Egy vállalkozás hatékonysága, sikeressége nagyban múlik a vezető személyiségén, az általa képviselt vezetői stíluson. Az, hogy a vezető milyen stílust képvisel, nagyban meghatározza a munkahelyi légkört, a termelékenységet és a munkavégzés hatékonyságát. A vezetői stílusok között nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy egyik jobb lenne, mint a másik. Az eltérő munkahelyek eltérő feladatokat jelentenek, melyek elvégzéséhez más és más vezetői stílus szükséges a hatékonysághoz.
A Lewin féle vezetői stílusok
Kurt Lewin, amerikai-német pszichológus úttörő szerepet töltött be a modern társadalmi-, szervezeti- és alkalmazott pszichológia területén. 1938-ban határozta meg a vezetői stílusok három fajtáját: az autokratikus, a demokratikus, és a Laissez-Faire típusú vezetői stílust. Lewin elmélete a mai napig fontos alapját képezi a vezetéselméleti szakirodalomnak, és számos kutatásnak, megfigyelésnek is az alapjául szolgált.
Az autokratikus vezető
Az autokratikus vezető a tekintélyelvűségre esküszik. Pontosan meghatározza a feladatokat, mindenkinek megvan a maga feladata, amelytől eltérni nem lehet. Nem kér tanácsot a beosztottaktól, nem kéri ki véleményüket a feladat végrehajtásával kapcsolatban, mindent egymaga dönt. Nem kér, sokkal inkább utasít, vagy parancsot ad a feladat végrehajtására. A munkát kritikus szemmel követi nyomon, gondolkodás nélkül szóvá teszi, ha valami a munkafolyamatban nem úgy történik, ahogy ő meghatározta.
Az autokratikus vezetői stílus előnye a kiemelkedő teljesítmény. A vezető kikényszeríti a beosztottjaiból az elvárt teljesítményt, folyamatos kontroll alatt tartja a dolgozókat. Ez a fajta vezetői hozzáállás elsősorban olyan munkahelyeken szükséges és előnyös, ahol fontos a szigorúság, és akár emberéletek is múlhatnak egy vezető döntésén. Ilyen munkahelyek többek között a rendőrség, katonaság, tűzoltóság, egészségügyi szolgálatok, stb.
Hátránya a munkahelyi légkör minősége, mivel a munkavállalók szinte feleslegesnek érzik magukat az egyszemélyes kontroll miatt. Ha a vezető távol van, a munka hatékonysága azonnal visszaesik, a teljesítmény jelentősen csökken.
A demokratikus vezetői stílus
A vezetői stílusok között a demokratikus vezető a beosztottjaival közösen határozza meg a feladatokat és azok végrehajtását. Egyenrangú félként tekint munkatársaira, nem emeli ki magát közülük. Mindenki megkapja a szükséges információt a munkájának elvégzéséhez, a munka kiadása sokkal inkább kérés, mint utasítás. A demokratikus vezető figyelembe veszi a munkának az emberi oldalát is, és kész kompromisszumokat kötni. Tekintélye nem pusztán a beosztásán alapul, hanem szakmai tudásán, emberi viselkedésén.
Előnye, hogy baráti légkör uralkodik a munkahelyen és folyamatosan jó teljesítményt képesek nyújtani az általa vezetett csoportok. Ha a vezető nincs jelen, akkor is folyamatosan jó teljesítmény érhető el. A kreatív munkavégzésnek hatékony táptalaja lehet, a dolgozók jó ötletekkel állhatnak elő.
Hátránya, hogy vezetőként nagyon nehéz mindig megtalálni a közös nevezőt a beosztottakkal, mely sok esetben hátráltathatja a munka gyors és hatékony elvégzését.
Laisser fair vezető
A Laisser fair stílus a vezetői stílusok között a legnagyobb mozgásteret engedi a dolgozóknak. Az ilyen vezető elmondja a munka elvégzéséhez legfontosabb, nélkülözhetetlen tudnivalókat, majd háttérbe vonul. A munka elvégzését teljes egészében a beosztottakra bízza, számára a lényeg, hogy el legyen végezve. A munkavégzés menete nem igazán érdekli. Minden szükséges eszközt a beosztottjai rendelkezésére bocsát, és csak annyit kér, hogy legyen elvégezve a feladat anélkül, hogy neki foglalkozni kelljen vele.
Előnye, hogy amennyiben a beosztottak tudják, hogyan végezzék el a feladatot, hatalmas lendületet és önbizalmat adhat ez a fajta szabadság. Különösen hatékony lehet ez a kreatív szakmákban, mint pl reklám, marketing, PR, ahol mindenki szakértője a saját területének és a pontos munkameghatározás csak hátráltatná kreativitásukat.
A beosztottak szabadsága, amely az előnye ennek a vezetési stílusnak, könnyen a hátrányát is jelentheti. Ha a beosztottak nem rendelkeznek elegendő tudással, tapasztalattal és önbizalommal a munka elvégzéséhez, könnyen kudarcba fulladhat a munka elvégzése és káosz alakul ki.
Melyik a legjobb a vezetői stílusok közül?
Azt, hogy a vezető stílusok közül melyik a legjobb, nem lehet megállapítani. Mindig az adott munkahely, feladatkör és a munkavállalók személyisége dönti el, hogy melyik vezetői stílus a leghatékonyabb. Katonai feladatok végrehajtásához nem lehet szabad kezet adni a katonáknak, pontosan meg kell határozni, hogy mi a feladatuk és nem lehet eltérni tőle.
A szabadabb, kreativitást igénylő munkakörök esetén pedig nem lehet meghatározni pontosan és szigorúan, hogy hogyan hajtsák végre a feladatokat a munkavállalók, hiszen ez pont a kreativitást ölné ki a munkájukból.
Minden munkakörnek, minden munkahelyi csoportnak a megfelelő vezetőt kell megtalálni, aki a vezetői stílusok közül azt képviseli, amely a leghatékonyabb munkavégzést teszi lehetővé.
A vezetői stíluson kívül még külön meg kell említeni a vezetői személyiségtípusokat is. Nem mindegy ugyanis, hogy egy vezető extrovertált, introvertált vagy a kettő közötti, az ambivertált típusba tartozik.
Külön fejezetet, akarom mondani cikket érdemel az is, hogy vajon melyek a jó vezetői tulajdonságok.
Ahogy látod, nem mindegy, hogy milyen szempontból közelítjük meg, hogy vajon milyen a jó vezető. Függ a stílustól, a személyiségjegyeitől, a tulajdonságától is.
De a jó hír, hogy mindez fejleszthető, és elemezhető is. Ehhez pedig nem kell mást tenned, mint kérni a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, amellyel megismerheted és fejlesztheted magad!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik
Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!
A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
Milyen a jó vezetői székfoglaló beszéd?
Ha valaki először kerül vezetői szerepbe, előfordulhat, hogy gondot okoz számára a székfoglaló beszéd felépítése és előadása. Pedig ez egy nélkülözhetetlen lépés annak érdekében, hogy jó munkatársból igazán megbecsült vezetővé váljunk. Ebben a bejegyzésben...
Csapattagból főnök: így birkózz meg a kihívással
„Segítség, csapattagból vezető lettem!” - talán ez a téma a leggyakoribb, amit a középvezetőktől szoktunk hallani. Sokan ugyanis nem tudják, hogyan is birkózzanak meg a felelősséggel és a kihívással, ami ilyen módon egyik napról a másikra a nyakukba szakad. Nem kell...
A nyaralás során is sikeres üzlet? Így menj szabadságra vezetőként!
Vezetőként az élet nem mindig habostorta. Az egész céget kézben kell tartanod, instruálnod kell a beosztottak munkáját és a legapróbb részletekre is oda kell figyelned. Ha azonban nem lazítasz egy évben legalább 1-2 hetet, a stressz a nyakadra ülhet, ami idővel a Te...
Így adj megfelelő priorizálási itinert
A mindennapos munka során gyakran találjuk magunkat olyan szituációkban, amikor dönteni kell. Ez sokszor komoly stresszhelyzetet idézhet elő. Ezért fontos, hogy megfelelő döntési itinereket adjunk a kollégáknak, melyek megmutatják a helyes irányt. De mit jelent egész...
A kollégák nem tárgyi eszközök
Sok szervezetfejlesztési és vezetőfejlesztési módszertan esetében tapasztalható, hogy a kollégákat egyfajta tárgyi erőforrásnak tekinti, tárgyként kezeli őket. Olyan eszközként, amelyek különböző tulajdonságokkal bírnak, ennek köszönhetően igény szerint állíthatók...
A hatékony számonkérés első lépése: légy tisztában az elvárásaiddal
Rengeteg vezető tanácstalan azzal kapcsolatban, hogy hogyan kérje számon az embereit. Ennek legfőbb oka pedig általában az, hogy önmaga sincs tisztában a saját elvárásaival. Éppen ezért most megmutatjuk neked azt, hogy mi a hatékony számonkérés legelső lépése, és...
Miért veszélyes az autokrata vezetés?
Kit nevezünk autokrata vezetőnek, mik az autokrata vezetési stílus legfőbb ismertetőjegyei, és hogyan kerülhetjük el azt, hogy mi magunk is autokrata vezetővé váljunk? Ebben a bejegyzésben ezekre a kérdésekre mutatjuk meg a választ, és megtudhatod azt, miért nem...
Három egyszerű kérdés, amely vezetőként segít elérni a céljaidat
Egy vezetőnek nap mint nap fontos dolgokban kell döntenie. Olyanokban, amelyek a teljes szervezet jövőjét képesek lehetnek meghatározni. Ezeket a döntéseket ráadásul sokszor gyorsan kell meghozni, éppen ezért fontos, hogy a válaszadás terén rutinosak legyünk. Ez nem...
3+1 egyszerű dolog, ami segíti a vezetői problémamegoldást
Vezetőként minden nap igazi kaland. A rázós szituációk megoldása, a nézeteltérések elsimítása, a tűzoltás éppúgy a munkánk velejárója, mint a siker. Éppen ezért az ilyen jellegű helyzeteket is meg kell tanulnunk a helyükön kezelni. Ez pedig nem mindig egyszerű...
Mi egy vezető fő feladata?
Vezetőként talán te is érezted már úgy, hogy a feladatok megszámlálhatatlan mennyisége zúdul rád és nem is látod, hol a vége. Kifejezetten nehéz minden szituációban „jó vezetőként” dönteni és megfelelően priorizálni a teendőket. Elképzelhető, hogy benned is él egy kép...