Jelöltanalízis a számok tükrében
2024-05-068 tipp a tökéletes értekezlethez
2024-05-28Egyet szeretnénk letisztázni cikkünk elején: amennyiben középvezetőként a felfelé nyal, lefelé tapos-elv híve vagy, akkor ez a cikk nem Neked szól! Amennyiben nem, vagy ezen a hozzáállásodon változtatni szeretnél új lehetőségek megismerésével, akkor feltétlenül érdemes tovább olvasnod.
Középvezetői dilemma
A klasszikus középvezetői dilemma az, hogyan menedzseljük magunkat. Képesnek kell lennünk egyrészről arra, hogy a felső vezetés felé eredményeket tudjunk felmutatni, másrészről arra, hogy beosztottainkat motiváljuk. Ez a kettős szerep rengeteg nehezen kezelhető helyzetet szül, hiszen mindkét irányból magas elvárásokat támasztanak felénk.
Elvárások kereszttüzében
A középvezetők gyakran számolnak be arról, hogy folyamatosan őrlődnek az elvárások “malmában”.
A vállalkozás felsőbb vezetői elvárják, hogy a tervszámok teljesüljenek (gyakran indokolatlanul magas célszámok meghatározásával), a beosztottak pedig szakmai iránymutatásra és egy megértő felettesre vágynak. Ez a kettősség és a folyamatos stresszhelyzet pedig tökéletesen megágyaz a szakmai kiégésnek.
Középvezetőként érint a kiégés, vagy még nem is tudod hogy mi az? Tudj meg többet a kiégésről!
Magunkat menedzseljük vagy a helyzetet?
A bevezetőnkben említett elv tökéletes példája annak, amikor egy középvezető magát menedzseli – ergo a saját hátsóját védi. Ezzel számos komoly probléma is a fókuszba kerül, többek között a folyamatos őrlődés, a meghason(u)lás, a megvetés és kritika, a munkahelyi elmagányosodás.
Sok esetben a helyzet gyorsan kezelhetetlenné is válik, például fontos beosztottak mondanak fel, tovább mélyítve a problémát. Amennyiben pedig ezzel a hozzáállással változtat egy középvezető munkahelyet, ott “megelőzi a híre”. A másik aspektus pedig az, hogy bár az ilyen típusú középvezetők sütkérezni próbálnak a sikereikben, valójában a felsővezetés csak bábként használja őket (nulla előrelépési lehetőség), másrészt beosztottai sem motiváltak, sem lojálisak nem lesznek.
Természetesen az sem jelent hosszútávú opciót, ha a középvezető kizárólag a beosztottai felé “húz”, hiszen ebben az esetben számolnia kell azzal, hogy számos feladat megoldása rá vár és a megfelelői vezetői kiállás hiányában olyan problémákat is neki kell megoldania, amelyek nem az ő feladatai.
Könnyen belátható, hogy ez a fajta “önmenedzselés” nem tartható fenn hosszú távon, de akkor van más megoldás?
Fejlődj tudatosan középvezetőként!
Semmitmondó, unásig ismert frázisokkal teli előadások? Utazást és szervezést igénylő felesleges továbbképzések, amelyek miatt még a munkád is csúszik? Mindig csak elküldenek a rendezvényekre, de válaszokat sosem kapsz a téged valóban érdeklő témákban? Kérdezni sem tudsz?
Ideje változtatni! Vár a TeamGuide Vezetői Akadémia!
Miért? Mert…
- kérdezhetsz és kérdéseidre gyakorlati válaszokat kapsz
- kapcsolatokat építhetsz olyanokkal, akiket ugyanazok a problémák foglalkoztatnak
- személyes és interaktív csoportos konzultáción kapsz segítséget és támogatást
- valóban konkrét, gyakorlati tanácsokkal segítünk
- támogató közösség részévé válsz
- nálunk nincs bullshit, a középpontban te és a fejlődésed áll.
Vertikális kommunikáció és helyzetkezelés, mint megoldás
Amennyiben egy középvezető oly módon szeretne sikeres lenni, hogy munkája és viselkedése egyaránt kivívja főnöke(i) és beosztottai elismerését, akkor mindenképpen szüksége lesz egy olyan eszköztárra, amely ehhez hozzásegíti. Ennek legfontosabb eleme a megfelelő kommunikációs “arzenál”, amelynek elemei alkalmasak arra, hogy hitelesen és hatékonyan tudja kezelni a helyzeteket, attól függetlenül, hogy “felfelé” vagy “lefelé” van erre szükség.
Helyzetismertetés, érvelés, motiválás, megoldáskeresés, kompromisszum meghozása, alternatíva kidolgozása: a valóban szakmailag felkészült középvezető eszköztárában mindezeknek szerepelniük kell.
Tudj meg többet arról, hogyan működik a motivációs rendszer kialakítása!
A megfelelően kiválasztott és konzekvensen alkalmazott vertikális kommunikációval középvezetőként számos konfliktushelyzet kezelhetővé válik. Sőt, nincs szükség a továbbiakban arra, hogy a “felfelé nyal, lefelé tapos”-elvet tekintsük jól bevált módszerként. Valóban működhet ez?
Lássunk egy hétköznapi példát:
– Béla! Holnap reggel 9-re kérek egy teljes leltárt! – adja ki az utasítást a tulajdonos a középvezetőnek.
– Értem, holnapra kész lesz…
– Gábor, azonnal állj neki a leltárnak, még ma kérem! – adja ki az utasítást a középvezető a raktárvezetőnek.
– De hát az lehetetlen! Egyedül vagyok, a Józsi beteg, nekem meg még össze kell állítanom 5 rendelést, és mindjárt 4 óra van, mennem kell a gyerekért az oviba.
– Nem érdekel, ezt kértem. Oldd meg, vagy visszajössz később, de ennek kész kell lennie még ma!
Másnap a tulajdonosnál:
– Főnök, itt a leltár, amit kért, jó sok munkám volt vele, de kész lett.
– Tudtam, hogy megoldod.
Ugye, jól kiolvasható az a bizonyos “taposós”-elv? Nézzünk egy valódi helyzetmegoldó megközelítést:
– Béla! Holnap reggel 9-re kérek egy teljes leltárt! – adja ki az utasítást a tulajdonos a középvezetőnek.
– Értem, mindent megteszünk, hogy elkészüljön. Mindjárt intézkedem, de jelenleg elég szűkösek a kapacitások a raktárban. Reményeim szerint elkészülünk a rövid határidő ellenére.
– Gábor! Most közölte a főnök, hogy reggelre kéri a teljes leltárt. Ráadásul tudom, hogy a Józsi is betegszabin van. Hogyan tudjuk ezt még ma megvalósítani?
– Nem tudom, de nekem is hamarosan el kell mennem.
– Tudunk valakitől segítséget kérni, hogy elkészüljünk időben? Tudom, hogy ma te mész az oviba a gyerekért.
– Még össze kell állítanom a rendeléseket reggelre is, de abban tudok segítséget kérni és akkor nekiállhatok akár most is a leltárnak. Ha segítesz, vagy tudsz valakit küldeni még, akkor talán megoldható.
– Rendben, kérj segítséget a rendelések összeállításához, én segítek a leltárban, ha valami még marad, akkor reggel be tudnál jönni kicsit korábban? Túlórában elszámolom Neked?
– Rendben, próbáljuk meg!
Másnap a tulajdonosnál:
– Főnök, elkészült a leltár, de ehhez az kellett, hogy Gábor erőn felül vállaljon, hiszen tudja, hogy egyedül van, mivel a Józsi beteg. Egyeztettünk, segítséget is kértünk és reggel még bejöttünk korábban is, hogy végezzünk. A plusz munkaidőt felajánlottam Gábornak túlóra elszámolásba. Ez kellett ahhoz, hogy elkészüljünk a leltárral. Jó lesz így?
A két kommunikáció között tökéletesen felismerhetőek a különbségek. Vajon melyik a célravezetőbb?
A helyes kommunikációval tehát könnyebb megértetni és elfogadtatni, hogy a középvezető is ember.
A TeamGuide Vezető Akadémia többet ad
Szeretnél további gyakorlatias szakmai tanácsokat kapni? Vezetői kérdésed van? Akkor vár a TeamGuide Vezetői Akadémia!
Összeszedtük neked, hogy mitől hasznosabb az akadémiai tagság, mint állandóan fárasztó rendezvényekre járni.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!