A feedback jelentősége: így ösztönözzük dolgozóinkat a munkájukkal kapcsolatos visszajelzésre
2022-11-213 tipp a vezetői problémamegoldó készség fejlesztésére
2022-12-01Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is folyamatos fejlődésre bírni, vagy egyszerűen csak kemény kézzel kormányoz?
Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, az 5 alapvető tulajdonságot, amivel minden igazán jó vezetőnek rendelkeznie kell, hiszen mind a belső csapatszellem megteremtése, mind a partnerkapcsolatok kiépítése során nélkülözhetetlenek.
A jó vezető szem előtt tartja a személyes fejlődést
A jó pap holtig tanul, ahogyan a mondás tartja, és nincs ez másképp egy cégvezető esetén sem. A jó vezető mindig nyitott a tanulásra, és nem csupán a szakmáját tekintve fejleszti magát. Igyekszik minél jobban megérteni az emberi természet működését, és fontos számára az érzelmi intelligencia erősítése is.
Azok a vezetők, akikben megvan a személyes fejlődésre való hajlam és elszántság, általában nagyobb alkalmazkodóképességgel rendelkeznek, rugalmasabbak és elfogadják a másoktól érkező visszajelzéseket. Mindig nyitottak a változásra, és képesek mind a kollégáikkal, mind a beosztottjaikkal, mind pedig a partnereikkel hatékonyan kommunikálni.
És természetesen nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az igazán jó vezető saját személyes fejlődése mellett mások fejlődését is szem előtt tartja, és gondoskodik arról, hogy munkavállalói számára mindig nyitott legyen a tanulás lehetősége tréningek, coaching és mentorálás formájában.
Támogatja a stratégiai gondolkodást, az innovációt és a cselekvést
Alapvető igazság, hogy a jó vezető mindig a jövőbe tekint. A távlati célok elérése érdekében folyamatosan azon gondolkodik, hogy mit lehet kihozni a rendelkezésre álló lehetőségekből, és milyen fejlesztésekkel lehet elérni azt, hogy a cég jobb pozícióba kerüljön a piacon. Ennek érdekében pedig támogatja az előre mutató ötleteket és az innovációt, valamint mély megbecsülést mutat a cselekvésre nyitott, proaktív munkatársak iránt.
Az igazán jó vezető ugyanis tudja, hogy egy szervezet fejlődése közös ügy, amelyet a stratégia gondolkodásra és cselekvésre képes munkaerő hajt előre. Éppen ezért a döntéshozatali folyamat során egyetlen véleményt sem szabad elbagatellizálni.
Nem jelent számára gondot a kommunikáció…
A kommunikáció nem egy olyan dolog, amit előre megírt sémák szerint hatékonyan gyakorolhatnánk. Az eltérő helyzetekben eltérő kommunikációs mintákat kell követnünk, ez pedig jó helyzetfelismerő készséget feltételez. Az igazán jó vezető képes feltalálni magát az ilyen szituációkban, és a szervezeten kívüli és cégen belüli érintettekkel egyaránt képes megtalálni a megfelelő hangot.
Ez a készség az egyre globálisabbá váló gazdasági helyzetben nagyobb jelentőséggel bír, mint korábban valaha. A vezetőknek egyrészt el kell ismerniük és tiszteletben kell tartaniuk a világ eltérő részeiből származó vállalatokra jellemző különböző kommunikációs hagyományokat, másrészt pedig a saját szervezetükön belül is meg kell találni azt a megfelelő stílust és hangszínt, ami a mindennapos, gördülékenye együttműködés alapja.
… de az aktív hallgatás képessége sem
Egy jó vezetőnél fontos, hogy a siker érdekében ne csak meghallgassa, hanem meg is értse a dolgozók problémáit, és empatikus módon próbáljon meg megoldást találni azokra. Az aktív hallgatás során tudatosan igyekszik megérteni a beszélgetőpartnere üzenetét. Ez komoly figyelmet és érdeklődést igényel a részéről. De nem pont ilyen egy jó vezető? Aki nem csak kérdez, de meg is hallgat és odafigyel a beosztottjaira, munkatársaira?
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Nem mindenki születik vezetőnek, de mindenkiből lehet vezető
Számos olyan alapvető tulajdonság létezik, amely egy embert egy szervezet sikeres vezetőjévé formál. A legfontosabb talán, hogy az igazán jó vezető személyiségében a tekintély és a pozitív hozzáállás egyesül. Egy jól képzett vezető ezáltal képes útmutatást és inspirációt nyújtani mindenki számára, aki körül veszi őt.
Érdemes tudni, hogy a fentebb említett ismérvek olyanok, amelyekkel nem mindenki rendelkezik születése óta. A legtöbb vezetői tulajdonság tanulható és fejleszthető, beleértve a hatékony kommunikációt, a stratégiai gondolkodást és a célok öntudatos meghatározása is.
A fejlődéshez azonban az elszántság mellett jól megtervezett tanulási stratégiára és határozott, tapasztalt mentorra is szükség lesz. És többek közt ez az, amit a TeamGuide csapata minden ügyfél számára képes biztosítani.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!