Érzelmi intelligencia és a vezető kapcsolata
Ismersz olyan vezetőt, aki a viselkedésével maga teremti meg azt a feszültséget, ami aztán konfliktushoz vezet? Vajon tud róla, hogy milyen hatással van a munkatársakra?
Ismersz olyan vezetőt, aki nem hallgatja meg a csapat véleményét, javaslatát, pedig nekik is vannak olyan jó terveik, megoldásaik, sőt akadnának még jobbak is mint az övé?
A vezetői kompetencia nem csak értelmi (kognitív) tulajdonság, hanem szerepet játszanak benne a motiváció, a képességek, készségek, attitűdök, érzelmi(emocionális) tényezők is. Mint az érzelmi intelligencia, empátia stb.
Az érzelmi intelligencia (EQ) egyrészt önmagunk, -érzéseink, gondolataink, viselkedésünk- megértése, másrészt a környezetünk, más emberek érzéseinek és viselkedésének megértése, az úgynevezett ön- és társadalmi tudatosság.
Az érzelmi intelligencia segítségével megérthetjük az érzelmeinket, önmagunkat, a mozgatórugóinkat, és felhasználhatjuk a rossz szokások megszüntetésére, a másokkal való jobb kapcsolatok elérésére. Ha meg tudjuk válaszolni magunknak, hogy melyek az érzelmi erősségeink, gyengeségeink, tetten tudjuk érni, hogyan befolyásolja az aktuális hangulatunk a gondolatainkat, és döntéseinket, akkor ez a tudatosság, önreflexió segít előnyünkre változtatni azokat. Az érzelmek észlelése, azonosítása segít felismerni, hogyan érzed magad, vagy a körülötted lévők hogyan éreznek. Az érzelmek használatával, érzelemkeltéssel lehet befolyásolni másokat, elősegíthető vele a gondolkodás, érvelés. Akik az összetett érzelmeket, érzelmi láncokat megértik, és képesek tudatosan kezelni, használni azt, azok az emberek lesznek sikeresek az életben.
Az érzelmi intelligencia a személyiségünk ezer összetevőjének egyike. Pszichológusok szerint azonban ez a legfontosabb előre jelzője a sikernek az életben, vagy a munkában. Aki megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, tudatában van cselekedeteinek, és érzéseinek – és azzal is, hogy ezek hogyan hatnak a környezetére. Ez azt is jelenti, hogy nagyra értékel másokat, meghallgatja az ő igényeiket, és képes együtt érezni, azonosulni velük.
A magas érzelmi intelligencia segíthet eligazodni a munkahely társadalmi összetettségében, vezetni és motiválni másokat, valamint kiemelkedni a szakmai karrierben. A munkahely továbbra is az IQ-istentisztelet utolsó bástyája, mert sokan még mindig úgy vélik, hogy az érzelem zavarja a termelékenységet. Amikor az állásra jelentkezők felméréséről van szó, sok vállalat ma már az érzelmi intelligenciát ugyanolyan fontosnak tartja, mint a szakmai, technikai képességeket, és felvétel előtt alkalmazza az EQ tesztet.
A munkahelyi csúcsteljesítmény hosszútávú fenntartásához szükséges néhány nélkülözhetetlen hozzávaló. Törekvés, motiváció, kitartás, érzelmi intelligencia…
Miért számít az érzelmi intelligencia egy vezetőnél?
Vizsgálatok igazolták, hogy a fejlettebb érzelmi képességek jobb munkahelyi teljesítménnyel, és hatékonyabb vezetési stílussal járnak együtt. A vezető magatartása befolyással bír a munkatársakra, a szervezetre, ezért fontos, hogy a vezető érzelmi intelligencia – EQ szintjén is helyt álljon.
Az EQ 4 legfontosabb készsége:
- öntudat,
- önmenedzsment,
- társadalmi tudatosság
- kapcsolatmenedzsment
E 4 területen nagyon fontos a felismerés képessége, és a szabályozás képessége. Az EQ ezen elemeinek használata elősegítheti a siker elérését és a munkahelyi problémák megoldását.
Íme néhány képesség, amelyek a magasabb érzelmi intelligenciához köthetők, és nagyobb sikerhez segítik vezetőként:
- Öntudat:
-
- Érzelmi tudatosság: Saját érzelmek felismerésére, megnevezésére, és megértésére való képesség. Az érzelmek és azok hatásainak felismerése;
- Pontos önértékelés: ismeri saját erősségeit és határait;
- Önbizalom: a saját önértékével és képességeivel kapcsolatos bizonyosság.
Ez az érzelmi intelligencia alapköve, mivel önmagunk szabályozása, és empátiánk mások iránt, mind az érzelmek azonosításában és megértésében gyökereznek.
- Önszabályozás: Nemcsak képesnek kell lennünk felismerni saját érzelmeinket, hanem képesnek kell lennünk azok megfelelő kifejezésére, szabályozására, és kezelésére is. Például szorongáscsökkentésre. Az önszabályozás tehát az érzelmek és viselkedés irányításának, és a változó körülményekhez való alkalmazkodás képessége. Az önszabályozó ember képes irányítani az impulzív érzéseket és viselkedést, egészséges módon kezelni az érzelmeit, kezdeményezni, vállalni a kötelezettséget, felelősséget, és alkalmazkodni a változó körülményekhez.
-
- Önkontroll: zavaró érzelmek és impulzusok kezelése; tiszta fejű, nyugodt, és hatékony tud maradni stresszes, vagy ellenséges, negatív hatások ellenére is;
- Megbízhatóság: az őszinteség és az integritás normáinak fenntartása;
- Lelkiismeretesség: felelősség vállalása a személyes teljesítményért;
- Alkalmazkodóképesség: a változó helyzetekhez való alkalmazkodás és az akadályok leküzdésének rugalmassága;
- Innovatív jelleg: nyitott az új ötletekre és új információkra, készen áll a lehetőségek megragadására és a cselekvésre.
- Önmotiváció: A magas EQ-val rendelkező emberek általában belső motivációval is rendelkeznek. Más szavakkal, az EQ-val rendelkező embereket belső okok motiválják, nem pedig külső jutalmak, például gazdagság, tisztelet, vagy hírnév megszerzése. Azok, akik magas EQ-val rendelkeznek, saját személyes okokból vannak motiválva, és saját céljaik elérése érdekében dolgoznak. Az érzelmeiket a kitűzött cél elérésére fókuszálják. Képesek olyan érzelmi állapotba hozni magukat, ami produktivitáshoz, sikerességhez vezet.
- Eredményorientáltság: törekvés a kiválóság fejlesztésére vagy teljesítésére;
- Elkötelezettség: összehangolás a csoport vagy szervezet céljaival;
- Kezdeményezés: készség cselekedni a lehetőségek szerint;
- Optimizmus: kitartás a célok elérésében az akadályok és a kudarcok ellenére.
- Empátia / társadalmi tudatosság:
- Empátia: Az empátia, vagyis beleérző képesség úgy határozható meg, hogy képes vagy megérteni más emberek érzését, és felismerni, hogy éreznéd magad, ha az ő helyzetükben lennél. Vagyis – érzékenyen reagálok a te érzelmi üzenetedre, megértem azt az állapotot, amiben vagy. Ez nem azt jelenti, hogy szimpatizálsz, elismered vagy elfogadod a viselkedésüket, csak azt, hogy láthatod a dolgokat az ő szemszögükből, és érezheted, amit éreznek. Képes vagy az érzelmeik olvasására, érzékeny vagy rájuk, mondhatni egy hullámhosszon mozogtok.
- Szolgáltatásorientáció: az ügyfelek igényeinek előrejelzése, felismerése és kielégítése; alkalmazkodó, sikerorientált
- Mások fejlesztése: annak érzékelése, amire másoknak szüksége van a fejlődéshez, és hajlandóság mások képességeinek megerősítésére és támogatására visszacsatolással és útmutatással.
- A sokszínűség kihasználása: lehetőségek ápolása sokféle ember révén;
- Szervezeti tudatosság: egy csoport érzelmi áramlatainak és hatalmi viszonyainak olvasása, amely a szervezeti életben való eligazodást jelent, például a hatalmi viszonyok azonosítása.
Az empátia egy érzelmi és szociális intelligencia, vezetői kompetencia, amely a társadalmi tudatosság és a kapcsolatkezelés alapját képezi. Az empatikus vezetők képesek sokféle emberrel kapcsolatba lépni, figyelmesen hallgatni és hatékonyan kommunikálni.
- Szociális készségek: Végül a szociális készségek jelentik az EQ puzzle utolsó darabját. Ezek a képességek teszik lehetővé az emberek számára, hogy társadalmi kapcsolatban álljanak egymással, és sikeresen eligazodjanak a társadalmi helyzetekben.
-
- Hatás: hatékony taktika a meggyőzéshez.
- Kommunikáció: világos és meggyőző üzenetek küldése.
- Vezetés : csoportok és emberek inspirálása és irányítása.
- Változáskatalizátor: a változás elindítása vagy kezelése, az új ötletek elindításában és az emberek új irányba terelésében való jártasság
- Konfliktuskezelés: a nézeteltérések megoldása és közösen állásfoglalások kialakítása
- Kapcsolatok építése: az instrumentális kapcsolatok ápolása. Képesség kialakítani és fenntartani a jó kapcsolatokat, világosan kommunikálni, inspirálni és befolyásolni másokat, jól működni csapatban, és kezelni a konfliktusokat.
- Együttműködés: együttműködés másokkal a közös célok érdekében
- Csapat képességek: csoportos szinergia létrehozása a kollektív célok elérésében, az együttműködés és a csapatépítés előmozdítása.
Ha úgy érzed érzelmi intelligenciád fejlesztésére van szükséged, hogy jobb vezetővé válhass, kérd a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját!
A lemaradás önismereti úton behozható, az érzelmi intelligencia egész életen át tanulható.
Az EQ kompetenciáinak gyarapítása nem könnyű vagy gyors feladat, mivel kitartást igényel a kritikus önreflexió, a fejlődés iránti elkötelezettség és természetesen a viselkedési gyakorlat.
(A cikket írta: Halustyik Melinda.)
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cégvezetési tanácsok:
Miért fontos és hogyan valósítható meg a jó vezetői időbeosztás?
Napjaink felgyorsul világában különösen fontos, hogy cégvezetőként megtanuld beosztani az idődet. Hogy miért? Azért, mert a megfelelő időbeosztás nem csupán a munkát teszi hatékonyabbá, de a magánéletben is hozzájárul a mindennapok kiegyensúlyozottságához. A tökéletes...
Rezilencia: a vezetői siker kulcsa a változó munkaerőpiacon
Az üzleti világ egyre gyorsabb ütemben változik, a vállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell ehhez a folyamatosan változó környezethez. Éppen ezért a cégvezetők számára a reziliencia ma már egy kulcsfontosságú készségnek számít. De mit is jelent pontosan a reziliencia,...
Milyen a jó vezetői székfoglaló beszéd?
Ha valaki először kerül vezetői szerepbe, előfordulhat, hogy gondot okoz számára a székfoglaló beszéd felépítése és előadása. Pedig ez egy nélkülözhetetlen lépés annak érdekében, hogy jó munkatársból igazán megbecsült vezetővé váljunk. Ebben a bejegyzésben...
Csapattagból főnök: így birkózz meg a kihívással
„Segítség, csapattagból vezető lettem!” - talán ez a téma a leggyakoribb, amit a középvezetőktől szoktunk hallani. Sokan ugyanis nem tudják, hogyan is birkózzanak meg a felelősséggel és a kihívással, ami ilyen módon egyik napról a másikra a nyakukba szakad. Nem kell...
A nyaralás során is sikeres üzlet? Így menj szabadságra vezetőként!
Vezetőként az élet nem mindig habostorta. Az egész céget kézben kell tartanod, instruálnod kell a beosztottak munkáját és a legapróbb részletekre is oda kell figyelned. Ha azonban nem lazítasz egy évben legalább 1-2 hetet, a stressz a nyakadra ülhet, ami idővel a Te...
Így adj megfelelő priorizálási itinert
A mindennapos munka során gyakran találjuk magunkat olyan szituációkban, amikor dönteni kell. Ez sokszor komoly stresszhelyzetet idézhet elő. Ezért fontos, hogy megfelelő döntési itinereket adjunk a kollégáknak, melyek megmutatják a helyes irányt. De mit jelent egész...
A kollégák nem tárgyi eszközök
Sok szervezetfejlesztési és vezetőfejlesztési módszertan esetében tapasztalható, hogy a kollégákat egyfajta tárgyi erőforrásnak tekinti, tárgyként kezeli őket. Olyan eszközként, amelyek különböző tulajdonságokkal bírnak, ennek köszönhetően igény szerint állíthatók...
A hatékony számonkérés első lépése: légy tisztában az elvárásaiddal
Rengeteg vezető tanácstalan azzal kapcsolatban, hogy hogyan kérje számon az embereit. Ennek legfőbb oka pedig általában az, hogy önmaga sincs tisztában a saját elvárásaival. Éppen ezért most megmutatjuk neked azt, hogy mi a hatékony számonkérés legelső lépése, és...
Miért veszélyes az autokrata vezetés?
Kit nevezünk autokrata vezetőnek, mik az autokrata vezetési stílus legfőbb ismertetőjegyei, és hogyan kerülhetjük el azt, hogy mi magunk is autokrata vezetővé váljunk? Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre mutatjuk meg a választ, és megtudhatod azt, miért nem...
Három egyszerű kérdés, amely vezetőként segít elérni a céljaidat
Egy vezetőnek nap mint nap fontos dolgokban kell döntenie. Olyanokban, amelyek a teljes szervezet jövőjét képesek lehetnek meghatározni. Ezeket a döntéseket ráadásul sokszor gyorsan kell meghozni, éppen ezért fontos, hogy a válaszadás terén rutinosak legyünk. Ez nem...