Munkahelyi kapcsolatok
2022-08-06A feedback jelentősége: így ösztönözzük dolgozóinkat a munkájukkal kapcsolatos visszajelzésre
2022-11-21Az életben nagyon fontos, hogy minden téren megtaláljuk az egyensúlyt. Nincs ez másképp a munka-magánélet egyensúlya területén sem. Könnyű abba a hibába esni, hogy hazavigyük a munkahelyi problémákat. Muszáj megtalálni azt az optimális szintet, amikor a munkánk nem megy az életünk többi részének a rovására és jut időnk magunkra, szeretteinkre és a feltöltődésre is.
Miért fontos a munka-magánélet egyensúlya?
A munkahelyen töltött idő életünk egy igen jelentős részét teszi ki. Ha nem figyelünk, könnyen elsődlegessé válhat életünkben. Ha megtörténik, könnyen felborulhat a munka-magánélet egyensúlya, mely nem egészséges állapot. Meg kell tanulni a munkát a munkahelyen hagyni, és szabadidőnkben a magánéletünkkel foglalkozni. Ha nem tesszük, rányomja bélyegét a mindennapi kapcsolatainkra, amely hosszú távon számunkra kedvezőtlen következményekkel járhat.
Rengeteg vállalkozó baráti, családi élete vált áldozatává annak, hogy nem tudták megteremteni a munka és a magánélet egyensúlyát. Ez egy idő után baráti kapcsolatok megszűnéséhez és akár a családok széteséséhez, váláshoz vezethet, mely senkinek sem célja.
A magánélet rovására végzett munka egyenes út lehet a kiégéshez is. Ha nem pihened ki magad, nem foglalkozol olyan dolgokkal, melyek kikapcsolnak, feltöltenek, lassan, de biztosan elkezded majd elveszíteni a motivációdat. A motiváció elvesztésével egyre rosszabb lesz az addig szeretett munkád, egyre kevesebb kedved lesz vele foglalkozni. Egy szükséges rosszá fog válni, mely rányomja majd bélyegét az eredményeidre is.
A motiváció elvesztése nem csak a termelékenységet veti vissza, de hosszú távon akár súlyos depressziót is okozhat. Ha észreveszed, hogy a kelleténél többet foglalkozol a munkahelyi dolgokkal, változtatni kell rajta. Meg kell találd a módját annak, hogy kipihend magad, kikapcsolódj és feltöltődj.
Hogyan tarthatod fenn a munka-magánélet egyensúlyát?
A munka-magánélet egyensúlyának fenntartása nem mindig könnyű. Különösen, ha egy új munkahelyről vagy beosztásról van szó. Ilyenkor természetes, hogy állandóan a munkán jár az eszünk. A probléma akkor kezdődik, ha ez állandósul és semmi mással nem törődünk, csak a munkával. Ha ezt a néhány tanácsot betartod, sokat segíthetsz magadnak az egyensúly megőrzésében!
Hagyd bent a munkát a munkahelyeden!
Ez sokszor nem könnyű feladat. Ha egész nap foglalkozunk valamivel, nehéz egyik pillanatról a másikra elfelejteni. Könnyen előfordul, hogy otthon, órákkal a munkaidő vége után tévézés közben is a munkahelyi feladataid járnak a fejedben. Ez egyszer-egyszer egy terheltebb időszakban, vagy egy motiváló, nagyobb feladat esetén még nem probléma, de ha állandóan ezen jár az agyad, muszáj valamit tenned.
Amikor elhagyod a munkahelyed, igyekezz úgy befejezni a munkát, hogy egy részfeladatot lezársz, nem hagysz félbe valamit, amin aztán gondolkodhatsz. Gondold át, és akár írd is fel magadnak, hogy mik azok a feladatok, amiket másnap el fogsz végezni. Ha ezeket elvégzed, nem érzed majd azt, hogy félbe hagytál valamit.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Nem kell mindent egyedül megoldanod!
Mindenkinek megvannak a maga korlátjai a munkahelyi feladatok terén, amit még egyedül meg tudunk oldani. Ha valami már túl sok, segítséget kell kérni. Senki sem várhatja el tőled, hogy két ember helyett dolgozz. Ha úgy érzed, hogy nem boldogulsz a rád osztott munka mennyiségével, jelezd a vezetődnek, vagy ha vezető beosztásban vagy, add ki a feladataidat!
Gyakran esünk abba a hibába, hogy nem tudunk nemet mondani, pedig nagyon fontos lenne megtanulni. Ha elérted a korlátjaidat, nem tudsz már új, vagy még több feladatot magadra vállalni, nyugodtan mondhatsz nemet is.
Mit tegyél, ha felborult az egyensúly?
Ha felborult nálad a munka-magánélet egyensúlya, tenned kell azért, hogy helyreállítsd az életed. Első és legfontosabb, és gyakran a legnehezebb feladat észrevenni azt, hogy baj van. Az önismeret ilyenkor nagyon sokat segíthet. Ha ismered magad, időben fel tudod ismerni a bajt, és szükség esetén segítséget kérhetsz egy szakembertől.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!