
Miért utálják a beosztottak a mikromenedzsmentet?
2025-11-17
ASAP – A vezető szerint ma, a beosztott szerint majd.
2025-11-21Nyomás minden oldalról
Van az a sajátos érzés, amikor egy értekezletről lefelé menet még a felsővezető mondatai zakatolnak a fejedben, de mire odaérsz az irodádhoz, már ott áll két kolléga, akik egészen más miatt bosszúsak. Fentről elvárások, lentről igények, és te vagy a kettő között.
Ha középvezető vagy, ez a helyzet valószínűleg ismerős:
A középvezető úgy működik jól, ha nem választ oldalt
A legtöbben ott csúsznak el, hogy megpróbálják eldönteni: a cég érdekeit képviseljék-e, vagy az embereiket. Pedig a középvezetői szerep nem erről szól.
A jó középvezető nem a „fentiek embere”, és nem is „tyúkanyó”. Neki az a dolga, hogy összehangoljon két világot a munkahelyen.
Miért stresszes ez a szerep valójában?
Nem azért, mert sok a feladat, hanem azért, mert gyakran úgy érezheted: felelősséged van, de a döntés nem teljesen a te kezedben van.
Ismerősek lehetnek az alábbi szituációk:
- megkér valamire a csapat, de még te sem tudod, hogy el tudod-e intézni
- fentről jön egy új kérés, amit neked kell átvinni a csapaton, pedig te is látod, mennyire nehéz lesz
- egy fájdalmas döntést neked kell bejelenteni
Az ilyen helyzetekben könnyű magadra húzni a feszültséget. És ilyenkor szokták a középvezetők azt érezni, hogy „két oldal között présben vagyok”. Pedig a legtöbb stressz nem a helyzetből jön, hanem a megoldási eszköztár hiányosságaiból.
A középvezető is ember. Dilemmák és feloldásuk.
A klasszikus középvezetői dilemma az, hogyan menedzseljük magunkat. Képesnek kell lennünk egyrészről arra, hogy a felső vezetés felé eredményeket tudjunk felmutatni, másrészről arra, hogy beosztottainkat motiváljuk. Ez a kettős szerep rengeteg nehezen kezelhető helyzetet szül, hiszen mindkét irányból magas elvárásokat támasztanak felénk.
Három lépés a középvezetői hitelesség eléréséhez
Gyakran egyszerű lépések kellenek ahhoz, hogy felépítsd a középvezetői hitelességedet. Nem bonyolult módszerek ezek, hanem olyan dolgok, amiket egy középvezető naponta csinál, vagy éppen nem csinál.
1. Mondd ki, ha valami nem egyértelmű
A bizonytalanságot nem elrejteni kell, hanem kezelni. „Utánajárok, és visszajelzek.” Ez egy vezetői mondat. Nem kifogás. Nem gyengeség. Stabilitás.
2. Legyenek tiszták a keretek
Az emberek akkor érzik magukat biztonságban, ha tudják:
- te mit képviselsz,
- miben számíthatnak rád,
- hogyan hozol döntést.
Nem kell minden helyzetet megoldanod, elég, ha következetesen foglalsz állást.
3. Beszélj úgy a felsővezetéssel, mint egy szakmai partner
Nem baj, ha nem értesz egyet minden döntéssel.
A fontos az, hogy merj kérdezni:
- „Mi a cél ezzel a döntéssel?”
- „Miből fogjuk látni, hogy jól csináljuk?”
- „Mit kellene tennem, hogy ezt a csapatomnak jól át tudjam adni?”
Ettől nem leszel problémás középvezető. Ettől leszel szakmai partner.
Mit tegyél az árulkodós beosztottal középvezetőként?
Amennyiben vezetőként van egy árulkodós beosztottad, akkor ezt semmiképpen se hagyd szó nélkül, mert ezzel legitimizálod a viselkedését, illetve a helyzetet. Hogyan csináld? Erről szól rövid videónk.
A jó középvezető titka
A középvezetői szerep nem feltétlenül könnyű. Normális, ha néha úgy érzed, túl nagy a szorítás.
A feladatod az, hogy hatékony kapcsolatot teremts a felsővezetés és az embereid között és ehhez kapocsként funkcionálj.
A cégnek olyan ember kell ebben a pozícióban, aki rálát a valóságra, képes önálló döntéseket hozni és egy csapatot vezetni. A csapattagoknak pedig egy olyan vezető, aki őszintén kommunikál.
A középvezetőnek nem kell két tűz között őrlődnie, ha megfelelően kommunikál, jól kezeli a helyzeteket és képviseli az érdekeket mindkét irányban. Ehhez azonban szükséges elsajátítani a középvezetői eszköztárat.
Olvass bele a könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Szeretnéd megérteni az embereid működését?
Szeretnéd, ha az embereid valódi szövetségeseid lennének?
Szeretnél sikeres és szerethető vezetővé válni?
CSATLAKOZZ TE IS AZ ORSZÁG EGYETLEN VEZETÉSPSZICHOLÓGIAI AKADÉMIÁJÁHOZ!




