Azokon a területeken, ahol együttműködésről van szó, az időről időre felmerülő, kisebb-nagyobb konfliktushelyzetek szinte elkerülhetetlenek. Nincs ez másképp a munka világában sem.
Érdemes azonban tudni, hogy nem a konfliktusok jelenléte határozza meg azt, hogy milyen lesz a légkör a munkahelyen és mennyire hatékonyan tud működni egy vállalkozás. Sokkal inkább az, hogy hogyan kezeljük a rázós helyzeteket.
Éppen ezért most mutatunk néhány módszert, amelyek hatékonyak lehetnek a munkahelyi konfliktusok kezelésében, ezáltal pedig a harmonikus, együttműködésen alapuló munkakörnyezet kialakításában is.
Miért fontos a hatékony konfliktuskezelés?
Amennyiben a konfliktushelyzeteket nem kezeljük időben, az apróbb feszültségek és nézeteltérések is könnyen elfajulhatnak. Ez negatív irányba befolyásolhatja a munkahely hangulatát, a feszült légkör pedig csökkenti a munkavállalók motivációját és elkötelezettségét. Ez rövid úton a produktivitás csökkenéséhez vezethet.
A konfliktusok megfelelő kezelése elősegíti a csapatmunkát és az együttműködést. Ha képesek vagyunk a problémákra konstruktív megoldást találni, az növeli a munkavállalók bizalmát és segíti a kölcsönös tiszteleten és elfogadáson alapuló, inspiráló munkakörnyezet kialakítását.
Az első lépés: az empatikus hozzáállás
Az empátia kulcsfontosságú szerepet játszik a nézeteltérések kezelésében. Fontos, hogy a résztvevők és az érintettek megértsék egymás érzéseit és álláspontját, hiszen ez máris egy lépéssel közelebb hozhatja őket a megoldáshoz.
Az irányított konfliktusmegoldó beszélgetések során a résztvevők biztonságos környezetben oszthatják meg érzéseiket és gondolataikat egymással és a vezetőséggel is. A megfelelő felügyelet mellett könnyen elkerülhetővé válik az érzelmi feszültség kialakulása, és ösztönözhetővé válik a konstruktív párbeszéd.
Extra vezetői támogatás
Vezetőként szeretnél többet is tudni a témáról, illetve további segítséget, szakmai kérdéseidre pedig konkrét gyakorlatias válaszokat kapni? Bővítenéd eszköztáradat és szakmai kapcsolataidat? Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Akadémiához!
Egy lépéssel a problémák előtt: a konfliktusokra való érzékenység kialakítása
Végül, de nem utolsósorban fontos, hogy a vezetők és munkavállalók egyaránt képesek legyenek időben felismerni a kialakulófélben lévő konfliktusok jeleit. A megfelelő érzékenység kialakítása lehetővé teszi azt, hogy a problémákat még azelőtt megoldjuk, hogy azok elhatalmasodnának, és rányomnák a bélyegüket a munkahelyi légkörre.
Többek közt munkavállalókkal folytatott, személyes beszélgetések is segíthetnek felismerni az ilyen jellegű szituációkat. Az előrelátó megközelítés pedig segít elkerülni a konfliktusok elmélyülését, mely nemcsak a dolgozók munkakedvére, de a produktivitásra is észrevehető pozitív hatást gyakorol majd.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik