A kkv nem multi
2018-03-26Teljesítménymérés vezetőként: nem csak a végeredmény számít
2018-04-12Konfrontáció nélkül
Konfrontáció nélkül élni és vezetni a céget? Jól hangzik, de sajnos be kell látni, hogy lehetetlen küldetésről van szó.
A konfrontáció bizony akárcsak a magánéletben, a karrierünk során is elkerülhetetlen…bármennyire is próbálkozunk kikerülni azt. Mert bizony szinte mindenki próbálkozik, ám a szerencsésebbek hamar belátják, hogy az ilyen helyzeteket nem lehet, sőt, nem szabad elkerülni.
Cégvezetőként pedig ez hatványozottan érvényes. Egy magasabb beosztásban, vezetői pozícióban ugyanis Te felelsz a beosztottjaid munkáiért és eredményeiért is, így logikusan sokkal több olyan helyzet alakulhat ki a mindennapjaid során, melyeket kezelni kell. Sajnos sok olyan cégvezetőt találhatunk, aki a nap mint nap felmerülő feszültségeket nem kezeli megfelelően, mert fél a konfrontációtól. Ennek a félelemnek az oka általában az, hogy attól tartanak, ha beleállnak egy-egy ilyen szituációba, annak negatív érzelmi hatásai lesznek, amik majd valamilyen módon visszahatnak rájuk, megítélésükre, lelki nyugalmukra vagy egyensúlyukra. Az ilyen konfrontációkerülő magatartás azért alakulhat ki könnyedén, mert magára a konfrontációra is negatív fogalomként tekintünk, pedig valójában a megfelelő levezetéssel kimondottan konstruktív is lehet.
Egy konfrontációktól teljesen mentes világban azt kéne feltételeznünk, hogy nincsenek különböző vélemények, világnézetek, elképzelések, munkamódszerek és célok. Ha azonban ezek léteznek – márpedig tudjuk, hogy ez így van –, akkor ezeknek időről időre ütközniük is kell egymással. Sőt, nemcsak személyek között alakulhat ki a jelenség, hanem egy személy és egy elvégzendő feladat között is rálelhetünk a jelenségre. Ennek a magatartásformának (vagy nevezzük tulajdonságnak) azonban már rövid távon is lehetnek következményei, hosszú távon pedig akár céged jövőjét is veszélyeztetheti.
A gond ott kezdődik, hogy sokan fel sem ismerik magukról, valójában ők is a konfrontációkerülők csoportjába tartoznak, mivel a jelenségnek számos különböző szintje lehet. Ha az alábbiak közül valamelyik pontban magadra ismersz, érdemes elgondolkoznod, hogy vajon megfelelő mennyiségben és minőségben állsz-e bele a konfliktushelyzetekbe.
A konfrontációkerülés jelei
1. Félsz, hogy megbántasz másokat
A konfrontációt kerülő emberek fő mozgatórugói közé tartozik, hogy ne bántson meg másokat és mindig olyan véleményt mondjon el, amivel pozitív élményeket okozhat, s így ilyeneket is kaphat viszont. Ha vezetőként azért nem állapítasz meg kritikát munkatársaiddal szemben, mert félted őket (valójában magadat), akkor a fejlődésre való lehetőségtől is megfosztod cégedet.
2. Homokba dugod a fejed
„Majd megoldódik valahogy.” „Annyira nem is nagy a probléma.” Ezek nagyon szép, idealisztikus megközelítések, és vannak esetek, amikor ez a jó megközelítés, de egy cég életében az ilyen esetek száma elenyésző. Sokkal valószínűbb, hogy idővel inkább csak súlyosbodik a helyzet. Szóval, ha néha azon kapod magad, hogy figyelmen kívül hagyod a problémákat, érdemes odafigyelned!
3. Majd később megcsinálod
A második pontnak egy súlyosabb változata, amikor valaki tisztában van azzal, hogy a probléma valós, és nem fog magától megoldódni, de újra és újra elodázza a teendőket. Ennek szélsőséges verziójára az angol szakirodalomban már külön terminust vezettek be: a gunnysacking esetén az adott személy ezt egészen addig folytatja, míg a sok felhalmozódott probléma teljesen megoldhatatlanná válik.
4. De hát Te megpróbáltad
Igen, tudod, hogy probléma, feszültség van. Igen, Te tettél is valamit az ügy érdekében. A probléma viszont továbbra is fennáll, és ez már nem először fordul elő? Ez azoknál a személyiségtípusoknál szokott előfordulni, akik saját lelkiismeretük megnyugtatása érdekében látszólag tesznek néhány lépést, valójában azonban csak pótcselekvéseket visznek véghez.
5. Pedig Te határozottan elmondod a véleményedet
Mit határozottan? Néha egyenesen agresszívnak titulálnak! Csakhogy ez a jelenség valójában épp az ellenkezőjére is utalhat. Gyakran előfordul ugyanis, hogy ezzel a magatartással csak a probléma megoldásának ellehetetlenítésére játszik az illető, még ha nem is tudatosan. Azok, akik valóban a megoldást keresik, a higgadt, észérveken alapuló kommunikációt részesítik előnyben. A fent említett magatartásformák gyakran nem tudatosan jelennek meg, alakulnak ki, azonban van egy közös jellemzőjük: egyik sem a proaktív, előremutató viselkedés jellemzői, s előbb vagy utóbb csak egyre súlyosabb problémákat eredményeznek.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?
Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást! Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!