Érzelmi intelligencia és a vezető kapcsolata
Ismersz olyan vezetőt, aki a viselkedésével maga teremti meg azt a feszültséget, ami aztán konfliktushoz vezet? Vajon tud róla, hogy milyen hatással van a munkatársakra?
Ismersz olyan vezetőt, aki nem hallgatja meg a csapat véleményét, javaslatát, pedig nekik is vannak olyan jó terveik, megoldásaik, sőt akadnának még jobbak is mint az övé?
A vezetői kompetencia nem csak értelmi (kognitív) tulajdonság, hanem szerepet játszanak benne a motiváció, a képességek, készségek, attitűdök, érzelmi(emocionális) tényezők is. Mint az érzelmi intelligencia, empátia stb.
Az érzelmi intelligencia (EQ) egyrészt önmagunk, -érzéseink, gondolataink, viselkedésünk- megértése, másrészt a környezetünk, más emberek érzéseinek és viselkedésének megértése, az úgynevezett ön- és társadalmi tudatosság.
Az érzelmi intelligencia segítségével megérthetjük az érzelmeinket, önmagunkat, a mozgatórugóinkat, és felhasználhatjuk a rossz szokások megszüntetésére, a másokkal való jobb kapcsolatok elérésére. Ha meg tudjuk válaszolni magunknak, hogy melyek az érzelmi erősségeink, gyengeségeink, tetten tudjuk érni, hogyan befolyásolja az aktuális hangulatunk a gondolatainkat, és döntéseinket, akkor ez a tudatosság, önreflexió segít előnyünkre változtatni azokat. Az érzelmek észlelése, azonosítása segít felismerni, hogyan érzed magad, vagy a körülötted lévők hogyan éreznek. Az érzelmek használatával, érzelemkeltéssel lehet befolyásolni másokat, elősegíthető vele a gondolkodás, érvelés. Akik az összetett érzelmeket, érzelmi láncokat megértik, és képesek tudatosan kezelni, használni azt, azok az emberek lesznek sikeresek az életben.
Az érzelmi intelligencia a személyiségünk ezer összetevőjének egyike. Pszichológusok szerint azonban ez a legfontosabb előre jelzője a sikernek az életben, vagy a munkában. Aki megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, tudatában van cselekedeteinek, és érzéseinek – és azzal is, hogy ezek hogyan hatnak a környezetére. Ez azt is jelenti, hogy nagyra értékel másokat, meghallgatja az ő igényeiket, és képes együtt érezni, azonosulni velük.
A magas érzelmi intelligencia segíthet eligazodni a munkahely társadalmi összetettségében, vezetni és motiválni másokat, valamint kiemelkedni a szakmai karrierben. A munkahely továbbra is az IQ-istentisztelet utolsó bástyája, mert sokan még mindig úgy vélik, hogy az érzelem zavarja a termelékenységet. Amikor az állásra jelentkezők felméréséről van szó, sok vállalat ma már az érzelmi intelligenciát ugyanolyan fontosnak tartja, mint a szakmai, technikai képességeket, és felvétel előtt alkalmazza az EQ tesztet.
A munkahelyi csúcsteljesítmény hosszútávú fenntartásához szükséges néhány nélkülözhetetlen hozzávaló. Törekvés, motiváció, kitartás, érzelmi intelligencia…
Miért számít az érzelmi intelligencia egy vezetőnél?
Vizsgálatok igazolták, hogy a fejlettebb érzelmi képességek jobb munkahelyi teljesítménnyel, és hatékonyabb vezetési stílussal járnak együtt. A vezető magatartása befolyással bír a munkatársakra, a szervezetre, ezért fontos, hogy a vezető érzelmi intelligencia – EQ szintjén is helyt álljon.
Az EQ 4 legfontosabb készsége:
- öntudat,
- önmenedzsment,
- társadalmi tudatosság
- kapcsolatmenedzsment
E 4 területen nagyon fontos a felismerés képessége, és a szabályozás képessége. Az EQ ezen elemeinek használata elősegítheti a siker elérését és a munkahelyi problémák megoldását.
Íme néhány képesség, amelyek a magasabb érzelmi intelligenciához köthetők, és nagyobb sikerhez segítik vezetőként:
- Öntudat:
-
- Érzelmi tudatosság: Saját érzelmek felismerésére, megnevezésére, és megértésére való képesség. Az érzelmek és azok hatásainak felismerése;
- Pontos önértékelés: ismeri saját erősségeit és határait;
- Önbizalom: a saját önértékével és képességeivel kapcsolatos bizonyosság.
Ez az érzelmi intelligencia alapköve, mivel önmagunk szabályozása, és empátiánk mások iránt, mind az érzelmek azonosításában és megértésében gyökereznek.
- Önszabályozás: Nemcsak képesnek kell lennünk felismerni saját érzelmeinket, hanem képesnek kell lennünk azok megfelelő kifejezésére, szabályozására, és kezelésére is. Például szorongáscsökkentésre. Az önszabályozás tehát az érzelmek és viselkedés irányításának, és a változó körülményekhez való alkalmazkodás képessége. Az önszabályozó ember képes irányítani az impulzív érzéseket és viselkedést, egészséges módon kezelni az érzelmeit, kezdeményezni, vállalni a kötelezettséget, felelősséget, és alkalmazkodni a változó körülményekhez.
-
- Önkontroll: zavaró érzelmek és impulzusok kezelése; tiszta fejű, nyugodt, és hatékony tud maradni stresszes, vagy ellenséges, negatív hatások ellenére is;
- Megbízhatóság: az őszinteség és az integritás normáinak fenntartása;
- Lelkiismeretesség: felelősség vállalása a személyes teljesítményért;
- Alkalmazkodóképesség: a változó helyzetekhez való alkalmazkodás és az akadályok leküzdésének rugalmassága;
- Innovatív jelleg: nyitott az új ötletekre és új információkra, készen áll a lehetőségek megragadására és a cselekvésre.
- Önmotiváció: A magas EQ-val rendelkező emberek általában belső motivációval is rendelkeznek. Más szavakkal, az EQ-val rendelkező embereket belső okok motiválják, nem pedig külső jutalmak, például gazdagság, tisztelet, vagy hírnév megszerzése. Azok, akik magas EQ-val rendelkeznek, saját személyes okokból vannak motiválva, és saját céljaik elérése érdekében dolgoznak. Az érzelmeiket a kitűzött cél elérésére fókuszálják. Képesek olyan érzelmi állapotba hozni magukat, ami produktivitáshoz, sikerességhez vezet.
- Eredményorientáltság: törekvés a kiválóság fejlesztésére vagy teljesítésére;
- Elkötelezettség: összehangolás a csoport vagy szervezet céljaival;
- Kezdeményezés: készség cselekedni a lehetőségek szerint;
- Optimizmus: kitartás a célok elérésében az akadályok és a kudarcok ellenére.
- Empátia / társadalmi tudatosság:
- Empátia: Az empátia, vagyis beleérző képesség úgy határozható meg, hogy képes vagy megérteni más emberek érzését, és felismerni, hogy éreznéd magad, ha az ő helyzetükben lennél. Vagyis – érzékenyen reagálok a te érzelmi üzenetedre, megértem azt az állapotot, amiben vagy. Ez nem azt jelenti, hogy szimpatizálsz, elismered vagy elfogadod a viselkedésüket, csak azt, hogy láthatod a dolgokat az ő szemszögükből, és érezheted, amit éreznek. Képes vagy az érzelmeik olvasására, érzékeny vagy rájuk, mondhatni egy hullámhosszon mozogtok.
- Szolgáltatásorientáció: az ügyfelek igényeinek előrejelzése, felismerése és kielégítése; alkalmazkodó, sikerorientált
- Mások fejlesztése: annak érzékelése, amire másoknak szüksége van a fejlődéshez, és hajlandóság mások képességeinek megerősítésére és támogatására visszacsatolással és útmutatással.
- A sokszínűség kihasználása: lehetőségek ápolása sokféle ember révén;
- Szervezeti tudatosság: egy csoport érzelmi áramlatainak és hatalmi viszonyainak olvasása, amely a szervezeti életben való eligazodást jelent, például a hatalmi viszonyok azonosítása.
Az empátia egy érzelmi és szociális intelligencia, vezetői kompetencia, amely a társadalmi tudatosság és a kapcsolatkezelés alapját képezi. Az empatikus vezetők képesek sokféle emberrel kapcsolatba lépni, figyelmesen hallgatni és hatékonyan kommunikálni.
- Szociális készségek: Végül a szociális készségek jelentik az EQ puzzle utolsó darabját. Ezek a képességek teszik lehetővé az emberek számára, hogy társadalmi kapcsolatban álljanak egymással, és sikeresen eligazodjanak a társadalmi helyzetekben.
-
- Hatás: hatékony taktika a meggyőzéshez.
- Kommunikáció: világos és meggyőző üzenetek küldése.
- Vezetés : csoportok és emberek inspirálása és irányítása.
- Változáskatalizátor: a változás elindítása vagy kezelése, az új ötletek elindításában és az emberek új irányba terelésében való jártasság
- Konfliktuskezelés: a nézeteltérések megoldása és közösen állásfoglalások kialakítása
- Kapcsolatok építése: az instrumentális kapcsolatok ápolása. Képesség kialakítani és fenntartani a jó kapcsolatokat, világosan kommunikálni, inspirálni és befolyásolni másokat, jól működni csapatban, és kezelni a konfliktusokat.
- Együttműködés: együttműködés másokkal a közös célok érdekében
- Csapat képességek: csoportos szinergia létrehozása a kollektív célok elérésében, az együttműködés és a csapatépítés előmozdítása.
Ha úgy érzed érzelmi intelligenciád fejlesztésére van szükséged, hogy jobb vezetővé válhass, kérd a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját!
A lemaradás önismereti úton behozható, az érzelmi intelligencia egész életen át tanulható.
Az EQ kompetenciáinak gyarapítása nem könnyű vagy gyors feladat, mivel kitartást igényel a kritikus önreflexió, a fejlődés iránti elkötelezettség és természetesen a viselkedési gyakorlat.
(A cikket írta: Halustyik Melinda.)
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cégvezetési tanácsok:
Mi egy vezető fő feladata?
Vezetőként talán te is érezted már úgy, hogy a feladatok megszámlálhatatlan mennyisége zúdul rád és nem is látod, hol a vége. Kifejezetten nehéz minden szituációban „jó vezetőként” dönteni és megfelelően priorizálni a teendőket. Elképzelhető, hogy benned is él egy kép...
Hogyan jelezd vissza a kollegáknak, ha valami nem OK
Cégvezetőként nem csupán a nagy volumenű beruházásokról és a nehéz döntésekről kell határoznod, de a mindennapos apróságnak tűnő, ám annál fontosabb feladatokkal is szembe kell nézned. Éppen ilyen helyzet az is, amikor el kell mondanod egy alkalmazottnak, hogy valami...
Megköszönöd vagy megdicséred?
Gondoltad volna, hogy vezetőként és természetesen magánemberként is hatalmas különbség van a között, hogy megköszönsz és a között, hogy megdicsérsz valakit vagy valamit? Az internet tele van különböző önfejlesztő oldalakkal, ahol gyakran olvasható, hogy főnökként...
Hogyan lehetsz követendő példa a csapatod számára?
Ha a helyzet úgy kívánja, bárkiből lehet vezető. Kevesen válnak azonban olyan vezetővé, akire felnéznek az emberek. Akit saját csapata vagy akár a szervezet egésze követendő példaként emleget. És hogy mire van szükség ahhoz, hogy ezt elérhesd? A karizmatikus...
Így lehetsz jó vezető változás idején is
A változás sohasem egyszerű, különösen abban az esetben nem, ha egy egész szervezetet érint. Ettől függetlenül azonban sokszor szükség van rá a sikeres működés érdekében. Ha mást nem, ezt egész biztosan megtanultuk az elmúlt években, a világjárvány és a gazdasági...
Hogyan fordíthatod vezetőként előnyödre a kudarcot?
Sokan gondolják úgy, hogy egy tökéletes vezető sosem hibázik. Ez azonban tévedés, hiszen mindannyian emberek vagyunk. És ahogyan a mondás tartja, tévedni emberi dolog. Ez azt jelenti, hogy időről időre még a legjobbak is követnek el hibákat. A különbség a jó és a...
Hogyan segít a függetlenség a vezetői pozíció erősítésében?
A függetlenség olyan dolog, mely a legtöbb ember számára fontos. Különösen nagy jelentőséggel bír a vezetők életében, hiszen egy vállalatot csak akkor irányíthat valaki igazán jól, ha képes autonóm döntéseket hozni. Ebben a cikkünkben megmutatjuk azt, hogy miért...
Így tesz jobb vezetővé az aktív hallgatás képessége
Sokan úgy gondolják, hogy a hallgatás egyet jelent azzal, hogy nem beszélünk. Hogy egy társalgás során mi vagyunk az inaktív fél. Ennél azonban sokkal többet jelent abban az esetben, ha szeretnénk, hogy egy diskurzus valóban célravezető és eredményes legyen. Ebben a...
3 tipp a vezetői problémamegoldó készség fejlesztésére
Az elmúlt néhány év minden cég életében okozott előre nem várt nehézségeket. A Covid-19 járvány, az energiaválság és az egyéb problémák megtanították a vezetőkkel azt, hogy a problémák sok esetben váratlanul, ám annál kegyetlenebbül csapnak le. Ilyenkor pedig a jó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...