Egy megüresedett, vagy új pozíció betöltésére minden vállalkozás szeretné megtalálni az ideális munkaerőt. Azt a személyt, akinek alkalmazása biztosan jó választás lesz, és hosszútávon szolgálja majd a cég érdekeit, lehet rá számítani, és nyugodtan rá lehet bízni a feladatokat, mert legjobb tudása szerint végzi majd el azokat. Az ideális munkaerő kiválasztása azonban korántsem könnyű feladat, különösképpen akkor, ha igazán még te sem tudod, hogy ki az, aki ideális a munkakör betöltésére.
Az ideális munkaerő kiválasztása képzettség, tapasztalat alapján
A legtöbb vállalkozásnál az ideális munkaerő kiválasztása elsősorban a képzettség és az eddigi tapasztalatok alapján történik. Az önéletrajzok előzetes szűrése alapján behívják a jelölteket egy interjúra, ahol kiválasztják azt, aki a legszimpatikusabb volt és a képzettsége is megfelelő.
Lehetséges, hogy ez elegendő, és ha szerencséd van, megtaláltad a tökéletes munkatársat. De gyakran előfordul, hogy papíron a kiválasztott új munkatárs remek választásnak tűnik, aztán szépen lassan kiderül, hogy szakmai képzettsége és tapasztalata ugyan megkérdőjelezhetetlen, de mégsem vált be az adott pozícióban, mert egyszerűen nem illik bele a vállalkozás profiljába.
Ezután indulhat a teljes kiválasztási folyamat elölről, ami költséges, idő- és energiaigényes, ráadásul a munkakörben ellátandó feladatok is állnak. Mindezt elkerülheted, ha nem csak a képzettségbeli, szakmai kompetenciákat helyezed előtérbe, hanem a pozíció betöltéséhez szükséges személyi kompetenciákat is figyelembe veszed.
Az ideális munkaerő kiválasztása kompetenciák alapján
Ne felejtsd el, hogy a pozíciókat embereket töltik be, nem beprogramozott munkarobotok dolgoznak a cégnél. Minden ember egy külön személyiség, más-más személyi kompetenciákkal. Mielőtt még elkezdenéd a toborzást, és a kiválasztási folyamat további részeit, határozd meg azt, hogy az adott munkakör betöltéséhez milyen szakmai és személyi kompetenciák szükségesek.
A szakmai kompetenciákat, azaz az elvárt képzettséget, tapasztalatot viszonylag könnyen meg lehet határozni, de bármikor lehet fejleszteni is, így nem feltétlenül ennek kell lennie az elsődleges szempontnak. Természetesen vannak olyan képzettségi kritériumok, amelyektől nem lehet eltekinteni. Például, ha idegen nyelven kell kommunikálni napi szinten, nem lehet olyan pályázót felvenni, aki csak magyarul tud, mert nincs idő a képzésére. De ha nem tökéletes az idegennyelv tudása, a későbbiekben ez könnyen javítható egy tréninggel, vagy tanfolyammal.
A személyi kompetenciák jóval nehezebben formálhatóak. A személyiség javarészt már gyermekkorban kialakul. A formálásához tudatosság és szándék szükséges, de egyáltalán nem biztos, hogy az alkalmazott bármin is változtatni akarna magán a kedvedért, és ezt nem is igazán várhatod el tőle. Az ideális munkaerőt pontosan meghatározott szakmai és személyi kompetenciák meghatározásával tudod a leghatékonyabban kiválasztani a jelentkezők közül.
Hogyan találd meg az ideális munkaerőt?
Először is határozd meg, hogy milyen szakmai kompetenciákra van szükség az adott munkakör betöltéséhez. Ez hamar megvan, hiszen tudod, hogy a munkakör igényel-e nyelvtudást, felsőfokú végzettséget vagy korábbi tapasztalatokat, jogosítványt stb.
A személyi kompetenciák határozzák meg, hogy valaki képes vagy képtelen az analitikus gondokodásra, a csapatmunkára, mennyire kreatív munka közben, képes e hatékony munkamódszereket elsajátítani, kialakítani, mennyire jó a problémamegoldó képessége, vagy mennyire jól tud kommunikálni. Pontosan meg kell határoznod, hogy melyik személyiségi kompetencia nélkülözhetetlen a hatékony munkához, és ennek megfelelően keresni a jelentkezőket.
A kiválasztási folyamatot ennek alapján kell végigcsinálnod, az önéletrajzok szűrésétől kezdve a személyes találkozókig, hogy megtaláld a számodra ideális munkaerőt. A jelentkezők szűrésére személyiség teszteket, interjúkat, szituációs interjúkat, csoportos interjúkat alkalmazhatsz. Ha mindezeket betartod, és mind a szakmai, mind a személyi kompetenciákat szem előtt tartod, az ideális munkaerő kiválasztása könnyebb, gyorsabb és jóval hatékonyabb lesz.
Válaszd a TeamGuide Onboarding csomagok egyikét, és ezáltal minimalizáld a kockázatodat és a költségedet!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cikkek kiválasztás, toborzás témában:
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...
Mire figyelj a célkitűző beszélgetések után vezetőként?
A bizonyos időközönként tartott célkitűző beszélgetések sokak számára ismerősen csengenek, hiszen a cégeknek és persze az embereknek szüksége van célokra. A tapasztalatok alapján azonban úgy tűnik, hogy a legtöbb vezető bizonyos szinten nyűgként éli meg a célkitűző...
A jó vezető 10 jellemzője
Milyen egy jó vezető? Legyen feddhetetlen, öntudatos, bátor, tiszteletteljes, agilis és az empatikus hozzáállás sem lenne hátrány. A lista szinte végtelen, hajlamosak vagyunk igen magas elvárásokat támasztani egy bizonyos pozíció betöltésére alkalmas személy felé. De...
A hatékony munka alapja: így működhetsz együtt bárkivel
Az együttműködés az üzleti életben az egyik legfontosabb képesség. Napról napra előfordul, hogy olyan üzleti partnerekkel vagy épp munkatársakkal kell együtt dolgoznunk, akikkel nehezen jövünk ki, azonban a siker érdekében ezekkel a helyzetekkel meg kell birkóznunk....
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...