Hogyan tartsd meg a beosztottad 3 év után is?
2024-02-16Mit tehetünk, hogy munkahelyként vonzóak legyünk a nők számára?
2024-03-01Cikkünket kivételesen nem elsősorban edukációs jellegűnek, hanem inkább szórakoztató tartalomnak szánjuk. Azért tippeket is adunk a munkahelyi mazsolákkal kapcsolatban.
Ki is a mazsola?
A köznyelvben, szlengben a mazsola szót a kezdő, gyakorlatlan, még bizonytalan autóvezetőre használjuk. Leggyakrabban a tanulóvezetőkre alkalmazzuk ezt a vicces kifejezést. Ők azok, akik (elméletileg és remélhetőleg) már rendelkeznek elméleti tudással, de ennek átültetése a gyakorlatba már más tészta (vagy más kávéház?).
Belegondoltunk már abba, hogy a kezdő munkavállalóink is valójában mazsolák? Néhány vicces tanulóvezetői aranyköpésen keresztül mutatjuk meg, hogy nagyban hasonlít a két helyzet.
Amikor az elméleti tudás is hiányos
Az utca elején 30-as övezet (jobbkéz-szabály) és egy megállni tilos tábla. Az első útkereszteződéshez érve, jobbról jön egy gépkocsi, tanuló rálép a gázra, az oktató pedig belefékez.
Oktató: – Jobbkéz-szabály van, el kellene engednünk a jobbról jövőt!
Tanuló: – Hogy engedjem el, ha ott volt a megállni tilos tábla? Nem állhatok meg!
Mi történik itt?
Habár a tanulóvezető rendelkezik az elméleti tudással, de ahhoz nem társul logika, ezáltal az összefüggések átlátása sem. Ez gyakori jelenség a pályakezdő munkatársak esetében is.
Tipp: amennyiben kezdő kollégát választunk ki, érdemes az önéletrajzában jelzett ismeretek és a gyakorlati tudás ellenőrzése, például egy próbafeladat, próbamunka vagy akár egy próbanap segítségével.
Okosabb vagyok
Tanuló: – Hú, a hülye majdnem nekünk jött, még jó, hogy fékeztél!
Oktató: – Én a STOP-tábla miatt fékeztem!
Tanuló: – Akkor ezzel azt akarod mondani, én vagyok a hülye?
Mi történik itt?
Mivel a tanulóvezető meg van győződve az igazáról (hibás tudásáról), ezért mást okol egy helyzetben. A munkahelyen is amatőrnek hathatnak az új kolléga számára a gyakorlott szakemberek, holott csak arról van szó, hogy a tapasztalataikra és tudásukra alapozva hozzák meg döntéseiket.
Tipp: a “mindenkinél okosabb vagyok” hozzáállás szinte minden ifjú titánra igaz a munkahelyen. Amennyiben – nem kioktató módon – megvilágítjuk neki az adott helyzetet, hogy lássa a “big picture”-t, azaz az összefüggéseket, akkor valószínűleg jó irányban indulunk el ahhoz, hogy később olyan döntéseket is rábízhassunk, amelyek alapos mérlegelést igényelnek.
Már vannak alapok, de hiányzik az önbizalom
Leesik az első hó, megérkezik a tanulóvezető az órára, majd beül a jobb oldalra, az anyósülésre.
Oktató: – Most miért oda ülsz?
Tanuló: – A hóban is én vezessek?
Mi történik itt?
Még bizonytalan a tanulóvezető, nem is feltételezi magáról, hogy ez most már az ő feladata. Egy munkahelyen is lehetnek olyan kezdeti elvárások, amelyeknek vagy még nem felel meg az új munkavállaló, vagy egyszerűen nincs még tapasztalata az adott feladat elvégzésében, illetve egy helyzet kezelésében.
Tipp: a rutin (érted: rutin?) megszerzése nagyon fontos minden munkakör esetében. Ennek megszerzéséhez kell a bátorítás és annak tudatosítása, hogy “már nem az óvodában vagyunk”. Ilyenkor gyakran használják a “mélyvíz gyakorlatot” is, de sokkal célravezetőbb, ha tanácsokkal segítünk és az önbizalom fejlesztésének szándékával közelítünk. Ez természetesen nem a pátyolgatást jelenti.
Extra gyakorlati tipp: például egy új eszköz, szoftver használatának megtanulásakor végezze a feladatokat a “mazsola”, mi csak instruáljuk!
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Nem tudhat mindent
Oktató: – Miért nem engedted el a gyalogosokat a zebrán?
Tanuló: – Hát, hogy ne zökkenjek ki a ritmusból!
Mi történik itt?
Bár a vezetés alapjai már mennek, de csak a begyakorolt dolgok. Új helyzeteket még nem tud kezelni.
A munkahelyi közegben is jellemző egy új beosztott esetében, hogy ugyan már bizonyos feladatokat el tud végezni, de a multitasking ideje még nem jött el számára, habár elvárható lenne a körültekintő munkavégzés és az odafigyelés (több dologra is).
Tipp: hagyjuk, hogy mindenki a saját tempójában fejlődjön, de azért legyenek az elvárásoknak megfelelő célkitűzések, határidők! Amikor egy vagy több feladatot már biztosan lát el az új munkatárs, akkor következhetnek az újabbak.
Célkitűzések és elvárások
A jól és pontosan megfogalmazott célkitűzések, illetve elvárások segítenek abban, hogy a munkatársak tisztában legyenek az elérendő célokkal, eredményekkel. Vezetőként különösképpen az év elején kell tisztában lenni azzal, hogyan kommunikáljuk elvárásainkat.
Annyira még nem profi
Oktató: – Próbáljunk egyenesen menni az úton, és ne csellengjünk!
Tanuló: – Nem csellengek, csak melegítem a gumikat, hogy ne csússzon az úton!
Oktató: – Hahóóó! Ez nem F1-es autó!
Mi történik itt?
Az első sikerélmények után már túlgondolja a helyzetet a mazsola.
Egy új munkatársnál is előfordulhat, hogy szinte azonnal profinak érzi magát, különösképpen egy hirtelen jött váratlan kezdeti siker (eredmény) miatt. Az ilyen esetek leginkább az értékesítési területre jellemzőek.
Tipp: természetesen dicséret illeti a jól teljesítő új kollégát, de érdemes vele tisztázni azt is, hogy még sokat kell tanulnia, illetve fejlődnie ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres legyen. Jelezzük felé időről-időre, hogyan halad és milyen fejlődési pontokat ért el, illetve azt is, valójában hol tart az “úton”.
Hogyan dicsérjünk?
A dicséret a magánéletben és a munkahelyen is nagyon fontos, hiszen ez a motiváció üzemanyaga. Tudj meg többet arról, hogy vezetőként hogyan dicsérjük munkatársainkat!
Még lehet belőle valami
Tanuló: – Most nem értem, ha jobbra kanyarodok, miért indul be az ablaktörlő! Valamivel össze van kötve?
Oktató: – Az a baj, hogy Te az ablaktörlővel szoktál jobbra jelezni!
Tanuló: – Basszuuuus! Ne írd be kérlek!
Mi történik itt?
Talán már van elméleti KRESZ tudás, de a gépjármű ismeret még nem az igazi. Egy munkahelyen is rendkívül fontos az eszközök, alkalmazások gyors megismerése, használatuk magabiztos elsajátítása. Szerencsére ezek közül a legtöbb ma már igen intuitívan használható.
Tipp: fordítsunk kiemelt figyelmet arra, hogy az új munkatárs mihamarabb megismerje a használt eszközöket és elsajátítsa a kezelésüket. Vegyük tudomásul, hogy senki sem úgy született, hogy azonnal képes volt ezeket megfelelően használni! Aki megtanulja használni az eszközöket, abból még lehet valaki (valami).
Sosem fog működni
Rutinpályán:
Oktató: Állítsuk be a tükröket!
Tanuló: Ez gyárilag nincs beállítva?
Mi történik itt?
A tanulóvezető még vezetni sem tud, de már látszik, hogy más területen is hiányosak az ismeretei.
Egyre gyakrabban halljuk visszajelzésként a fiatal pályakezdőkkel kapcsolatban, hogy ennek a generációnak a szülöttei teljesen alkalmatlanok mindenre. Még ha ez nem is fedi az igazságot, de az biztos, hogy a megszerzendő tudásanyag folyamatos bővülése miatt számos alapvető információ elsikkadhat a tanulási folyamatban.
Tipp: az új munkatárs kiválasztásakor fektessünk hangsúlyt arra, hogy az elméleti és gyakorlati tudás mellett az ún. soft skilleket is mérjük fel! Érdemes figyelni az olyan intő jelekre is, amelyek előrevetítik, hogy az adott munkakapcsolat sosem fog a megfelelő szinten működni (pl: sokadszor ugyanazt elrontja, többszöri magyarázat után sem lát át helyzeteket, folyamatokat, az alapvető viselkedési szabályokat sem tartja be).
Munkaerő kiválasztás: csak körültekintően!
Ahogyan egy HR-es közmondás tartja: “az embereket a képességeik alapján veszik fel, aztán a hozzáállásuk miatt rúgják ki”. Ez is rávilágít arra, hogy egy új munkatárs kiválasztásakor érdemes körültekintően eljárni. Erről (is) szól a TeamGuide Onboarding, amelynek segítségével számos kérdésünkre választ kaphatunk a jelölt felvétele előtt, illetve megoldásokat az onboarding folyamat kihívásaira.
A fenti viccesnek ható példák természetesen arról is szólnak, hogy milyen kockázatokkal jár egy “tanulóvezető” megérkezése a munkahelyen. Ne feledjük, hogy mi is voltunk kezdők! Munkahelyi vezetőként azonban fel kell készülnünk olyan helyzetek kezelésére is, amikor a “mazsolák” még nincsenek magas szintű tudás és komoly tapasztalat birtokában.
A blogcikkünkben megjelenő aranyköpések forrása a Vezess.hu cikke.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!