Kiégés szakaszai – Te hol tartasz?
2020-11-25Kiégés megelőzése – kinek a feladata?
2020-12-07Gyakran előfordul egy munkahelyen, hogy az alkalmazottak elkezdik a munkahelyi kiégés, másnéven a burnout szindróma tüneteit mutatni. A csökkenő teljesítmény, az érdektelenség, a kedvetlent dolgozók, a csökkenő produktivitás kialakulása egyértelmű jelei a kiégésnek.
A stresszel teli, folyamatosan nagy nyomást jelentő, teljesítményorientált munkakörökben dolgozókra különösen nagy veszélyt jelent a munkahelyi kiégés. Munkáltatóként különösen fontos feladat a tünetek felismerése, és kezelése, de még inkább a burnout megelőzése.
Hogyan ismerd fel a munkahelyi kiégés jeleit, és mit tehetsz ellene? Ebből a cikkből megtudhatod!
Mi az a munkahelyi kiégés?
A munkahelyi kiégés egy olyan tünetegyüttest jelent, amely a hosszútávon fennálló, folyamatosan magas elvárások, valamint a magas teljesítmény kényszer miatt alakul ki az embereknél. Az állandó stresszhelyzet miatti fokozott érzelmi megterhelés az embereknél mentálisan, érzelmileg és fizikailag jelentkező kifáradás jön létre, melynek következménye a kiégés.
Eredetileg olyan segítő munkakörök esetében kezdték vizsgálni, mint a különböző egészségügyi problémákban segédkező terapeuták, orvosok, rendőrtisztek. Olyan munkakörökben dolgozóknál, akiknek a munkája nagyon magas elvárásokkal, lemondással jár, de megbecsültségük általában alacsony. Napjainkra azonban a jelenlegi, nyugati teljesítményorientált munkakultúra miatt bármilyen munkakörben jelentkezhetnek a munkahelyi kiégésnek a tünetei.
Tudj meg többet is a témáról!
A kiégéssel kapcsolatban érdemes minél tájékozottabbnak lenni. Olvasd el a kiégéssel kapcsolatos további cikkeinket is!
Munkahelyi kiégés kialakulása, jelei
A munkahelyi kiégésig vezető út egy hosszútávú folyamat. Külső és belső tényezők egyaránt hozzájárulnak. A legtöbb esetben a folyamatosan magas teljesítménykényszer miatt fennálló munkahelyi stressz váltja ki a kiégést, de a burnoutnak egyéni, személyes okai is lehetnek. Amikor egy dolgozó egyszerűen túl sokat vár el magától, nagyon könnyen kialakulhat nála a kiégés. A teljesítmény orientált embereknél, az esetleges sikertelenségek miatti kudarcérzet hamarabb vezet a munkahelyi kiégéshez, mint azoknál, akik alacsonyabb elvárásokat támasztanak önmagukkal szemben munkahelyükön.
A munkahelyi kiégést a legtöbb esetben ezekről a jelekről ismerheted fel akár saját magadon, akár munkatársaidon vagy beosztottjaidon:
- Kimerültség tünetei, fáradékonyság, ami pihenés, szabadság hatására sem múlik el
- Hazaviszed a munkádat, görcsös megfelelési kényszer
- Fásultság, visszahúzódás, folyamatosan védekező viselkedés
- Munkateljesítmény csökkenés
- Alacsony önértékelés, depresszió
- Fokozott érzékenység, intolerancia
- Negativizmus, cinizmus, személyiségbeli változások, pl közönyösség, túlérzékenység, kommunikáció megváltozása munkában és magánéletben egyaránt
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Mit tehetsz a munkahelyi kiégés ellen?
A munkahelyi kiégés ellen mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak tenni kell. Ehhez nélkülözhetetlen a felek közötti rendszeres és egyértelmű kommunikáció, egymás és saját magunk ismerete, segítése.
Munkáltatóként fontos, hogy minden alkalmazott tudja a feladatait, melyek reálisan elérhetők legyenek. A rendszeres visszajelzések elengedhetetlenek, hogy a munkavállalók motiváltak maradhassanak a munkavégzés közben.
A munkahelyi motiváció lehet anyagi és erkölcsi jellegű is. Egyes kutatások megállapították, hogy a pénz önmagában nem elég motiváló tényező, az erkölcsi, társadalmi elismerések jobban hatnak a munkakedvre, mint pusztán az anyagi juttatások. Lehetőleg kerülni kell a túl monoton munkavégzést, és lehetőséget kell biztosítani a kikapcsolódásra is.
Munkavállalóként tudni kell, hogy hol a határ a munka és a magánélet között. Reális elvárásokat kell felállítani magunkkal szemben, és nagy figyelmet kell szentelni a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenésnek, kikapcsolódásnak. Mindig meg kell tudni találni a munkában a motivációs tényezőket, és a problémákat jelezni, nem magunkban tartani.
Ha már tapasztalod a munkahelyi kiégés jeleit kollégáidon, vagy magadon, tegyél a kialakult helyzet ellen! Vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk a megfelelő munkahelyi légkör helyreállításában, a motiváció kialakításában és fenntartásában, hogy a céged szerethető munkahely legyen, tele motivált alkalmazottakkal!
További olvasnivaló: 3 tévhit a kiégésről, amit minden vezetőnek ismernie kell
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!