovására mehet. Egy jó vezetőnek fel kell ismerni és meg kell oldani ezeket a helyzeteket is.
Önbizalom, döntésképesség
Ahhoz, hogy a beosztottaid felnézzenek rád és bízzanak benned, először magadban kell megbíznod és tudnod kell döntést hozni a munkahelyen felmerülő feladatok, problémák esetén. Ha nem vagy kellően határozott, nem bízol saját magadban, nem tudsz dönteni, hogyan várhatnád el, hogy mások komolyan vegyenek, és megbízzanak benned?
Következetesség, megbízhatóság
Az embereknek szükségük van szabályokra a munkahelyeken is. Mindenhol szeretjük tudni, hogy mi a dolgunk, mit lehet, mit nem és ezeknek mi a következménye. A következetes viselkedéssel a munkatársaid biztonságban érezhetik magukat melletted. Ez a beosztottjaidnak nyugalmat és biztonságérzetet nyújt majd, tudni fogják, hogy mire számíthatnak a vezetőjüktől.
Az ígéreteidet mindig következetesen tartsd be, ne ígérj olyat, amit nem tudsz teljesíteni. Ha nem tartod be a szavad, nem leszel megbízható. Ha elveszik a bizalom, elveszik a hitelességed is, így nem fognak komolyan venni a jövőben.
Támogató szándék
Légy empatikus a munkatársaiddal, hallgasd meg a problémáikat és segíts nekik. Ha elakadnak valahol, vagy valami nem úgy halad, ahogy kellene, merjenek hozzád fordulni és segítséget kérni. Segíts nekik minden rendelkezésedre álló eszközzel, hiszen közös a célotok, és csak együtt lehettek igazán sikeresek.
Pozitív szemlélet, optimizmus
Fontos, hogy a munkahelyi helyzetekből a legjobbat hozd ki, próbáld mindig a jót látni. Hogyan lehet fejlődni, vagy javítani a hibákon, mivel lehet sikereket elérni?
Akármekkora feladat elé is állítod a munkatársaid, optimistán álljatok a feladat elvégzéséhez, mely megteremti a jó légkört a legnehezebb időkben is. A megoldást keresd mindig, ne a problémát nézd és ezt a szemléletet add át beosztottjaidnak is!
Megvannak benned a jó vezető személyiségjegyei?
Ahhoz, hogy megtudd, megvannak-e benned a jó vezető személyiségjegyei, fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, ismerd és elfogadd magad. Ebben az önismeret segít neked. Az önismereti és vezetői tesztek segítenek abban, hogy tisztában legyél azzal, hogy milyen vezető vagy jelenleg. Megtudhatod azt is, mit kell tenned annak érdekében, hogy még jobb vezető lehess, mely területeket kell fejlesztened, min kell változtatnod.
A személyiségjegyek, melyek jó vezetővé tesznek fejleszthetők. Ha szeretnéd, hogy alkalmazottaid ne főnököt, hanem vezetőt lássanak benned, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, melynek segítségével megismerheted vezetői képességeid, és fejlesztheted magad.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
Az onboarding folyamat kihívásai
A modern üzleti környezetben a vállalkozások egyik kulcsfontosságú kihívása az új munkavállalók sikeres integrálása a vállalati kultúrába és folyamatokba. Az onboarding folyamat - vagyis az új alkalmazottak beilleszkedése és betanítása - azonban többféle kihívással...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...
Home office: rugalmas munkavégzés és a jövő munkahelyi trendjei
Az üzleti világ folyamatosan változik. Minden időszaknak megvannak a meghatározó munkahelyi trendjei, amelyek hatással vannak a cégekre. Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb változása pedig nem más, mint a home office, azaz otthoni munkavégzés térnyerése volt. A...
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...