Vezetői érzelmi intelligencia fejlesztése
2020-10-31Kiégés szakaszai – Te hol tartasz?
2020-11-25Érzelmi intelligencia és a vezető kapcsolata
Ismersz olyan vezetőt, aki a viselkedésével maga teremti meg azt a feszültséget, ami aztán konfliktushoz vezet? Vajon tud róla, hogy milyen hatással van a munkatársakra?
Ismersz olyan vezetőt, aki nem hallgatja meg a csapat véleményét, javaslatát, pedig nekik is vannak olyan jó terveik, megoldásaik, sőt akadnának még jobbak is mint az övé?
A vezetői kompetencia nem csak értelmi (kognitív) tulajdonság, hanem szerepet játszanak benne a motiváció, a képességek, készségek, attitűdök, érzelmi(emocionális) tényezők is. Mint az érzelmi intelligencia, empátia stb.
Az érzelmi intelligencia (EQ) egyrészt önmagunk, -érzéseink, gondolataink, viselkedésünk- megértése, másrészt a környezetünk, más emberek érzéseinek és viselkedésének megértése, az úgynevezett ön- és társadalmi tudatosság.
Az érzelmi intelligencia segítségével megérthetjük az érzelmeinket, önmagunkat, a mozgatórugóinkat, és felhasználhatjuk a rossz szokások megszüntetésére, a másokkal való jobb kapcsolatok elérésére. Ha meg tudjuk válaszolni magunknak, hogy melyek az érzelmi erősségeink, gyengeségeink, tetten tudjuk érni, hogyan befolyásolja az aktuális hangulatunk a gondolatainkat, és döntéseinket, akkor ez a tudatosság, önreflexió segít előnyünkre változtatni azokat. Az érzelmek észlelése, azonosítása segít felismerni, hogyan érzed magad, vagy a körülötted lévők hogyan éreznek. Az érzelmek használatával, érzelemkeltéssel lehet befolyásolni másokat, elősegíthető vele a gondolkodás, érvelés. Akik az összetett érzelmeket, érzelmi láncokat megértik, és képesek tudatosan kezelni, használni azt, azok az emberek lesznek sikeresek az életben.
Az érzelmi intelligencia a személyiségünk ezer összetevőjének egyike. Pszichológusok szerint azonban ez a legfontosabb előre jelzője a sikernek az életben, vagy a munkában. Aki megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, tudatában van cselekedeteinek, és érzéseinek – és azzal is, hogy ezek hogyan hatnak a környezetére. Ez azt is jelenti, hogy nagyra értékel másokat, meghallgatja az ő igényeiket, és képes együtt érezni, azonosulni velük.
A magas érzelmi intelligencia segíthet eligazodni a munkahely társadalmi összetettségében, vezetni és motiválni másokat, valamint kiemelkedni a szakmai karrierben. A munkahely továbbra is az IQ-istentisztelet utolsó bástyája, mert sokan még mindig úgy vélik, hogy az érzelem zavarja a termelékenységet. Amikor az állásra jelentkezők felméréséről van szó, sok vállalat ma már az érzelmi intelligenciát ugyanolyan fontosnak tartja, mint a szakmai, technikai képességeket, és felvétel előtt alkalmazza az EQ tesztet.
A munkahelyi csúcsteljesítmény hosszútávú fenntartásához szükséges néhány nélkülözhetetlen hozzávaló. Törekvés, motiváció, kitartás, érzelmi intelligencia…
Miért számít az érzelmi intelligencia egy vezetőnél?
Vizsgálatok igazolták, hogy a fejlettebb érzelmi képességek jobb munkahelyi teljesítménnyel, és hatékonyabb vezetési stílussal járnak együtt. A vezető magatartása befolyással bír a munkatársakra, a szervezetre, ezért fontos, hogy a vezető érzelmi intelligencia – EQ szintjén is helyt álljon.
Az EQ 4 legfontosabb készsége:
- öntudat,
- önmenedzsment,
- társadalmi tudatosság
- kapcsolatmenedzsment
E 4 területen nagyon fontos a felismerés képessége, és a szabályozás képessége. Az EQ ezen elemeinek használata elősegítheti a siker elérését és a munkahelyi problémák megoldását.
Íme néhány képesség, amelyek a magasabb érzelmi intelligenciához köthetők, és nagyobb sikerhez segítik vezetőként:
- Öntudat:
- Érzelmi tudatosság: Saját érzelmek felismerésére, megnevezésére, és megértésére való képesség. Az érzelmek és azok hatásainak felismerése;
- Pontos önértékelés: ismeri saját erősségeit és határait;
- Önbizalom: a saját önértékével és képességeivel kapcsolatos bizonyosság.
Ez az érzelmi intelligencia alapköve, mivel önmagunk szabályozása, és empátiánk mások iránt, mind az érzelmek azonosításában és megértésében gyökereznek.
- Önszabályozás: Nemcsak képesnek kell lennünk felismerni saját érzelmeinket, hanem képesnek kell lennünk azok megfelelő kifejezésére, szabályozására, és kezelésére is. Például szorongáscsökkentésre. Az önszabályozás tehát az érzelmek és viselkedés irányításának, és a változó körülményekhez való alkalmazkodás képessége. Az önszabályozó ember képes irányítani az impulzív érzéseket és viselkedést, egészséges módon kezelni az érzelmeit, kezdeményezni, vállalni a kötelezettséget, felelősséget, és alkalmazkodni a változó körülményekhez.
- Önkontroll: zavaró érzelmek és impulzusok kezelése; tiszta fejű, nyugodt, és hatékony tud maradni stresszes, vagy ellenséges, negatív hatások ellenére is;
- Megbízhatóság: az őszinteség és az integritás normáinak fenntartása;
- Lelkiismeretesség: felelősség vállalása a személyes teljesítményért;
- Alkalmazkodóképesség: a változó helyzetekhez való alkalmazkodás és az akadályok leküzdésének rugalmassága;
- Innovatív jelleg: nyitott az új ötletekre és új információkra, készen áll a lehetőségek megragadására és a cselekvésre.
- Önmotiváció: A magas EQ-val rendelkező emberek általában belső motivációval is rendelkeznek. Más szavakkal, az EQ-val rendelkező embereket belső okok motiválják, nem pedig külső jutalmak, például gazdagság, tisztelet, vagy hírnév megszerzése. Azok, akik magas EQ-val rendelkeznek, saját személyes okokból vannak motiválva, és saját céljaik elérése érdekében dolgoznak. Az érzelmeiket a kitűzött cél elérésére fókuszálják. Képesek olyan érzelmi állapotba hozni magukat, ami produktivitáshoz, sikerességhez vezet.
- Eredményorientáltság: törekvés a kiválóság fejlesztésére vagy teljesítésére;
- Elkötelezettség: összehangolás a csoport vagy szervezet céljaival;
- Kezdeményezés: készség cselekedni a lehetőségek szerint;
- Optimizmus: kitartás a célok elérésében az akadályok és a kudarcok ellenére.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
- Empátia / társadalmi tudatosság:
- Empátia: Az empátia, vagyis beleérző képesség úgy határozható meg, hogy képes vagy megérteni más emberek érzését, és felismerni, hogy éreznéd magad, ha az ő helyzetükben lennél. Vagyis – érzékenyen reagálok a te érzelmi üzenetedre, megértem azt az állapotot, amiben vagy. Ez nem azt jelenti, hogy szimpatizálsz, elismered vagy elfogadod a viselkedésüket, csak azt, hogy láthatod a dolgokat az ő szemszögükből, és érezheted, amit éreznek. Képes vagy az érzelmeik olvasására, érzékeny vagy rájuk, mondhatni egy hullámhosszon mozogtok.
- Szolgáltatásorientáció: az ügyfelek igényeinek előrejelzése, felismerése és kielégítése; alkalmazkodó, sikerorientált
- Mások fejlesztése: annak érzékelése, amire másoknak szüksége van a fejlődéshez, és hajlandóság mások képességeinek megerősítésére és támogatására visszacsatolással és útmutatással.
- A sokszínűség kihasználása: lehetőségek ápolása sokféle ember révén;
- Szervezeti tudatosság: egy csoport érzelmi áramlatainak és hatalmi viszonyainak olvasása, amely a szervezeti életben való eligazodást jelent, például a hatalmi viszonyok azonosítása.
Az empátia egy érzelmi és szociális intelligencia, vezetői kompetencia, amely a társadalmi tudatosság és a kapcsolatkezelés alapját képezi. Az empatikus vezetők képesek sokféle emberrel kapcsolatba lépni, figyelmesen hallgatni és hatékonyan kommunikálni.
- Szociális készségek: Végül a szociális készségek jelentik az EQ puzzle utolsó darabját. Ezek a képességek teszik lehetővé az emberek számára, hogy társadalmi kapcsolatban álljanak egymással, és sikeresen eligazodjanak a társadalmi helyzetekben.
- Hatás: hatékony taktika a meggyőzéshez.
- Kommunikáció: világos és meggyőző üzenetek küldése.
- Vezetés : csoportok és emberek inspirálása és irányítása.
- Változáskatalizátor: a változás elindítása vagy kezelése, az új ötletek elindításában és az emberek új irányba terelésében való jártasság
- Konfliktuskezelés: a nézeteltérések megoldása és közösen állásfoglalások kialakítása
- Kapcsolatok építése: az instrumentális kapcsolatok ápolása. Képesség kialakítani és fenntartani a jó kapcsolatokat, világosan kommunikálni, inspirálni és befolyásolni másokat, jól működni csapatban, és kezelni a konfliktusokat.
- Együttműködés: együttműködés másokkal a közös célok érdekében
- Csapat képességek: csoportos szinergia létrehozása a kollektív célok elérésében, az együttműködés és a csapatépítés előmozdítása.
Ha úgy érzed érzelmi intelligenciád fejlesztésére van szükséged, hogy jobb vezetővé válhass, kérd a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját!
A lemaradás önismereti úton behozható, az érzelmi intelligencia egész életen át tanulható.
Az EQ kompetenciáinak gyarapítása nem könnyű vagy gyors feladat, mivel kitartást igényel a kritikus önreflexió, a fejlődés iránti elkötelezettség és természetesen a viselkedési gyakorlat.
(A cikket írta: Halustyik Melinda.)
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!