Vezetőként teljesíteni egyáltalán nem könnyű feladat. Megtalálni a közös hangot a munkatársakkal, elérni a kitűzött célokat, felvállalni az esetleges konfrontációkat megterhelő, ezért a vezető szerep nem feltétlenül való mindenkinek. A vezetői tulajdonságok tesznek valakit vezetővé, amelyek hiányában nehezen képzelhető el, hogy valaki sikeres legyen egy csapat élén.
Melyek a vezetői tulajdonságok?
Sokan próbálták már megfogalmazni azt, hogy mely tulajdonságok szükségesek egy vezetőnek. Daniel Goleman amerikai pszichológus, tudományos újságíró, az érzelmi és társas intelligencia kutatója így fogalmaz: “a legjobb vezetők közös vonása, hogy az átlagosnál magasabb az érzelmi intelligenciájuk. E nélkül a legképzettebb, legokosabb, legötletesebb emberből sem válhat jó vezető…”
Egy vállalkozás vezetésében, vagy vezetői szerep betöltésében talán nem az érzelmi intelligencia, ami elsőre eszünkbe jutna. Az üzleti életben az érzelmi intelligencia összetevői, mint az önismeret, az önuralom, a motiváció, a szociális készségek és az empátia első látásra idegenül csenghetnek, pedig a sikeres vezetőnek mindegyikre szüksége van. A hosszútávú és eredményes együttműködéshez mindegyikre nagy szükség van.
Önismeret és önuralom
Vezetőként fontos, hogy tisztában legyél önmagaddal, a képességeiddel és a gyengeségeiddel, amihez erős önismeret szükséges. Az önuralom is a vezetői tulajdonságok egyik fontos eleme. Magasabb beosztásban nem veszítheted el a fejed, muszáj racionálisan gondolkodnod, és megoldani a felmerülő problémákat, legyenek azok akármilyenek. Nem szabad hagynod, hogy az érzelmeid átvegyék az uralmat.
Motiváció
A motiváció fenntartása nem csak a sikerek elérése miatt fontos, hanem azért is, hogy elkerülhesd a kiégést, mely igen nagy veszélyt jelent. A motiváltság nem csak saját munkád miatt fontos. Hogyan várhatnád el a beosztottaktól, hogy motiváltak legyenek, ha te magad nem vagy az? Egy motivált vezető inspirálóan hat a csapatára, és sokkal sikeresebben tudnak együtt dolgozni.
Empátia és szociális készségek
Az empátia talán a legfontosabb a vezetői tulajdonságok közül. Ha megérted és átérzed a munkatársaid problémáit, segítesz nekik megoldást találni gondjaikra, támogatod őket, az egészen biztosan kifizetődő lesz közös munkátok során. Ha a beosztottak megbíznak benned, tudják, hogy bátran fordulhatnak hozzád, a támogató, segítő hozzáállásod miatt ők is megtesznek majd neked mindent, hogy elérjétek közös céljaitokat. Így tudod elérni, hogy a beosztottból szövetséges legyen. 😉
Függetlenség
A függetlenség olyan dolog, mely a legtöbb ember számára fontos. Különösen nagy jelentőséggel bír a vezetők életében, hiszen egy vállalatot csak akkor irányíthat valaki igazán jól, ha képes autonóm döntéseket hozni. Egy jó vezető ezekkel tudja erősíteni a pozícióját a mindennapokban. Erről bővebben itt tudsz olvasni: Hogyan segít a függetlenség a vezetői pozíció erősítésében?
A vezetői tulajdonságok fejleszthetők?
Mivel a vezetők is emberek, így személyiségük is nagyon sokféle lehet. Lehet, hogy valaki egyikben gyengébb, amit más tulajdonságával kompenzál, de ettől még kiváló vezető lehet belőle. Alapvetően mindenki képes lehet a vezető szerep betöltésére, hiszen a vezetői tulajdonságok fejleszthetőek, javíthatóak.
Sokan azonban egyáltalán nem vágynak arra, hogy másokat irányítsanak, döntéseket hozzanak, felelősséget vállaljanak. Mások pedig mindent megtennének egy vezetői beosztásért.
Nem mindenki születik vezetőnek, a vezetői tulajdonságok megfelelő módszerekkel fejleszthetőek. Ha szeretnéd tudni, hogy milyen vezető vagy most, vagy szeretnéd, hogy még jobb vezető váljon belőled, ismerd meg a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, amellyel megismerheted és fejlesztheted magad!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
A pozitív vállalati kultúra létrehozása és fenntartása
Legyen szó bármilyen méretű vállalkozásról, a pozitív vállalati kultúra kialakítása elengedhetetlen a megfelelő működéshez. Ez határozza meg azt, hogy az adott szervezet dolgozói hogyan kommunikálnak egymással, hogyan érzik magukat a munkahelyen, így nagy hatással...
5+1 dolog, amiért érdemes heti megbeszéléseket tartani
A modern üzleti környezet rendkívül dinamikus. A folyamatos változások miatt a vállalatoknak jó alkalmazkodóképességre és folyamatos együttműködésre van szüksége annak érdekében, hogy képesek legyenek lépést tartani a piaci versennyel. A hatékony kommunikációs és...
A szervezeti kultúra megújításának kihívásai
A szervezeti kultúra átszervezése rengeteg lehetőséget tartogat, azonban megannyi kihívással is együtt jár. Ahhoz, hogy a folyamat hatékony legyen, mindenképp figyelembe kell vennünk azokat a nehézségeket, amelyek a munka során az utunkba állhatnak, és meg kell...
Amit a munkahelyi mentorálásról tudni érdemes
Napjainkban fontos, hogy egy vállalat folyamatosan fejlődőképes legyen. Ennek egyik alapvető pillérét a munkahelyi mentorálás jelenti, mely garantálja a dolgozók számára a tanulás és a szakmai előrelépés lehetőségét. Ebben a bejegyzésben bemutatjuk azt, miért fontos a...
A szervezeti kultúra átalakításának lépései
A szervezeti kultúrára sokan tekintenek úgy, mint az üzleti élet egy újabb trendi fogalmára. A valóságban pedig jóval többről beszélünk egy divatos buzzword-nél. A szervezeti kultúra alapjaiban határozza meg egy szervezet sikerét és hosszú távú fenntarthatóságát. Az...
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...
Home office: rugalmas munkavégzés és a jövő munkahelyi trendjei
Az üzleti világ folyamatosan változik. Minden időszaknak megvannak a meghatározó munkahelyi trendjei, amelyek hatással vannak a cégekre. Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb változása pedig nem más, mint a home office, azaz otthoni munkavégzés térnyerése volt. A...
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...