Hogyan motiváld munkatársaidat? – Avagy, mi van a pénzen túl?

Sokan úgy tartják, pénzért mindent meg lehet venni. Meggyőződésünk szerint azonban bőven akadnak ez alól kivételek és a cégvezetés világában különösen fontos, hogy felismerjük: a megoldást gyakran a pénzen túl kell keresni!

Az elmúlt évtizedekben a munkaerőpiacon óriási bérverseny alakult ki. A konkurens cégek fizetések tekintetében egymásra licitálva próbálták megszerezni, majd megtartani a jó munkaerőket. Egy idő után azonban elérkezett az a pont, amikor a magasabb fizetés már nem bizonyult elegendő motivációnak. Ennek következtében az utóbbi években egyre több cégvezető panaszkodik munkaerőhiányra: hiába a magas fizetés, nincs megfelelő mennyiségű szakember, akiket cégükhöz tudnak csábítani, ha pedig ez még sikerül is, hosszú távon nem sikerül ott tartani őket. Ismerős problémák ugye?!

Felmerül hát a kérdés:

„Mit lehet tenni, ha valóban hosszú távú, hatékony és megbízható csapatot szeretne kiépíteni maga köré az ember?”

A kulcs a motiváló munkakörnyezet kialakítása, de ez többet jelent pusztán pénzzel elérhető extráknál. Az „új”, emberközpontú stratégiák kiépítése –  másképp fogalmazva az odafigyelés és az elismerés garantálása az, ami megoldást jelenthet.

A Duke Egyetem egyik ismert kutatása jól szemlélteti, hogy hol ér véget a pénz hatalma. A kísérlet során a munkavégzőket négy csoportra osztotta. Az első három csoport tagjai jó munkavégzés esetén a nap végén elismerésben részesültek: az első csoport pénzjutalomban, a második ajándék pizzában, míg a harmadik egy kedves dicsérő üzenetben részesültek, velük szemben a negyedik csoportba tartozók akkor sem kaptak semmit, ha jól végezték munkájukat.

Az első napok után kiderült, hogy a pizza motiválóbb a pénznél: azoknál, akik a pizzát kapták jutalmul, 6,7 %-kal nőtt a produktivitás, az írásbeli dicséret 6,6 %-os növekedést eredményezett, míg a pénz mindössze 4,9 %-ot. A kísérlet végére pedig a szakmai elismerés legyőzte még a pizzát is. De ami még ennél is meglepőbb, hogy az elismerés nélkül maradt kontroll csoporthoz képest csökkent a pénzzel jutalmazottak produktivitása!

Hogy mire következtethetünk mindebből? Arra, hogy a hatékony munkavégzéshez a belső motivációt kell megteremteni, ez pedig pénzzel nehezen megvalósítható. Arra kell hát törekednie a cégvezetőknek, hogy a munkatársaik a céghez, az elvégzendő feladatokhoz legyenek lojálisak, ne pedig külső, fizikai eszközökkel próbáljuk őket motiválni.

Mint azt a fenti példa is jól mutatja, az elismerés a kulcsa a belső motiváció kialakításának. Fontos, hogy minden alkalommal megerősítsd munkatársaidat, ha jól végzik munkájukat, mert az elismerés hiánya nélkül könnyen kontraproduktívvá válhat jelenlétük.

Ugyanakkor az is kiemelten fontos, hogy amennyire csak teheted, odafigyelj rájuk. Hiszen odafigyelés nélkül nem tudod a megfelelő módon dicséretben részesíteni őket! Látnod kell, hogy milyen feladattípusokat milyen minőségben végeznek el, mik az erősségeik és gyengeségeik, de azt is szem előtt kell tartanod, hogy melyik munkaterületeken, -folyamatokban érzik jól magukat. Az is előfordulhat hiszen, hogy bár valaki képes jó vagy kiemelkedő minőségben elvégezni egy munkát, de közben nem érzi jól magát, nem érzi, hogy megvalósíthatja önmagát.

Ahhoz, hogy megfelelő módon tudd értékelni és véleményezni a teljesítményüket, fontos, hogy egy kétirányú, bizalmon alapuló kommunikációt építs ki velük, mely során mindannyian elmondhatjátok véleményeteket!

Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?

Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást!

Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.

Többet akarok tudni
2018-09-25T17:00:50+00:00