Egy vállalkozás hatékonysága, sikeressége nagyban múlik a vezető személyiségén, az általa képviselt vezetői stíluson. Az, hogy a vezető milyen stílust képvisel, nagyban meghatározza a munkahelyi légkört, a termelékenységet és a munkavégzés hatékonyságát. A vezetői stílusok között nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy egyik jobb lenne, mint a másik. Az eltérő munkahelyek eltérő feladatokat jelentenek, melyek elvégzéséhez más és más vezetői stílus szükséges a hatékonysághoz.
A Lewin féle vezetői stílusok
Kurt Lewin, amerikai-német pszichológus úttörő szerepet töltött be a modern társadalmi-, szervezeti- és alkalmazott pszichológia területén. 1938-ban határozta meg a vezetői stílusok három fajtáját: az autokratikus, a demokratikus, és a Laissez-Faire típusú vezetői stílust. Lewin elmélete a mai napig fontos alapját képezi a vezetéselméleti szakirodalomnak, és számos kutatásnak, megfigyelésnek is az alapjául szolgált.
Az autokratikus vezető
Az autokratikus vezető a tekintélyelvűségre esküszik. Pontosan meghatározza a feladatokat, mindenkinek megvan a maga feladata, amelytől eltérni nem lehet. Nem kér tanácsot a beosztottaktól, nem kéri ki véleményüket a feladat végrehajtásával kapcsolatban, mindent egymaga dönt. Nem kér, sokkal inkább utasít, vagy parancsot ad a feladat végrehajtására. A munkát kritikus szemmel követi nyomon, gondolkodás nélkül szóvá teszi, ha valami a munkafolyamatban nem úgy történik, ahogy ő meghatározta.
Az autokratikus vezetői stílus előnye a kiemelkedő teljesítmény. A vezető kikényszeríti a beosztottjaiból az elvárt teljesítményt, folyamatos kontroll alatt tartja a dolgozókat. Ez a fajta vezetői hozzáállás elsősorban olyan munkahelyeken szükséges és előnyös, ahol fontos a szigorúság, és akár emberéletek is múlhatnak egy vezető döntésén. Ilyen munkahelyek többek között a rendőrség, katonaság, tűzoltóság, egészségügyi szolgálatok, stb.
Hátránya a munkahelyi légkör minősége, mivel a munkavállalók szinte feleslegesnek érzik magukat az egyszemélyes kontroll miatt. Ha a vezető távol van, a munka hatékonysága azonnal visszaesik, a teljesítmény jelentősen csökken.
A demokratikus vezetői stílus
A vezetői stílusok között a demokratikus vezető a beosztottjaival közösen határozza meg a feladatokat és azok végrehajtását. Egyenrangú félként tekint munkatársaira, nem emeli ki magát közülük. Mindenki megkapja a szükséges információt a munkájának elvégzéséhez, a munka kiadása sokkal inkább kérés, mint utasítás. A demokratikus vezető figyelembe veszi a munkának az emberi oldalát is, és kész kompromisszumokat kötni. Tekintélye nem pusztán a beosztásán alapul, hanem szakmai tudásán, emberi viselkedésén.
Előnye, hogy baráti légkör uralkodik a munkahelyen és folyamatosan jó teljesítményt képesek nyújtani az általa vezetett csoportok. Ha a vezető nincs jelen, akkor is folyamatosan jó teljesítmény érhető el. A kreatív munkavégzésnek hatékony táptalaja lehet, a dolgozók jó ötletekkel állhatnak elő.
Hátránya, hogy vezetőként nagyon nehéz mindig megtalálni a közös nevezőt a beosztottakkal, mely sok esetben hátráltathatja a munka gyors és hatékony elvégzését.
Laisser fair vezető
A Laisser fair stílus a vezetői stílusok között a legnagyobb mozgásteret engedi a dolgozóknak. Az ilyen vezető elmondja a munka elvégzéséhez legfontosabb, nélkülözhetetlen tudnivalókat, majd háttérbe vonul. A munka elvégzését teljes egészében a beosztottakra bízza, számára a lényeg, hogy el legyen végezve. A munkavégzés menete nem igazán érdekli. Minden szükséges eszközt a beosztottjai rendelkezésére bocsát, és csak annyit kér, hogy legyen elvégezve a feladat anélkül, hogy neki foglalkozni kelljen vele.
Előnye, hogy amennyiben a beosztottak tudják, hogyan végezzék el a feladatot, hatalmas lendületet és önbizalmat adhat ez a fajta szabadság. Különösen hatékony lehet ez a kreatív szakmákban, mint pl reklám, marketing, PR, ahol mindenki szakértője a saját területének és a pontos munkameghatározás csak hátráltatná kreativitásukat.
A beosztottak szabadsága, amely az előnye ennek a vezetési stílusnak, könnyen a hátrányát is jelentheti. Ha a beosztottak nem rendelkeznek elegendő tudással, tapasztalattal és önbizalommal a munka elvégzéséhez, könnyen kudarcba fulladhat a munka elvégzése és káosz alakul ki.
Melyik a legjobb a vezetői stílusok közül?
Azt, hogy a vezető stílusok közül melyik a legjobb, nem lehet megállapítani. Mindig az adott munkahely, feladatkör és a munkavállalók személyisége dönti el, hogy melyik vezetői stílus a leghatékonyabb. Katonai feladatok végrehajtásához nem lehet szabad kezet adni a katonáknak, pontosan meg kell határozni, hogy mi a feladatuk és nem lehet eltérni tőle.
A szabadabb, kreativitást igénylő munkakörök esetén pedig nem lehet meghatározni pontosan és szigorúan, hogy hogyan hajtsák végre a feladatokat a munkavállalók, hiszen ez pont a kreativitást ölné ki a munkájukból.
Minden munkakörnek, minden munkahelyi csoportnak a megfelelő vezetőt kell megtalálni, aki a vezetői stílusok közül azt képviseli, amely a leghatékonyabb munkavégzést teszi lehetővé.
A vezetői stíluson kívül még külön meg kell említeni a vezetői személyiségtípusokat is. Nem mindegy ugyanis, hogy egy vezető extrovertált, introvertált vagy a kettő közötti, az ambivertált típusba tartozik.
Külön fejezetet, akarom mondani cikket érdemel az is, hogy vajon melyek a jó vezetői tulajdonságok.
Ahogy látod, nem mindegy, hogy milyen szempontból közelítjük meg, hogy vajon milyen a jó vezető. Függ a stílustól, a személyiségjegyeitől, a tulajdonságától is.
De a jó hír, hogy mindez fejleszthető, és elemezhető is. Ehhez pedig nem kell mást tenned, mint kérni a TeamGuide® Viselkedésanalízis vezetői modulját, amellyel megismerheted és fejlesztheted magad!
Olvass bele legújabb könyvembe: A motivált munkatárs létezik

Csatlakozz a TeamGuide Vezetői Clubhoz!

A TeamGuide Vezetői Club közösséget teremt olyan vezetők számára, akik emberközpontú módon gondolkodnak a csapatukról, és akiknek fontos, hogy a beosztottaikkal bizalmi együttműködést alakítsanak ki. A csoporttal az a célunk, hogy felületet teremtsünk a tapasztalatok megosztására, vezetéspszichológiai tudást adjunk át a tagok fejlődéséhez, és persze kapcsolatteremtési lehetőséget biztosítsunk.
További vezetési tanácsok:
Munka-magánélet egyensúlya
Az életben nagyon fontos, hogy minden téren megtaláljuk az egyensúlyt. Nincs ez másképp a munka-magánélet egyensúlya területén sem. Könnyű abba a hibába esni, hogy hazavigyük a munkahelyi problémákat. Muszáj megtalálni azt az optimális szintet, amikor a munkánk nem...
A siker kultúrájának megteremtése új megközelítésben
Az emberközpontú vezetés kultúrájának megteremtése Az emberközpontú vezetőkben sok közös vonás van, ezek közül talán a legfontosabb, hogy a beosztottaikat helyezik előtérbe. De az emberközpontú vezetés nem korlátozódik csupán a vezetőkre. Azoknak a...
Teljesítményalapú együttműködés
Az emberközpontú vezetők egyaránt törődnek a beosztottakkal és a teljesítménnyel. Megértik, hogy a legfontosabb sikertényező az ő karrierjükben, valamint az embereik karrierjében, az együttműködés méghozzá a teljesítmény érdekében, vagyis a teljesítményalapú...
A szervezeti kommunikáció
Minden vállalkozásnak a céljai eléréséhez szüksége van a kommunikációra. A kommunikáció latin eredetű szó, jelentése dióhéjban információ átadás, és az információ egységes értelmezése. A megfelelő szervezeti kommunikáció kialakítása minden vállalat számára nagyon...
Vezetői szerepek
Az emberek az élethelyzeteik során különféle szerepekben állnak helyt. Nincs ez másképp a munkahelyen sem. Ha vezető beosztást kapsz egy munkahelyen, onnantól kezdve vezetőként kell helytállnod. A vezetői szerepek fejleszthetőek, és egyes elemei tanulhatóak. Ha...
Munkatársak motiválása – kire mi hat vajon?
Szinte bárkiből lehet elégedett, jól teljesítő, motivált dolgozó. Mivel nem vagyunk egyformák, mindenkinek más és más fontos az életében. Mindenki szeretne valamit elérni az életben, mindenkinek van valami, ami hajtja, motiválja. A motiváció kialakítása és...
Érzelmi intelligencia és vezetés kapcsolata
Érzelmi intelligencia és a vezető kapcsolata Ismersz olyan vezetőt, aki a viselkedésével maga teremti meg azt a feszültséget, ami aztán konfliktushoz vezet? Vajon tud róla, hogy milyen hatással van a munkatársakra? Ismersz olyan vezetőt, aki nem hallgatja meg a csapat...
Vezetői érzelmi intelligencia fejlesztése
Daniel Goleman, megállapította, hogy a sikeres vezetők nagy százalékban rendelkeznek magasabb érzelmi intelligenciával. Sikeres alatt azokat értjük, akik jobb pénzügyi eredményeket értek el. Ezek a vezetők hatékonyabb és támogatóbb szervezeti kultúrát fejlesztettek...
Vezetői kompetenciák teszt – mi a céljuk?
A vezetői kompetencia nem csak értelmi (kognitív) tulajdonság, hanem szerepet játszik benne a motiváció, a képességek, készségek, attitűdök, érzelmi(emocionális) tényezők is. Mint az érzelmi intelligencia, empátia stb. Nem elég a megfelelő képességekkel rendelkezni,...
Vezetői tréning – TeamGuide® Training
A vezető nem születik, hanem azzá válik. Nem ritka, hogy a vezetői tréningen való részvétel magának a vezetőnek a fejlődési igénye, és nem a cég küldi őt „továbbképzésre”. A vezető fejlődése, viselkedésének a változása hatást gyakorol a munkavállalók viselkedésére, a...