A tökéletes csapatmunka alapja: így kerekedjünk felül negatív hozzáálláson
2023-01-05A kiégés leggyakoribb okai: hogyan védekezhetünk ellenük vezetőként?
2023-01-20Sokan úgy gondolják, hogy a hallgatás egyet jelent azzal, hogy nem beszélünk. Hogy egy társalgás során mi vagyunk az inaktív fél. Ennél azonban sokkal többet jelent abban az esetben, ha szeretnénk, hogy egy diskurzus valóban célravezető és eredményes legyen.
Ebben a bejegyzésben megmutatjuk azt, mit is jelent az aktív hallgatás, és hogy miért kell tudatosan odafigyelned munkavállalóid, partnereid mondanivalójára abban az esetben, ha szeretnél igazán jó és sikeres vezető lenni.
Mit jelent az aktív hallgatás?
Sokak számára a hallgatás egyet jelent a csenddel. Az igazság azonban az, hogy ennél jóval több. Önmagában is egy kommunikációs technika, melynek rengeteg célja lehet. Az információszerzés mellett többek közt a beszélgetőpartner vagy egy adott szituáció megértése, a tanulás, a problémamegoldás és a fejlődés.
A hallgatás tehát összességében meghatározza azt, hogy egy beszélgetés mennyire lehet eredményes, ennek eredményeképp milyen minőségű kapcsolatokat vagyunk képesek kialakítani másokkal. Éppen ezért egyáltalán nem mindegy, hogy milyen hallgatóság vagyunk. Különösen abban az esetben nem, ha vezetőként egy teljes szervezet sikeréért felelősek vagyunk.
Az aktív hallgatás egy olyan technika, melynek során tudatosan igyekszünk megérteni a beszélgetőpartnerünk üzenetét. Ez egyszerűen hangzik, azonban sokszor bonyolultabb, mint elsőre gondolnánk. Az aktív hallgatóság ugyanis komoly figyelmet és érdeklődést igényel, valamint a megfelelő mennyiségű empátia és a gyors reakcióidő komoly előnyt jelent, ha szeretnél igazán jó hallgatóvá válni.
Hogyan lehetsz jó aktív hallgató?
Ha szeretnél igazán jó aktív hallgatóvá válni, az első és egyben legfontosabb dolog az odafigyelés. Fontos, hogy elegendő figyelmet szentelj a beszélgetőpartnerednek, és ne hagyd, hogy bármi elvonja a figyelmedet a diskurzusról. A beszélő verbális kommunikációja mellett figyelj a testbeszédére is. Próbálj meg egy kicsit a fejével gondolkodni, és ne készülj fejben a visszavágásra. Ez ugyanis könnyen elvonja a figyelmedet a mondanivaló részleteiről.
Fontos továbbá, hogy kimutasd az odafigyelésedet. Nézz mindig közvetlenül a beszélgetőpartneredre, és egy néha közbevetett helyesléssel vagy nyitott kérdések feltételével bátorítsd arra, hogy folytassa a mondanivalóját. Mosolyogj, használd a pozitív mimikai elemeit, és ügyelj a testbeszédre. Ami pedig különösen fontos, hogy ne szakítsd félbe a beszélőt. Ne szúrj közbe ellenérveket, még akkor sem, ha úgy érzed, hogy valamivel nagyon hevesen nem értesz egyet.
A beszélgetés végén a saját szavaiddal egyfajta megerősítésként összegezheted az elhangzottakat. Ezzel egyrészt azt kommunikálhatod beszélgetőpartnered felé, hogy odafigyeltél rá és megértetted a mondanivalóját. Másrészt pedig önmagad számára is bizonyossá teszed, hogy sikerült megértened és feldolgoznod az elhangzott tényeket, és felkészülten reagálhatsz azokra.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Miért fontos egy vezető számára az aktív hallgatás képessége?
Egy igazán jó vezető mindent megtesz annak érdekében, hogy az általa irányított szervezet olajozott gépezetként működhessen. Ennek érdekében elkerülhetetlen az, hogy a munkatársak elégedettek legyenek a munkakörülményekkel és úgy érezzék, hasznos tagjai a szervezetnek. Amennyiben a vezetőjük meghallgatja őket, odafigyel rájuk és jelentőséget tulajdonít a véleményüknek, abban az esetben jobban megbíznak majd benne, és mind egyénileg, mind csapatként jobban teljesítenek majd.
Éppen ezért fontos, hogy a siker érdekében ne csak meghallgasd, hanem meg is értsd a dolgozók problémáit, és empatikus módon próbálj meg megoldást találni azokra. Ebben az esetben nem csupán a főnükük, de a partnerük is leszel, ami azt jelenti, hogy a cég által elért sikereket részben a saját sikereikként élhetik majd meg. Ez pedig egy jól működő, stabil szervezet egyik legfontosabb alappillére.
Olvasásra ajánljuk még:
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
A jó vezető személyiségjegyei
Vezetői stílusok – melyik a legjobb?
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!