Egy megüresedett, vagy új pozíció betöltésére minden vállalkozás szeretné megtalálni az ideális munkaerőt. Azt a személyt, akinek alkalmazása biztosan jó választás lesz, és hosszútávon szolgálja majd a cég érdekeit, lehet rá számítani, és nyugodtan rá lehet bízni a feladatokat, mert legjobb tudása szerint végzi majd el azokat. Az ideális munkaerő kiválasztása azonban korántsem könnyű feladat, különösképpen akkor, ha igazán még te sem tudod, hogy ki az, aki ideális a munkakör betöltésére.
Az ideális munkaerő kiválasztása képzettség, tapasztalat alapján
A legtöbb vállalkozásnál az ideális munkaerő kiválasztása elsősorban a képzettség és az eddigi tapasztalatok alapján történik. Az önéletrajzok előzetes szűrése alapján behívják a jelölteket egy interjúra, ahol kiválasztják azt, aki a legszimpatikusabb volt és a képzettsége is megfelelő.
Lehetséges, hogy ez elegendő, és ha szerencséd van, megtaláltad a tökéletes munkatársat. De gyakran előfordul, hogy papíron a kiválasztott új munkatárs remek választásnak tűnik, aztán szépen lassan kiderül, hogy szakmai képzettsége és tapasztalata ugyan megkérdőjelezhetetlen, de mégsem vált be az adott pozícióban, mert egyszerűen nem illik bele a vállalkozás profiljába.
Ezután indulhat a teljes kiválasztási folyamat elölről, ami költséges, idő- és energiaigényes, ráadásul a munkakörben ellátandó feladatok is állnak. Mindezt elkerülheted, ha nem csak a képzettségbeli, szakmai kompetenciákat helyezed előtérbe, hanem a pozíció betöltéséhez szükséges személyi kompetenciákat is figyelembe veszed.
Az ideális munkaerő kiválasztása kompetenciák alapján
Ne felejtsd el, hogy a pozíciókat embereket töltik be, nem beprogramozott munkarobotok dolgoznak a cégnél. Minden ember egy külön személyiség, más-más személyi kompetenciákkal. Mielőtt még elkezdenéd a toborzást, és a kiválasztási folyamat további részeit, határozd meg azt, hogy az adott munkakör betöltéséhez milyen szakmai és személyi kompetenciák szükségesek.
A szakmai kompetenciákat, azaz az elvárt képzettséget, tapasztalatot viszonylag könnyen meg lehet határozni, de bármikor lehet fejleszteni is, így nem feltétlenül ennek kell lennie az elsődleges szempontnak. Természetesen vannak olyan képzettségi kritériumok, amelyektől nem lehet eltekinteni. Például, ha idegen nyelven kell kommunikálni napi szinten, nem lehet olyan pályázót felvenni, aki csak magyarul tud, mert nincs idő a képzésére. De ha nem tökéletes az idegennyelv tudása, a későbbiekben ez könnyen javítható egy tréninggel, vagy tanfolyammal.
A személyi kompetenciák jóval nehezebben formálhatóak. A személyiség javarészt már gyermekkorban kialakul. A formálásához tudatosság és szándék szükséges, de egyáltalán nem biztos, hogy az alkalmazott bármin is változtatni akarna magán a kedvedért, és ezt nem is igazán várhatod el tőle. Az ideális munkaerőt pontosan meghatározott szakmai és személyi kompetenciák meghatározásával tudod a leghatékonyabban kiválasztani a jelentkezők közül.
Hogyan találd meg az ideális munkaerőt?
Először is határozd meg, hogy milyen szakmai kompetenciákra van szükség az adott munkakör betöltéséhez. Ez hamar megvan, hiszen tudod, hogy a munkakör igényel-e nyelvtudást, felsőfokú végzettséget vagy korábbi tapasztalatokat, jogosítványt stb.
A személyi kompetenciák határozzák meg, hogy valaki képes vagy képtelen az analitikus gondokodásra, a csapatmunkára, mennyire kreatív munka közben, képes e hatékony munkamódszereket elsajátítani, kialakítani, mennyire jó a problémamegoldó képessége, vagy mennyire jól tud kommunikálni. Pontosan meg kell határoznod, hogy melyik személyiségi kompetencia nélkülözhetetlen a hatékony munkához, és ennek megfelelően keresni a jelentkezőket.
A kiválasztási folyamatot ennek alapján kell végigcsinálnod, az önéletrajzok szűrésétől kezdve a személyes találkozókig, hogy megtaláld a számodra ideális munkaerőt. A jelentkezők szűrésére személyiség teszteket, interjúkat, szituációs interjúkat, csoportos interjúkat alkalmazhatsz. Ha mindezeket betartod, és mind a szakmai, mind a személyi kompetenciákat szem előtt tartod, az ideális munkaerő kiválasztása könnyebb, gyorsabb és jóval hatékonyabb lesz.
Válaszd a TeamGuide Onboarding csomagok egyikét, és ezáltal minimalizáld a kockázatodat és a költségedet!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cikkek kiválasztás, toborzás témában:
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Fizikai munkaerő toborzás
A munkaerő toborzás önmagában sem könnyű feladat, de a fizikai munkaerő toborzás különösen nagy kihívás elé állíthat egy vállalkozást. A Fizikai munkaerő toborzásához fel kell mérni a fizikai munkások szükségleteit, és ezeket az igényeket ki kell tudni elégíteni...
Munkaerő toborzás
A munkaerő toborzás minden vállalkozás számára fontos feladat. Kellő figyelmet kell a toborzás folyamatára fordítani, hogy a megfelelő munkaerő kerüljön kiválasztásra. Ha elmarad az odafigyelés, és mindegy kit, csak alkalmazzunk valakit, jó eséllyel nem találjuk meg a...