Higgy nekem, cégvezető vagyok!

Nemrég felkeresett bennünket egy gyártó-kereskedő cég tulajdonos-ügyvezetője azzal, hogy segítsünk, mert az emberei nem motiváltak, mindent a szájukba kell rágni, önállótlanok, és még a hangulat sem az igazi.

Hosszas beszélgetés vette kezdetét, amiben próbáltuk kideríteni, hogy mi vezetett idáig. Szemmel láthatóan belefáradt már abba, hogy az embereivel „vesződjön”, ugyanakkor úgy látszott, hogy nélküle megállna az élet.

(Egy 30 fős cégről beszélünk, ahol azért már nem az ügyvezetőnek kellene minden folyamatot kontrollálni.) A beszélgetés során végig az embereiről beszélt, rájuk panaszkodott. Kicsit olyan érzésünk volt, hogy csak beszélgetni szeretne valakivel. Végül belevágtunk egy felmérő munkába, hogy kiderítsük, mi lehet az oka a problémáknak.

Mit tettünk?

Sorra leültünk a kulcsemberekkel interjúzni, elvégeztük velük a Viselkedési Profil Elemzést, felvettük velük a munkahelyi kapcsolati térképüket, végigelemeztük a feladataikat és a problémákat, ahogy ők látják. Összesen mintegy 40 órát töltöttünk el a munkatársak felmérésével.

Az eredmény nem lepett meg bennünket annyira, mint amennyire az emberünket meglepte.

Most nem megyünk bele nagyon a részletekbe, de a munkatársak szervezetlenségről, felelősök hiányáról, belső együttműködési problémákról, és a visszajelzések teljes hiányáról számoltak be.

Amikor a vezetői záró megbeszélésen végignéztük az elég vaskosra sikeredett riportot a felmérés eredményéről, az emberünk folyamatosan rázta a fejét, és szemlátomást nem hitte el, amit látott. Elkezdte tételesen megcáfolni a 64 elemből álló problémalistát (amit a munkatársaktól gyűjtöttünk össze). Előszedte az ISO-t, hogy nézzük meg, hogy abban mi van, és egyszerűen nem igaz, amit a kollégák mondanak. Lényegében nem tudta elfogadni a kollégák véleményét. Úgy érezte, ez megint annak a bizonyítéka, hogy „tojnak” mindenre a kollégák, és csak kritizálnak mindent.

Pedig éppen ellenkezőleg. A beszélgetések során a kollégák nagyon motiváltak voltak abban, hogy változtassunk, mert ők sem érzik jól magukat. Kifejezetten örültek, hogy végre valaki meghallgatja őket. Nem panaszkodtak, hanem éppen ellenkezőleg, rengeteg építő javaslatot fogalmaztak meg.

Ez az eset nem egyedi

Sajnos többször is találkozunk ilyen esetekkel. Egyfelől a cégvezető nem hajlandó elfogadni a munkatársak nézőpontját, ami gyakran teljesen különböző lehet, mint az övé, másrészt pedig nem akar szembenézni azzal, hogy esetleg ő nem csinált valamit jól és nem feltétlenül az emberek a „hibásak”. Így lényegében éppen ő az, aki akadályozza a változásokat. Ha ő tudna változtatni, a munkatársak is változnának.

Egy KKV-ban a vezető hatása az emberek motiváltságára és a hatékony cégműködésre jóval nagyobb, mint azt elsőre gondolnánk.

Beleolvasok a könyvbe