Higgy nekem, cégvezető vagyok!
Nemrég felkeresett bennünket egy gyártó-kereskedő cég tulajdonos-ügyvezetője azzal, hogy segítsünk, mert az emberei nem motiváltak, mindent a szájukba kell rágni, önállótlanok, és még a hangulat sem az igazi.
Hosszas beszélgetés vette kezdetét, amiben próbáltuk kideríteni, hogy mi vezetett idáig. Szemmel láthatóan belefáradt már abba, hogy az embereivel „vesződjön”, ugyanakkor úgy látszott, hogy nélküle megállna az élet.
(Egy 30 fős cégről beszélünk, ahol azért már nem az ügyvezetőnek kellene minden folyamatot kontrollálni.) A beszélgetés során végig az embereiről beszélt, rájuk panaszkodott. Kicsit olyan érzésünk volt, hogy csak beszélgetni szeretne valakivel. Végül belevágtunk egy felmérő munkába, hogy kiderítsük, mi lehet az oka a problémáknak.
Mit tettünk?
Sorra leültünk a kulcsemberekkel interjúzni, elvégeztük velük a Viselkedési Profil Elemzést, felvettük velük a munkahelyi kapcsolati térképüket, végigelemeztük a feladataikat és a problémákat, ahogy ők látják. Összesen mintegy 40 órát töltöttünk el a munkatársak felmérésével.
Az eredmény nem lepett meg bennünket annyira, mint amennyire az emberünket meglepte.
Most nem megyünk bele nagyon a részletekbe, de a munkatársak szervezetlenségről, felelősök hiányáról, belső együttműködési problémákról, és a visszajelzések teljes hiányáról számoltak be. Amikor a vezetői záró megbeszélésen végignéztük az elég vaskosra sikeredett riportot a felmérés eredményéről, az emberünk folyamatosan rázta a fejét, és szemlátomást nem hitte el, amit látott. Elkezdte tételesen megcáfolni a 64 elemből álló problémalistát (amit a munkatársaktól gyűjtöttünk össze). Előszedte az ISO-t, hogy nézzük meg, hogy abban mi van, és egyszerűen nem igaz, amit a kollégák mondanak. Lényegében nem tudta elfogadni a kollégák véleményét. Úgy érezte, ez megint annak a bizonyítéka, hogy „tojnak” mindenre a kollégák, és csak kritizálnak mindent. Pedig éppen ellenkezőleg. A beszélgetések során a kollégák nagyon motiváltak voltak abban, hogy változtassunk, mert ők sem érzik jól magukat. Kifejezetten örültek, hogy végre valaki meghallgatja őket. Nem panaszkodtak, hanem éppen ellenkezőleg, rengeteg építő javaslatot fogalmaztak meg.
Ez az eset nem egyedi
Sajnos többször is találkozunk ilyen esetekkel. Egyfelől a cégvezető nem hajlandó elfogadni a munkatársak nézőpontját, ami gyakran teljesen különböző lehet, mint az övé, másrészt pedig nem akar szembenézni azzal, hogy esetleg ő nem csinált valamit jól és nem feltétlenül az emberek a „hibásak”. Így lényegében éppen ő az, aki akadályozza a változásokat. Ha ő tudna változtatni, a munkatársak is változnának.
Egy KKV-ban a vezető hatása az emberek motiváltságára és a hatékony cégműködésre jóval nagyobb, mint azt elsőre gondolnánk.
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik


Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
További cégvezetési tanácsok:
Mi egy vezető fő feladata?
Vezetőként talán te is érezted már úgy, hogy a feladatok megszámlálhatatlan mennyisége zúdul rád és nem is látod, hol a vége. Kifejezetten nehéz minden szituációban „jó vezetőként” dönteni és megfelelően priorizálni a teendőket. Elképzelhető, hogy benned is él egy kép...
Hogyan jelezd vissza a kollegáknak, ha valami nem OK
Cégvezetőként nem csupán a nagy volumenű beruházásokról és a nehéz döntésekről kell határoznod, de a mindennapos apróságnak tűnő, ám annál fontosabb feladatokkal is szembe kell nézned. Éppen ilyen helyzet az is, amikor el kell mondanod egy alkalmazottnak, hogy valami...
Megköszönöd vagy megdicséred?
Gondoltad volna, hogy vezetőként és természetesen magánemberként is hatalmas különbség van a között, hogy megköszönsz és a között, hogy megdicsérsz valakit vagy valamit? Az internet tele van különböző önfejlesztő oldalakkal, ahol gyakran olvasható, hogy főnökként...
Hogyan lehetsz követendő példa a csapatod számára?
Ha a helyzet úgy kívánja, bárkiből lehet vezető. Kevesen válnak azonban olyan vezetővé, akire felnéznek az emberek. Akit saját csapata vagy akár a szervezet egésze követendő példaként emleget. És hogy mire van szükség ahhoz, hogy ezt elérhesd? A karizmatikus...
Így lehetsz jó vezető változás idején is
A változás sohasem egyszerű, különösen abban az esetben nem, ha egy egész szervezetet érint. Ettől függetlenül azonban sokszor szükség van rá a sikeres működés érdekében. Ha mást nem, ezt egész biztosan megtanultuk az elmúlt években, a világjárvány és a gazdasági...
Hogyan fordíthatod vezetőként előnyödre a kudarcot?
Sokan gondolják úgy, hogy egy tökéletes vezető sosem hibázik. Ez azonban tévedés, hiszen mindannyian emberek vagyunk. És ahogyan a mondás tartja, tévedni emberi dolog. Ez azt jelenti, hogy időről időre még a legjobbak is követnek el hibákat. A különbség a jó és a...
Hogyan segít a függetlenség a vezetői pozíció erősítésében?
A függetlenség olyan dolog, mely a legtöbb ember számára fontos. Különösen nagy jelentőséggel bír a vezetők életében, hiszen egy vállalatot csak akkor irányíthat valaki igazán jól, ha képes autonóm döntéseket hozni. Ebben a cikkünkben megmutatjuk azt, hogy miért...
Így tesz jobb vezetővé az aktív hallgatás képessége
Sokan úgy gondolják, hogy a hallgatás egyet jelent azzal, hogy nem beszélünk. Hogy egy társalgás során mi vagyunk az inaktív fél. Ennél azonban sokkal többet jelent abban az esetben, ha szeretnénk, hogy egy diskurzus valóban célravezető és eredményes legyen. Ebben a...
3 tipp a vezetői problémamegoldó készség fejlesztésére
Az elmúlt néhány év minden cég életében okozott előre nem várt nehézségeket. A Covid-19 járvány, az energiaválság és az egyéb problémák megtanították a vezetőkkel azt, hogy a problémák sok esetben váratlanul, ám annál kegyetlenebbül csapnak le. Ilyenkor pedig a jó...
A tökéletes vezető 3 legfőbb ismérve
Egy szervezet működése nagyban függ attól, hogy ki áll annak az élén. Milyen erényekkel rendelkezik, és ezek tükrében milyen kapcsolatot képes felépíteni a munkavállalóival. Partnerként vagy eszközként tekint rájuk? Képes a saját hibáiból tanulni és képes másokat is...