Nem csak a végeredmény számít! – Hogyan mérd a teljesítményt vezetőként?

Teljesítmény. Értelemszerűen minden cégvezető ezt várja el az alkalmazottaitól. De mit is jelent ez pontosan, és hogyan győződhetünk meg róla, hogy munkatársaink valóban jól végzik a munkájukat? Az elméleti rész mellett a gyakorlatban is van lehetőséged válaszokat kapni ha IDE KATTINTASZ.

Akadnak olyan munkaterületek, ahol látszólag könnyen mérhető az egyes dolgozók teljesítménye. Sikerült eladni a megfelelő mennyiségű terméket? Elkészült az előírt számú áru? Az ehhez hasonló kérdésekre egyszerű, számszerűsíthető válasz adható, ám vannak olyan feladatok, ahol már nehezebben állapíthatjuk meg, hogy teljesült-e a „kvóta”. Sőt! Még ezeknél a számokban mérhető munkafolyamatoknál is könnyű a statisztikák hibájába esni.

Hiszen ezek a kézenfekvő mérőszámok a legtöbb esetben csak a végeredmény elemzésére szolgálnak. A kijelölt időszak lezárásakor megmutatják, hogy a cég céljainak megfelelően alakult-e például az adott hónap. De valóban előre viszi ez a fajta teljesítménymérés a vállalkozásunkat?

A teljesítménymérés helyett használjuk inkább a teljesítményértékelés kifejezést, s máris egy lépéssel közelebb kerültünk a hatékony megoldás kialakításához! Azzal ugyanis, hogy pusztán a végeredményt mutató, objektív, statisztikai alapú mérőszámokat vesszük figyelembe, valójában nem a probléma megoldására törekszünk, csupán egyfajta tüneti kezelés felé haladunk.

Egy hatékony teljesítményértékelés során tehát nem pusztán a végeredményt – annak elérését kell megvizsgálni, hanem azt is, hogy mi vezetett a megfelelő teljesítményhez, vagy épp mi volt az, ami miatt nem sikerült megfelelni az elvárásoknak.

Ennek első lépése, hogy minden egyes munkatársunknak jól körülhatároljuk a részfeladatait. Ne csak az elérendő célt tűzzük ki elé, hanem együttes erővel bontsuk le a teljes munkafolyamatot részfeladatokra. Ha ezek megvannak, akkor máris rendelkezünk néhány köztes mérőponttal. Ezeknek az alakulását már a végeredményhez vezető út során is figyelemmel követhetjük. Ráadásul ha az adott részfeladatokhoz becsült munkaidőt is hozzárendelünk, azt is láthatjuk, hogy a megfelelő ütemben halad-e a munka.

Ezek azonban még mindig objektív mérőszámok csupán. Nekünk viszont nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a legtöbb emberi tényezőt nem lehet ezek segítségével leírni, megvizsgálni, értékelni, épp ezért szükség van bizonyos szubjektív pontok bevezetésére is. Cégvezetőként biztos Te is tapasztaltad már, hogy ugyanazt a feladatot két munkatársad eltérő módon, eltérő idő alatt végzi el, ám az eredmény ettől függetlenül még lehet mind a két esetben pozitív. Vagy arra is láthattál már példát, hogy bár az egyikük hatékonyabb, a másik alkalmazottad teljesítményében folyamatos javulás figyelhető meg.

Az ilyen esetek miatt fontos, hogy mindenkit a saját képességeihez mérten ítélj meg, ne pusztán a számok alapján. Ebben több eszköz is a rendelkezésedre állhat. Az egyik legegyszerűbb a rendszeres önértékelés: kérd meg munkatársaidat, hogy bizonyos szempontok alapján időről időre értékeljék saját teljesítményüket. Ugyanakkor ne hagyatkozz pusztán erre, hiszen a részrehajlás ilyen esetekben jelentős. Ha azonban ezt kiegészíted a munkatársi véleményezéssel, tehát azzal, amikor a kollégák egymás teljesítményét értékelik (lehetőleg anonim módon), már valószínűleg reális képet kaphatsz.

Mindkét megközelítés esetén fontos azonban a folyamatos párbeszéd. A rendelkezésedre álló adatokból és véleményekből csak akkor profitálhatsz, ha támogató módon megbeszélitek azokat, és közösen kiértékelitek a pozitív és negatív részeket egyaránt.

Mindig tartsd szem előtt, hogy az értékelés célja, hogy a munkafolyamatokat hatékonyabbá, munkatársaidat pedig elkötelezettebbé tedd. A pozitív visszacsatolások, a segítőkészség, mellyel megoldást találhattok a felmerülő problémákra kulcsfontosságúak. Ha a munkatársaid nem kapnak kellő visszacsatolást, azzal nem csupán motivációjukat veszítik el, de a bátorságukat is az újításra!

Tudni akarod hogyan tedd elkötelezetté és motiválttá a munkatársaidat?

Ha igen akkor csináld végig a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES – KKV vezetői szemléletformálást!

Ismerj meg vezetéspszichológiai eszközöket, hogy jobbá válj abban, hogy hogyan alakítsd ki munkatársaid elkötelezettségét, hogyan tartsd fenn motivációjukat és hogyan építs ki bizalmi kapcsolatot velük.

Többet akarok tudni
2018-09-25T17:06:39+00:00