3 tévhit a kiégésről, amit minden vezetőnek ismernie kell
2023-06-16Három egyszerű kérdés, amely vezetőként segít elérni a céljaidat
2023-07-03Vezetőként minden nap igazi kaland. A rázós szituációk megoldása, a nézeteltérések elsimítása, a tűzoltás éppúgy a munkánk velejárója, mint a siker. Éppen ezért az ilyen jellegű helyzeteket is meg kell tanulnunk a helyükön kezelni. Ez pedig nem mindig egyszerű feladat.
Most mutatunk három egyszerű, ámde praktikus módszert, amelyek segítenek a vezetői problémamegoldás fejlesztésében, és abban, hogy a legszorultabbnak tűnő helyzetekben is képesek legyünk helytállni és megfelelő döntést hozni.
Keressük meg a probléma gyökerét: ha kell, ássunk mélyebbre
Még a rutinosabb vezetőkkel is megesik, hogy túlságosan nagy lendülettel vetik bele magukat egy problémás helyzet megoldásába. Ilyenkor anélkül cselekednek, hogy feltérképeznék a szituációt. Sokszor azonban egy adott probléma csak egy mélyebben gyökerező szituáció felszíni tünete.
Az elhamarkodott döntéshozatal az esetek többségében csak felületes gyógyír, és akár az is előfordulhat, hogy hosszútávon nagyobb kárt okoz, mint amennyi hasznot hajt. A hatékony problémamegoldás szempontjából lényeges, hogy mindig körültekintően vizsgáljuk meg az adott szituációt és próbáljunk meg leásni a konfliktus gyökeréig.
Ha a probléma a szervezet egészét érinti, fontos, hogy mások véleményét is meghallgassuk és megpróbáljuk megérteni a nézőpontjukat. Ahogyan a mondás is tartja, több szem többet lát, ami jelen esetben is igaz. Hiszen, habár egy vállalat működése szempontjából egy erőskezű vezető nélkülözhetetlen, tudnod kell, hogy önmagában nem elegendő.
Lépjük túl saját határainkat: gondolkodjunk a dobozon kívül
Sokan úgy gondolják, hogy egy probléma megoldása során két lehetőség létezik: vagy tudjuk kezelni a dolgot, vagy nem. Az igazság azonban az, hogy a dolognak mindig több oldala van és sohasem fekete-fehér.
A a problémamegoldás ötletgenerálási fázisában azt vesszük észre, hogy csak két lehetőség közül választhatunk, akkor tudnunk kell, hogy valamit rosszul csinálunk. Ilyenkor érdemes beleásni magunkat a szituációba és egy C-, D-, esetleg egy E-tervvel is bővíteni a lehetőségek tárházát.
Minél több lehetséges utat látunk magunk előtt, annál könnyebben fogjuk venni a problémamegoldás során látszólag váratlanul felmerülő nehézségeket, és annál kisebb az esélye annak, hogy egy ballépés esetén cégünk megrázó veszteségeket szenvedne.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Pihenni lehet, de nem muszáj: ne álljunk meg, ha már látszólag győztünk
Ha úgy tűnik, hogy egy probléma megoldódott, sokan hajlamosak hátradőlni a vezetői székben és lazítani. Ami bizonyos esetekben ahhoz vezet, hogy ismét elveszítik a kontrollt a szituáció felett, a helyzet pedig lassan, de biztosan a korábbinál is súlyosabb lesz.
Természetesen fontos, hogy sikereinket nyugtázzuk, azonban legalább ennyire lényeges, hogy tanuljunk is az esetből. Vizsgáljuk meg a probléma kialakulásának okait, a megoldás módját, és fordítsuk saját hasznunkra a tapasztalatokat. Ha egy komolyabb konfliktust sikerült hatékonyan kezelnünk, az nagy segítség lehet abban, hogy minimálisra csökkentsük a jövőbeli tévedések, hibák és egyéb szervezeten belüli gondok kialakulásának esélyét.
Ne essünk kétségbe
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban ne feledjük: egy jó vezetőt nem az különböztet meg egy kevésbé jótól, hogy egyáltalán nem hibázik. Hibázni a legnagyobbak is szoktak. A jó vezető egyszerűen képes kezelni a problémás helyzeteket, és a legkilátástalanabb szituációkban is megpróbál hidegvérrel gondolkodni.
A pánik és az elhamarkodottság sosem vezetett semmi jóra. Minden esetben gondolkodjunk előre, tervezzünk és ötleteljünk, hiszen minden problémára létezik hatékony megoldás. A kérdés, hogy eléggé megfontoltak vagyunk-e ahhoz, hogy sikerüljön is megtalálnunk azt.
További hasznos olvasnivaló: Három egyszerű kérdés, amely vezetőként segít elérni a céljaidat
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!