A munkaköri kompetenciák meghatározása a vállalkozások, vállalatok életében igen fontos feladat lenne. Napjainkban elsősorban a munkaköri leírás, melynek elkészítése törvényileg kötelező, jelenti a munkavállalókkal szemben támasztott elvárásokat. Ez rögzíti a napi feladatokat, felelősségvállalási kötelezettségeket, munkarendet, hierarchikus viszonyokat, amelyekhez a munkavállalónak és a munkáltatónak egyaránt tartani kell magát. A munkaköri kompetenciák meghatározásának elkészítése nem kötelező feladat, azonban erősen ajánlott minden vállalkozás számára, már a kiválasztás megkezdése előtt.
Melyek a munkaköri kompetenciák?
Az elvárt munkaköri kompetenciák meghatározásához először is tudnunk kell, hogy mit is jelent a munkaköri kompetencia, azaz mi alapján lehet valaki kompetens egy munkahelyi feladat ellátásához. Spencer és Spencer meghatározása alapján a munkaköri kompetenciák azon viselkedések, magatartások összessége, melyek egy adott munkakörben, szerepben ok-okozati kapcsolatban állnak a kiváló teljesítménnyel.
A munkaköri kompetenciákat alapvetően két csoportra oszthatjuk fel, a szakmai kompetenciákra és a személyi kompetenciákra.
A szakmai kompetenciák közé tartoznak a munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségek, nyelvtudás, szakmai képzettségek, számítógépes tudás, előzőleg betöltött munkakörök stb. Ezen kompetenciákat viszonylag könnyen meg tudjuk határozni, és szükség esetén fejlesztésük is könnyen kivitelezhető tréningek, oktatások, szakmai továbbképzések útján.
A személyi kompetenciák közé tartoznak az intellektuális kompetenciák, a módszertani kompetenciák, a személyi és szociális kompetenciák, valamint a kommunikáció képessége. Ezen kompetenciák összesége alapján képes, vagy éppen képtelen valaki többek között az analitikus, rendszerszintű gondolkodásra, a csapaton belüli együttműködésre, a kreatív feladatok elvégzésére, hatékony munkamódszerek kialakítására és elsajátítására, a problémák megoldására, vagy a hatékony kommunikációra.
A személyi kompetenciák fejlesztése jóval nehezebb feladat. Ezek javarészt már kialakulnak gyermekkorban, a minket ért külső ingerek, visszajelzések hatására. Felnőtt korban a személyi kompetenciáink, a tulajdonságaink, csak nagyon lassan és nehezen befolyásolhatók, fejleszthetők. Célszerű már a felvételi folyamat legelején, mielőtt még meghirdetnénk a nyitott pozíciót, meghatározni azt, hogy milyen személyi kompetenciákkal bíró embert szeretnénk felvenni az adott pozíció betöltésére.
Miért fontos a munkaköri kompetenciák meghatározása?
Ha előre meghatározott szakmai és személyi kompetenciák alapján keressük új munkatársunkat, jóval nagyobb eséllyel találjuk meg azt a munkavállalót, akivel hosszútávon is eredményesen dolgozhatunk együtt.
A munkahelyi kompetenciák meghatározása mind a munkáltató, mind a munkavállaló szempontjából fontos. A pozíció betöltéséhez szükséges munkaköri kompetenciák pontos meghatározásával elérhetjük, hogy már a toborzás során a megfelelő végzettségekkel, tudással, képességekkel, személyiségbeli jegyekkel rendelkező személyek jelentkezzenek a betöltendő munkakörre, mely felgyorsíthatja a döntési folyamatot.
Ezzel biztosíthatjuk azt, hogy mind a vállalkozás, mind az új munkatárs elégedett legyen egymással, hiszen ismerik egymás igényeit és képességeit. Az így kiválasztott munkatársak jóval kevésbé vannak kitéve a kiégés veszélyeinek, motiváltabbak és elégedettebbek a munkájukkal. Ez a vállalat számára is nagyon fontos, hiszen az elégedett, motivált munkatárs sokkal termelékenyebb, ezáltal a vállalat is nagyobb eredményeket képes elérni.
A munkahelyi kompetenciák meghatározása tehát leegyszerűsítve azért fontos, hogy a megfelelő képességű és személyiségű ember dolgozzon a vállalatnál a megfelelő pozícióban. Így mind a munkáltató, mind a munkavállaló közösen haladhatnak céljaik beteljesítése felé, hosszútávon is kiegyensúlyozott, hatékony, kölcsönösen előnyös együttműködéssel.
A részletes lehetőségekről kérd díjmentes konzultációnkat!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További cikkek a témában:
A hosszútávú siker kulcsa: hatékony együttműködés a munkahelyen
A modern munkahelyek dinamikus környezetet kínálnak, sokféle feladattal és sokféle kihívással. Ahhoz pedig, hogy egyszervezet jól működhessen, a különböző részlegek és a dolgozók közti együttműködés kulcsfontosságú. Azok a vállalatok, amelyek ösztönzik az...
Home office: rugalmas munkavégzés és a jövő munkahelyi trendjei
Az üzleti világ folyamatosan változik. Minden időszaknak megvannak a meghatározó munkahelyi trendjei, amelyek hatással vannak a cégekre. Az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb változása pedig nem más, mint a home office, azaz otthoni munkavégzés térnyerése volt. A...
Hatékony kommunikációs stratégiák a munkahelyi problémák megoldására
A munkahelyi problémák felmerülése a legtöbb cég életében elkerülhetetlen. Ezek a problémák azonban a legtöbb esetben egyszerűen megoldhatók, méghozzá a megfelelő kommunikációs stratégia alkalmazásán keresztül. Éppen ezért a modern munkahelyeken a sikeres vezetők...
Milyen a jó mérőszám?
Rengetegszer hallhattuk már, hogy a produktivitás növelése érdekében lényegesek a statisztikák. A megfelelő adatokhoz pedig csak akkor juthatunk hozzá, ha ismerjük a megfelelő mérőszámokat. De milyenek valójában a jó mérőszámok és hogyan alakíthatjuk ki őket...
Tudtad? Az embereid szeretnek felelősséget vállalni!
A beosztottak gyakran szeretnek felelősséget vállalni, azonban sok vezető szkeptikus ezzel kapcsolatban. Te hogyan állsz a témához? Ahhoz, hogy megértsük az új nézőpontot, beszéljünk arról, hogy mi is pontosan a felelősségvállalás? Ha valakinek feltesszük a kérdést,...
Így simítsd el a konfliktust két kolléga között
A konfliktusokról szóló témák szinte kimeríthetetlenek, hiszen gyakran van a terítéken egy nézeteltérés, kiváltképp a munkahelyen. Vezetőként pedig hatalmas szereped van abban, hogy ezek a konfliktusok megoldódjanak és ne fajuljanak tovább. Tippjeinkkel és rugalmas...
A konfliktus közelebbről – néha még jó is lehet
A konfliktusnak a legtöbbször negatív visszhangja van, azonban néha pozitív hatása is lehet. A konfliktus, leginkább az - interperszonális fajtája - az élet és még gyakrabban a cégek életének velejárója. Főként akkor robbannak ki, amikor változások vannak a láthatáron...
Hogyan szüntesd meg az inger-reakció működést?
Vezetőként veled is előfordult már, hogy úgy érezted, az alkalmazottak nem végeznek időben a feladatokkal? Hogy gyakran elcsúsznak a határidőkkel és látszólag túl elfoglaltak, holott a kapott feladatok mennyisége ezt nem indokolja? Mielőtt túl nagy feneket kerítenél a...
A konfliktuskerülő vezető csapdája
Gyakran találkozunk olyan vezetőkkel, akik nem nagyon szeretnek konfrontálni és kerülik azt, hogy beleálljanak a vitás helyzetekbe vagy konfliktusokba. De arra gondoltál már, hogy a konfliktus elkerülése nagyobb kockázattal jár, mintha kiállnál a véleményed mellett?...
A vezetői kontroll titkos eszköze
A vezetői kontroll jelentése sokunknál a mai napig összemosódik az alkalmazottak egzecíroztatásával. A megfelelő vezetői kontroll kérdése azonban olyannyira sarkalatos pont egy cég és egy vezető életében, hogy érdemes beszélni róla. Vajon te tisztában voltál a...