3+1 tipp a munkatársak elkötelezettségének megteremtéséhez

Hiába válogatod össze a legjobb szakembereket és építed ki látszólag a legprofibb csapatot, mégis előfordulhat, hogy a fogaskerekek mégsem a megfelelően forognak. Ez gyakran a munkatársi elköteleződés hiányának köszönhető, pedig kis odafigyeléssel könnyen kiküszöbölheted ezt a problémát.

De hogy mit is jelent ez a fogalom? Nem pusztán hűséget, hanem ennél magasabb szintű kötődést. Olyan kapcsolatot, ahol a munkatársak azonosulni tudnak a céggel, annak filozófiájával és céljaival. Hiába hát a szakmai képzettség és rátermettség, ha az elköteleződést nem sikerül kiépíteni, az időben előre haladva egyre kevésbé lesz a csapatodba illő az, aki nem tud veled, cégeddel közösséget vállalni. A kérdés már „csak” az, miként tudod ezt a kötődést kiépíteni.

Tipp #1: Tisztázzátok az elvárásokat!

Akár kis részfeladatokról, akár nagy, átfogó projektekről van szó, senki nem tud azonosulni a munkahelyi célokkal, ha nem tudja, mi is valójában a feladata. Vezetőként a Te elsődleges dolgaid közé tartozik, hogy még mielőtt nekilátnátok az egyes munkafolyamatoknak, mindenkivel egyeztess a személyre szabott feladatköröket illetően.

Egyetlen kollegád sem tud felelősséget vállalni addig a munkájáért, míg ezeket a határokat közösen meg nem szabjátok. És igen, az egyik kulcsszó a közösen, hiszen hiába vannak a te fejedben jól körülhatárolt elképzelések, ha ezeket nem egyezteted a munkatársakkal, nagy az esély, hogy az egész folyamat félresiklik. Mérd fel személyes beszélgetések során, kiknek mik a saját céljai, miben látják az erősségeiket és hogy milyen feladatok elvégzése során érzik jól magukat, s ezeket vesd össze a te elképzeléseiddel.

Ha ezen túl vagytok, az objektív és szubjektív nézőpontokat egyeztetve már mindenki tudhatja, mit várnak el tőle.

Tipp #2: Adj rendszeres visszajelzést!

Látszólag nagyon egyszerű eldönteni, hogy valaki jól végzi-e a munkáját: teljesítette az elvárást vagy sem? Csakhogy a végső cél előtt még megannyi apró részfeladat is meghúzódik, és ezeken rengeteg minden múlhat.

Épp ezért kiemelten fontos, hogy a munkafolyamat során végig egyeztessetek, hogy vezetőként állandóan elmondd a véleményedet a kollegáid munkájáról. Ha valamivel elégedett vagy – legyen az bármilyen apróság is – fejezd ki nekik ezt az elégedettséget. Mondd el nekik, hogy jól végzik munkájukat, hiszen ezáltal megerősíted a kötődést köztük és a céged között.

Ha valaki nem kap rendszeresen visszajelzést az elvégzett munkájával kapcsolatban, fennáll a kockázata annak, hogy belefásul a napi rutinba. Az eredmény alapú megítélésnek köszönhetően ugyanis kevésbé mernek majd újítani, változtatni a megszokott menetrenden, pedig sokszor épp ez vinné (még) előbbre a céget!

Tipp #3: Nyújts támogatást!

Persze egy ideális világban mindenki jól végzi a munkáját, minden feladatot elsőre sikerül zökkenőmentesen véghezvinni, de a való életben ez nem így van. Minden cég, s így minden munkatárs életében akadnak problémák, amiknek megoldása a közös felelősségetek.

Ha valami nem sikerül, akkor természetes, hogy nem a dicséret a megfelelő eszköz, de nem is a negatív kritikához kell folyamodnunk. Ilyenkor ismételten a megértő kommunikáció az elsődleges, amely során felmérhetitek, honnan erednek a problémák, ám ha ez megvan, akkor még nem szabad magára hagyni a munkatársakat, hanem közös erővel kell kidolgozni egy stratégiát.

Találjátok meg a hiba forrását, de figyelj oda, ez nemcsak benne, hanem akár benned is lehet! Ha pedig megtaláltátok, nyújts neki segítséget, amivel fejlesztheti önmagát, tudását, vagy átalakíthatja a munkamódszerét. Az ilyen támogatás már rövid távon is gyökeresen változtathatja meg a cégedhez való kötődését.

+1 Tipp – Vezetői önértékelés

(Jó) Vezetőként tudod, hogy fontos a visszajelzés és az értékelés, a problémák helyett megoldásokat kereső szemlélet. Ennek fontos előfeltétele, hogy saját magadat időről időre kiértékeld, hogy ismerd a saját erősségeid, hiányosságaid.

Ajánlom figyelmedbe a BEOSZTOTTBÓL SZÖVETSÉGES című könyvemet, ami mellé kérheted a Vezetői Önértékelő Munkafüzetet is, ami 36 KKV vezetői gyakorlatot tartalmaz. Kattints és nézd meg a részleteket!
Érdekel a könyv és a 36 gyakorlat!
2018-05-04T10:43:27+00:00