A munkahelyi jó légkör, a termelékenység és hatékony munkavégzés egyik fontos kulcsszereplője a jó vezető. A szakmai kompetenciák, tapasztalatok önmagukban nem minden esetben elegendőek a vezetői munkakör betöltéséhez. A jó vezető személyiségjegyei alapján is alkalmas kell legyen a vezetői pozíció feladatainak ellátására.
Melyek a jó vezető személyiségjegyei?
Vezetőnek lenni egyáltalán nem könnyű feladat. Egy jó vezetőnek képesnek kell lenni megteremteni a jó munkahelyi légkört, irányítani, motiválni, konfrontálódni, jutalmazni, büntetni, és biztosítani a vállalkozás érdekeinek érvényesítését. Ahhoz, hogy ezt jól csináld, szükséged van olyan személyiségbeli vonásokra, amelyek igazán jó vezetővé tehetnek.
Felelősségvállalás
Vezetőként fontos, hogy vállald a felelősséget tetteidért, utasításaidért. Egy jó vezető nem csak a sikereket, de a kudarcokat is vállalja. Ha nem vállalsz felelősséget és másokra mutogatsz, könnyen hiteltelenné válhatsz a munkatársaid szemében.
Konfrontálódás
Egy munkahelyen gyakran előfordul, hogy valakivel konfrontálódni kell. Ha ezekbe a kellemetlen szituációkba nem mersz belemenni, nem tudod megvédeni az álláspontodat, vagy nem tudod, netán nem akarod kezelni és megoldani ezeket a helyzeteket, az hamar a munka rovására mehet. Egy jó vezetőnek fel kell ismerni és meg kell oldani ezeket a helyzeteket is.
Önbizalom, döntésképesség
Ahhoz, hogy a beosztottaid felnézzenek rád és bízzanak benned, először magadban kell megbíznod és tudnod kell döntést hozni a munkahelyen felmerülő feladatok, problémák esetén. Ha nem vagy kellően határozott, nem bízol saját magadban, nem tudsz dönteni, hogyan várhatnád el, hogy mások komolyan vegyenek, és megbízzanak benned?
Következetesség, megbízhatóság
Az embereknek szükségük van szabályokra a munkahelyeken is. Mindenhol szeretjük tudni, hogy mi a dolgunk, mit lehet, mit nem és ezeknek mi a következménye. A következetes viselkedéssel a munkatársaid biztonságban érezhetik magukat melletted. Ez a beosztottjaidnak nyugalmat és biztonságérzetet nyújt majd, tudni fogják, hogy mire számíthatnak a vezetőjüktől.
Az ígéreteidet mindig következetesen tartsd be, ne ígérj olyat, amit nem tudsz teljesíteni. Ha nem tartod be a szavad, nem leszel megbízható. Ha elveszik a bizalom, elveszik a hitelességed is, így nem fognak komolyan venni a jövőben.
Támogató szándék
Légy empatikus a munkatársaiddal, hallgasd meg a problémáikat és segíts nekik. Ha elakadnak valahol, vagy valami nem úgy halad, ahogy kellene, merjenek hozzád fordulni és segítséget kérni. Segíts nekik minden rendelkezésedre álló eszközzel, hiszen közös a célotok, és csak együtt lehettek igazán sikeresek.
Pozitív szemlélet, optimizmus
Fontos, hogy a munkahelyi helyzetekből a legjobbat hozd ki, próbáld mindig a jót látni. Hogyan lehet fejlődni, vagy javítani a hibákon, mivel lehet sikereket elérni?
Akármekkora feladat elé is állítod a munkatársaid, optimistán álljatok a feladat elvégzéséhez, mely megteremti a jó légkört a legnehezebb időkben is. A megoldást keresd mindig, ne a problémát nézd és ezt a szemléletet add át beosztottjaidnak is!
Megvannak benned a jó vezető személyiségjegyei?
Ahhoz, hogy megtudd, megvannak-e benned a jó vezető személyiségjegyei, fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, ismerd és elfogadd magad. Ebben az önismeret segít neked. Az önismereti és vezetői tesztek segítenek abban, hogy tisztában legyél azzal, hogy milyen vezető vagy jelenleg. Megtudhatod azt is, mit kell tenned annak érdekében, hogy még jobb vezető lehess, mely területeket kell fejlesztened, min kell változtatnod.
A személyiségjegyek, melyek jó vezetővé tesznek fejleszthetők. Ha szeretnéd, hogy alkalmazottaid ne főnököt, hanem vezetőt lássanak benned, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, melynek segítségével megismerheted vezetői képességeid, és fejlesztheted magad.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...
Mire figyelj a célkitűző beszélgetések után vezetőként?
A bizonyos időközönként tartott célkitűző beszélgetések sokak számára ismerősen csengenek, hiszen a cégeknek és persze az embereknek szüksége van célokra. A tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb vezető bizonyos szinten nyűgként éli meg a célkitűző...
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
A hatékony munka alapja: így működhetsz együtt bárkivel
Az együttműködés az üzleti életben az egyik legfontosabb képesség. Napról napra előfordul, hogy olyan üzleti partnerekkel vagy épp munkatársakkal kell együtt dolgoznunk, akikkel nehezen jövünk ki, azonban a siker érdekében ezekkel a helyzetekkel meg kell birkóznunk....
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...