A szervezeti kommunikáció
2022-04-21Teljesítményalapú együttműködés
2022-06-02A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.
Mi is az a munkahelyi stressz?
A stressz kifejezést Selye János használta először az orvostudományban, a latin strictus szóból származik, eredeti jelentése szoros. Kutatásai során különféle betegségben szenvedő pácienseket vizsgált, és felfedezte, hogy a különféle betegséggel küzdők számos hasonló tünetet is produkálnak. Ez alapján alkotta meg elképzelését arról, hogy a hasonló tüneteket a szervezet egyfajta általános reakciója okozza, amely azonos tüneteket mutat a különféle betegségekkel küzdők esetében.
Elmélete szerint a stressz nem szükségszerűen rossz. Többek között a túlélésben is nagy szerepet játszik a stressz, mely hatására magasabb fokozaton pörög a szervezet. A stresszt átélni azonban fárasztó a testünk számára, és ha folyamatosan fennáll, nem csak addig, míg szükséges, kimeríti a szervezetet és különféle problémákat okoz.
A munkahelyi stressz akkor jelenik meg, ha a munkahelyen ránk váró feladatok meghaladják képességeinket. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy képtelenek lennénk elvégezni a feladatot. Elképzelhető, hogy minden tudásunk megvan hozzá, de olyan mennyiségben kellene végezni, hogy képtelenek vagyunk a végére érni. Az így ránk nehezedő nyomás, amelyet nem tudunk feldolgozni, munkahelyi stressz formájában jelentkezik, és különféle problémákat okoz.
Munkahelyi stressz tünetei, veszélyei
A munkahelyi stressz tünetei sokfélék lehetnek. A leginkább jellemző tünete közé tartoznak az ingerlékenység, a kimerültség érzés, az elkedvetlenedés, motiváció és önbizalomhiány, hangulatingadozások, vagy rendszeres késés a munkahelyről. Súlyosabb esetekben akár fájdalmat, vagy fizikai tünetként is jelentkezhetnek a stressz tünetei. A rendszeres gyomorfájás, mellkasi fájdalom, rendszeres hasmenés, kialvatlanság, étvágytalanság hátterében is gyakran a munkahelyi stressz áll.
A stresszes munkatársak teljesítőképessége jelentősen csökkenni fog, mely a vállalat eredményeiben is meg fog mutatkozni. A lehető legkevesebb időt akarnak majd a munkahelyen dolgozni, nem élvezik majd a mindennapokat a munkahelyen. Nem csak a munkahelyi életükre, de a magánéletükre is rányomja majd a bélyegét a stresszes életmód. Éppen ezért nagyon fontos, hogy figyeljünk a munka-magánélet egyensúlyára.
Milyen tényezők váltják ki a munkahelyi stresszt?
Egyes elméletek szerint nincs magas stresszel járó munkakör, csak az adott munkakörben nem biztos, hogy a legalkalmasabb ember látja el a feladatokat. Ez az elképzelés helytálló is lehet, ugyanis a teherbírása mindenkinek egyedi. Ami az egyiknek nem okoz különösebb nehézséget, a másiknak egy megoldhatatlan problémának tűnik.
Munkahelyi körülmények
A munkahelyi stressz kialakulásában nagy szerepet játszanak a munkahelyi körülmények, feladatok. Egy monoton, vagy értelmetlennek tűnő munkát végezni hosszú ideig igen kimerítő feladat, ahogy a nem megfelelő, vagy hibás eszközökkel dolgozni is. Ugyanúgy problémás lehet, ha túl sokat várunk el valakitől és folyamatosan fokozott munkatempóra kényszerítjük, vagy túl keveset kérünk tőle és a napja nagy részében semmi dolga. Szintén kiválthatja a munkahelyi stresszt a döntésekből való kirekesztettség érzése, a munkafolyamatok túlszabályozása és a szabályok merev betartatása is.
Problémát okozhat az is, ha a munkakör nem egyértelmű, nem tisztázottak az elvárások, a feladatok. Az előrelépés, fejlődés hiánya, a magasabb bért jelentő pozíció elérhetetlensége bizonytalanságot, reménytelenséget okozhat, mely stresszhez vezet.
Munkahelyi kapcsolatok, vállalati kultúra
Mivel társas lények vagyunk, nagyon fontos, hogy milyen emberek vesznek minket körbe. Nincs ez másképpen a munkahelyünkön sem. Ha a munkatársak közötti kommunikáció nem megfelelő, nem szeretjük a munkatársainkat, nem érezhetjük jól magunkat a munkahelyen, mely egyenes út a stresszhez.
A vezetők személyisége, vezetői stílusuk is nagy szerepet játszik abban, hogy milyen légkör uralkodik egy munkahelyen. Ha folyamatosan csak számonkérést, dorgálást kapnak a beosztottak szinte biztosan stresszesek lesznek az állandó megfélemlítéstől.
A szervezeti kultúra is komoly szerepet játszik abban, hogy mennyire veszélyezteti a stressz a munkavállalókat. Ha nincs célkitűzés, nincs egységes elképzelés a jövőre, amelyet megfelelően kommunikálnak és nem jutalmazzák a célok elérést, az a motiváció elvesztéséhez vezet. A motiválatlanság pedig a munkahelyi stressz melegágya és a kiégés előszobája.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Munkahelyi stressz kezelése, feloldása
Ahhoz, hogy a munkahelyi stresszt megfelelően kezelni tudjuk, nagyon fontos felismerni azt, hogy baj van. Figyelni kell a tüneteire, szemmel kell tartani a munkatársakat. Ha jelentkeznek a tünetek, nagyon fontos, hogy időben közbelépjünk. Ehhez fontos a megfelelő kommunikáció, az odafigyelés.
Ha a szervezet felépítése nem optimális, változtatni kell rajta annak érdekében, hogy mindenki a lehető legelégedettebb legyen. Fontos, hogy a munkatársak érezzék, hogy nélkülözhetetlen szerepük van a vállalkozás életében, tűnjön számukra bármennyire is feleslegesnek vagy monotonnak a munkájuk. Ha valaki új feladatot szeretne kapni, mert a meglévőben nem talál semmi örömet, próbáljunk meg megoldást találni rá.
Igyekezzünk a lehető leginkább egyértelműen meghatározni a feladatokat, munkaköröket, hogy mindenki tudja mit várunk el tőlük. Kerüljük a túlzott munkaelvárást, az állandó feszített munkatempót, találjuk meg azt az optimális szintet, ami mind a munkavállalónak, mind a munkáltatónak megfelelő. A munkához szükséges feltételeket, eszközöket, információkat mindig biztosítsuk.
Közösségi programok
Az életünk jelentős részét a munkahelyen töltjük, fontos, hogy ismerjük és megértsük azokat, akik körülvesznek bennünket. A rendszeres közös programokkal, amelyek nem feltétlenül munkaidőn kívüli csapatépítőket jelentenek, létrehozhatunk egy jó munkahelyi közösséget. Munkaidőben be lehet vezetni közös kávézást, étkezést, ahol kicsit ki lehet szakadni a munkából, meg lehet beszélni a problémákat, és közösségi életet élni.
Nagyon jó stressz levezető lehetőség a sportolás, amely nem csak mentálisan, de fizikálisan is karban tartja az embereket. Szinte mindenki szeret mozog, még akkor is, ha nem szokott rendszeresen. A közös mozgás bevezetése is remek módja a munkahelyi stressz feloldásának és a közösség építésének. Vezessünk be közös sport programot, amelyet akár munkaidő kedvezménnyel is támogathatunk. A sport remek módja nem csak a munkahelyi stressz levezetésének, de abban is sokat segíthet, hogy a vezetők és a beosztottak jobban megismerjék egymást, és hatékonyabban tudjanak együtt dolgozni.
Vezetői viselkedés
Vezetőként fontos érzékeltetni a beosztottakkal, hogy hasznos a munkájuk, és fontosak a vállalkozásnak. Ehhez nem szükséges feltétlenül anyagi juttatást biztosítani, sokszor csak egyetlen jó szó, bátorító mondat is elég ahhoz, hogy valaki új erőre kapjon. Ne csak a hibákat emeljük ki, rendszeresen ismerjük el a jól elvégzett feladatot. A beosztottakkal éreztetni kell, hogy bármilyen problémával fordulhatnak a vezetőjükhöz, legyen az munkahelyi, vagy akár magánéleti.
A munkahelyi stressz bárkinél előfordulhat, és kisebb-nagyobb problémákat okozhat. Fontos felismerni magunkon, és másokon is a jeleit. A stressz a szervezetünk jelzése, hogy valamin változtatni kell ahhoz, hogy jól érezhessük magunkat a bőrünkben. Ha tapasztalod magadon, vagy munkatársaidon a munkahelyi stressz jeleit és nem tudsz megbirkózni vele egyedül, ne habozz segítséget kérni a kezeléséhez!
Nézd meg a vezetői akadémia programunkat, mely kifejezetten a sikeres vezetők részére jött létre! Az akadémián segítünk benne, hogy egy olyan motivációs rendszered legyen, amely elkötelezetté és szövetségessé teszi a munkatársaidat.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!