Az új munkaerő felvételének nagyon fontos, kezdeti eleme a toborzás. A toborzási módszerek közül azokat kell kiválasztanod, amelyekkel a leghatékonyabban elérheted azokat a jelölteket, akik alkalmasak lehetnek a betöltendő pozíció ellátására. Az átgondolt, gondosan felépített toborzási stratégiával megkönnyítheted a kiválasztás folyamatát, és olyan jelölteket érhetsz el, akik jó eséllyel valóban megfelelőek az állás betöltésére. Ezzel időt, energiát és pénzt spórolhatsz meg.
Mielőtt választanál a toborzási módszerek közül
A toborzási módszerek között sokféle megoldás közül válogathatunk. Mielőtt belevágnál bármelyikbe, fontos tudnod, hogy pontosan kire, vagy kikre van szükséged. Ha nem csak képzettség, hanem sokkal inkább kompetencia és személyiség alapján határozod meg azt, hogy ki az ideális munkavállaló számodra, jelentősen megkönnyíted a kiválasztás folyamatát. Ha az interjúig eljutó jelentkezők a vállalkozás profiljába vágnak, megspórolhatod a felesleges köröket, ami neked is, és a jelentkezőknek is jó.
Az álláshirdetés feladása előtt mindenképpen nézz körül a konkurencia háza táján, hogyan keresnek új munkaerőt. Amit jónak találsz, nyugodtan vedd át a toborzás folyamatába. Mindenképpen nézz körül a saját vállalkozásod háza táján is, vizsgáld meg, hogy milyen nálad a jelentkezési élmény, mert nem csak a munkavállalónak kell “eladnia” magát neked, hanem neked is a vállalkozást a munkavállaló felé.
Már az álláshirdetés szövegének megfogalmazására nagy hangsúlyt kell fektetned, hiszen ez az első, amivel találkozik a jelentkező. Itt már jó eséllyel eldől az, hogy szimpatikussá válsz-e számára, vagy sem. Lehetőleg többféleképpen is írd meg, majd teszteld, hogy melyik működik a legsikeresebben.
Ha mindezekkel megvagy, tudod, hogy kit keresel, megfelelően megírtad az álláshirdetés szövegét, ki kell választanod, hogy milyen felületeken keresd az új munkaerőt.
Online toborzási módszerek
A XXI. században, mint minden, az álláskeresés is javarészt az online térbe tolódik át, ezért neked is muszáj követned ezt a trendet. Ahol a potenciális jelöltek vannak, ott kell neked is hirdetned az állást, hogy eljuthass hozzájuk.
Állásportálok
Míg a kétezres évek elején még bevált szokás volt újságban feladott apróhirdetések útján munkatársat keresni, ez napjainkra teljesen megszűnt, áttolódott az online felületekre. A leginkább hagyományosnak tekinthető toborzási módszer alapja az álláshirdetési portálokon feladott álláshirdetések. A nagyobb állásportálok hatalmas adatbázissal rendelkeznek, jelentős tömegeket lehet gyorsan és viszonylag költséghatékonyan elérni segítségükkel.
Közösségi média
A közösségi média valamely felületén szinte mindenki megtalálható. A Facebook-ot Magyarországon 6,75 millió felhasználó látogatja havonta legalább egyszer. Igen valószínű, hogy köztük van, akit keresel. Pontosan célozható közönséggel, különböző hirdetési típusokkal, szűrhető feltételek alapján viszonylag olcsón keresheted a potenciális jelölteket a betöltendő állásra.
A Facebook-on kívül a LinkedIn lehet igazi aranybánya a toborzás során. A LinkedIn egy egyre inkább fejlődő, szakmai közösségi média felület, ahol vállalkozások, és álláskeresők könnyen megtalálhatják egymást. Magyarországon is már egészen komoly felhasználói bázis alakult ki, különösen jó választás lehet, ha valamilyen speciálisabb szaktudású munkaerőre van szükséged, de hasznos akkor is, ha vállalkozásod kapcsolati hálóját növelnéd.
A közösségi média felületein a toborzáshoz kell egy kis kreativitás is, a hirdetéshez csatolt képeket, videókat jól kell megválasztani, hogy tükrözzék a vállalkozásod arculatát. Célszerű olyan felületen hirdetned, ahol te is aktív vagy, nem csak a hirdetés kedvéért regisztráltál. Így a vállalkozásod is könnyebben megismerhetik, és meglévő alkalmazottaid is megoszthatják saját profiljukon a hirdetéseid.
Céges karrier oldal
Ha van weboldalad, és ez szinte már kötelező, hogy legyen, tartsd naprakészen a karrier oldalt is. Legyen vonzó, a weboldal pedig informatív és aktuális tartalommal bírjon. Ez nagyban segít az érdeklődőknek, hogy eldöntsék jelentkezzenek-e az állásra, vagy sem. A weboldaladdal és a közösségi média oldalaiddal kiépíthetsz magadról egy nagyon vonzó képet nem csak az ügyfeleid szemében, de a leendő munkatársaidéban is.
Offline toborzási módszerek
A toborzási módszerek között még mindig megtalálhatóak az offline módszerek, és némelyek kifejezetten hatékonyak is lehetnek. Az időnként megrendezésre kerülő állásbörzék, karrier expók jó lehetőséget teremtenek az új munkaerő megtalálására és a vállalkozás ismertségének növelésére, kapcsolatépítésre is. De az egyik legeredményesebb és legköltséghatékonyabb toborzási módszerhez ki sem kell tenned a lábad a vállalkozásod épületéből!
Az egyik legeredményesebb és legköltséghatékonyabb toborzási módszer az ajánlói rendszer bevezetése, vagy a meglévő felújítása. A saját munkatársaid ajánlásai útján könnyen megtalálhatod a megfelelő munkaerőt. Az ajánlói rendszert megfelelően felépítve, az ajánlók felé jól kommunikálva és jutalmazva egy kiválóan működő offline toborzási lehetőséget alakíthatsz ki.
Bármelyiket is válaszd a toborzási módszerek közül, mindig alaposan gondold át, mielőtt belevágnál! Határozd meg kit keresel, milyen kompetenciákat, személyiség jegyeket és milyen szakmai végzettségeket, tapasztalatokat vársz el! A toborzás folyamatát egy jól felépített stratégia mentén végezd, hogy eredményesen és költséghatékonyan találhasd meg az új munkatársad.
Ebben segít a TEAMGUIDE Onboarding!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cikkek kiválasztás, toborzás témában:
Fizikai munkaerő toborzás
A munkaerő toborzás önmagában sem könnyű feladat, de a fizikai munkaerő toborzás különösen nagy kihívás elé állíthat egy vállalkozást. A Fizikai munkaerő toborzásához fel kell mérni a fizikai munkások szükségleteit, és ezeket az igényeket ki kell tudni elégíteni...
Munkaerő toborzás
A munkaerő toborzás minden vállalkozás számára fontos feladat. Kellő figyelmet kell a toborzás folyamatára fordítani, hogy a megfelelő munkaerő kerüljön kiválasztásra. Ha elmarad az odafigyelés, és mindegy kit, csak alkalmazzunk valakit, jó eséllyel nem találjuk meg a...
A jó vezető személyiségjegyei
A munkahelyi jó légkör, a termelékenység és hatékony munkavégzés egyik fontos kulcsszereplője a jó vezető. A szakmai kompetenciák, tapasztalatok önmagukban nem minden esetben elegendőek a vezetői munkakör betöltéséhez. A jó vezető személyiségjegyei alapján is alkalmas...
Ideális munkaerő – hogyan találd meg?
Egy megüresedett, vagy új pozíció betöltésére minden vállalkozás szeretné megtalálni az ideális munkaerőt. Azt a személyt, akinek alkalmazása biztosan jó választás lesz, és hosszútávon szolgálja majd a cég érdekeit, lehet rá számítani, és nyugodtan rá lehet bízni a...
Orientációs program – a beillesztési folyamat első lépése
Az orientációs program kialakítása és bevezetése fontos lépés egy új alkalmazott beilleszkedésének támogatására. Az orientációs programot sokan összetévesztik az a beillesztési folyamattal, de nem ugyanazt jelenti. Az orientációs program a munkahelyi beilleszkedést...
Új munkatárs kiválasztásának szempontjai személyiség alapján
Az új munkaerő kiválasztásának szempontjai sokszor korlátozódnak le pusztán a képzettségekre, korábbi munkahelyi tapasztalatokra, valamint egy rövid személyes beszélgetés, interjú során tapasztalt benyomásokra. Az így felvett munkaerő, bár papíron jó...
Kiválasztás nagyvállalatoknál – hogyan csináld jól?
A kiválasztás az a folyamat, melynek során megtalálhatjuk azt a munkatársat, aki a leginkább beleillik a vállalkozás profiljába. Célja, hogy olyan új kolléga érkezzen a vállalkozáshoz, aki képes lesz majd hosszú távon is teljesíteni a munkakör betöltéséhez...
Munkaköri kompetenciák
A munkaköri kompetenciák meghatározása a vállalkozások, vállalatok életében igen fontos feladat lenne. Napjainkban elsősorban a munkaköri leírás, melynek elkészítése törvényileg kötelező, jelenti a munkavállalókkal szemben támasztott elvárásokat. Ez rögzíti a napi...
Onboarding – Felkészülni! Új munkatárs érkezik.
Az onboarding egy folyamat, amely során az új munkatárs beillesztése megtörténik a cég szervezeti egységébe. Fontos, hogy a jelölt szakmai kompetenciáját és hozzáállását fel kell mérni, még mielőtt felvesszük, utána pedig a beillesztéssel kell foglalkozni, ami egy...
Onboarding valódi jelentése
Onboarding jelentése: az onboarding - beillesztés egy stratégiai folyamat, amely legkevesebb a próbaidő végéig, de ezen túl is eltarthat. Az új munkatárs integrációja a vállalathoz, annak kultúrájához, hogy annak produktív tagjává váljon. Az, hogy a munkaadók és a...