A kiégés, vagy más néven a burnout veszélye manapság már szinte minden munkahelyen fennáll. A csökkenő teljesítmény, a lehangoltság, a fáradtság, motiválatlanság hátterében nagyon sok esetben ez a jelenség áll. A kiégés ellen sokat tehetsz te is, de fontos lépés, hogy felismerd azt, hogy téged is érint. Egyre nagyobb figyelmet kap a mindennapi életben, hiszen mindennapjainkra is rányomja a bélyegét.

 

Honnan tudod, hogy kiégtél?

A kiégés több szakaszból álló jelenség, nem egyik napról a másikra megy végbe. Egy folyamat, amely során fokozatosan, lépésről lépésre egyre kevésbé érzed jól magad a munkahelyeden, és a bőrödben. Egyre többet dolgozol, egyre kisebb hatékonysággal. A kollegáiddal nem akarsz beszélgetni, kerülöd őket, egyedüli közös pont, amiről beszélgetni tudtok a munka és annak hibái.

Hiába mész szabadságra, nyaralni, mintha mi sem történt volna, és állandóan ott motoszkál a munkád a fejedben. Szinte már semmi másról nem tudsz beszélni, és mindennapjaidra, kapcsolataidra is rányomja a bélyegét az állandó feszültség. Ha magadra ismertél, elindultál a burnout útján, és tenned kell a kiégés ellen!

 

Mit tegyél a kiégés ellen?

A kiégés elleni küzdelem legfontosabb lépése a tudatosság. Ha szembesültél azzal, hogy a kiégés tüneteit mutatod, máris tehetsz ellene. Néhány szokás bevezetésével a burnout visszafordítható, és ismét visszatalálhatsz a helyes útra. Ha egyedül nem megy, ne szégyellj segítséget kérni!

 

Tippek a kiégés ellen:

  • Ismerd meg magad! Tudd, hogy mire van szükséged, mik a problémáid, mire kell megoldást találnod, miért nem érzed jól magad, mi okozza a gondokat.
  • Tudd mikor van vége a munkának! Húzd meg a vonalat a munka és a magánélet között. A munkád az életed része, de nem a legfontosabb az életedben. Hagyd ott a munkaidő végén a munkahelyeden, ne vidd haza.
  • Találj új kihívásokat a munkában! Jelezd a vezetőknek, hogy szeretnél új munkakört, változatosságot.
  • Állíts fel egy fontossági sorrendet, ahol a munkádat a helyén kezeled.
  • Ismerd meg a határaid, ne vállald túl magad! Nyugodtan mondj nemet a feladatokra, ha úgy érzed ez már túl sok lesz neked.
  • Kapcsolódj ki! Minden nap, munka közben is találd meg a módját, hogy kiszakadj a mókuskerékből. Igyál egy kávét, sétálj egyet, szakítsd meg a monotóniát.
  • Szabadidődben minden nap foglalkozz azzal, ami feltölt és kikapcsol. Lehet ez sport, egy hobbi, egy jó film megnézése, bármi, ami kikapcsol és nem egészségtelen.
  • Szabadság alatt ne foglalkozz a munkáddal! Kapcsold ki a telefont, ne olvasgasd az email-eket, ne törődj semmi mással, csak a pihenéssel, kikapcsolódással.
  • Aludj eleget! Add meg a szervezeted számára a szükséges időt, hogy feltölthesse magát alvás közben.

 

Ha ezt a néhány tippet betartod, máris sokat tettél a kiégés ellen. Ne félj jelezni a munkáltatód felé, hogy valami nincsen rendben. A munkáltatódnak is ugyanúgy érdeke, hogy te jól érezd magad a munkahelyeden, és szívesen végezd a munkádat. Ha összefogtok, szinte minden esetben visszafordítható a kiégés, és újra egy nyelvet beszélhettek.

Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.

További kiégéssel kapcsolatos cikkek: