A mindennapos munka során gyakran találjuk magunkat olyan szituációkban, amikor dönteni kell. Ez sokszor komoly stresszhelyzetet idézhet elő. Ezért fontos, hogy megfelelő döntési itinereket adjunk a kollégáknak, melyek megmutatják a helyes irányt.
De mit jelent egész pontosan a döntési itiner? Hogyan segíthet a priorizálás terén és hogyan teheti magabiztosabbá tenni a dolgozókat a mindennapos munkavégzés során? Ebben a bejegyzésben ezt a témakört fogjuk részletesebben körbejárni.
Mit jelent a döntési itiner?
A döntési itiner kifejezés a döntéshozatal folyamatára utal, és az angol „decision itinerary” szóösszetételből származik. Gyakorlatilag egy strukturált megközelítést jelent a döntéshozatalhoz, amely segíti az embereket abban, hogy célirányosan és hatékonyan hozhassanak döntéseket.
Ez a módszer nemcsak nagyobb léptékű vagy komplex döntések esetén alkalmazható, hanem mindennapi helyzetekben is segíthet. Például, ha egy személynek vagy csapatnak a mindennapi életben vagy a munkában kell döntéseket hoznia, a döntési itiner egy strukturált keretet biztosít, amely segíti a hatékony gondolkodást és megkönnyíti a döntések meghozatalát.
Priorizálási itiner: hogyan segít összpontosítani?
A döntési dilemma egyik alfaja, mellyel a munka során gyakran találkozhatunk, az úgynevezett priorizálási dilemma. Abban az esetben beszélünk erről, ha egy kolléga nem tudja eldönteni, hogy mik a megfelelő prioritások, mivel kezdjen foglalkozni. Ez a helyzet különösen jellemző azokra a fejlődő cégekre, amelyek egyszerre sok projekttel foglalkoznak és a napi operatív feladatok mellett rengeteg egyéb tevékenységre kell koncentrálniuk.
A prioritási itiner fontos feladata, hogy segítsen a prioritások meghatározásában és a lényeges információk összegyűjtésében. Gyakran előfordul, hogy olyan helyzetekben kell döntést hoznunk, amikor rengeteg információ és lehetőség áll rendelkezésünkre. A döntési itiner ilyenkor segíthet az információ kezelésében és a figyelem koncentrálásában, így mindig a legfontosabb szempontokra tudunk összpontosítani.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Sokan vannak, akik úgy érzik, hogy képesek egyszerre megbirkózni minden feladattal. A megosztott figyelem azonban egy idő után könnyen vezethet ahhoz, hogy hibákat vétünk. Könnyen okozhat stresszt, ami leterhelheti az elménket és a szervezetünket és hosszabb távon kiégéshez is vezethet. Ez pedig nem csupán az egyén, de a cég szempontjából is rendkívül káros.
Éppen ezért vezetőként mindig résen kell lenni. Fontos, hogy ha egy kollégának több projektet kell vinnie, több szálon futnak az események, akkor adjunk a számára egy priorizálási itinert. Egy útmutatót ahhoz, hogy mikor mit csináljon, melyik projekt a legfontosabb, mivel kell feltétlenül haladni.
Ilyen módon elkerülhető a túlterheltség és a figyelem túlzott megoszlása, ami hosszabb távon nemcsak a produktivitás növekedéséhez, de az élhető, boldog munkakörnyezet kialakulásához is hozzájárul.
Videóban itt tudod megnézni:
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik