Vezetőként teljesíteni egyáltalán nem könnyű feladat. Megtalálni a közös hangot a munkatársakkal, elérni a kitűzött célokat, felvállalni az esetleges konfrontációkat megterhelő, ezért a vezető szerep nem feltétlenül való mindenkinek. A vezetői tulajdonságok tesznek valakit vezetővé, amelyek hiányában nehezen képzelhető el, hogy valaki sikeres legyen egy csapat élén.
Melyek a vezetői tulajdonságok?
Sokan próbálták már megfogalmazni azt, hogy mely tulajdonságok szükségesek egy vezetőnek. Daniel Goleman amerikai pszichológus, tudományos újságíró, az érzelmi és társas intelligencia kutatója így fogalmaz: “a legjobb vezetők közös vonása, hogy az átlagosnál magasabb az érzelmi intelligenciájuk. E nélkül a legképzettebb, legokosabb, legötletesebb emberből sem válhat jó vezető…”
Egy vállalkozás vezetésében, vagy vezetői szerep betöltésében talán nem az érzelmi intelligencia, ami elsőre eszünkbe jutna. Az üzleti életben az érzelmi intelligencia összetevői, mint az önismeret, az önuralom, a motiváció, a szociális készségek és az empátia első látásra idegenül csenghetnek, pedig a sikeres vezetőnek mindegyikre szüksége van. A hosszútávú és eredményes együttműködéshez mindegyikre nagy szükség van.
Önismeret és önuralom
Vezetőként fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, a képességeiddel és a gyengeségeiddel, amihez erős önismeret szükséges. Az önuralom is a vezetői tulajdonságok egyik fontos eleme. Magasabb beosztásban nem veszítheted el a fejed, muszáj racionálisan gondolkodnod, és megoldani a felmerülő problémákat, legyenek azok akármilyenek. Nem szabad hagynod, hogy az érzelmeid átvegyék az uralmat.
Motiváció
A motiváció fenntartása nem csak a sikerek elérése miatt fontos, hanem azért is, hogy elkerülhesd a kiégést, mely igen nagy veszélyt jelent. A motiváltság nem csak saját munkád miatt fontos. Hogyan várhatnád el a beosztottaktól, hogy motiváltak legyenek, ha te magad nem vagy az? Egy motivált vezető inspirálóan hat a csapatára, és sokkal sikeresebben tudnak együtt dolgozni.
Empátia és szociális készségek
Az empátia talán a legfontosabb a vezetői tulajdonságok közül. Ha megérted és átérzed a munkatársaid problémáit, segítesz nekik megoldást találni gondjaikra, támogatod őket, az egészen biztosan kifizetődő lesz közös munkátok során. Ha a beosztottak megbíznak benned, tudják, hogy bátran fordulhatnak hozzád, a támogató, segítő hozzáállásod miatt ők is megtesznek majd neked mindent, hogy elérjétek közös céljaitokat. Így tudod elérni, hogy a beosztottból szövetséges legyen. 😉
A vezetői tulajdonságok fejleszthetők?
Mivel a vezetők is emberek, így személyiségük is nagyon sokféle lehet. Lehet, hogy valaki egyikben gyengébb, amit más tulajdonságával kompenzál, de ettől még kiváló vezető lehet belőle. Alapvetően mindenki képes lehet a vezető szerep betöltésére, hiszen a vezetői tulajdonságok fejleszthetőek, javíthatóak.
Sokan azonban egyáltalán nem vágynak arra, hogy másokat irányítsanak, döntéseket hozzanak, felelősséget vállaljanak. Mások pedig mindent megtennének egy vezetői beosztásért.
Nem mindenki születik vezetőnek, a vezetői tulajdonságok megfelelő módszerekkel fejleszthetőek. Ha szeretnéd tudni, hogy milyen vezető vagy most, vagy szeretnéd, hogy még jobb vezető váljon belőled, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, amellyel megismerheted és fejlesztheted magad!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
Egy csapat akkor tud igazán jól működni, ha minden egyes láncszem a helyén van. Különösen igaz ez az üzleti életben, ahol már egyetlen csapattag negatív hozzáállása nagyban befolyásolhatja egy adott projekt sikerét. Sokszor azonban legjobb szakember is lehet borúlátó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...
Munkahelyi kapcsolatok
A jó munkahelyi légkör kialakítása és fenntartása nagyon fontos feladat minden munkahelyen. A munkahelyi kapcsolatok a jó légkör kialakulásában komoly szerepet játszanak. Miért fontosak a jó munkahelyi kapcsolatok? A munkahelyen töltött idő a...
Delegálás előnyei, módszerei, lépései
A sikeres vezető eszköztárából nem hiányozhat a delegálás. A delegálás egy klasszikus vezetői intézkedés, amelyre minden vezetőnek előbb utóbb szüksége lesz. Egy nagyon fontos és hasznos eszköz ez, amelyet vétek lenne nem kihasználni. De mi is a delegálás jelentése,...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
Munkahelyi stressz
A munkahelyi stressz egy nagyon komoly probléma, amely minden embert veszélyeztet, ezért fontos beszélni róla. Mi is a munkahelyi stressz, mitől alakul ki, hogyan ismerjük fel, miért veszélyes, és mit lehet tenni ellene? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Csapatépítés, az összetartó erő
A legtöbb munkahelyen minden évben legalább egyszer van olyan rendezvény, mely csapatépítés címszó alatt történik. Ez sok esetben kimerül egy karácsonyi, vagy év végi vacsorában, ahol a munkahely kontójára mindenki eszik, iszik, mulat, esetleg a kelleténél jobban ki...
Csoportdinamika
A munkahelyi sikerekhez, a kitűzött célok eléréséhez szinte kivétel nélkül szükség van csoportokra, de leginkább jól működő csoportoka egy vállalkozásnál. Más emberek jelenléte hatással van viselkedésünkre, teljesítményünkre. Minden csoportban befolyásolják egymást a...