fbpx

Vezetőként teljesíteni egyáltalán nem könnyű feladat. Megtalálni a közös hangot a munkatársakkal, elérni a kitűzött célokat, felvállalni az esetleges konfrontációkat megterhelő, ezért a vezető szerep nem feltétlenül való mindenkinek. A vezetői tulajdonságok tesznek valakit vezetővé, amelyek hiányában nehezen képzelhető el, hogy valaki sikeres legyen egy csapat élén.

 

Melyek a vezetői tulajdonságok?

Sokan próbálták már megfogalmazni azt, hogy mely tulajdonságok szükségesek egy vezetőnek. Daniel Goleman amerikai pszichológus, tudományos újságíró, az érzelmi és társas intelligencia kutatója így fogalmaz: “a legjobb vezetők közös vonása, hogy az átlagosnál magasabb az érzelmi intelligenciájuk. E nélkül a legképzettebb, legokosabb, legötletesebb emberből sem válhat jó vezető…”

Egy vállalkozás vezetésében, vagy vezetői szerep betöltésében talán nem az érzelmi intelligencia, ami elsőre eszünkbe jutna. Az üzleti életben az érzelmi intelligencia összetevői, mint az önismeret, az önuralom, a motiváció, a szociális készségek és az empátia első látásra idegenül csenghetnek, pedig a sikeres vezetőnek mindegyikre szüksége van. A hosszútávú és eredményes együttműködéshez mindegyikre nagy szükség van.

 

Önismeret és önuralom

Vezetőként fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, a képességeiddel és a gyengeségeiddel, amihez erős önismeret szükséges. Az önuralom is a vezetői tulajdonságok egyik fontos eleme. Magasabb beosztásban nem veszítheted el a fejed, muszáj racionálisan gondolkodnod, és megoldani a felmerülő problémákat, legyenek azok akármilyenek. Nem szabad hagynod, hogy az érzelmeid átvegyék az uralmat.

 

Motiváció

A motiváció fenntartása nem csak a sikerek elérése miatt fontos, hanem azért is, hogy elkerülhesd a kiégést, mely igen nagy veszélyt jelent. A motiváltság nem csak saját munkád miatt fontos. Hogyan várhatnád el a beosztottaktól, hogy motiváltak legyenek, ha te magad nem vagy az? Egy motivált vezető inspirálóan hat a csapatára, és sokkal sikeresebben tudnak együtt dolgozni.

 

Empátia és szociális készségek

Az empátia talán a legfontosabb a vezetői tulajdonságok közül. Ha megérted és átérzed a munkatársaid problémáit, segítesz nekik megoldást találni gondjaikra, támogatod őket, az egészen biztosan kifizetődő lesz közös munkátok során. Ha a beosztottak megbíznak benned, tudják, hogy bátran fordulhatnak hozzád, a támogató, segítő hozzáállásod miatt ők is megtesznek majd neked mindent, hogy elérjétek közös céljaitokat. Így tudod elérni, hogy a beosztottból szövetséges legyen. 😉

 

A vezetői tulajdonságok fejleszthetők?

Mivel a vezetők is emberek, így személyiségük is nagyon sokféle lehet. Lehet, hogy valaki egyikben gyengébb, amit más tulajdonságával kompenzál, de ettől még kiváló vezető lehet belőle. Alapvetően mindenki képes lehet a vezető szerep betöltésére, hiszen a vezetői tulajdonságok fejleszthetőek, javíthatóak.

Sokan azonban egyáltalán nem vágynak arra, hogy másokat irányítsanak, döntéseket hozzanak, felelősséget vállaljanak. Mások pedig mindent megtennének egy vezetői beosztásért.

Nem mindenki születik vezetőnek, a vezetői tulajdonságok megfelelő módszerekkel fejleszthetőek. Ha szeretnéd tudni, hogy milyen vezető vagy most, vagy szeretnéd, hogy még jobb vezető váljon belőled, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, amellyel megismerheted és fejlesztheted magad!

Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.

További vezetési tanácsok:

Neked mi a forgatókönyved?

Neked mi a forgatókönyved?

Neked mi a forgatókönyved? Megfigyelhetjük, hogy bizonyos szituációkban van a fejünkben egy elképzelés arról, hogy abban az adott helyzetben miként fognak történni a dolgok, ki hogyan fog viselkedni. A példa kedvéért, képzeljük el, hogy titokban megvesszük a...

bővebben
A RENDszer visszaüt

A RENDszer visszaüt

A RENDszer visszaütSok cégvezető álma, hogy REND legyen a cégben, minden úgy működjön, mint egy svájci óra, az emberek mindig pontosan tudják, hogy mit hogyan kell elvégezniük és azokat pontosan úgy végezzék is el, ahogyan kell. Ez a gondolat elméletben nem rossz,...

bővebben
A kkv nem multi

A kkv nem multi

A kkv lelke a vezető(ség) - Avagy a kkv nem multi Neked feltűnt már, hogy a legtöbb vezetőknek szóló könyvben, tréningen a példák és esettanulmányok szinte mindegyike nagyvállalati vagy multi környezetből származik? Lehet, hogy én vagyok az oka, de ezeket a példákat...

bővebben